Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad Àr den direkta skillnaden egentligen pÄ pÄ t.ex ett Audigy-kort & ett Motu

Jag menar Ă€r det bĂ€ttre electronik kretsar i ett Motu,eller vad Ă€r det som avgör ? 🙂

Redigerat av fogden2000
Annons
Postat
Vad Àr den direkta skillnaden egentligen pÄ pÄ t.ex ett Audigy-kort & ett Motu

Jag menar Àr det bÀttre electronik kretsar i ett Motu,eller vad Àr det som avgör ? 

Det Àr just det , BÀttre elektronik Framför allt bÀttre Ad och Da omvandlare.

Ju högre kvalitet dessa Àr desto klarare uppspelning för man.

m.a.o dom spelar upp ljudet sÄ neutralt som gÄr.

Och i ljudkort med ingÄngar Àr ju kvaliteten pÄ ingÄngarna olika frÄn tillverkare till tillverkare.

  • 4 veckor senare...
Postat

Hur ser vad som Àr bÀttre eller sÀmre pÄ specifikationer etc? Sker ju en stÀndig prispress pÄ elektronik.

Postat (redigerat)

JAG hÀvdar ju bestÀmt att den egentliga skillnaden i ljudkvalitet mellan tvÄ ljudkort inte Àr i nÀrheten sÄ stor som prisskillnaden (och forumskribenter) ofta vill göra gÀllande. Jag tror ocksÄ att det Àr pinsamt mÄnga "experter" som inte skulle höra skillnad pÄ ett genomsnittligt ljudkort för 2000:- och ett för 20000:-.

Under mina Är som ljudproduktionsstudent fick jag mer Àn en livstidsdos av audiofileri, mÀrkesfixering och allmÀnt ljudnörderi. Denna tid gav mig en oerhörd skepsis mot "predikanter" som tenderar att överdriva ljudkvalitativa skillnader mellan snarlika produkter. NÄgot som jag mÀrkt smÀrtsamt tydligt Àr att placeboeffekt (ren psykologi) ofta har en stor roll i om man tycker nÄgot lÄter skit eller gudomligt.

Visst kan det vara idé att köpa ett dyrt ljudkort om man har ekonomi som tillÄter det, men kom bara ihÄg att det, ovanför soundblaster-segmentet, sÀllan Àr ljudkortet som Àr den svagaste lÀnken i kedjan.

/Audiofilpolisen

Redigerat av Fierze
Postat (redigerat)

A/D och D/A omvandlarna i "billgare" lludkort typ Creatives och dyrare audiofilkort Àr det ingen större skillnad pÄ. DÀremot brukar det vara större skillnad pÄ de analoga kretsarna. "Dyrare" kort brukar desstom ofta ha en bra micpreamp med lÄgt signalbrus.. NÄgot man sÀllan inte hittar pÄ de multimediakort som t.ex Creative sÀljer.

Sen Àr drivrutinerna viktiga för att kortet ska funka tillsammans med olika musikprogramvaror.. ASIO2 Àr bra drivrutiner men mÄnga billigare kort har inte helt perfekta drivrutiner vilket ofta kan göra att latencyn inte blir sÄ lÄg som man önskat.

Men ska man jobba mest med elektronisk musik och mjukvarusyntar och inte spela extrena ljud in sĂ„ mycket sĂ„ duger nĂ€stan vilket kort som helst. Det Ă€r nĂ€r det blir frĂ„gan om att spela in ljud utifrĂ„n som dyrare kort kommer till rĂ€tta. 😉

Redigerat av hegobald
Postat

Det Àr som överallt annars. En prisdubbling i lÄga prislÀgen gör stor skillnad, medan en prisdubbling pÄ hög nivÄ ger en vÀldigt liten skillnad. Samma sak gÀller all utrustning - men om man köper en mic eller preamp för 50000:- i stÀllet för 25000:-, sÄ kan den vara prisvÀrd för köparen ÀndÄ, eftersom den hjÀlper till att ge inspelningarna en skillnad frÄn superbra till fantastiskt.

Mycket av skillnaden i ljudkvalitet ligger ocksÄ i hur man lyssnar. Vill man höra alla detaljer, utan att riskera att vissa saker kamufleras, sÄ fÄr man betala lite mer - och om man har taskig lyssning sÄ hör man kanske inte ens skillnad mellan en Clas Ohlson-mic för 100:- och en Blue Bottle för 50000:-.

Mycket ligger alltsĂ„ i lyssningen (och dĂ€rmed Ă€ven rumsakustiken) och dĂ€rför borde man egentligen alltid börja dĂ€r - men det Ă€r en dyr och "trĂ„kig" bit bland allt annat man behöver, sĂ„ tyvĂ€rr fĂ„r lyssningen ofta vĂ€nta till sist... 🙂

Postat

En sak som ingen nÀmnt Àr kvalitet! E-mu exempelvis gör vÀlljudande och vÀldigt prisvÀrda ljudkort men byggkvaliteten lÀmnar övrigt att önska!

Potar som sprakar, buggig patchmixer samt kort som pajar hit och dit! Det viktigaste för ett proffs Àr att prylarna aldrig, aldrig gÄr sönder.

Man betalar gÀrna det dubbla om man kan "lita" pÄ ett mÀrke. Om jag vore ett proffs skulle jag aldrig aldrig göra musik med ett E-mu ljudkort...

... (som jag ju gör nu för att det lÄter bra och Àr biiligt!)

Postat

Förutom den mer uppenbara ljudkvaliteten, som har nĂ€mnts innan, sĂ„ har dyrare ljudkort och omvandlare ocksĂ„ en betydligt stabilare intern klocka - nĂ„got som gör att jitter blir mindre och risken för taskig synk och försĂ€mring av detaljer i ljudet minskar. Vissa billigare ljudkort har inte ens bra synk mellan sina egna inbyggda kanaler... 😳

Postat

Även om det Ă€r klart hörbar skillnad mellan olika omvandlare, sĂ„ finns det gott om saker som bör komma högre upp pĂ„ inköpslistan sĂ„ lĂ€nge man har nĂ„gon hygglig AD/DA. Med hygglig menar jag sĂ„dant som Presonus, M-Audio, MOTU och RME. Men lĂ„ngt viktigare Ă€r mikrofoner, preampar, och (som Claes nĂ€mner) lyssning – högtalare och akustikbearbetning i rummet. Nu undantar jag förstĂ„s ÄNNU viktigare saker som instrumentens kvalitet och justering...

HĂ€lsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

  • Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

    • Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.