Jump to content
Annons

Proffmusiker?

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

HallÄ?

Är bara intresserad av hur mĂ„nga av er/oss hĂ€r pĂ„ forumet som Ă€r musiker proffisionellt, pĂ„ hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

Annons
Postat
HallÄ?

Är bara intresserad av hur mĂ„nga av er/oss hĂ€r pĂ„ forumet som Ă€r musiker proffisionellt, pĂ„ hel- eller deltid. Vore kula tt veta...

Nope...

FrĂ„ga e om man vill de... 😉

Postat (redigerat)

Jag skulle vilja jobba med det men jag Ă€r bara 15 Ă„r sĂ„ det funkar inte riktigt med skola osĂ„ 😛😉

EDIT: Du sjÀlv dÄ Danny Cort

Redigerat av ViktorDenStore
Postat
FrÄga e om man vill de... 

klart man vill!

om man kunde sÄ klart.

nej... tyvÀrr!

Postat
HallÄ?

Nope...

Vill inte jobba med min hobby. Vad ska jag dÄ slappna av med efter en lÄng dags arbete? Har hellre ett annat jobb och Àr fritidsmusiker. (Sen att det tar upp massor av min lediga tid hör inte hit.)

Postat
HallÄ?

Nope...

Vill inte jobba med min hobby. Vad ska jag dÄ slappna av med efter en lÄng dags arbete? Har hellre ett annat jobb och Àr fritidsmusiker. (Sen att det tar upp massor av min lediga tid hör inte hit.)

Precis Neko... men sen att kunna gÄ ut pÄ nÄn klubb o höra sin egna lÄt spelas av nÄn stor dj mÄste vara en otrolig kÀnsla!

Postat

Jag hade inte bangat pÄ att fÄ betalt för att gÄ ut pÄ ett fullsatt Webley och dra ett E-moll. Skulle dock aldrig vilja bli proffs i stil med Arvingarna. Fan, vad trÄkigt. "Vi har ett gig i NÀssjö folkets park pÄ lördag." Ryser vid blotta tanken.

Postat

Jag Àr faktiskt heltidsmusiker. Producerar samt rycker ofta in som studiomusiker. Allt som allt tjÀnar jag runt 80 000 i mÄnaden efter skatt.

...dÀr ljög jag faktiskt. FÄr inte en slant för allt jobb man lÀgger ned! Sorry forumet men det kÀndes sÄ bra att skriva det dÀr!

Postat
Jag Àr faktiskt heltidsmusiker. Producerar samt rycker ofta in som studiomusiker. Allt som allt tjÀnar jag runt 80 000 i mÄnaden efter skatt.

...dÀr ljög jag faktiskt. FÄr inte en slant för allt jobb man lÀgger ned! Sorry forumet men det kÀndes sÄ bra att skriva det dÀr!

Fan, jag lÀste raden tvÄ gÄnger, sen lÀste jag vidare och andades ut...

Postat

he he...andades ut?... sÄ du hoppas alltsÄ att jag inte ska tjÀna nÄgra pengar pÄ musik?

Postat

Jag har iofs fÄtt betalt för att musicera, men det var i den internationellt vedertagna valutan SPRIT. Vi spelade varje helg i över ett halvÄr... inte alls bra för levern.

Med kul var det!

Postat
he he...andades ut?... sÄ du hoppas alltsÄ att jag inte ska tjÀna nÄgra pengar pÄ musik?

Snarare... "oj, detta kan inte vara möjligt!" och det var det ju inte. SĂ„ jag Ă„tergick till "verkligheten" 🙂 Inget illa ment. Klart att jag vill att du ska tjĂ€na pengar pĂ„ din musik om du kan och önskar det.

Postat

Har jobbat som musiklÀrare nu i ett Är. Innan dess har jag jobbat bÄde som musiker och ljudtekniker fast pÄ lite hobby basis men nÀr man gÄr pÄ gymnsiet sÄ blir man vÀldigt glad om man fÄr nÄgra extra tusenlappar i mÄnaden.

Postat

Proffs-wannabe kanske man Àr... skulle vara skoj att pyssla med musiken pÄ heltid..kanske som frilansare eller nÄt och jobba med mÄnga olika typer av produktioner.

tjÀnar inga kulor pÄ musiken...Àn.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Om tio Ă„r nĂ€r man gĂ„r i pension blir det vĂ€l musik pĂ„ heltid. HĂ„ller med Neko om att vad skulle man göra pĂ„ fritiden om musik vore ens yrke. MĂ„la tavlor luktar sĂ„ ini helvet e med alla oljor och grejor. 🙂

Postat

Hoppar in som trummis i coverband sÄdÀr högst varannan mÄnad nuförtiden och drar typ en tusenlapp pÄ ett gig, det Àr allt. Skulle inte kunna försörja mig pÄ riktigt med den prylen, Àr alldeles för halv-dan musiker för det.

Hammagrella-grejen har inte genererat nÄt alls och det Àr vÀl frÄgan om det ö h t Àr möjligt, men nÀ vÀnta - jag har ju sÄlt en demo-CD för femti spÀnn till ett fan hÀr pÄ forumet!

SĂ„ledes: halvproffs 🙂 !

Postat

Om man inte tjÀnar nÄgra andra pengar Àn dom man tjÀnar pÄ musik... Àr man proffs dÄ?

Jag bor ju hemma sĂ„ jag har ju inte sĂ„ mycket utgifter Ă€n... SĂ„ jag klarar mig pĂ„ diversebidrag och musikinkomster. Det rĂ€cker dock inte till nĂ„gra nya prylar sĂ€rskillt ofta 😆 men men...

Kan man vara proffsmusiker och ha ett kontorsjobb som hobby? 😏

Love.

Postat
Tobbe du bor inte i Nkpg va? Jag kĂ€nner en slagverkslĂ€rare hĂ€r som heter Tobbe!  😆

Nej jag bor i Karlstad har undervisat i de smĂ„ byarna Forshaga och ÅrjĂ€ng.

Postat

Jag Ă€r lĂ„ngtifrĂ„n proffs, dĂ€remot har jag faktiskt lyckats tjĂ€na pengar pĂ„ att spela visor nĂ„gra Ă„r under gymnasiet. Fick ihop till en gitarr som var sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n min gamla att jag mest haft den inlĂ„st i sitt hardcase i Ă„tta Ă„r 😆 Tror att den fick vara med pĂ„ tre-fyra spelningar max.

Att tjÀna nÄgra pengar dÀr distpedaler Àr inblandade har dock visat sig svÄrare, och dÄ fÄr det faktiskt vara. Cornelis var kul att spela, men Calle Schewens vals kan jag klara mig utan... Exprimenterar med ambient datorbaserad (ofrivillig lo-fi) metal istÀllet och samplar allt hÀr hemma som kan göra ljud.

/Dagon

Postat

Är nybörjare pĂ„ att spela in med dator har haft en 4-kanals porta dĂ€rimot i

ca 15 Ă„r har vĂ€l tjĂ€nat en 100 lapp pĂ„ ett live framtrĂ€dande men annars hobby 😆

Postat

NĂ€, proffs Ă€ man inte. Men mina totala musikinkomster sen jag var 11 tordes ligga uppĂ„t en 70-80.000 nu. Jag Ă€r altsĂ„ 19 i dagens lĂ€ge. Det mest vĂ€lbetalda jobbet var 1500, senaste jobbet (3/6:e (spelade rock pĂ„ studentbal)) fick jag 1400 för. Inte mycket pengar, men om man bor hemma och sĂ„ kan man spara och köpa saker. NĂ€sta inköp blir nog en sĂ„n dĂ€ra Mackie Onyx.... NĂ€r man nu har rĂ„d med en sĂ„n.... 😆

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
EDIT: Du sjÀlv dÄ Danny Cort

Ja, jag Àr nÄgon form av proffsmusiker, om Àn i vÀldigt blygsam omfattning.

Har slÀppt ett par plattor & faktiskt fÄtt hÄra lÄtarna pÄ stora klubbar..hehe

Gör demoproddar till hyfsat stora artister & skriver lÄtar som ofta hamnar pÄ topplistorna, senast Brolle Jr's "watching the stars"

Än sĂ„ lĂ€nge mĂ„sta jag dock jobba deltid för att fĂ„ ihop det.

Jobbar som kock i Malmö, sÄ ni vet...

Postat (redigerat)

Har jobbat med klubbar och nÀstan lyckats leva pÄ det + musiken.

Ingen av skivorna jag gjort har genererat tillrÀckligt med stÄlar för att leva pÄ.

Idag gÄr det inte, tyvÀrr.

Har dock lyckats fÄ till en lösning som innebÀr att jag jobbar bara 75% och lÀgger minst 30 timmar i veckan pÄ musik.

edit: Jag förvÀntar mig inte att jag nÄgonsin kommer att tjÀna tillrÀckligt pÄ musiken. Utvecklingen i branschen gÄr som bekant inte i den riktningen, plus att man ju inte precis sysslar med melodifestivalgrejer... För oss som gör dansmusik och konstiga undergroundflummerier Àr det ju svÄrt att tjÀna stora pengar, om ens nÄgra, pÄ musiken.

Redigerat av Disco Dan
Postat

JAg tror det Àr lÀttare för musiker som Àr utbillade pÄ nÄtt instrument dÄ man kan jobba lite som lÀrare och sedan fylla ut med spelningar, arrande och kanske lite demo producerande.

Postat
men nÀ vÀnta - jag har ju sÄlt en demo-CD för femti spÀnn till ett fan hÀr pÄ forumet!

man vet aldrig vad sĂ„nt kan leda till 🙂🙂

jag spelade ganska intensivt i en dimmig

"period" mellan 1969 och 1987, jag har för mig

att vi fick betalt... ibland...

som elektronisk artist: SilverSide

har jag sĂ„lt CD'n, flest i Italien ( 😆 )

om jag skulle sÀtta ihop ett gÀng och

göra ett riktigt gig dÀr

sÄ skulle det bli... nja, om inte succé sÄ

i varjefall himmla bra.

😎

Postat

Jag fick min första utbetalning frÄn STIM hÀromdan. 175 kr för att den fantastiska jullÄten "The True Spirit of Christmas" spelades ca 3 gÄnger i P4 JÀmtlands "P4-toppen" i december... Inte sÄ mycket att hurra för kanske, men det gav mersmak kan jag sÀga!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.