Jump to content
Annons

Daniel Mass - nique


I tiden?  

19 röster

  1. 1. I tiden?

    • På sekunden.
      5
    • Så igår.
      2
    • Så 2002.
      1
    • Så 1956.
      4


Recommended Posts

* LÅTNAMN: nique

* ARTIST/GRUPP: Daniel Mass

* GENRE: ljudeffektsambient

* LÅTLÄNGD: 5-6 minuter

* MEDVERKANDE: Mikaela Robsahm på cello

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7 mb

* STATUS: skiss

Jag jobbar på ett nytt projekt. Det rör sig om en slags ljudeffektsambient. Ganska påfrestande sådan. Tanken är att få det släppt på skiva, så småningom. I nuläget är materialet inte bra nog men jag lägger ändå ut ett exempel här. Det jag skulle vilja att ni hjälper mig med är lite verklighetskoll; är musik av den här typen något att ha år 2006 eller är jag 50 år för sent ute?

nique

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken popdänga, refrängen sitter som en smäck! Har svårt att sitta still, måste upp och dansa!

Öhm, 🙂 ja detta var väl fint. Vilket år det är kan jag inte svara på... återigen tycker jag det finns något vintrigt i musiken, blöt och kall snö som tränger sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh va fan skitsamma om det är nåt att ha 2006. Tycker du att det är ball är det väl bara att köra.

Rätt wierd är det i alla fall. Men det låter ganska coolt. En del av ljuden låter riktigt fräcka, andra låter mer som blöta pruttar. Det är lite påfrestande att det låter påfrestande typ hela tiden. Det vore gött om det fanns några andningshål där det hela styrs upp lite.

Är det sånt här de spelar på Guantanamo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sånt här de spelar på Guantanamo?

:rolleyes: hahahaha! Lätt!

Jag tycker det var skönt på nåt sätt. Cellon gillar jag. 😕

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack för era ballanserade utlåtanden. Trevligt att folk kan se det positiva och det negativa på samma gång. 🙂

Jarnis: Yes, andningspauser eller åtminstone mer dynamik behövs verkligen.

Jag känner mig något osäker på hur intressanta ljuden är egentligen. Strukturen gör väl ingen kåt, direkt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

skön sub-bas.

detta påminner lite om en holländsk skiva jag har som heter winterkälte.

den är dock lite med taktfast och låter mer som maskiner.

jag gillar särskilt partiet 3 minuter in i låten, där det är lite mer struktur på sub-basen. det känns lite som att man förtjänar den strukturen om man lyssnat såpass långt utan att spola 😉

lägg lite band-eko på chordsen (4:40) för att ge lite Dub-känsla

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter två lyssningar så tror jag nog att jag gillar det... visst är det påfrestande bitvis men det ger en viss sinnesstämning. Den har typen av musik tycker jag oftast brukar tilltala huvudet snarare än hjärtat, om du förstår vad jag menar. I det här fallet tycker jag dock att cellon bidrar mycket till en känslosam stämning och det är fint att höra hur vackra och "fula" ljud blandas. Det kan vara mycket effektfullt... så tummen upp, tror jag. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Tycker det är finfin känsla på kompet och hela låten vid den biten när cellon kommer in. Jag får långsamt vemodig känsla. Som ett rus som inte riktigt vill skaka sig loss i morgonstunden. & känslan är stark, tummen upp för det.

Hur lång tid tog det att göra?

EDIT: Att datera det skippar jag, tycker inte det är relevant. Bra är bra 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonnert: Jag håller med, efter tre minuter har man mer än väl förtjänat lite struktur. 🙂 Framtida stycken kommer nog att vara något stramare.

Bandeko på ett enstaka element är ingen dum idé, för övrigt.

Fred: Kanske. Jag tycker ändå att det spelar roll om mina ljudexperiment känns fräscha eller utgångna. Jag vill inte jobba med något som gjordes färdigt för flera decennier sedan, även om det är bra. Vet inte precis varför.

Hackeman: Har du någonsin sett ett abstrakt konstverk som du funnit intressant eller vackert? Det är på det hållet. 🙂

Moberg: Jag tycker inte att det är fantastiskt bra men däremot kul att göra och kan jag dessutom få det släppt så tackar jag inte nej. Denna hållning gör somliga irriterade, hur det kommer sig lär jag få klura länge på.

Straka: Skönt att någon tycker att vi hittat ballansen mellan något fult och något vackert. Just detta stycke är ju långt ifrån perfekt men med mer dynamik och större tanke bakom strukturen så tror jag att du kan bli riktigt förtjust. 😄

maxmaxmax: Jag blir verkligen glad över att någon kan ta till sig stycket mer än jag själv kan. Jag minns att du reagerade likadant över amiga/cello-grejen som jag och Mikaela gjorde för något halvår sedan.

Så till frågan hur lång tid detta tagit att göra. Grundloopen med en version av basgången och vissa av missljuden lade jag två-tre timmar på (den kommer att bli ett annat, bättre stycke så småningom). Att arrangera det hela tog en halvtimmes förberedelse och utfördes sedan live. Cellon tillsattes i efterhand. Mikaela lyssnade på musiken en gång och spelade in sin slinga på en tagning. Allt som allt tog det mindre än en halvtimme. Att blöta och lägga celloslingan som stämma till sig själv tog ungefär en och en halv timme. Så, fem timmar, allt som allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår hörde jag fantastisk strupsång i p2 Kalejdoskåpet. Ett långt suggestivt stycke medan jag satt och grejade vid datorn. Idag bjuds nya överaskningar. Vilken tur att jag lyssnade. Jag gillar det riktigt mycket.

Personligen finner jag inga problem med strukturen. Tycker den finns där hela tiden. Det sprakar, knastrar, drar och gnisslar. Sakta vävs tonaliteten in och avslutar stycket mästerligt. Du gör det mycket intressant samt mycket musikaliskt - om man får säga så.

Slutet, cellospelet får mig att tänka på en platta med Terje Rypdal, Miroslav Vitous & Jack DeJohnette.

Vill höra mer. Jag hade gärna köpt din skiva om den håller en sådan här nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

DåligtGehör: Underbart kul att höra! 😆 Även om detta stycke känns långt ifrån hundra utifrån mitt eget perspektiv så är det ändå riktigt skönt att några kan ta till sig det.

Terje Rypdal, Miroslav Vitous och Jack DeJohnette ska jag kolla upp. Tack för tipsen.

Nattis: 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

återigen tycker jag det finns något vintrigt i musiken, blöt och kall snö som tränger sig på.

😳 exakt!! snö ner i kallingarna efter en fet vurpa på snowboarden känns det som att det här är fast i ljudform..

Vet inte om det går att åldersindela sånt här, det känns väldigt långt utanför mina ramar för vad som går att säga något om.. men det finns ett fack för allt, så varför inte..

Cello-partiet var ju rätt fräckt i kontrast, men det trasiga låter alldeles för högt i förhållande

Tror dessutom inte att det gick att göra så här digitaltrasiga ljud 1956.. 😆

Men lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Moberg: Jag tycker inte att det är fantastiskt bra men däremot kul att göra och kan jag dessutom få det släppt så tackar jag inte nej. Denna hållning gör somliga irriterade, hur det kommer sig lär jag få klura länge på.

Är det inte just därför som de flesta håller på med musik, för att man tycker det är kul och trivs med att hålla på med det..? Iallafall jag.

Jäkligt kallt och hårt men jag gillar kontrasten med den varma cellon som kommer in. Gillar detta men vet liksom inte vad jag ska ha det till. Har inte ro att lyssna just nu, och antagligen inte sen heller...

Jag tror inte du ska fråga dig om det är inne eller ute eller tänka om någon vill signa och släppa det. Det finns liksom ingen större vits att släppa sånt här på skiva.

Däremot kan du ju kontakta nån annan (bild) konstnär och kanske göra nåt slags samabete.

Annars finns ju http://www.norbergfestival.com/. Jag var där förra helgen. Electronica folk och artister från hela europa samlas i norberg i en gammal nerlagd gruva med gigantiska betong industri lokaler.

Jag såg faktiskt några danskar som gjorde något liknande din grej. En kille med dator och två musiker som spelade piano, klarinett och fiol.

Kör på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte direkt nån easy-listening. Men det behöver det ju inte vara heller.

Riktigt bra musik har ofta stora kontraster, argt och fort mot långsamt och mjukt eller Hårt och distat mot harmoniskt osv. - och på det sättet tycker jag det här funkar i allra högsta grad. Det fullständigt trasiga och kaotiska mot det vackra mjuka. Jag tyckte det var så pass intressant efter en lyssning att jag ville höra den igen. Fick knottror på armarna.

Skitbra på nåt skumt sätt... 😳 ...brukar inte gilla sånt här i vanliga fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha hört den fyra gånger slog det mig att temat i det högfrekventa gnisslet i början och det som kommer in vid 02:03 kommer igen i cellon efter 03:52 och framåt. Är det medvetet? Tror att det är det som gjorde att jag gillade den... Eller också är det jag som analyserar saker till överdrift 😳

EDIT: Ändring av tidpunkter.

Redigerat av oceanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha hört den fyra gånger slog det mig att temat i det högfrekventa gnisslet i början och det som kommer in vid 02:03 kommer igen i cellon efter 03:52 och framåt. Är det medvetet? Tror att det är det som gjorde att jag gillade den... Eller också är det jag som analyserar saker till överdrift 😳

EDIT: Ändring av tidpunkter.

Gillar cellon. Inget mer tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Flintan: När det blir något mer strukturerat så tror jag att man kan ha det som snårig hissmusik.. att ha i bakgrunden för att skapa en viss känsla, om du förstår hur jag menar.

Annars kan du ju betrakta det som konst, där varje liten detalj blir öppen för tolkning. Det är vad jag tror att ett skivsläpp kommer att ge för typ av lyssnare.

Norberg har jag faktiskt aldrig besökt. Alla electronicafans åker ju dit men jag är rädd att jag skulle finns mycket av musiken trist. :rolleyes:

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Oceanic: Celloinsatsen är högst medveten, Mikaela vet vad hon gör. Jag hade dock själv inte tänkt på det återkommande temat innan du nämnde företeelsen.

Att någon får tuppskinn är skäl nog att fortsätta med projektet. Tack för att du tog dig tid att berätta om det.

DrHans: Helt okej.

Richie: Jag spelar inte så mycket men tack ändå. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon spelar förjäkla fint alltså! Du måste fixa till lite rörlig bild till dethär. Alternativt göra något åt låtformen. Jag får svårt att hålla uppe koncentrationen mitt i allt knaster, och det dröjer ju en bra stund innan cellon dyker upp.

Vägrar rösta på sånt här. Det är vad det är, och det är varken hippt eller ohippt (vilket förmodligen är det bästa betyg jag kan ge!).

Hade jag fått bestämma hade låten börjat med första cellotonen och mot den kunde du bygga upp noiset.

Link to comment
Dela på andra sajter

marc: Rent generellt menar du? 😏

Vacum: Goda tankar. Tack.

Mikaela jobbar med så mycket annat nu. Det blir ett par gig och ett par rep i månaden på sin höjd. Hur länge kan man upprätthålla en hyfsad nivå med så lite fokus på instrumentet?

Hursom ska jag berätta för henne att du gillar insatsen. Hon blir mallig av sådant. 🙂

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

marc: Rent generellt menar du? 😏

Ja släng upp en pattern bara. Det behövs en beats...

näääää. Helfel.

edit: Snacka om att direkt sätta en datumstämpel på musiken.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick inte att lyssna på den version jag tankade hem.. Det bara digtaldistade och skrapade tyvärr.. 😉

(jag skojjar bara.. Men tyvärr.. Denna genre är inget jag uttala mig om alls.. Jag tyckte att det bara lät illa)

Gillar du att göra den här typen av musik så ska du självklart fortsätta i alla fall 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...