Jump to content
Annons

Min dator är plötsligt hur seg som helst...


Bzzz

Recommended Posts

Hej!

Kör på en P4 1,9 Ghz, 768 Meg ram och 200 gigs hd. Har funkat helt ok tills idag... allting är plötsligt jättesegt. Kan inte ens spela upp låtar med 10-12 spår, CPU:n överbelastas innan man hinner göra nåt. Vad kan detta bero på? Suck, är så less på min dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Har du den internetansluten, och i så fall, har du en bra brandvägg och uppdaterat virusskydd etc?

2. Är det bara du som använder datorn? Har du laddat hem något nyligen?

3. Har du installerat något nyligen? Program, vst etc? Ändrat på något i konfigurationen av datorn? Spelat något spel? Provat någon demo?

Bra frågor att ställa sig när det uppstår problem som du beskriver.

Om svaret på fråga 1 är ja, nej eller bristfälligt i nu nämnd ordning, så rekommenderar jag F-secure Internet Security. Där har du brandvägg, virusskudd, adwareskydd och allt du kan behöva, lättanvänt och tar inte mycket datorkraft.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är nått elakt virus som är ute o snurrar. Min burk som är helt ny har senaste veckorna blivit grymt seg.Tillochmed så att den självstartar mitt i natten. Full hd är det ej och RAM har jag 1024 så det borde funka. Kan t aen minut att öppna internetläsaren tx. Skall installeraom och mitt tips till dig är att göra det samma

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa AdAware för att bli av med Spyware som kan vara boven i dramat.

Gratis antivirus som är ganska resurssnålt - AVG free edition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Mmm, har tänkt att formatera om datorn nu i helgen (så snart den sista tentan är över), har en massa onödigt skit installerat. Om inte det hjälper, kan det vara nåt med hårdvaran? Datorn är snart 4 år gammal så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite att testa: Ibland kan fel ASIO-drivrutin bli aktiv av olika anledningar. Kolla i dina inställningar att rätt används.

Jag även har sett på en del burkar att hårddisken kan hoppa ner till det betydligt segare PIO-läget. Kolla i Enhetshanteraren -> IDE ATA controllers -> Primary (och Secondary) Channel att det körs i DMA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...