Jump to content
Annons

Crumble Zone - Norrland


Recommended Posts

LÅTNAMN: Norrland

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: Pop/rock

LÅTLÄNGD: 4:07

KOMPOSITÖR: Crumble Zone

PRODUCENT: Crumble Zone

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,67Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Norrland

Behöver lite kommentarer om mixning och låt och sånt. Funkar detta?

EDIT

Satt och pillade lite med mixningen nyss, blev det en förbättring, eller same shit?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Jättebra!

P3!

Hit!

Texten är fantastisk på vissa ställen, härliga conclusions/solutions & det enkla arret lyfter fram kvaliteterna i låten.

Självklart ska detta mixas & mastrat ordentligt, men det är nånannans jobb. Du har gjort ditt, du kan luta dig tillbaks & njuta av din sång på radio.

EDIT; kan du lägga upp texten?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilka kommentarer... blir ju alldeles rörd 🙂

Sången kanske ska dras ner något snäpp, men jag gillar när den är hög.

Jag tänkte utlysa en liten lyssnartävling också:

Vilken fågel är det man kan höra på 4 ställen i låten?

Vinnaren får ära och berömmelse 😆

Texten går som följer

Nu är våren vacker och sommaren på gång

Men alla talar om Norrland och all skönhet som bor där

Jag brukar åka åt väster, det känns ganska långt

De andra åker till Norrland, 100 000 mil ungefär

 

Är det verkligen blåare på himlen, förutom längre dagar?

Blev markens grönhet djupare i färgen ju längre upp man kom?

Jag börjar ana ett misstag

Vad gör jag här, jag har aldrig varit där

 

Ett helt annat tempo och mentalitet

I Norrland finns ingen orsak till stress eller panik

Och här är det för varmt, för hårt och för stelt

Om jag åker till Norrland, blir då allt som i min fantasi?

 

Är det verkligen blåare på himlen, förutom längre dagar?

Blev markens grönhet djupare i färgen ju längre upp man kom?

Jag börjar ana ett misstag

Vad gör jag här, jag har aldrig varit där

 

Nu har jag äntligen hittat någon som jag tycker om

och som verkar gilla mig på något sätt

så självklart här hon ju rötterna där upp i norr

 

Är det verkligen blåare på himlen, förutom längre dagar?

Blev markens grönhet djupare i färgen ju längre upp man kom?

Jag börjar ana ett misstag

Vad gör jag här, jag har aldrig varit där

Link to comment
Dela på andra sajter

hm är han kär 😳?

vad skall man säga... helt kanon!

saknar dock lite dina stämmor, de ligger i bakgrunden men slingrar sig inte riktigt runt ledstämman som vanligt och kommer inte riktigt fram.

mycket bra melodi och text.

5 av 5 möjliga blir det utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

attans, jag som försökte att inte skriva nån kärlekslåt, så lyste det igenom iallafall 😳

TACK! =)

helt uppenbart;) man upplever ju allting mycket starkare då... och himlen är inte blåare i norrland 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fidden!

Det här kändes som U2+Kent...(tycker jag)..

Och det kan ju inte vara så dåligt. 😳

Sången ligger lite "på"... Jag är kass, så jag vet inte vad som ska/kan göras...

...men den info´n kanske du kan få av någon annan.....?

m.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellsröm sjunger falskt. Ja men det finns ingen anleding att du också gör det.

Jag stengillar refrängen fy fan!

Åk upP tLL Norrland vet ja! Väldigt trevliga männsiskor!

KEYBORD:

Har enorma problem med mitt stana s superhäftigia trädöss skit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellsröm sjunger falskt. Ja men det finns ingen anleding att du också gör det.

Jag stengillar refrängen fy fan!

Åk upP tLL Norrland vet ja! Väldigt trevliga männsiskor!

KEYBORD:

Har enorma problem med mitt stana s superhäftigia trädöss skit

Nu blir jag förvirrad.. sjunger jag falskt, eller var kom hellström ifrån? Vad har ditt keyboard med min låt att göra? 😳

Men kul att du gillar refrängen iallafall 😄

Norrlandstripp lär det bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fidden!

Det här kändes som U2+Kent...(tycker jag)..

Och det kan ju inte vara så dåligt. 😄

Sången ligger lite "på"... Jag är kass, så jag vet inte vad som ska/kan göras...

...men den info´n kanske du kan få av någon annan.....?

m.v.h Moberg

Kent och U2, dom har ju en egen sektion i min cd-hylla 😄

Och ja, sången skulle nog må bra av en liten sänkning som sagt var. Får se om jag orkar lägga tid på det när jag kommer tillbaks från cykelsemestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Hellsrtöm sjunger falskt på ett rätt medvetetet sätt som du tycks ha annammat vilket jag inte giller, för ja tror, i skillnad från göteborgare att ska mAB bla bla imorgon

allting är konstigt

mitt keybord- Alltså mitt tagentbord reagerar inte på mina kommandon. Sorry borde inte ha varit med

Alltså jag är inte drogad om ni tycker jag är förvirrad vilket jag är.

men har intagit vissa drycker. men kritiken stor fast

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Hellsrtöm sjungrer falskt på rtt medvetetet sätt som du tycksa ha annammat vilket jag inte giler, för jag tror, i skillnad från göteborgare att ska mAB

Ursäkta men du kanske skulle nyktra till lite? 😄

Varken jag eller håkan sjunger falskt medvetet. Vi kan inte bättre än såhär. Om du inte gillar det så gillar du det inte. Jag och håkan får hoppas på att det finns andra som gör det. Jag gillar håkan, håkan vet inte vem jag är.

jag är nog lite kär i håkan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Hellsrtöm sjunger falskt på ett rätt medvetetet sätt som du tycks ha annammat vilket jag inte giller, för ja tror, i skillnad från göteborgare att ska mAB bla bla imorgon

allting är konstigt

mitt keybord- Alltså mitt tagentbord reagerar inte på mina kommandon. Sorry borde inte ha varit med

Alltså jag är inte drogad om ni tycker jag är förvirrad vilket jag är.

men har intagit vissa drycker. men kritiken stor fast

😄 Hahaha........

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt och bra sång(kunde inte höra nåt falskt!) Enda egentliga synpunkt jag har är att kompet och speciellt trummandet känns lite monotont. Är inte trumspelet lite väl okonventionellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan oxå första som jag inte gillar av dig, missförstå inte det låter riktigt jäkla helgjutet i arr och allt men jag har så jäkla svårt för Kent som jag tycker det här låter allt för mycket av. Finns iofs. oxå mycket av Scocco i det här när man lyssnat en stund. Men jag vill säga detta och det är att om Kent bara kunde låta som du så skulle det vara helt OK. Kort sagt det är för mycket dovgnäll i Kents musik kan inte mät helt enkelt men det ska ju du inte lida av så bortse från det är du snäll. Samanfattning: bra i allt bortsett från att den tar slut för fort, i övrigt som ovan och så tycker jag att du gott kan skicka lite till Kent så dom får höra hur det går till på riktigt 😄 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan oxå första som jag inte gillar av dig, missförstå inte det låter riktigt jäkla helgjutet i arr och allt men jag har så jäkla svårt för Kent som jag tycker det här låter allt för mycket av. Finns iofs. oxå mycket av Scocco i det här när man lyssnat en stund. Men jag vill säga detta och det är att om Kent bara kunde låta som du så skulle det vara helt OK. Kort sagt det är för mycket dovgnäll i Kents musik kan inte mät helt enkelt men det ska ju du inte lida av så bortse från det är du snäll. Samanfattning: bra i allt bortsett från att den tar slut för fort, i övrigt som ovan och så tycker jag att du gott kan skicka lite till Kent så dom får höra hur det går till på riktigt 😄 .

Göran

😄 Hahaha.......

Svammelsvammel... det är nog en kanonlåt det här...... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så dumt. Men jag föredrar Outsider. Tycker den passar din röst mycket bättre och det känns som ett fräschare stuk. Detta känns mer P4 än P3 om jag får göra en passning till Danny Cort. 😄

Fin och målande text, men jag gillar inte riktigt "nästan-rimmen", t.ex. gång-långt och mentalitet-stelt. (En passning till till DC: vad hade Jimmy Webb sagt om detta? 😄 ) Personligen hade jag nog struntat i att rimma denna text, det behövs inte, särskilt som du inte rimmar vers och stick.

Mixning: sången ligger för långt fram/för högt i nivå. Annars låter det bra. Som demoproduktion är den klart över medel.

Men jag förstår att detta får positiva kommentarer. Bra låt, bra jobbat! Bara inte riktigt min smak. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

chrickon: Kul att du gillar, tackar för lyssningen

91:an : Tycker det är lite roligt att göra lite annorlunda trumkomp helt enkelt. Tackar för kommentar.

Burning sven: Lite ovant att få negativ kritik från dig, höll jag på att säga.. men så vände budskapet och blev positivt igen. är alla fulla ikväll? 😄

Tack.

Signert: Man kan inte gilla allt, så är det ju. P4 för mig känns dansband, fast det kanske beror på vart man befinner sig i landet. Väljer att lyssna mer på Danny i det avseendet, hellre P3 😄

Rimmen har fler kommenterat (dock ej här), fast åt andra hållet. "far" istället för "kom" i refrängen skulle ju rimma bättre. Texten är inte speciellt genomarbetad, det är dom aldrig. Jag har väldigt svårt att polera mina idéer, när jag gör det känns det som om jag förlorar ursprungskänslan. Texterna lämnas oftast som dom blev i skrivandets stund, så får dom bli som nåt slags fornminne. Tackar för lyssningen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

P4 för mig känns dansband, fast det kanske beror på vart man befinner sig i landet. Väljer att lyssna mer på Danny i det avseendet, hellre P3 😄

För tydlighets skull: det låter absolut inte dansband. 😄

P4 har väl t.o.m. hårdrocksprogram nuförtiden? Men, okej, detta är säkert en låt som kan ha publik både i P3 och P4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä fan bara ett sexpack trefemmor här 😄 hel lugnt 😄 tycker att Trinadad var en positiv överaskning så det räckte med trefemmor 😄 . Klar nog att stå för min analys som jag hoppas begavs sig till det bättre för dig men med minus för det onämnbara bandet 😄 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice....satt och väntade på Bono's röst i början och det kändes bra....du ( ni?) lyckas sy ihop det hela med en schysst känsla i harmisarna utan att bli banala och den svenska texten beskriver den enkla känslan som finns där( i mina öron 😕 ) jag gillar det här.....även fast jag i bland har svårt för typ "jag är ett moln" stuket...... det fanns något genuint i utrycket här :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt just och sympatiskt. Ett bra första intryck som för mig bleknar efter hand...........?

Inte illa ment. Det är starkt nog att sjunga på svenska men jag vill ha ännu mer särprägel för att köpa detta- (Ja, jag gillar Kent!). Verserna blir lite av transportsträckor. Men det är klart det handlar om vad man vill uttrycka. Vill du ha in det i radio så lyssna absolut på Danny! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt just och sympatiskt. Ett bra första intryck som för mig bleknar efter hand...........?

Inte illa ment. Det är starkt nog att sjunga på svenska men jag vill ha ännu mer särprägel för att köpa detta- (Ja, jag gillar Kent!). Verserna blir lite av transportsträckor. Men det är klart det handlar om vad man vill uttrycka. Vill du ha in det i radio så lyssna absolut på Danny! 😏

Ja det är ju omöjligt att göra något som alla gillar. Kanske skulle jag göra lite mer växlingar i arrangemanget för att göra det mer intressant hela vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har lagt till en ny version med lite justerade nivåer, lite extra eq och en liten kompressor på trummorna. Bättre eller sämre?

edit: sedan ganska länge har båda länkarna varit till den nya versionen, om någon försökt hitta någon skillnad alltså.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: Texten är svår att höra i versen ibland tycker jag.

Plus: Bra låt! Det skulle vara snyggt med fler sångpålägg, stämmor och dubbningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången kanske ska dras ner något snäpp, men jag gillar när den är hög.

NEJ!!!!!!!!!!!! Sänk inte sången, den sitter bra som den gör - låter bra i flera högtalarsystem, däremot måste det mixas mer och justeras med viss EQ - bl.a på sången som har en liten ( betoning på liten )ful hård puckel i övre mid'en - i.o.f.s en smaksak med det men om du ( som jag ) vill ha sången nära lyssnaren bör den få lite sockerskimmer och bli aningen mjukare.. man ska ju kunna köra låten på fullt ställ i bilen på väg ner till tyskland en solig o varm sommardag med onödigt massa pengar att bränna? 😏

Mycket bra låtskiss i sin helhet - sången har lite nutida svajighet som påminner om andra artister så - why not. inte min kopp te däremot men det skiter man i som bred massa och går vidare till punkt B.

Bra jobbat Fidden

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...