Jump to content
Annons

gurra och bilstereo


the_dude (oregistrerad)

Recommended Posts

the_dude (oregistrerad)

Har en fråga som jag tänkte att någon kunde svara på. Ska koppla in bilstereon i bilen och tänkte passa på att göra det lite snyggt. Och har funderingar på att göra så att det går att plugga in gurran till stereon. Är inte så bra på sånt här så jag vet inte om det är möjligt. Har en blå pod som jag kan använda för att få ett hyfsat sound. Tycker det skulle vara kul grej. Hur ska jag gå till väga? Har ni några tips om vad jag kan tänkas behöva och hur jag ska göra? Hur ska jag koppla det till slutsteget m.m. Alla tips jag kan få tar jag emot.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
the_dude (oregistrerad)

Besservisser menade givetvis gura. Det blir sådana fel när man gör 3-4 saker samtidigt.

🙂

Har en enkel variant av poden. Och det är elgitarr vi pratar om. Anledningen till att jag ville göra det var för att jag är mycket ute på ett sommarställe där det saknas ström. Och tycker att det kunde vara skönt att sitta i solen och lira lite gurra ibland. Sedan kan det ju vara en kul grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

the_dude (oregistrerad)

Vore faktiskt en lösning. Tänkte inte på det. Att dom inte går att beställa i Sverige är ju egentligen inget problem eftersom det inte är så dyrt att beställa saker från utlandet. i många fall är det billigare. Skulle kunna vara en bra ide eftersom jag har en ipod som det vore schysst att kunna koppla in också. Men jag har hört dom inte är så bra när det gäller överföring. Har du någon erfarenhet av det? Förövrigt så ser det ut som om vissa av dom kommer att bli lagliga i sverige. Läste något om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett sätt skulle vara att köpa en radiosändare som finns för att spela upp mp3 via radion. de har en 3,5 mm-teleingång. då får du ju dessutom trådlöst 🙁

nackdelen är att dom inte säljs i sverige

För att man inte får sälja dem.

Men är de förbjudna att inneha?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett sätt skulle vara att köpa en radiosändare som finns för att spela upp mp3 via radion. de har en 3,5 mm-teleingång. då får du ju dessutom trådlöst  😎

nackdelen är att dom inte säljs i sverige

För att man inte får sälja dem.

Men är de förbjudna att inneha?

Om man har tillstånd från PTS får man köpa, inneha och använda radiosändare.

Men tillstånd ges mest till närradio, amatörradio m.m. Att en privatperson får tillstånd är tämligen ovanligt, oavsett om sändaren når 5 meter eller 1km.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett sätt skulle vara att köpa en radiosändare som finns för att spela upp mp3 via radion. de har en 3,5 mm-teleingång. då får du ju dessutom trådlöst  🙂

nackdelen är att dom inte säljs i sverige

För att man inte får sälja dem.

Men är de förbjudna att inneha?

Om man har tillstånd från PTS får man köpa, inneha och använda radiosändare.

Men tillstånd ges mest till närradio, amatörradio m.m. Att en privatperson får tillstånd är tämligen ovanligt, oavsett om sändaren når 5 meter eller 1km.

Men till hösten så kommer det förmodligen att bli fritt att använda sig av små radiosändare till sin mp3-spelare även i sverige... Observera dock att dessa måste vara godkända (alltså kommer förmodligen sändare som tidigare är köpta utomlands att fortfarande vara olagliga).

PTS öppnar för små FM-sändare

/Henning

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Har du nån form av Line-in eller AUX in till din bilstereo så är det inga problem. Bara att koppla in guran med lämplig DI.box då.. Behringer har en fö4 400 spänn.. men vill du ha häftigt gitarrljud också så försök hitta en beggad Pod eller liknande.. Då får du Line out på köpet. Eller så bygger du en sån här och modifirer ingången med nåra motstånd i och kondingar i stället för micen etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

som alla säger.

har du "line in" ("aux in"//"md in" eller vad de nu kan ha kallat det) så kopplar du in din v-amp där...

annars köper du en kassettbandsomvandlarmojäng och kopplar in v-amåpen i den, om du har kassett i bilen d.v.s.

har du inget av detta, skulle jag kopplat v-ampen rakt in i slutsteget och kontrollerat ljudvolymen ut i högtalarna med mastern på v-ampen.

kanske "splitta" ingången till slutsteget så att det är inkopplat både från bilstereons rca-lågnivåutgång och v-ampen's line out, på detta sätt kan du ju sitta och jamma till 'boten anna' och andra fina hits som spelas på radio

2 x en sådan här - left från bilstereon och left från v-ampen, in i left i slutsteget. sedan likadant med högra kanalen. dukan komma att behöva två sådana här från v-ampen då den inte har rca ut, men det är ganska logiskt. 😄

blir säkert fel med impedanser och grejer... med det kommer låta i a f... 😛

alternativt så mekar du fast ett mixerbord i bakluckan, och sträker sedan upp allt i slutsteget såklart. Du har ett rullande soundsystem, hela bandet kan åka runt på marknader, studentskivor och festivaler och ha hela konserten i bilen.

shit vad coolt, detta måste jag bygga ihop till sommaren. köra ner till havet och jamma med två guror och en liten trummaskin.

sen är det lite strömförsörjning från batteriet också. 😎

...gissar på att jag blir fast nere vid havet då batteriet nog inte varar mer än ett fåtal hitlåtar. :rolleyes:

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...