Jump to content
Annons

KORG Wavestation EX


Sampel

Recommended Posts

Jag har fått tag på en synt av modell KORG Wavestation EX (Modell WS1). Tyvärr har fåregående ägare rafsat runt i menyerna och ställt till med oreda bland ljuden. Jag har letat efter något sätt att reseta den, men lyckas inte. Det finns dessvärre ingen manual med och på nätet hittar jag ingen hjälp.

Finns det någon som kan denna maskin och kan hjälpa mig? Vad är ett rimligt pris för synten?

Sampel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ahh ... Wavestation! Min gamla trotjänare. Jösses, vi hade mycket skoj tillsammans.

I alla fall, du hittar originalljuden längst ned på den här sidan: www.danphillips.com/wavestation/ws_sysex.htm

En Wavestation har inget större värde idag. Jag skulle chansa på 2000 kr. Det är i alla fall vad jag skulle kunna tänka mig att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar! 😆

Du vet möjligen inte var man kan få tag på en manual också? Vet inte om det är nåt fel på synten eller om det är röran bland ljuden som spökar.

Det är ingen skillnad mellan ROM-ljuden och RAM-ljuden, möjligen så gör jag fel när jag tror att jag har växlat bank, i annat fall så har man lyckats kopiera över samtliga ljud så att bankarna inte skiljer sig åt - om det nu går att göra så.

Sampel

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Power Up / While KORG is flashing, Hold 4 & 'V' continuously until the 'Special Screen' appears.

 

2. Press INIT RAM

 

3. Press CONT

Hmmm... Förmodligen har detta redan gjorts eftersom det verkar vara samma ljud både i ROM, RAM1 och RAM2. Hur får man då i så fall tillbaka RAM-ljuden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luddigt svar är att man får ladda hem dom (nånstans ifrån internet) och sen på nå vis lägga på en diskett man sätter in i EX... 🙁!

Öhh ... en Wavestation har inte diskettstation.

Man laddar hem sysex-filerna, lägger in dem i Cubase t ex och kör igång. Då dumpas allt till synten.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Va - har du ingen manual? Har du laddat ner synten från DC++... Då får du inte någon hjälp med manual här inte...

//nemo

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Va - har du ingen manual? Har du laddat ner synten från DC++... Då får du inte någon hjälp med manual här inte...

//nemo

:rolleyes:

Lägg av va!!!

Är det så konstigt att en synt med massor av år på nacken inte har kvar manualen? Hur många som har haft synten i sin ägo innan mig har jag ingen aning om.

Tycker du ska dra samma svar i Cubaseforumet eller någon av de forumen som tar upp frågor rörande VST-pluggar osv....

Sampel

Link to comment
Dela på andra sajter

Man laddar hem sysex-filerna, lägger in dem i Cubase t ex och kör igång. Då dumpas allt till synten.

Det finns programvara som laddar sköter det här också. Behöver inte gå via Cubase. (Fast jag har å andra sidan inte fått det att fungera... :rolleyes:)

Sampel

Link to comment
Dela på andra sajter

Va - har du ingen manual? Har du laddat ner synten från DC++... Då får du inte någon hjälp med manual här inte...

Ryggmärgsreaktion från en av alla dessa flåshurtiga moralister som förmodligen har laddat ned halva sin studio på Dc++.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Power Up / While KORG is flashing, Hold 4 & 'V' continuously until the 'Special Screen' appears.

 

2. Press INIT RAM

 

3. Press CONT

Hmmm... Förmodligen har detta redan gjorts eftersom det verkar vara samma ljud både i ROM, RAM1 och RAM2. Hur får man då i så fall tillbaka RAM-ljuden?

Jag har en wavestation,fast det var länge sen jag skruvade på den.

Jag tror att om du har samma ljud i alla banker då är den resetad.

Alla ljud finns i rom banken och om du har ett insticks kort så finns det

några till på det i card banken . Ram 1 och 2 är ju dom bankerna där du sparar dina egna ljud. Så om det är samma ljud i

RAM som i ROM så kan du

nog inte få tillbaka någraljud som var där innan.Efter som dom endast bygger

på dom ljud som finns i rom och card så har du inte förlorat några ljudsamlingar

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Manualen finns att hämta i files-sektionen på en Wavestation-grupp som finns på yahoo. http://launch.groups.yahoo.com/group/korg-wavestation

Att det är samma ljud i både RAM och ROM-bankerna kan bero på att batteriet är slut... Testa att editera ett ljud och spara. Är inte dina editeringar kvar efter att du startat om synthen är batteriet dött och behöver bytas ut, vilket är ganska så enkelt...

PS. Jag är ganska så säker på att Nemo skämtade.

PS2. Om det är nån som blev lite nyfiken nu, så har jag en Wavestation som behöver ett nytt hem... Grym padmaskin för billig peng!!

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Va - har du ingen manual? Har du laddat ner synten från DC++... Då får du inte någon hjälp med manual här inte...

Ryggmärgsreaktion från en av alla dessa flåshurtiga moralister som förmodligen har laddat ned halva sin studio på Dc++.

Mmm.... Sicken dubbelmoral...

Men jag tror inte vi ska fördjupa oss i det ämnet här va - det är uttjatat i andra trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS2. Om det är nån som blev lite nyfiken nu, så har jag en Wavestation som behöver ett nytt hem... Grym padmaskin för billig peng!!

Är det en AD?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

:rolleyes: Amen lugn i stormen. Det som är roligt är just en liten markering just till dessa flåshurtiga som reagerar med stort ståhej, SAMT att det gäller en fysisk apparat.

Några fattade - kul att några är med - några går igång - lika flåshurtiga fast åt andra hållet...

//nemo

EDIT: Jag har försökt att ladda ner en Fender Strata via DC++, men det fanns bara dåliga Squier-kopior. Snacka om besviken... 😏

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Några fattade - kul att några är med - några går igång - lika ... 😆

D'oh! Jag går och ställer mig i den skamligaste vrån i min lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...