Jump to content
Annons

Crumble Zone - Norrland


Recommended Posts

Sången kanske ska dras ner något snäpp, men jag gillar när den är hög.

NEJ!!!!!!!!!!!! Sänk inte sången, den sitter bra som den gör - låter bra i flera högtalarsystem, däremot måste det mixas mer och justeras med viss EQ - bl.a på sången som har en liten ( betoning på liten )ful hård puckel i övre mid'en - i.o.f.s en smaksak med det men om du ( som jag ) vill ha sången nära lyssnaren bör den få lite sockerskimmer och bli aningen mjukare.. man ska ju kunna köra låten på fullt ställ i bilen på väg ner till tyskland en solig o varm sommardag med onödigt massa pengar att bränna? 🙂

Mycket bra låtskiss i sin helhet - sången har lite nutida svajighet som påminner om andra artister så - why not. inte min kopp te däremot men det skiter man i som bred massa och går vidare till punkt B.

Bra jobbat Fidden

Tackar för den finfina kommentaren, precis av den typen som man är ute efter här =). Det där med puckeln får jag kika närmre på.

Vilken version lyssnade du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Ja, Hellsrtöm sjunger falskt på ett rätt medvetetet sätt som du tycks ha annammat vilket jag inte giller, för ja tror, i skillnad från göteborgare att ska mAB bla bla imorgon

allting är konstigt

mitt keybord- Alltså mitt tagentbord reagerar inte på mina kommandon. Sorry borde inte ha varit med

Alltså jag är inte drogad om ni tycker jag är förvirrad vilket jag är.

men har intagit vissa drycker. men kritiken stor fast

Dumjävel.

Jag tycker att den här låten är så vansinnigt bra. Visst är rimmen inte klockrena på vissa ställen, men dett är en hit, helt klart. Om vi ska dra någon som helst parallell till Håkan Hellström så är det väl sättet att sjunga som om man längtar, menar och älskar.

Hithithit!

Top fem av allt som har postats här på forumet all-time. Oavsett genre.

& ja, det är verkligen blåare på himlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Fin och målande text, men jag gillar inte riktigt "nästan-rimmen", t.ex. gång-långt och mentalitet-stelt. (En passning till till DC: vad hade Jimmy Webb sagt om detta? 😄 )

Jimmy Webb hade sagt "Galveston".

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin och målande text, men jag gillar inte riktigt "nästan-rimmen", t.ex. gång-långt och mentalitet-stelt. (En passning till till DC: vad hade Jimmy Webb sagt om detta? 😛 )

Jimmy Webb hade sagt "Galveston".

Galveston innehåller väl på sin höjd ett(1) falskt rim (twenty-one - Galveston)?

Nej, jag tror han skulle sagt "in the latter half of my career I have put increasing preasure on myself to avoid these kind of errors/.../it has forced me to write better lyrics". Och så skulle han ha citerat Alan Bergman: "what separates the amateurs from the professionals is the ability (and the willingness) to rewrite. 😄😆

Allt detta nörderi åsido; Fidden, jag är övertygad om att du har tillräckligt med talang för att kunna jobba vidare med dina texter och förfina dem. Nu är texten bra, men den kan bli briljant! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Fin och målande text, men jag gillar inte riktigt "nästan-rimmen", t.ex. gång-långt och mentalitet-stelt. (En passning till till DC: vad hade Jimmy Webb sagt om detta? 😛 )

Jimmy Webb hade sagt "Galveston".

Galveston innehåller väl på sin höjd ett(1) falskt rim (twenty-one - Galveston)?

Nej, jag tror han skulle sagt "in the latter half of my career I have put increasing preasure on myself to avoid these kind of errors/.../it has forced me to write better lyrics". Och så skulle han ha citerat Alan Bergman: "what separates the amateurs from the professionals is the ability (and the willingness) to rewrite. 😄😆

Allt detta nörderi åsido; Fidden, jag är övertygad om att du har tillräckligt med talang för att kunna jobba vidare med dina texter och förfina dem. Nu är texten bra, men den kan bli briljant! 😄

Hehehe.

Jo det var just 21-rimmet jag syftade på.

Som extra nörderi så är har faktiskt Håkan Hellström snott just den raden till sin briljanata "jag har varit i alla städer".

"hon var tjogotre/när jag lämnade GBG"

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra låt! Denna kommer jag att lyssna på fler gånger framöver.

Mina synpunkter för att göra den ännu bättre:

  • Sången är lite sur här och var, och jag hade nog helst sett att vissa ställen togs om - så man kan släppa tankarna på rösten och bara lyssna på låten istället.
  • Strofen "...förutom längre dar" blir avhugget av inandningen till "Blev markens grönhet...". Det hade nog blivit snyggt om du tagit en ny tagning på "Blev markens..." så att "...dar" hade kunnat klinga ut.
  • Trumkompet blir väldigt maskinellt och hade nog kunnat lyftas med lite mer variation i programmeringen. Efter en stund så blir tex där statiska "öppna hihatslagen" i mitten på varje takt i versen lite störiga tycker jag.
  • Till skillnad från de flesta andra här så är jag faktiskt inte lika begeistrad i texten - tycker tex att det blir lite enformigt med att säga "Norrland" så många gånger. Men det är nog bara jag som inte hajjar lyrik...
  • Mer stämmor! Framförallt vill jag ha en skön tersöverstämma i "Jag har ju aldrig vart där" (som jag lägger till i mitt huvud så länge - och då låter det kanon! 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått och nynnat på den här hela dagen, och har av någon underlig anleding hört Olle Ljungströms röst i huvudet. Vet inte vad det betyder, men det har varit trevligt 😛

Svinbra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst trycka i Trummorna och basen! Bra och proffsig sång å mix.. Känns P3 i mina öron! Sköna körer och riktigt najsigt där vid 1:24.. like!! Om jag ska vara grymt petig så stör jag mig lite på ett sprakljud där vid 1:40. Har du aldrig varit i Norrland!? Ja, det är stabilt här.. ska i o f s bli sörlänning om några veckor.. Var kommer tjejen ifrån? Cool text! Det enda jag inte riktigt gillar är slutet men det kanske är en smaksak..

Riktigt bra jobbat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på cykel på väg mot varberg från linköping (det känns ganska långt!), så har inte haft möjlighet att svara förrän nu när jag kommit halvvägs och fått tillgång till dator en kväll 🙂

Danny: inte varje dag man får höra sådana grymma komplimanger, top 5 på forumet all time?! Det ska jag bannemig citera i min signatur när jag får tid 🙂

Equality: Grattis! du vinner en badrock med ett jättestort café norrlands-emblem på ryggen.

Thomas: Tackar för finfin kommentar där, ska kolla upp det du påpekar när jag kommer hem igen.

Mornel: jo olle skulle förmodligen göra den bättre 🙂

Linus: Har snöat in lite på mekaniska trummor och har inte ens tänkt tanken på riktiga trummor på denna, kanske något att laborera med senare

Richie76: Även jag irriterar mig på att det sprakar till. Det du hör är möjligtvis halstabletten som slår i tänderna, det var inte direkt enkelt att få igång rösten med en halsinfektion i kroppen... 🙂

Tack för alla vänliga ord och kul att så många gillar den! Nu ska jag återgå till att äta upp allt som finns i mina föräldrars skafferi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jobbiga trummor, dom är lixom lite för flåshurtigt syntetiskt enerverande uppstoppande....ja du fattar nog vad jag menar....

Och basen...Tja, vi snackar väl demo iofs...-men det är som knivhugg i en bassist´s hjärta att höra ett så sunkigt plastsound...Du som är gitarrist -tänk dig "En timme, en minut" med Virtual guitarist...

Allt annat är fullkomligt suveränt lysande. Absolut underbart vackert.

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hörru du Fidden det här var en riktigt stabil låt. Jag tror att anledningen till att jag gillar detta är du har lyckats hitta en skön atmosfär som känns helt rätt med temat.

Jag skulle vilja ha lite mer “egde” i sången dock. Snäppet mer fokus. Mer rock i rösten liksom. Jag tror mig höra att du har den kapaciteten. Tror också att den är lite för torrt mixad.

Skulle också gärna se lite mer lyft i refrängen. Det saknas något. Kan vara en lite detalj som kan få det att lyfta. Mer röster och stämmor tror jag skulle kunna vara en het ingridiens.

Jag sitter med dåliga lurar på jobbet, men jag tycker mixen låter hyffsat proffsig men känner samtidigt att det skulla kunna bli ännu bättre. Finslipa lite under en tid så kommer du hitta hem tror jag. Jag fick en skön “må bra” känsla av det här. Kör på bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och basen...Tja, vi snackar väl demo iofs...-men det är som knivhugg i en bassist´s hjärta att höra ett så sunkigt plastsound...Du som är gitarrist -tänk dig "En timme, en minut" med Virtual guitarist...

Så sant, så sant, du får helt enkelt spela in en basslinga och skicka hit den 😎

Fast å andra sidan så är det nog lite så som jag låter, plastiga trummor och bas och så lägger jag på "liv" med gitarr och sång.. usch, skrev jag det där? vad otroligt krystat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörru du Fidden det här var en riktigt stabil låt. Jag tror att anledningen till att jag gillar detta är du har lyckats hitta en skön atmosfär som känns helt rätt med temat.

Jag skulle vilja ha lite mer “egde” i sången dock. Snäppet mer fokus. Mer rock i rösten liksom. Jag tror mig höra att du har den kapaciteten. Tror också att den är lite för torrt mixad.

Skulle också gärna se lite mer lyft i refrängen. Det saknas något. Kan vara en lite detalj som kan få det att lyfta. Mer röster och stämmor tror jag skulle kunna vara en het ingridiens.

Jag sitter med dåliga lurar på jobbet, men jag tycker mixen låter hyffsat proffsig men känner samtidigt att det skulla kunna bli ännu bättre. Finslipa lite under en tid så kommer du hitta hem tror jag. Jag fick en skön “må bra” känsla av det här. Kör på bara!

Kan du specifiera "edge" lite mer? Är det ljudmässigt eller sångmässigt? Du har nog rätt i att sången kan sättas bättre en bra dag, men jag har nog aldrig fått till känslan för fem öre när jag försökt sjunga en låt för långt ifrån då jag skrev den. Så det tåget har kanske redan gått 😎

Kul som tusan att du gillar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag tänkte utlysa en liten lyssnartävling också:

Vilken fågel är det man kan höra på 4 ställen i låten?

Vinnaren får ära och berömmelse 😎

Koltrast? Lövsångare? Hör bara något svagt på 02:46.

I övrigt är det inte riktigt min kopp te, så jag konstaterar bara att det har potential att bli årets sommarplåga. Sälj rättigheterna dyrt till Håkan Hellström!

Och som svar på frågan; visst är det fint i Norrland. Men glöm inte myggmedlet...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte utlysa en liten lyssnartävling också:

Vilken fågel är det man kan höra på 4 ställen i låten?

Vinnaren får ära och berömmelse 😛

Koltrast? Lövsångare? Hör bara något svagt på 02:46.

I övrigt är det inte riktigt min kopp te, så jag konstaterar bara att det har potential att bli årets sommarplåga. Sälj rättigheterna dyrt till Håkan Hellström!

Och som svar på frågan; visst är det fint i Norrland. Men glöm inte myggmedlet...

// David

equality har redan prickat in fågeln, storlom.

Varför skulle håkan hellström vara intresserad av min låt? men jag förstår vad du menar, du tycker jag sjunger dåligt 😆

För att bli sommarplåga är det för sent, kanske nästa år 😆

Tack för lyssningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker till på nytt.

Mitt förra sk svar får väl betraktas som ett olycksfall i arbetet, mao för mycket pilsner. Och inte vill man väl bli kallad "dumjävel" i evighet 😮

Fina harmonier särskild i de inledande verserna. Sen känns det som om verserna ändrar karaktär men är inte riktigt säker. Saknar ordet Norrland i refrängen "jag har ju aldrig vart där" eller "jag har ju aldrig vart i Norrland" fast då stämmer det inte med melodin. Med ordet förekommer visserligen i verserna.

Rytmerna är lite upprepande. Kanske nånting annat nån annanstans i låten?

Men det är fin liten melodi och bra text. Har det det där obestämbara som letar sig in i en. Kanske som knott? 😆

Tycker också det är charmigt med den lite naiva eller oskuldsfulla - om jag får säga - sångrösten (stämmer bra med innehållet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Väldigt stämningsfull låt! Bland de skönare jag hört på forumet...😄

Fortsätt så! 🙂

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokai: hehe, det är lugnt, det har ju faktiskt blivit lite av din grej med pilsnerinlägg 😕. Tack för kommentarerna.

Kainen: Jag håller med, även om jag förlorar några ödmjukhetspoints på det.

Mornel: Kan man få någon bättre komplimang än så? Vad glad jag blir =)

lindebergmusic.com: Jag ska göra mitt bästa

Tackar för lyssningarna! Tråden har hållt sig i liv i över en månad nu, kanske blev detta studioforums alldeles egna sommarplåga 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt given som nån skrev att spelas på P3 och andra kanaler för delen med en

blivande hit kanske. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej (igen)... 😄

Nu har lyssnat ordentligt...

Sången: Mycket bra!....Du har en ganska kraftig "de-esser" eller så har du minskat diskant... hur som helst så så skulle jag vilja ha mer......(ja..diskant!)..

Arr: Jag tycker att det skulle vara en tydligare refräng...(smaksak)... alltså något som "markerar" den mer... (den funkar ju förstås som den är nu...men...).

Ja....P3.. 😎

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen...som sagts, bland det bästa jag hört här på forumet. Mycket bra Fidden!

Om det är något att synpunkta på så är det väl som Moberg är ute efter; ett tydligare lyft med refrängen (som är kanon!), så att den lyfter från versen s a s. Själv är jag ingen expert, men jag skulle antingen skala av i versen eller ösa på med någon mer körstämma / gitarrstämma / synt-yl i refrängen.

Men vad fan, det är smådetaljer, låten är ruggigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, det är ett snyggt jobb. Precis så där äckeldåligt som svensk pop skall vara. Missförstå mig rätt - jag avskyr rent generellt svensk pop - det innebär inte att du har gjort ett dåligt jobb, snarare tvärtom. Du ger mig samma dåliga känsla som jag får när jag lyssnar på t ex Gyllene Tider eller liknande mer moderna svenska artister. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...