Jump to content
Annons

Isolera en förstärkare


easy_dog

Recommended Posts

Jag hämtade hem min lilla kombostärkare igår och kommer använda den för att spela in vissa grejer(går faktiskt få bra ljud ur den). Men jag ska ju skaffa mig en bättre kombo senare med.

Men vad jag tänkte på nu var att jag vill isolera min stärkare så gott det går. Jag bor ju i en vanlig hyreslägenhet och det är inte så populärt att spela på stärkare då. Vad kan jag göra för att dämpa ljudet så bra som möjligt?

Ska jag bygga ngn form av låda(lär ju inte bli bra ljud då iofs) eller finns det mer lämpliga sätt att dämpa på?

Sökte runt på forumet innan jag gjorde tråden och hittade inget som kunde hjälpa mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och främst lär den leda ljuden ner i golvet så ställ den på något väldigt mjukt skummgummimadrass eller något. ( Antar nu att du skall direkt micka den med en dynamiks myck typ sm57 eller liknande, skall du micka med kondensatormick en bit bort så lyssna inte på mina råd ). Sen är det bara att lägga filtar och täcken över den tills det blir tillräckligt tyst. Flera lager är bra, kanske någon matta också. Ta sånt du har hemma och ös över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter som ett billigt alternativ värt att pröva. Ja det är tänkt att jag ska köpa mig en sm57 för det här ändamålet.

Jag kan ju alltid "bura" in stärkaren med en bunt tjocka soffkuddar först kanske och sen lägga täcken över? Jag bor på nederplan så det är ingen som störs under mig, det enda som finns där är källare. Det är relativt bra dämpat i de här lägenheterna redan faktiskt men det är ju alltid bra att vara så försiktig som möjligt så att jag inte blir vräkt :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu kör jag på en Peavy rage 158, inget mästerverk till stärkare men var min andra stärkare någonsin och har hängt med i många år. Den är öppen bak.

Vilken musik jag ska spela in? Bra fråga du. Jag funderar ju på att spela in all musik via mickad stärkare(när jag skaffat bättre stärkare förståss). Så det blir ju olika former av metal, hårdrock, akustisk rock/pop och vad som faller mig in. Men det jag mest spelar är metal/hårdrock, det är vad mina två huvudprojekt är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Angående baksidan, jag tycker att det är enklare att micka upp slutna lådor. Den öppna baksidan på små combos är till för att som skall låta större i rummet. Kan vara värt att skruva på en skiva bak och på så sätt få fram basen mot micken istället för att den som nu går bakåt. Din stärkare kostar ju inte så många kronor så det kan ju vara en kul grej att testa.

Du kan ju också micka upp baksidan med en annan mick om du vill och blanda in det ljudet. Det kan vara så att du behöver fasvända den micken med tanke på att ljudet rör sig bakåt där. Gör jag mig förstådd? Eller är jag för luddig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis vad du menar 🙂.

Jag tror jag ska testa att stänga baksidan. Stärkaren kostade mig faktiskt inte ett öre utan jag fick den för 5-6 år sedan i julklapp eftersom min första stärkare då hade gett upp. Ngt speciellt material som du kan rekommendera till att stänga baksidan med? Eller är det mindre viktigt vad det är för material som jag sätter där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja det vet jag inte, testa och se vad du själv gillar.

Hör om du märker någon skillnad på inpelnigarna när du satt på skivan bak. Kanske märker du att det vart bättre ellr så tycker du inte det.

Det här med sluten bak är ju för mig rent inspelningstekniskt. Så testa dig fram.

Vore kul om du berättade vad och om du upplevde skillnad. Både om det var positivt eller negativt. Tänk på att du kanske måste ratta om ljudet på stärkaren efter du fått på skivan.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska skriva här igen så fort som jag har byggt om stärkaren. Ska se om jag kan ragga fram lite material idag så kan jag testa imorgon(morsan fyller år idag så jag ska hem till henne och fira henne).

Tack än en gång för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med att bygga en låda för stärkaren borde väl inte vara alltför besvärligt och kostsamt? Dock får jag för mig att den lär vara rätt skrymmande.

Är det ngn som vet ungefär hur denna ser ut (har inte riktigt bestämt om jag skall investera i stack eller ngn slags multieffekt golvbräda)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också inne på att bygga någon sorts dämpande "kista" för förstärkare. Tanken har varit att tillämpa samma metod som med riktiga studiokontrollrum, alltså bygga en låda i en låda.. med mineralull/gullfiber emellan.

Dock tror jag att det vore rent skadligt för mina rörstärkare med tanke på värmen som alstras och stängs in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också inne på att bygga någon sorts dämpande "kista" för förstärkare. Tanken har varit att tillämpa samma metod som med riktiga studiokontrollrum, alltså bygga en låda i en låda.. med mineralull/gullfiber emellan.

Dock tror jag att det vore rent skadligt för mina rörstärkare med tanke på värmen som alstras och stängs in.

Bygg in en fläkt då! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, man kan ju ha själva förstärkaren utanför ju.... å lådan inne i lådan.

EDIT: kom på att det ju var en rör-kombo... då förstår jag gisslet.

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Men, man kan ju ha själva förstärkaren utanför ju.... å lådan inne i lådan.

EDIT: kom på att det ju kanske kan vara en rör-kombo... då förstår jag gisslet.

Jodå jag går i de tankarna just nu.

Jag har en entolva ståendes men den är på 16 ohm och min ena förstärkare vill ha 8 ohm.

Den andra är mer flexibel o klarar både 16/8.

Men visst, det lutar faktiskt åt att köpa mig ett 8ohms-element och sedan sätta igång byggandet.

"Min" modell blir något liknande:

Stor låda med avlyftbart lock i MDF, klädd med 10cm gullfiber längs alla (6) sidor. locket får sig en gipsskiva också, på insidan.

Liten låda av gipsskivor, samtliga insidor (inkl locket) klädda med dämpskum. ev lämnar jag luftspalt mellan liten låda - stor låda, åt alla sidor.

i botten och lock blir det ju lite svårt...

sen gör jag väl ngn form av anslutningspanel någonstans med högtalar/XLR-anslutningar.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit bortrest nu under veckan men ska imorgon eftermiddag eller lördag gå och köpa materialet. Men jag börjar med att bara täcka baksidan först och ser om jag blir nöjd(tillsammans med "kläd/soffkudds" dämpningen). Annars får jag börja kika på alternativen 😛.

Skriver här igen så fort som jag fått hem materialet och täppt till stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit bortrest nu under veckan men ska imorgon eftermiddag eller lördag gå och köpa materialet. Men jag börjar med att bara täcka baksidan först och ser om jag blir nöjd(tillsammans med "kläd/soffkudds" dämpningen). Annars får jag börja kika på alternativen 😛.

Skriver här igen så fort som jag fått hem materialet och täppt till stärkaren.

Avaktar spännt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...