Jump to content
Annons

Epiphone Les Paul


djdavid

Recommended Posts

Annons

Jag kör Epiphone Les Paul...fast delen vid huvudet (stallen/sadeln) eller vad det nu kallas) känns lite låg på min. Inget man ska spela snabb hårdrock på.

Men duger klockrent till pop a la red hot och GnR.

Men prova, spela på en massa gittarer, det är något du ska trivas med och alla har inte samma smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😄

Håller med, de är stor skillnad på Gibson och Epiphone. Epiphones LP har dessutom kropp i al istället för mahogny som orginalet, sämre micar, dålig sadel och risiga stämskruvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

MiSt (oregistrerad)
Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😄

Håller med, de är stor skillnad på Gibson och Epiphone. Epiphones LP har dessutom kropp i al istället för mahogny som orginalet, sämre micar, dålig sadel och risiga stämskruvar.

Visst är det stor skillnad, men en Epiphone LP Standard finns att köpa för 4000 kr och en Gibson LP Standard för 20000 kr. Jag har iaf bara haft positiva erfarenheter av Epiphones gitarrer. Grymt mycket gitarr för pengarna.

Redigerat av MiSt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😄

Håller med, de är stor skillnad på Gibson och Epiphone. Epiphones LP har dessutom kropp i al istället för mahogny som orginalet, sämre micar, dålig sadel och risiga stämskruvar.

Visst är det stor skillnad, men en Epiphone LP Standard finns att köpa för 4000 kr och en Gibson LP Standard för 20000 kr. Jag har iaf bara haft positiva erfarenheter av Epiphones gitarrer. Grymt mycket gitarr för pengarna.

Faktum är att jag gav 4000 för den LP som jag har haft sedan 1986... 😎 Men ja, jag vet att det är ett undantagspris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag gav 4000 för den LP som jag har haft sedan 1986... 😄 Men ja, jag vet att det är ett undantagspris.

😎 Jag gav 7000kr för en Gibson Les Paul Standard 😎

oxå undantagspris visst, men de va år 2002.

Hur som hellst, håller med om att det är ljusår emellam gibson å epifhone.

Men ep. är en skitbra gitarr till det priset, tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😎

Håller med, de är stor skillnad på Gibson och Epiphone. Epiphones LP har dessutom kropp i al istället för mahogny som orginalet, sämre micar, dålig sadel och risiga stämskruvar.

Visst är det stor skillnad, men en Epiphone LP Standard finns att köpa för 4000 kr och en Gibson LP Standard för 20000 kr. Jag har iaf bara haft positiva erfarenheter av Epiphones gitarrer. Grymt mycket gitarr för pengarna.

Faktum är att jag gav 4000 för den LP som jag har haft sedan 1986... 🙂 Men ja, jag vet att det är ett undantagspris.

Kan du inte göra ett undantag och sälja den till mig för sådär 3675:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är blir ju en lite konstig diskussion. Epiphone Les Paul är för det mesta (finns ju avvikelser här också, precis som på svindyra gitarrer...) en kanonbra gitarr, oavsett om en Gibson-variant är mycket bättre. Klyschan "allting är relativt" kan ställa till det ibland... 😎

Hade själv en Epiphone Les Paul i flera år, det var min första riktiga elgitarr. Sen blev jag ändå strata-fantast, (gillade inte riktigt halsens vinkel mot kroppen, kändes tomt och otryggt för högerarmen) det är de gitarrer jag spelar mest på, och sålde den när jag hittade en vinröd Ibanez Destroyer (82:a, om någon undrar). Har numera som princip att inte sälja gitarrer för att kunna köpa nya, för tids nog ångrar man sig, som jag gjorde ett tag senare. Inte för att Ibanezen var ett dåligt köp på något sätt, men för att det är klart inspirerande att byta mellan olika typer av gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ni som betalat 4000 respektive 7000 för vad som sägs vara Gibson Les Paul, är ni säkra på att det inte står "Made in China" på den nånstans? Det finns ju en del lurendrejare på ebay bl.a. från Kina som tar ungefär de pengarna för Gibson inkl. frakt, där frakten är dyraste delen.

Jag har sett en fräck Gibson. Den heter Les Paul Supreme. Flukta! Lotto nästa?

lpsu_hs.jpg

Denna har ju en smalrandig Flame Top, vilket är det vanligaste. Själv föredrar jag dock en Plain Top (alltså med längsgående ådring), eller ännu hellre en med Quilt Top (gropigt träutseende på fronten).

De senare måste man i regel Customshop-beställa från Gibson Custom. Någon som vet vad det kostar??

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som betalat 4000 respektive 7000 för vad som sägs vara Gibson Les Paul, är ni säkra på att det inte står "Made in China" på den nånstans? Det finns ju en del lurendrejare på ebay bl.a. från Kina som tar ungefär de pengarna för Gibson inkl. frakt, där frakten är dyraste delen.

Nej, min är "Made in USA". Dock är det lite av en specialare med en kropp från en LP Standard och hals från en LP Deluxe. Fråga mig inte varför, jag fick aldrig den historian med köpet, tyvärr. Dock skulle killen som sålde den köpa en Ibanez och behövde stålarna kvickt. Antar att det var därför priset blev så bra om det blev.

Förresten så vill jag inte klanka ner på Epiphone trots min ovanstående post. Har själv varit rätt sugen på EPs Black Pearl modell, en LP custom typ, med 3 mickar. Den är läcker men jag har aldrig fått tillfälle att provspela en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som betalat 4000 respektive 7000 för vad som sägs vara Gibson Les Paul, är ni säkra på att det inte står "Made in China" på den nånstans? Det finns ju en del lurendrejare på ebay bl.a. från Kina som tar ungefär de pengarna för Gibson inkl. frakt, där frakten är dyraste delen.

Min är oxå äkta!! och jag klankar inte heller ner på epifhone.. tycker som sagt det är en skitbra gitarr till det priset.

kanske nånstans mellan 50 000 - 100 000 spänn om man beställer från costumshop?

bara en vild gissning.... inget för vanliga arbetargrabbar.. men de klart... beror ju på hur man prioriterar i livet...

Redigerat av AXL THE ROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som betalat 4000 respektive 7000 för vad som sägs vara Gibson Les Paul, är ni säkra på att det inte står "Made in China" på den nånstans? Det finns ju en del lurendrejare på ebay bl.a. från Kina som tar ungefär de pengarna för Gibson inkl. frakt, där frakten är dyraste delen.

Min är oxå äkta!! och jag klankar inte heller ner på epifhone.. tycker som sagt det är en skitbra gitarr till det priset.

kanske nånstans mellan 50 000 - 100 000 spänn om man beställer från costumshop?

bara en vild gissning.... inget för vanliga arbetargrabbar.. men de klart... beror ju på hur man prioriterar i livet...

Jag tror din uppskattning lägger rätt på. Jag ville ha en custom LP en gång, bara en enkel mod med 3 mickar - skulle kosta 60000 kronor. Jag köpte inte den... :rolleyes: Det finns ju modeller med 3 mickar som standard för 1000! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekomendra Epihpone les paul, jag har haft en själv. Iofs bytte jag ut mickarna och stämskruvarna. Visst är det skillnad på Epiphone och dyrare gitarrer. Enda Les Paulen jag har idag är en ESP Eclipse. Den är fantastisk men kostar där efter.

Hursomhelst får man en väldigt fin gura för en liten peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så vill jag inte klanka ner på Epiphone trots min ovanstående post. Har själv varit rätt sugen på EPs Black Pearl modell, en LP custom typ, med 3 mickar. Den är läcker men jag har aldrig fått tillfälle att provspela en.

ANtar att du menar Black Beauty?

Har faktiskt testat den modellen och jävlar vilket schwung det va i den 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

epi les paul är inget roligt.

den enda serien med hyffsat resultat är epis sg-modeller.

Som någon tidigare sa prs se serie är bra mye bättre bang for the buck.

har haft alla ovannämda guror , skulle ranka de spel och ljudmässigt:

1.Prs tremonti se

2.epi g400(sg)

3.Epi lp

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Grattis Hellpig och Axl the Rocker till fina fynd, måste jag då få säga.

Ja, jag anade att Custombyggen (specialbeställda alltså) skulle kosta minst 50000 SEK. Men då kan ju det vara idé att fynda en sådan "begagnad". Jag har sett oanvända, nya sådana (och alltså inte alls begagnade egentligen) Gibson Les Paul Custom med Quilt Top gå i intervallet 30-35 tusen. Fast då är det USA...frakt och skatt tillkommer väl... Tittade annars på modellen Gibson Les Paul Supreme (Flame Top alltså) begagnad, fast oanvänd. Likadant med de modellerna, de flesta hittar man i USA, och sällan i EU-länder som Tyskland och England tyvärr. Strax under 30000 SEK inkl. frakt och skatt från USA. Beställer man en i butik här i Sverige så blir det minst 10000 SEK ytterligare.

Snygg va?

killerAmber2.jpg

Ebay USA. Pris: $2800 plus frakt och förmodligen svensk moms. Sista dag 1/6.

Oanvänd.

Hade jag själv haft råd, så...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

qumarr (oregistrerad)

musik:

för 20-25 papp kan man få bra mye finare gitarrer än en lp supreme (på ebay, i sverige e ju inte beggat marknaden för historic serien speciellt överdriven till storleken...).

man kan t.ex hitta billigare ur gibsons historic serie vilket e snäppet vassare än gibson usa.

nästa gång jag lägger 20+ på en gura (ganska säker på att det kommer hända ett par ggr till innan man kolar 😳) så blir det custombygge av någon luthier.

Redigerat av qumarr
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

jag har en les paul special II den är riktigt bra, men, ifall man är klantig och hoppar runt och allt man nu gör, och råkar slå i huvudet på gitarren. så stämskruvarna ha en tändens att lossna lite grand. därför måste man skruva åt skruvarna, annars stämmer den ur sig direkt. men var rädd om skruvarna, dom vill man inte tappa bort!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Satsa på en Tokai, Burny, gammal Ibanez eller en Greco.

Alla dessa japanska märken gjorde grymma kopior på LP:n under 70- och 80-talet!

Jag har en LP Custom från Greco, den slår alla Epiphoner jag provat med hästlängder!

Kolla vendolin, brukar finnas några där!

Kanske kostar någon tusenlapp mer än Epiphonerna, men det är det absolut värt!

BaidByChoise: Plocka bort plektrumskyddet då! Det blir ett litet hål kvar, men det syns ju knappt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

bästa pris på les paul utan p-skydd?? typ 1500 på thomann.. sen kommer man övver till mig och får den totalgenomgången med nya mickar för ngra hundralappar exkl. material.. 😊

jag håller på med en les paul (epi) nu, och kommer göra om den totalt. välvd lönntopp och klarlackad redwoodgräppbräda och klarlackad hals.. 😛

vita mikrofonvaggor, vitt 3lagers pl.skydd, guldkåpor över mickarna, ambertonefärg påvolym och toneknapparna, elfenbenstyle stämskruvar, customloggo på huvet osv osv.. 🙂

epigurorna är trevliga att custombygga, för de är så billiga att köpa.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr fått ett ganska dåligt intryck av dem. Jag har ägt två Gibson Les Paul och bara testat en Epiphone LP och den var ljusår i kvalité från Gibsons original. Kan hända att det bara var ett måndagsex och i så fall har jag generaliserat på tok åt helvete! 😄

Håller med, de är stor skillnad på Gibson och Epiphone. Epiphones LP har dessutom kropp i al istället för mahogny som orginalet, sämre micar, dålig sadel och risiga stämskruvar.

Nej, Epi har Mahogny kropp.

Mikar det stämmer de är dåliga, stämskruvar finns faktiskt ex med Grover mekanik men det är på de dyrare modellerna.

Men de känns ändå inte som en Gibson!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...