Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har fĂ„tt mig ett sommarjobb i Ă„r som betalar rĂ€tt bra. SĂ„ jag har bestĂ€mt mig för att köpa ett stack sĂ„ att mitt band kan flytta ur vĂ„ran "lĂ„nlokal". Just nu sitter jag och letar prisvĂ€rda stack, jag hittade "Line6 Spider II" pĂ„ 4sound och jag tycker det lĂ„ter som en bra förstĂ€rkare pga alla olika ljud man kan fĂ„ ur den, den kĂ€nns som en bĂ€ttre V-ampire đŸ˜Č Men Ă€r det nĂ„gon som Ă€ger eller har testat den som kan ge mig förslag pĂ„ antingen bĂ€ttre förstĂ€rkare eller förklara ifall den Ă€r bra eller dĂ„lig. Kanske ska berĂ€tta att det ljud jag letar efter ska passa snabb döds/black metal 😉

LĂ€nk: Line6 Spider II

Annons
Postat

Tycker du att den lÄter bar sÄ Àr den det för dig. Jag Àr vÀldigt krÀsen och skulle inte köpa en men har du inte massor med pengar sÄ kan det sÀkert vara bra för dig.

Om den passar för just din musikstil kan bara du svara pÄ, testa innan du köper helt enkelt. Har du inte lirat pÄ en massa svindyra rörstÀrkare sÄ blir du sÀkert jÀttenöjd.

Lycka till!

Postat

Jag hde tidigare en Line 6 Flextone som lÀt mycket bra - men det var en combo sÄ pÄ högre volym var det inte riktigt lika kul. Har sjÀlv sneglat pÄ Spiderserien men tvekat lite pÄ de distade ljuden. Jag bör nog tillÀgga att jag bara lyssnat pÄ demosnuttarna pÄ Line 6:s webbplats, dÀr lÄter det distade ljudet lite sunkigt i mitt tycke. Tycker du att den lÄter bra sÄ köp den!

Tips: kolla in andra musikaffÀrer - Musikcentralen har den som ett paket för 5595 kr.

Postat
Tycker du att den lÄter bar sÄ Àr den det för dig. Jag Àr vÀldigt krÀsen och skulle inte köpa en men har du inte massor med pengar sÄ kan det sÀkert vara bra för dig.

Om den passar för just din musikstil kan bara du svara pÄ, testa innan du köper helt enkelt. Har du inte lirat pÄ en massa svindyra rörstÀrkare sÄ blir du sÀkert jÀttenöjd.

Lycka till!

Nja, jag har ju inte rĂ„d med typ en topp för 12000 eller nĂ„got sĂ„nt. Rör hade varit bra för att de hĂ„ller lĂ€ngre, men sen kostar de ju :/ Det har du rĂ€tt i, ska försöka komma ivĂ€g till gbg eller nĂ„got nĂ„gongĂ„ng đŸ˜Č

Postat
Jag hde tidigare en Line 6 Flextone som lÀt mycket bra - men det var en combo sÄ pÄ högre volym var det inte riktigt lika kul. Har sjÀlv sneglat pÄ Spiderserien men tvekat lite pÄ de distade ljuden. Jag bör nog tillÀgga att jag bara lyssnat pÄ demosnuttarna pÄ Line 6:s webbplats, dÀr lÄter det distade ljudet lite sunkigt i mitt tycke. Tycker du att den lÄter bra sÄ köp den!

Tips: kolla in andra musikaffÀrer - Musikcentralen har den som ett paket för 5595 kr.

Jag har ocksĂ„ lyssnat pĂ„ de demo inspelningarna och jag tyckte det hyffsat iaf och sen sĂ„ Ă€r nog ljudet annorlunda nĂ€r man sitter framför den sjĂ€lv och rattar 😉 Okej, har inte bestĂ€mt mig Ă€n. I vĂ€rsta fall köper jag nĂ„got skit stack och slĂ€nger pĂ„ min distpedal đŸ˜Č Tack för tipset 😄

Harman (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du ska kika lite pÄ Vox AD-serien. Digitala förstÀrkare som lÄter riktigt kanon! De lÄter mer Àkta tycker jag. Har svÄrt för Line6 och tycker de kÀnns för plastigt ibland.

Postat
Jag tycker du ska kika lite pÄ Vox AD-serien. Digitala förstÀrkare som lÄter riktigt kanon! De lÄter mer Àkta tycker jag. Har svÄrt för Line6 och tycker de kÀnns för plastigt ibland.

Okej, ska titta upp det 😠

Postat

Jag har sjĂ€lv en Spider-topp och jag Ă€r jĂ€kligt nöjd med den. Jag har lyckats ratta in en dist som jag tycker lĂ„ter helt underbart. Att det sedan följer med en mĂ€ngd effekter (mer eller mindre anvĂ€ndabara) Ă€r ju bara en bonus. Jag föreslĂ„r dock att du provspelar den en hel del innan köp, dĂ„ jag har mĂ€rkt att det Ă€r mĂ„nga som inte gillar den ocksĂ„... 😠

Postat

Om du bestÀmmer dig för att köpa en "skit stack" och köra med distpedal sÄ har jag en 100W Marshall valvestate topp m. tillhörande vinklad 4x10" marshall lÄda.

2800:- för bĂ„da? 😠

Postat

Ta en titt pÄ Vox AD100stack, har fÄtt mÄnga fina omdömen. 11 förstÀrkartyper och 11 effektyper. 6995:- med 412-lÄda hos 4-sound (finns sÀkert för ungefÀr samma pris hos de andra stora kedjorna ocksÄ).

Postat
Jag har sjĂ€lv en Spider-topp och jag Ă€r jĂ€kligt nöjd med den. Jag har lyckats ratta in en dist som jag tycker lĂ„ter helt underbart. Att det sedan följer med en mĂ€ngd effekter (mer eller mindre anvĂ€ndabara) Ă€r ju bara en bonus. Jag föreslĂ„r dock att du provspelar den en hel del innan köp, dĂ„ jag har mĂ€rkt att det Ă€r mĂ„nga som inte gillar den ocksĂ„... 😛

Det lĂ„ter bra 😛 Det jobbiga Ă€r bara att man inte bor nĂ€ra en musik affĂ€r sĂ„ att man kan gĂ„ dit flera gĂ„nger. NĂ€rmaste stad som har maĂ„nga alternativ Ă€r GbG :/

Postat
Om du bestÀmmer dig för att köpa en "skit stack" och köra med distpedal sÄ har jag en 100W Marshall valvestate topp m. tillhörande vinklad 4x10" marshall lÄda.

2800:- för bĂ„da? 😛

Okej, fast det Ă€r sista utvĂ€gen. Fast jag kommer npg inte hitta nĂ„got stack som kan knĂ€cka disten i min distpedal 😛

Postat
Ta en titt pÄ Vox AD100stack, har fÄtt mÄnga fina omdömen. 11 förstÀrkartyper och 11 effektyper. 6995:- med 412-lÄda hos 4-sound (finns sÀkert för ungefÀr samma pris hos de andra stora kedjorna ocksÄ).

Ifall jag hittar en sĂ„dan i nĂ„gon musik affĂ€r ska jag allt testa den 😛

Postat

2800:- för bĂ„da?  😏

Okej, fast det Ă€r sista utvĂ€gen. Fast jag kommer npg inte hitta nĂ„got stack som kan knĂ€cka disten i min distpedal 🙂

Vad har du för distpedal?

Postat

2800:- för bĂ„da?  đŸ˜±

Okej, fast det Ă€r sista utvĂ€gen. Fast jag kommer npg inte hitta nĂ„got stack som kan knĂ€cka disten i min distpedal 😆

Vad har du för distpedal?

Digitech Deathmetal, grymt mycket dist 😕

Xyro (oregistrerad)
Postat

Vet att Line6 gÄtt ner i pris, vet inte om samma gÀller för stackarna dock..

VÀl mött,

Postat

Jag har lirat en del pÄ en spider (en av combo versionerna, 75W tror jag) och tyckte den lÀt riktigt bra. Var pÄ vÀg att köpa ett stack precis som du. Sedan var jag förbi en musikaffÀr i stan (Stockholm) och provspelade lite förstÀrkare. Fastnade direkt för rör (som sÄ mÄnga andra) och sÄg att marshall hade combos för inte alltför mycket. SÄ jag gick hem och kollade pÄ nÀtet, hittade en tsl601 (letade efter tsl601 eller dsl401), och fick den för 6.500:-. Jag Àr sÄ glad att jag köpte den och inte en spider. Den Àr pÄ 60W och rör som sagt och det rÀcker lÄngt.

Om du promt vill ha en "billig rig" sÄ rekommenderar jag Behringer V-ampire mer Àr Line6 Spider II. LÀnk: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_lx1...e_prodinfo.html

Kan vara vĂ€rt att provspela innan du bestĂ€mmer dig i alla fall 😉

Postat
Jag har lirat en del pÄ en spider (en av combo versionerna, 75W tror jag) och tyckte den lÀt riktigt bra. Var pÄ vÀg att köpa ett stack precis som du. Sedan var jag förbi en musikaffÀr i stan (Stockholm) och provspelade lite förstÀrkare. Fastnade direkt för rör (som sÄ mÄnga andra) och sÄg att marshall hade combos för inte alltför mycket. SÄ jag gick hem och kollade pÄ nÀtet, hittade en tsl601 (letade efter tsl601 eller dsl401), och fick den för 6.500:-. Jag Àr sÄ glad att jag köpte den och inte en spider. Den Àr pÄ 60W och rör som sagt och det rÀcker lÄngt.

Om du promt vill ha en "billig rig" sÄ rekommenderar jag Behringer V-ampire mer Àr Line6 Spider II. LÀnk: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_lx1...e_prodinfo.html

Kan vara vĂ€rt att provspela innan du bestĂ€mmer dig i alla fall 🙂

Okej, fast jag letar stack just nu 😎 Ser bĂ€ttre ut live och det kĂ€nns som att ett stack kan ge mer ljud. Fast en rörtopp hade inte varit fel, fast det kostar ju ocksĂ„ :/

Postat

mm, Mesa Dual Rectifier hade inte vart helt fel va? 😉

Postat
mm, Mesa Dual Rectifier hade inte vart helt fel va? :rolleyes:

Och den kostar 12000+ eller ? :rolleyes: vad Ă€r billigaste rörtoppen? behöver inte vara nĂ„gon bra dist egentligen...jag kan ta min digitech till det 😕

Postat

Hehe.. jorÄ, den e bra.. ligger vÀl pÄ omkring 25.000:-

Billigaste vet jag inte, men nÄgra bra Àr vÀl Marshall tsl 100 (runt 12.000:- utan lÄda), Peavey 6505 (runt 11.000:- utan lÄda) samt Vox ac30 CCH (runt 8.000:- utan lÄda). Peaveyn e vÀl den som passar bÀst till hÄrdare musik av dessa. Men det blir ju som sagt en helt annan prisklass Àn den du tÀnkt dig.

Postat
Hehe.. jorÄ, den e bra.. ligger vÀl pÄ omkring 25.000:-

Billigaste vet jag inte, men nÄgra bra Àr vÀl Marshall tsl 100 (runt 12.000:- utan lÄda), Peavey 6505 (runt 11.000:- utan lÄda) samt Vox ac30 CCH (runt 8.000:- utan lÄda). Peaveyn e vÀl den som passar bÀst till hÄrdare musik av dessa. Men det blir ju som sagt en helt annan prisklass Àn den du tÀnkt dig.

Ja det blev det, för 12000 fĂ„r man ju ett "vanligt" stack 😏 fĂ„r bli rör nĂ„gon annan gĂ„ng 😏

Postat

Glöm inte: Köp pÄ öppet köp - och kolla att det Àr ok att lÀmna tillbaks stÀrkaren i affÀren om du inte Àr nöjd med den. SlÀpa hem grejerna, lÄs in dej en helg och spela spela spela... Ganska vanligt att ljudet i en stÀrkare lÄter kalas vid första provspelningen, men att man tröttnar pÄ ljudet efter en tids spelande!

Postat
Glöm inte: Köp pÄ öppet köp - och kolla att det Àr ok att lÀmna tillbaks stÀrkaren i affÀren om du inte Àr nöjd med den. SlÀpa hem grejerna, lÄs in dej en helg och spela spela spela... Ganska vanligt att ljudet i en stÀrkare lÄter kalas vid första provspelningen, men att man tröttnar pÄ ljudet efter en tids spelande!

Det Ă€r ju sant 😏 men i den lokal vi repar i nu (en lĂ„nlokal av studiefrĂ€mjandet) sĂ„ kör jag pĂ„ en 75 watts Randall. SĂ„ jag tror nĂ€stan alla stack mĂ„ste lĂ„ta bĂ€ttre Ă€n den 😆

Postat

NÀr jag repar med bandet sÄ kör jag pÄ en Line6 Spider II, konfigurerar man ljuden lite kan den lÄta skitbra (i förhÄllande till pris) tycker jag; bandet lirar death - dvs jag behöver mkt dist och snyggt mellanregister vilket jag tycker att den har. MellanlÀgena mellan clean och insane/metal tycker jag Àr ganska kassa dock. GÄ och spela pÄ en!

Postat

mÄste det vara en rörtopp om du inte ska ha en billig simulationsstÀrkare??

varför inte kolla in marshalls 90tals stĂ€rkare! hade tvĂ„ av deras toppar nĂ€r jag repade med mitt gamla oldschooldödsband(lĂ€ngsta meningen idag!! 🙂 ) och dom lĂ€t fruktansvĂ€rt bra, tung jĂ€dra cpdist och asskön a övertoner gick o lira fram..đŸ˜±

hade för övrigt en vox ad30 ett tag för ngt Ă„r sen, jĂ€drans nöjd med den, men den Ă€r ju ganska liten.. 🙂

som tidigare nÀmnt i trÄden.. spela inte en eller tvÄ ggr!! ta hem skiten o lira fan ur den över helgen!! ha i Ätanke att en stÀrkare ska rÀcka i Ätminstonde ett par Är! fundera Àven pÄ om det Àr vÀrt en tusing extra för o fÄ det dÀr lilla lyftet!!! thinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthink

😆

Jonas

Postat
NÀr jag repar med bandet sÄ kör jag pÄ en Line6 Spider II, konfigurerar man ljuden lite kan den lÄta skitbra (i förhÄllande till pris) tycker jag; bandet lirar death - dvs jag behöver mkt dist och snyggt mellanregister vilket jag tycker att den har. MellanlÀgena mellan clean och insane/metal tycker jag Àr ganska kassa dock. GÄ och spela pÄ en!

Okej, fast vi har inte sĂ„ mycket cleant i lĂ„tarna Ă€ndĂ„ 😉 FĂ„ se vad det blir.

Postat
mÄste det vara en rörtopp om du inte ska ha en billig simulationsstÀrkare??

varför inte kolla in marshalls 90tals stĂ€rkare! hade tvĂ„ av deras toppar nĂ€r jag repade med mitt gamla oldschooldödsband(lĂ€ngsta meningen idag!! 😄 ) och dom lĂ€t fruktansvĂ€rt bra, tung jĂ€dra cpdist och asskön a övertoner gick o lira fram..😉

hade för övrigt en vox ad30 ett tag för ngt Ă„r sen, jĂ€drans nöjd med den, men den Ă€r ju ganska liten.. 🙂

som tidigare nÀmnt i trÄden.. spela inte en eller tvÄ ggr!! ta hem skiten o lira fan ur den över helgen!! ha i Ätanke att en stÀrkare ska rÀcka i Ätminstonde ett par Är! fundera Àven pÄ om det Àr vÀrt en tusing extra för o fÄ det dÀr lilla lyftet!!! thinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthink

🙂

Jonas

Nej det behöver inte vara en rörtopp men jag vet att de Ă€r bĂ€ttre och hĂ„ller lĂ€ngre...men de ligger nĂ„gra prisklasser för högt 😎 NĂ€r jag tĂ€nkte pĂ„ Line6 förstĂ€rkaren tĂ€nkte jag mer pĂ„ att den var bra ifall man ville spela nĂ„got annat nĂ„gon och inte bara death/blackmetal, dĂ„ Ă€r det bra att bara vrida pĂ„ en ratt och fĂ„ en "ny" förstĂ€rkare 🙂 Det blir nog en billig peavy eller randall...de ligger i en bra prisklass 8-9000 kr och Ă€r disten skit kan jag anvĂ€nda min pedal tills man fĂ„r rĂ„d men en rörtopp 😎 Det Ă€r vĂ€ldigt krĂ„ngligt för mig att fĂ„ hem ett stack...har inget körkort (Ă€n) morsans bil Ă€r förliten och jag vet inte ifall nĂ„gon annan orkar Ă„ka till gbg bara för att hĂ€mta ett stack och kanske köra det tillbaka 😛 finns ju en möjlighet till att testa nĂ„gon kompis som har ett sĂ„nt stack, andra gitarristen har peavystacket för 9000 sĂ„ det Ă€r nog det bĂ€sta 😛

Postat
Beror pÄ vad du vill fÄ ut för ljud ur stÀrkaren.

Skulle sjĂ€lv inte köpa SpiderII dock 😆

Jag rekomendera hellre den mest prisvÀrda rörstÀrkare pÄ marknaden just nu.

Peavy Valvking 100 Head

Okej, men det fĂ„r nog bli nĂ„got stack i 10000 kr klassen 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.