Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag rÄkar ha en String Melody 2 som ligger och skrÀpar. Den Àr trasig pÄ nÄgot vis men jag ska ev. försöka förmÄ nÄgon att laga den (har redan försökt sjÀlv utan framgÄng..).

SÄ jag undrar hur mycket det Àr vÀrt att lÀgga ut pÄ den.

Vad kan en dylik kosta?

Hur lÄter den?

Vet nÄgon var man kan hitta/köpa ett kopplingschema?

Annons
Postat

Det Àr ju en gammal klassiker! Försök att fÄ svar frÄn dessa snubbar http://www.synthmuseum.com

Den lÄter vÀldigt speciellt. Kan dock inte komma pÄ nÄgot som spelas med den. Det enda jag kan komma pÄ Àr om du lyssnar pÄ THE KID pÄ lÄten Kit Club Hotel ca 1min in. SÄ kommer den in dÀr i bakgrunden.

Jag har turen att den Àr i vÀldigt bra skick. Men min skulle ocksÄ behöva ha nÄgon sorts genomgÄng. Börjar spraka en del nÀr man rör pÄ EQn.

Pris gÀllande genomgÄng eller om du skulle sÀlja vet jag inte.

Postat

Jag minns den som en sÀmre strÄkmaskin, eftersom SOLINA var det som gÀllde pÄ den tiden (1979-80) jag hade en sÄdan, kostade ca 4.500:- pÄ Musikbörsen vilket var jÀvligt mycket för en kille i 9.an...efter ett tag dvs flera Är senare sÄ fick man en för 500:- i gula tidningen etc, nu har den sÀkert stigit igen som alltid i trendernas bergochdalbanevÀrld!

En annan strÄksynth som var skitball hette ARP OMNI II och var förgÄngare till Solina.

Omni II

Solina

Postat

Jag har en sÄdan. Den lÄter vÀldigt varmt och har ett "fett" ljud. Mjukare Àn Solinan och brusar rÀtt friskt. I mina öron en jÀkligt bra strÄkmaskin och ett bra substitut man inte kan fixa en Eminent 310 U orgel (som Jarre körde med fullt ut pÄ Oxygene).

Den Àr aningen billigare Àn Solinan men en 2500-3000:- beroende pÄ skick skulle den nog gÄ att sÀlja för.

Postat

Ok. Tack för svar. Jag har en kille som ska fÄ kolla pÄ den.

Ingen av er som Àger en som har nÄgot inspelat pÄ forumet eller nÀtet sÄ man kan lyssna?

Och visst jag har rÀknat med vÄrvindar friska om den skulle gÄ igÄng. I vÀrsta fass fÄr man vÀl brusreducera lite och i replokalen brusar det rÀtt friskt ÀndÄ.

Postat
Det Àr ju en gammal klassiker! Försök att fÄ svar frÄn dessa snubbar http://www.synthmuseum.com

Har skickat ett mail nu. Men det finns ingen info om Logan syntar alls pÄ hemsidan förutom just att dom söker info... Men förhoppningsvis vet dom kanske var man kan frÄga.

Det knepigaste Àr att hitta kopplingscheman.

red_house_painter eller Airwolf, har ni öppnat locket pÄ eran strÄkmaskin nÄn gÄng? I en del "gammal" elektronik finns det kopplingschema i en plastficka under locket.

Postat

Definitivt vÀrd att rÀdda. Vet inte om alla exemplar brusar sÄ fördjÀvligt som vÄran gör, men det Àr mest charmigt tycker jag. Och vi har anvÀnt den pÄ ett antal inspelningar. Varmt skönt gammalt ljud.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag har fÄtt tag pÄ schemat frÄn Ampzilla nu. 100:- kostade det.

Ska bli kul att se om det blir nÄ ljud i apparaten..

Postat (redigerat)

😎

jag har version 1

fÀstena till spiralerna under tangenterna

brukar svimma av mellan varven 🙂 bara att klistra.

769596835_l.jpg

Redigerat av TordA
Postat
😄

jag har version 1

Trevligt.

Ser ju likadan ut som min nÀstan.

Har du nÄt inspelat?

Postat
😄

jag har version 1

Trevligt.

Ser ju likadan ut som min nÀstan.

Har du nÄt inspelat?

massor,

men den som Àr minst misshandlad med effekter

Àr frÄn 76: pÄ Soundlift

bry dig inte om sĂ„ngen 😄😳

Postat (redigerat)

NĂ€r jag var 19 & flytta hemmifrĂ„n slog jag sönder min Logan(idiot) ,den Ă„kte pĂ„ tippen 😳

Samma öde gick det med en 2 manualig Farfisa,samma som Göran Fritzon hade i Gyllene Tider.

Har mycket fina minnen frĂ„n dessa fina instrument 😄

Redigerat av fogden2000
Postat (redigerat)
NĂ€r jag  var 19 & flytta hemmifrĂ„n slog jag sönder min Logan(idiot) ,den Ă„kte  pĂ„ tippen đŸ˜Č

Samma öde gick det med en 2 manualig Farfisa,samma som Göran Fritzon hade i Gyllene Tider.

Har mycket fina minnen frĂ„n dessa fina instrument 😛

😆

Är du dum i huvudet! Varför gjorde du det?

Förresten, en kompis flickvÀn hittade en MicroMoog, en Yamaha DX 27, en Ensonic nÄnting sampler synt och en massa kamerautrustning i grovsoprummet vid studentkorridoren. SÄ man fÄr vÀl bara konstatera att det finns idioter till allt.

edit: sÀrskrivning

Redigerat av flintan
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

Idioter eller ej, har ocksÄ med omstÀndigheter att göra.

SR har ju som bekant kastat en mÀngd enormt fin ljudutrustning i containers nÀr den blivit out of date/avskriven och fÄtt ge plats för nya grejer,sÄdant som bÄde jag och mÄnga andra hÀr skulle grÄta om dom fick veta om...hörde en historia frÄn 70-talet dÄ de KASTADE ut nÄgra FAIRCHILD kompressorer för att de ansÄgs sunkiga nÀr transistor och solidstate prylarna var pÄ frammarsch-sÄ Àr det hÀr i livet,sedan svÀnger trenderna och sÄ gÄr det mode i retroprylar och soundet frÄn förr,vintage etc etc nytillverkade grejor för svindyra pengar plötsligt,ja ja ja...

Vet idag om nÄgra hemligheter som jag inte vill yppa för allmÀnheten,kanske en chans att jag fÄr loss dessa med lite tur men beroende pÄ vem som Àr chef hÀr och dÀr sÄ kan de alltsÄ hamna i krossen...pga platsbrist-man blir ju sjuuuk!

the Nomads, frÄn Solna,mina gamla polare,hade en gÄng en kille som hette Frank Minarik=Stubben pÄ orgel som sedan slutade nÄn gÄng i slutet pÄ 80-talet, sparade dock sin gamla farfisa och lite andra grejor bl.a Vox jaguar-tills hans brud ruttnade och bad honom hiva skiten vilket han gjorde...snacka om miss assÄ...smisk skulle hon/han ha!

Postat (redigerat)
Idioter eller ej, har ocksÄ med omstÀndigheter att göra.

För mig fĂ„r folk gĂ€rna vara hur mycket idioter dom vill bara dom meddelar tid och plats först.. 😳😆

Redigerat av flintan
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

TĂ€nkte bara meddela att jag Ă€ntligen har fĂ„tt snurr pĂ„ maskineriet. 🙂

Det var bara tvÄ smÄ enkla fel, men rÀtt svÄra att hitta. Av nÄn konstig anledning sÄ var nÀtdelen ihopmonterad fel. Trissan som ska reglera en av spÀnningarna (15v) hade dom dÀr smÄ isoleringsplupparna för benen pÄ fel sida sÄ den blev kortsluten. MÄste vÀl vara nÄgon som försökt laga den förut och satt ihop den fel..

Sen var det en lös strömförsörjningskabel till en av de IC kretsar som delar ner "grundljudet" (ca 10khz) pÄ olika toner. Vilket gjorde att tonerna C, C# och D var tysta pÄ alla oktaver.

Otroligt fascinerande att se hur en sÄn hÀr synth Àr byggd. Vilken konstruktion, och vilket hantverk!

OcksĂ„ fascinerande var att allt i övrigt fungerar. Jag trodde att alla kontakter (inte minst under tangenterna) och potentiometrar skulle vara helt igenoxiderade, men det funkar utan skrap och brus. NĂ„ja lite brusar den, men inte alls farligt. 😄

Edit: Kan tillĂ€gga att jag fick hjĂ€lp att laga den av en snubbe som Ă„ker runt mellan gĂ„rdarna i dalarna och hjĂ€lper folk med allt frĂ„n trasiga tv apparater till lastbilar..och sen filosofiska diskussioner under fikapauserna. En riktig hjĂ€lte och levnadskonstnĂ€r faktiskt, men det Ă€r en annan historia. 😄

Redigerat av flintan
Postat (redigerat)

Grattis! Visst lÄter den gött?

Redigerat av Neko
Postat

Tack. Absolut gillar "solo" ljudet speciellt. Jag Àr vÀldigt nöjd.

En riktig ryggknĂ€ckare bara om man ska rĂ„dda ivĂ€g pĂ„ spelningar. Med denna plus Rhodes, trummor o.s.v. mĂ„ste vi snart hyra in en flyytfirma eller nĂ„t 🙁

Eller sĂ„ kör man akustisk gitarr och munspel istĂ€llet.. 🙁

Postat

Sparkade igĂ„ng min Solina samtidigt som jag lĂ€ser denna trĂ„den 😄

"smack" DĂ€r Ă„kte Small stonen igĂ„ng.....jisses va gött 😛

StrĂ„kmaskiner is da shit 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.