Jump to content
Annons

No child.


Recommended Posts

Låtnamn:No child

Kompositör:Harmonica mike

Text:Harmonica mike

Sång:Harmonica mike

Övrigt slammer:Harmonica mike

Status:Färdig demo?

Format:mp:3

Storlek:5.75 meg

Genre:Bra fråga..

Edit: Stajo erbjöd sig att lägga lite stråkar på den här och jag nappade.Jag tycker att början och slut blev lysande..Vad tycker ni? FEEDBACKA NU BOYS!! Det behövs.

MVH

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fantastiskt att det funkar med en så pass sparsam sättning av instrument i låten. Basen är väldigt dominant och borde dras ner volymmässigt. Den funkar möjligen vid lyssning i lurar. Basen har ju en ledande roll i kompet och skulle vinna på att ersättas av riktig elbas, speciellt i det soul-jazziga mittpartiet, där även brass skulle kunne hoppa in med lite fills.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Sång och munspel, som vanligt, av förnäm Harmonica Mike-klass!

2: Låten har grym potential.

3: Produktionen behöver lite finputs. Helst naturligtvis levande bas och trummor. Särskilt trummorna känns.. inte så kul tycker jag. Truminslagningen vid enminuten låter inte så kul. (men hey, jag vet hur det är att försöka styra upp någorlunda trummor med midi...) Lite gitarr kanske? (och blås, stråkar, körbrudar och en kanon? 🙂 ) Pianot är rätt fräckt.

Bra nu, kan bli kanon med lite mer jobb.

/ Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se vad som sägs..

91:an: Tack för fina ideer,men jag saknar vettiga "Brass" pluggar så det funkar inte..Det här är ju bara en skiss..ville mest kolla om jag ska gå vidare med den..

Mats:Var livrädd för att du skulle såga den här..så det var ju kul att du gillade den.

Allt är ju bara en skiss,den är inte klar text eller musik mässigt.Trummorna är ju den berömda "pekfingervalsen",så det går ju att köra nån loop typ..stråkar ..mmm..kanske ska prova det,,körbrudar YES!,,gitarr ja det är ju inga problem,,ska städa upp lite i den,,så får vi se vad det blir!

Stort tack till er båda 😄

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten börjar riktigt bra, då stör jag mig inte på det tydliga midi-soundet. När låten kommer igång så sitter jag och stör mig på ljuden och tappar fokus på själva låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Undrar om jag håller med om riktiga instrument i varje fall inte i inledningen skulle nog börja den ungefär som du har gjort men ändra lite på rytmiseringen av basen och lite på ljuden. Sen när det drar igång då kan det bli fräckt med riktiga grejor skulle bli en jäkla häftig kontrast då. Ska bli spännande att få höra hur den utvecklas.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ny kommentar vad kul.

Thimmie:Ja vad gör man när man har en massa musik i huvudet och saknar förmåga att lira in det själv.Tack Gud för att du gett oss alla musiknördar midit.

Du får ju hemskt gärna "Join the band"och lira dom här grejerna,ingen av mina polare fixar det så - you are in 🙂 om du vill..

Grejen med midi är väl ändå att utveckla ideer,åtminstone ser jag det så..Det är knappast någon på forumet som drömmer om att få ut "sina" midi kompositioner som färdiga låtar 😆,stör man sig allt för mycket på ljuden och inte kan koncentrera sig på låten, kan man ju alltid stänga av eländet!

Tack för att du gillade början.

OM ett träd faller ned i skogen så hörs det ingentig om inte ett öra finns i närheten,

nåt att tänka på när man lyssnar på andras musik/stil/förmåga/begåvning eller total avsaknad av intelligens...så ni som läser detta ös på med FEEDBACK!!

30 ned laddningar,väldigt få kommentarer..

edit:40 ned laddningar skall det vara!!!!

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny kommentar vad kul.

Thimmie:Ja vad gör man när man har en massa musik i huvudet och saknar förmåga att lira in det själv.Tack Gud för att du gett oss alla musiknördar midit.

Du får ju hemskt gärna "Join the band"och lira dom här grejerna,ingen av mina polare fixar det så - you are in 🙂 om du vill..

Grejen med midi är väl ändå att utveckla ideer,åtminstone ser jag det så..Det är knappast någon på forumet som drömmer om att få ut "sina" midi kompositioner som färdiga låtar 😆,stör man sig allt för mycket på ljuden och inte kan koncentrera sig på låten, kan man ju alltid stänga av eländet!

Tack för att du gillade början.

OM ett träd faller ned i skogen så hörs det ingentig om inte ett öra finns i närheten,

nåt att tänka på när man lyssnar på andras musik/stil/förmåga/begåvning eller total avsaknad av intelligens...så ni som läser detta ös på med FEEDBACK!!

30 ned laddningar,väldigt få kommentarer..

edit:40 ned laddningar skall det vara!!!!

>>Ja vad gör man när man har en massa musik i huvudet och saknar förmåga att lira in det själv.

Spelar in det. Men kanske inte som GM. 🙂

>>Du får ju hemskt gärna "Join the band"och lira dom här grejerna,ingen av mina polare fixar det så - you are in 🙂 om du vill..

Tack, men jag har fullt upp med Diecco.

>>Det är knappast någon på forumet som drömmer om att få ut "sina" midi kompositioner som färdiga låtar

Nope, men du postar väl dem här för att få kommentarer?

>>stör man sig allt för mycket på ljuden och inte kan koncentrera sig på låten, kan man ju alltid stänga av eländet!

Jepp, det gjorde jag efter första lyssningen.

>>OM ett träd faller ned i skogen så hörs det ingentig om inte ett öra finns i närheten,

George Berkely (1685-1753)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie:Okej,förstår att du inte kommenterar midi prylar - fattade inte det först. Undrar bara lite blygsamt,vad är GM?

(ber om ursäkt om du tyckte att jag var spydig) Jag ska lyssna på din musik,så kanske vi bättre förstår varandra,jag skämtade bara om join the band - så allt är lugnt!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Thimmie:Okej,förstår att du inte kommenterar midi prylar - fattade inte det först. Undrar bara lite blygsamt,vad är GM?

(ber om ursäkt om du tyckte att jag var spydig) Jag ska lyssna på din musik,så kanske vi bättre förstår varandra,jag skämtade bara om join the band - så allt är lugnt!

MVH

Harmonica mike

General MIDI (GM)

Jag spelar ju i band, så alla instrument är "riktiga". Kanske är jag lite skadad? 🙂

Inget illa menat med mina kommentarer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker om introt och outrot... det riktigt kliar i fingrarna att få lägga in lite mer slingor där ovanpå, fast kanske det hade förstört allt :rolleyes: ???

Det andra partiet är inte jag så förtjust i men smaken är ju som... fast samtidigt ger det ju en annan dimension till låten och den kanske hade blivit dryg annars eller i alla fall en helt annan låt.

Basen är ju lite dominant och skulle vilja ha den lite mjukare i anslaget om du förstår.

Blir intressant att följa utvecklingen av den 😲.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stajo.

Fritt fram för lir..Man får ju lite ide torka ibland..Jo basen - den skall sänkas i volym,hela låten är tämligen omixad,trummorna helt rena,sången lite mysko mixad,otajta stämmor - så det finns lite att göra.Egentligen så är det hela en skiss efter en ide jag fick i höstas,men jag tyckte att det lät skit så den fick ligga och "mogna"..Mina gitarr polare tyckte som du att det låter som 2 olika låtar..den snyggaste biten,om jag får säga det själv - är när den kommer tillbaka till det lugna partiet.

Sedan ska jag på den med lite text i början och slut,sen så - ja det kanske blir en låt ändå..

Mega tack för att du lyssnade och kommenterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar detta! Du har en sån bluesfeeling i instrumentering och sång (uj, uj) att man inte kan tro att du nånsin lämnat Chicago. Finns gospel i körerna också så det räcker långt ned till Södern!

Equality!

YOU ARE IN!

MEGA TACK,för ditt omdöme om min sång! Ja blues/soul ligger mig varmt om hjärtat,skulle kunna bli ganska långrandig om det - men det får bli på en annan lina :rolleyes: Att du också gillar mitt tanke sätt kring musiken,känns hedrande!

ETTHIMLASTORMANDEJÄTTE TACK,TILLALLAMUSIKDIGGARESSERIÖSAKOMMENTARER..Puust,det var ett långt ord det där..

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade första delen av låten - skön känsla där och hade nog helst hört fortsatta variationer på det temat. Sedan trummellanspelet känns helt stört för att övergå till galet när låten plötsligt blir en popmardröm. Hmm, jag menar det inte så illa som det kanske låter, borde vara en smiley efteråt men jag har använt min kvota av slikt för denna vecka.

Tycker att början är störtskön... och slutet med förstås. Skönt med det enkla arrangemanget och ja, bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade första delen av låten - skön känsla där och hade nog helst hört fortsatta variationer på det temat. Sedan trummellanspelet känns helt stört för att övergå till galet när låten plötsligt blir en popmardröm. Hmm, jag menar det inte så illa som det kanske låter, borde vara en smiley efteråt men jag har använt min kvota av slikt för denna vecka.

Tycker att början är störtskön... och slutet med förstås. Skönt med det enkla arrangemanget och ja, bra.

Tjena hellpig.

Galet är en kanska bra benämning på mitt partiet.Kände mig lite kluven när jag komponerade det 😎 Men nu har det gått över ☺️

Mina polare tycker som du,gör två låtar av en..ska fundera på det.

Stort tack för dina kommentarer.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä fan stopp och belägg en låt bara 😉 den här blir bra som fan när du får pilla lite med den. Det är ju kontrasten och det tvära kastet mellan inledning, mitten och slutet som gör den så häftig. Kör hårt

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt, Mike! Gillar bäst början och slutet No child .....Mycket fint sjunget och mellanspelet...tja man vänjer sig. 🙂 Tycker inte att det är så dumt faktiskt, andas mycket 70-tal om ett sådant här arr. Funkar ju bra live.

Har däremot svårt för allt detta midit. Blir inte riktigt på allvar för mig då. Plastigt, och det är ju långt ifrån låtens intentioner. Men det är ju ett snbbt sätt att få ner en idé på.

Lycka till med fortsättningen av arbetet!

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt skön låt, Mike! Gillar bäst början och slutet No child .....Mycket fint sjunget och mellanspelet...tja man vänjer sig. 😆 Tycker inte att det är så dumt faktiskt, andas mycket 70-tal om ett sådant här arr. Funkar ju bra live.

Har däremot svårt för allt detta midit. Blir inte riktigt på allvar för mig då. Plastigt, och det är ju långt ifrån låtens intentioner. Men det är ju ett snbbt sätt att få ner en idé på.

Lycka till med fortsättningen av arbetet!

Tobbe

Tjena Tobbe.

Det var snällt sagt om sången,det finns mycket känsla där..Det finns en röd tråd i No child prylen och resten av texten,men den tänker jag inte tala om - tycker att det är bättre att lämna en fri tolkning till var och en(det bor en liten poet i mig).Jo jag vet midit..men som du säger ett snabbt sätt att få ned ideer på..Nu återstår bara att ragga ihop musiker som kan lira det här..Men jag tror att jag väntar tills jag fått ihop en full längdare 🙂

Tack för din åsikt Tobbe,den värmde en frusen Norrlänning med halsfluss..

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fan stopp och belägg en låt bara 😛 den här blir bra som fan när du får pilla lite med den. Det är ju kontrasten och det tvära kastet mellan inledning, mitten och slutet som gör den så häftig. Kör hårt

Göran

Skämta ju bara Göran,,mest för att lugna hellpig..Det är en låt!

NY mix längst upp för nya fräscha kommentarer.ÖS PÅ MED FEEEEEDBAACK!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken schysst låt! Den känns helt så "den gamla bluesräven åker in i framtiden" 😆

Sången är jättebra. Nånstans i mitten började jag längta efter nått psykadeliskt solo av nått slag men sen kom pianot (tror jag det var) och fixade det.

Nääs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken schysst låt! Den känns helt så "den gamla bluesräven åker in i framtiden" 😉

Sången är jättebra. Nånstans i mitten började jag längta efter nått psykadeliskt solo av nått slag men sen kom pianot (tror jag det var) och fixade det.

Nääs!

Tjena emil..kul att du hittade hit!

Precis min tanke..det där om blues räven..klyftigt uträknat 😄

Psykadeliskt..hmm..hellpig tyckte att det lät galet!! Så nu är ni två..tre med mig 😆

Kul att du gillade det!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Yep, version 2 gör helt klart mer rättvisa åt låten. Låten som jag för övrigt tycker vinner på varje lyssning.

Tack Mats..

Körde lite reverb på trummorna,fick ned dom i källaren så att säga,komprimerade basen lite för mycket tror jag,i bilen så trycker den rätt hårt - ska sänkas!..Sedan så håller stajo på med ett mycket spännande arr med stråkar till den här..det lilla jag hört låter KANON! Så den versionen kommer upp när jag har filen!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Mike... hoppas inte folk tycker jag förstört den;).

Det låter lite som trummorna distar mellan 1.03-1.22 fast det kanske skall vara så eller är det hihaten som låter så 🙂 .

I mitt tycke skall stråket upp lite i mittpartiet. Det blir en tydligare växelverkan mot pianot då, men bara lite...

Hör att du skurit bort partiet mellan 2.40-2.50 kanske blev det för mycket och skar in i varandra, samtidigt tyckte jag det blev lite klimax på det sättet. Smaken är ju som .. :rolleyes:.

Var kul att jobba med denna, att ha den här kanonrösten att bygga upp kring.

Nu gillar jag mittpartiet mer än slutet och början, festligt vad det kan förändras...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att byta ljud på trummor och bas, kanke hitta ett snyggare reverb till trummorna.

Om du skickar över midifilen på trummorna kan jag försöka pilla till något.

Underbar sång 😎

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...