Jump to content
Annons

Använda andra artister som inspiration


Oliver

Recommended Posts

Jag håller på med en låt där jag använder en slinga från kompositören Hans Zimmer "Pearl Harbor".

Vad är som gäller när man lånar slinger på det här viset?

Är det fritt fram att låna lite grejer eller?

Jag har endast lyssnat på melodien och spelat in stycket med mitt midi tangentbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag ioförsig inte så insatt i den juridiska aspekten, men jag tror att det är så att man måste ha kompositörens tillstånd för att "låna" idéer på det där viset.

Men att använda artister som inspiration, är en helt annan sak. Försök skriva en liknande slinga istället! Tänk dig vilken känsla just den där delen av låten ger dig, och försök skapa något liknande! Det är skillnad på att härma och låta sig inspireras. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju också på om stycket anses ha verkshöjd eller ej. Om stycket kunnat skapas av två oberoende kompositörer så anses det väl inte nå upp till verkshöjd, men i ditt fall kan du ju inte hävda att du skapat slingan oberoende av orginalet.. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju också på om stycket anses ha verkshöjd eller ej. Om stycket kunnat skapas av två oberoende kompositörer så anses det väl inte nå upp till verkshöjd, men i ditt fall kan du ju inte hävda att du skapat slingan oberoende av orginalet.. 😄

Ursäkta!!! Har du något belägg för det där?

Att om två oberoende kompositörer skapat samma stycke så skulle det inte uppnå verkshöjd.

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspireras är bättre än att låna! 😄 Man behöver inte ta hela slingan. Om det är de första tonerna som är väsentliga (där det hoppar ner en oktav) så använd det. Hur man hoppar runt i skalan kan ingen sätta dit en för, för då hade ingen musik blivit skapad mer. Alla slingor finns redan mer eller mindre. I Zimmers fall hade han blivit stämd av Lloyd-Webber för stöld av "Music of the night" från Phantom of the night.

Hur mycket kan man stjäla och ändå klara sig? Fråga Benny Andersson. Hans "Älska mig (för den jag är)" som Einbusk gjorde är så lik Lionel Barts "As Long As He Needs Me" ur musikalen Oliver att det måste vara ren tur att han klarade sig. Men ni som har tillgång till båda sångerna skulle kunna jämförelsen. Helt sanslöst!

Eftersom man inte får ladda ner MP3:or och jämföra när den sjungs (då är det mycket lättare att höra likheten) så kan man i alla fall lyssna på en midifil på nätet (som dom inte strypt än). Kolla ungefär 33s in i midi-filen så får ni något som liknar refrängen.

Oliver: As Long As - Midi

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju också på om stycket anses ha verkshöjd eller ej. Om stycket kunnat skapas av två oberoende kompositörer så anses det väl inte nå upp till verkshöjd, men i ditt fall kan du ju inte hävda att du skapat slingan oberoende av orginalet.. 😄

Ursäkta!!! Har du något belägg för det där?

Att om två oberoende kompositörer skapat samma stycke så skulle det inte uppnå verkshöjd.

?

Alltså, inte hela verk nu utan avgränsade delar. T.ex är naturljud som åska och vågskvalp inte tillräckligt originella för att skyddas av verkshöjden, sådana ljud kan ju typ vem som helst spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju också på om stycket anses ha verkshöjd eller ej. Om stycket kunnat skapas av två oberoende kompositörer så anses det väl inte nå upp till verkshöjd, men i ditt fall kan du ju inte hävda att du skapat slingan oberoende av orginalet.. 😛

Ursäkta!!! Har du något belägg för det där?

Att om två oberoende kompositörer skapat samma stycke så skulle det inte uppnå verkshöjd.

?

Alltså, inte hela verk nu utan avgränsade delar. T.ex är naturljud som åska och vågskvalp inte tillräckligt originella för att skyddas av verkshöjden, sådana ljud kan ju typ vem som helst spela in.

Nisse,

Äh, jag förstår inte vad du menar. Vi glömmer det.

Såhär står det på STIMS hemsida:

citat:

Verkshöjd

 

Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare. Det skall vara något unikt. Vad som lika gärna kunnat åstadkommas av någon annan än upphovsmannen har ingen verkshöjd. Verket skall ge uttryck för ett visst mått av självständighet och originalitet. Något kvalitetskrav finns inte. Slut citat

Oliver

Nedanstående kan kanske vara en liten vägledning

Från STIMS hemsida

citat:

Nytt självständigt verk

 

Tillkomsten av ett verk sker ofta genom påverkan och inspiration från andra upphovsmäns verk. Åstadkommer någon ett nytt och självständigt verk i fri anslutning till ett ursprungligt verk får upphovsmannen till det nya verket en egen upphovsrätt oberoende av rätten till ursprungsverket (4 § Upphovsrättslagen). Gränsen kan ibland vara svår att dra mellan vad som är en bearbetning och ett nytt självständigt verk. Likheten med ursprungsverket kan också vara så stor att originalupphovsmannen vill påstå att det kan vara fråga om ett plagiat.

Slut citat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett verk skall representera något nytt i förhållande till vad som skapats tidigare. Det skall vara något unikt. Vad som lika gärna kunnat åstadkommas av någon annan än upphovsmannen har ingen verkshöjd. Verket skall ge uttryck för ett visst mått av självständighet och originalitet.

Fan va bra! Det här innebär att jag kan ta hela Max Martins portfolio och ge ut själv. Jag kommer bli rik!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta hållpunkterna i stycket... vilka delar är det som är snyggt, hur basen ligger mot melodi är ju rätt intressant, ändra genomgångstonerna emellan så är det inga problem, man måste ju studera och kopiera för att hitta sitt eget språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är japanerna som har samma ord för att kopiera och att lära. tål att tänkas på.

Det där låter som en myt.

Dock så är ju Japanerna kända för att kopiera. De gick ju från att vara totalt underlägsna när de fick påhälsning av några Amerikanska ångbåtar på 1800-talet till att idag vara ett av de mest framstående länderna i världen, genom att just se och lära...Eller...hrmm...kopiera 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...