fogden2000 Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 (redigerat) Vad Ă€r den direkta skillnaden egentligen pĂ„ pĂ„ t.ex ett Audigy-kort & ett Motu Jag menar Ă€r det bĂ€ttre electronik kretsar i ett Motu,eller vad Ă€r det som avgör ? đ Redigerat 13 juni 2006 av fogden2000
Piccazzo Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Vad Àr den direkta skillnaden egentligen pÄ pÄ t.ex ett Audigy-kort & ett MotuJag menar Àr det bÀttre electronik kretsar i ett Motu,eller vad Àr det som avgör ? Det Àr just det , BÀttre elektronik Framför allt bÀttre Ad och Da omvandlare. Ju högre kvalitet dessa Àr desto klarare uppspelning för man. m.a.o dom spelar upp ljudet sÄ neutralt som gÄr. Och i ljudkort med ingÄngar Àr ju kvaliteten pÄ ingÄngarna olika frÄn tillverkare till tillverkare.
mange_andersson Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 mikrofon förstÀrkarna utgör en stor del, och det Àr en vÀldig skilland i de olika pris klasserna!
berch Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 Hur ser vad som Àr bÀttre eller sÀmre pÄ specifikationer etc? Sker ju en stÀndig prispress pÄ elektronik.
Elof (oregistrerad) Postat 12 juli 2006 Postat 12 juli 2006 HÀr finns ocksÄ en trÄd om detta: https://www.studio.se/index.php?showtopic=25928
Fierze Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 (redigerat) JAG hÀvdar ju bestÀmt att den egentliga skillnaden i ljudkvalitet mellan tvÄ ljudkort inte Àr i nÀrheten sÄ stor som prisskillnaden (och forumskribenter) ofta vill göra gÀllande. Jag tror ocksÄ att det Àr pinsamt mÄnga "experter" som inte skulle höra skillnad pÄ ett genomsnittligt ljudkort för 2000:- och ett för 20000:-. Under mina Är som ljudproduktionsstudent fick jag mer Àn en livstidsdos av audiofileri, mÀrkesfixering och allmÀnt ljudnörderi. Denna tid gav mig en oerhörd skepsis mot "predikanter" som tenderar att överdriva ljudkvalitativa skillnader mellan snarlika produkter. NÄgot som jag mÀrkt smÀrtsamt tydligt Àr att placeboeffekt (ren psykologi) ofta har en stor roll i om man tycker nÄgot lÄter skit eller gudomligt. Visst kan det vara idé att köpa ett dyrt ljudkort om man har ekonomi som tillÄter det, men kom bara ihÄg att det, ovanför soundblaster-segmentet, sÀllan Àr ljudkortet som Àr den svagaste lÀnken i kedjan. /Audiofilpolisen Redigerat 13 juli 2006 av Fierze
hegobald Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 (redigerat) A/D och D/A omvandlarna i "billgare" lludkort typ Creatives och dyrare audiofilkort Ă€r det ingen större skillnad pĂ„. DĂ€remot brukar det vara större skillnad pĂ„ de analoga kretsarna. "Dyrare" kort brukar desstom ofta ha en bra micpreamp med lĂ„gt signalbrus.. NĂ„got man sĂ€llan inte hittar pĂ„ de multimediakort som t.ex Creative sĂ€ljer. Sen Ă€r drivrutinerna viktiga för att kortet ska funka tillsammans med olika musikprogramvaror.. ASIO2 Ă€r bra drivrutiner men mĂ„nga billigare kort har inte helt perfekta drivrutiner vilket ofta kan göra att latencyn inte blir sĂ„ lĂ„g som man önskat. Men ska man jobba mest med elektronisk musik och mjukvarusyntar och inte spela extrena ljud in sĂ„ mycket sĂ„ duger nĂ€stan vilket kort som helst. Det Ă€r nĂ€r det blir frĂ„gan om att spela in ljud utifrĂ„n som dyrare kort kommer till rĂ€tta. đ Redigerat 13 juli 2006 av hegobald
Claes Holmerup Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 Det Ă€r som överallt annars. En prisdubbling i lĂ„ga prislĂ€gen gör stor skillnad, medan en prisdubbling pĂ„ hög nivĂ„ ger en vĂ€ldigt liten skillnad. Samma sak gĂ€ller all utrustning - men om man köper en mic eller preamp för 50000:- i stĂ€llet för 25000:-, sĂ„ kan den vara prisvĂ€rd för köparen Ă€ndĂ„, eftersom den hjĂ€lper till att ge inspelningarna en skillnad frĂ„n superbra till fantastiskt. Mycket av skillnaden i ljudkvalitet ligger ocksĂ„ i hur man lyssnar. Vill man höra alla detaljer, utan att riskera att vissa saker kamufleras, sĂ„ fĂ„r man betala lite mer - och om man har taskig lyssning sĂ„ hör man kanske inte ens skillnad mellan en Clas Ohlson-mic för 100:- och en Blue Bottle för 50000:-. Mycket ligger alltsĂ„ i lyssningen (och dĂ€rmed Ă€ven rumsakustiken) och dĂ€rför borde man egentligen alltid börja dĂ€r - men det Ă€r en dyr och "trĂ„kig" bit bland allt annat man behöver, sĂ„ tyvĂ€rr fĂ„r lyssningen ofta vĂ€nta till sist... đ
Hans Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 En sak som ingen nÀmnt Àr kvalitet! E-mu exempelvis gör vÀlljudande och vÀldigt prisvÀrda ljudkort men byggkvaliteten lÀmnar övrigt att önska! Potar som sprakar, buggig patchmixer samt kort som pajar hit och dit! Det viktigaste för ett proffs Àr att prylarna aldrig, aldrig gÄr sönder. Man betalar gÀrna det dubbla om man kan "lita" pÄ ett mÀrke. Om jag vore ett proffs skulle jag aldrig aldrig göra musik med ett E-mu ljudkort... ... (som jag ju gör nu för att det lÄter bra och Àr biiligt!)
Claes Holmerup Postat 13 juli 2006 Postat 13 juli 2006 Förutom den mer uppenbara ljudkvaliteten, som har nĂ€mnts innan, sĂ„ har dyrare ljudkort och omvandlare ocksĂ„ en betydligt stabilare intern klocka - nĂ„got som gör att jitter blir mindre och risken för taskig synk och försĂ€mring av detaljer i ljudet minskar. Vissa billigare ljudkort har inte ens bra synk mellan sina egna inbyggda kanaler... đł
Henrik Andersson Vogel Postat 18 juli 2006 Postat 18 juli 2006 Ăven om det Ă€r klart hörbar skillnad mellan olika omvandlare, sĂ„ finns det gott om saker som bör komma högre upp pĂ„ inköpslistan sĂ„ lĂ€nge man har nĂ„gon hygglig AD/DA. Med hygglig menar jag sĂ„dant som Presonus, M-Audio, MOTU och RME. Men lĂ„ngt viktigare Ă€r mikrofoner, preampar, och (som Claes nĂ€mner) lyssning â högtalare och akustikbearbetning i rummet. Nu undantar jag förstĂ„s ĂNNU viktigare saker som instrumentens kvalitet och justering... HĂ€lsningar /Henrik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.