Jump to content
Annons

Egentlig skillnad ?


fogden2000

Recommended Posts

Annons
Vad är den direkta skillnaden egentligen på på t.ex ett Audigy-kort & ett Motu

Jag menar är det bättre electronik kretsar i ett Motu,eller vad är det som avgör ? 

Det är just det , Bättre elektronik Framför allt bättre Ad och Da omvandlare.

Ju högre kvalitet dessa är desto klarare uppspelning för man.

m.a.o dom spelar upp ljudet så neutralt som går.

Och i ljudkort med ingångar är ju kvaliteten på ingångarna olika från tillverkare till tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

JAG hävdar ju bestämt att den egentliga skillnaden i ljudkvalitet mellan två ljudkort inte är i närheten så stor som prisskillnaden (och forumskribenter) ofta vill göra gällande. Jag tror också att det är pinsamt många "experter" som inte skulle höra skillnad på ett genomsnittligt ljudkort för 2000:- och ett för 20000:-.

Under mina år som ljudproduktionsstudent fick jag mer än en livstidsdos av audiofileri, märkesfixering och allmänt ljudnörderi. Denna tid gav mig en oerhörd skepsis mot "predikanter" som tenderar att överdriva ljudkvalitativa skillnader mellan snarlika produkter. Något som jag märkt smärtsamt tydligt är att placeboeffekt (ren psykologi) ofta har en stor roll i om man tycker något låter skit eller gudomligt.

Visst kan det vara idé att köpa ett dyrt ljudkort om man har ekonomi som tillåter det, men kom bara ihåg att det, ovanför soundblaster-segmentet, sällan är ljudkortet som är den svagaste länken i kedjan.

/Audiofilpolisen

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

A/D och D/A omvandlarna i "billgare" lludkort typ Creatives och dyrare audiofilkort är det ingen större skillnad på. Däremot brukar det vara större skillnad på de analoga kretsarna. "Dyrare" kort brukar desstom ofta ha en bra micpreamp med lågt signalbrus.. Något man sällan inte hittar på de multimediakort som t.ex Creative säljer.

Sen är drivrutinerna viktiga för att kortet ska funka tillsammans med olika musikprogramvaror.. ASIO2 är bra drivrutiner men många billigare kort har inte helt perfekta drivrutiner vilket ofta kan göra att latencyn inte blir så låg som man önskat.

Men ska man jobba mest med elektronisk musik och mjukvarusyntar och inte spela extrena ljud in så mycket så duger nästan vilket kort som helst. Det är när det blir frågan om att spela in ljud utifrån som dyrare kort kommer till rätta. 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som överallt annars. En prisdubbling i låga prislägen gör stor skillnad, medan en prisdubbling på hög nivå ger en väldigt liten skillnad. Samma sak gäller all utrustning - men om man köper en mic eller preamp för 50000:- i stället för 25000:-, så kan den vara prisvärd för köparen ändå, eftersom den hjälper till att ge inspelningarna en skillnad från superbra till fantastiskt.

Mycket av skillnaden i ljudkvalitet ligger också i hur man lyssnar. Vill man höra alla detaljer, utan att riskera att vissa saker kamufleras, så får man betala lite mer - och om man har taskig lyssning så hör man kanske inte ens skillnad mellan en Clas Ohlson-mic för 100:- och en Blue Bottle för 50000:-.

Mycket ligger alltså i lyssningen (och därmed även rumsakustiken) och därför borde man egentligen alltid börja där - men det är en dyr och "tråkig" bit bland allt annat man behöver, så tyvärr får lyssningen ofta vänta till sist... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som ingen nämnt är kvalitet! E-mu exempelvis gör välljudande och väldigt prisvärda ljudkort men byggkvaliteten lämnar övrigt att önska!

Potar som sprakar, buggig patchmixer samt kort som pajar hit och dit! Det viktigaste för ett proffs är att prylarna aldrig, aldrig går sönder.

Man betalar gärna det dubbla om man kan "lita" på ett märke. Om jag vore ett proffs skulle jag aldrig aldrig göra musik med ett E-mu ljudkort...

... (som jag ju gör nu för att det låter bra och är biiligt!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den mer uppenbara ljudkvaliteten, som har nämnts innan, så har dyrare ljudkort och omvandlare också en betydligt stabilare intern klocka - något som gör att jitter blir mindre och risken för taskig synk och försämring av detaljer i ljudet minskar. Vissa billigare ljudkort har inte ens bra synk mellan sina egna inbyggda kanaler... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är klart hörbar skillnad mellan olika omvandlare, så finns det gott om saker som bör komma högre upp på inköpslistan så länge man har någon hygglig AD/DA. Med hygglig menar jag sådant som Presonus, M-Audio, MOTU och RME. Men långt viktigare är mikrofoner, preampar, och (som Claes nämner) lyssning – högtalare och akustikbearbetning i rummet. Nu undantar jag förstås ÄNNU viktigare saker som instrumentens kvalitet och justering...

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...