Jump to content
Annons

A chance to dream..


Recommended Posts

Låtnamn:A chance to dream

Musik: jw61

Text/melodi:Harmonica mike

Sång:Harmonica mike

Mix sång: Harmonica mike

Mix musik:jw61

Producent:jw61

Genre: Tja,vad tror ni om powerballad..

Status:Ofärdig demo(i skriande behov av alla fräscha öron)

Format:mp3:a

Inspelnings år:2006 maj månad

Hej.

EDIT: Ny mix,så nu är vi där igen,massor av synpunkter välkomnas på sången där jag gjort en del förändringar - skurit lite i mellan registret,brightat upp den lite,skippat delay,samt dragit ned ordentligt på reverbet - nu är den nästan bara torr - jw 61 har gjort lite förändringar i "sin mix"(musiken alltså,samt lagt in min sång),panorerat och eq:at..FEEDBACK ÖNSKAS PÅ RUBBET!

MVH

Harmonica mike/jw61

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fett sound på musiken.. Låter superbra.. Bra känsla i sången också.. Men jag får det hela inte att gifta sig.. Sången känns "ditklistrad" sen är det ett irriterande brus också.. Antagligen på sången.. Men jag gillar känslan i låten.. Men det känns som om sången är väldigt middig.. Inspelad via telefon tyyp.. Skulle vilja ha mer register i uppåt i frekvens i alla fall.. Med andra ord sången känns instängd.... Önskar ett mer öppet sound där.

Meeen.. jäklar var skön låt och med vilken känsla sen 😕 Jobba på sångsoundet lite mera tack.. Det kommer att bli super..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle ni ju suga på till nästa schlagerfestival eller nåt 😎

Av princip gillar jag inte såna här svulstiga välarrade, välspelade, välskrivna och välsjungna grejjer... 😱

Well done snubbar, och vilken sång Micael!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett sound på musiken.. Låter superbra.. Bra känsla i sången också.. Men jag får det hela inte att gifta sig.. Sången känns "ditklistrad" sen är det ett irriterande brus också.. Antagligen på sången.. Men jag gillar känslan i låten.. Men det känns som om sången är väldigt middig.. Inspelad via telefon tyyp.. Skulle vilja ha mer register i uppåt i frekvens i alla fall.. Med andra ord sången känns instängd.... Önskar ett mer öppet sound där.

Meeen.. jäklar var skön låt och med vilken känsla sen 😱 Jobba på sångsoundet lite mera tack.. Det kommer att bli super..

Tack hegobald.

Sången är ju mitt verk,så det får jag ta på mig.Då ska jag lyfta lite i eq:n och dra ned lite på komprimeringen - får se om det kan göra nåt..

Jätte tack för din feedback,vi ska definitivt på den igen!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle ni ju suga på till nästa schlagerfestival eller nåt 😎

Av princip gillar jag inte såna här svulstiga välarrade, välspelade, välskrivna och välsjungna grejjer... 😱

Well done snubbar, och vilken sång Micael!

Tack Mats.

Ja det kanske vore nåt..melodi schlager festivalen..hårdrock verkar ju funka.. 😎😎

Tack för din lyssning.

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Av princip gillar jag inte såna här svulstiga välarrade, välspelade, välskrivna och välsjungna grejjer... 😱

Förtydligande: princip är alltså ett annat ord för avundsjuka 😎

Lyssnat igen, hot damn vilken snygg låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Av princip gillar jag inte såna här svulstiga välarrade, välspelade, välskrivna och välsjungna grejjer...  😱

Förtydligande: princip är alltså ett annat ord för avundsjuka 😎

Lyssnat igen, hot damn vilken snygg låt!

Ja du mats..skrattar gott..

Jw 61 har gjort ett snyggt jobb,jag ska fixa till sångljudet,så får vi se hur det blir.Man är ju bara så förbaskat kass på mix/insp.

tänk om man bara fick sjunga - spela munspel - dricka bärs - fiska - och slapp allt sånt här.. 😎

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle ni ju suga på till nästa schlagerfestival eller nåt  🙂

Av princip gillar jag inte såna här svulstiga välarrade, välspelade, välskrivna och välsjungna grejjer...  😄

Well done snubbar, och vilken sång Micael!

Tack för fina kommentarer, men det finns ett stort hinder för melodifestivalsgrejen, jag har aldrig skrivit en låt som varit i närheten av 3 minuter, har faktiskt svårt att att klara 4 minuters-gränsen för det mesta, så det får nog vara 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Inga ben i den här minsann det är bara soundet som måste fixas till lite. Bra jobbat man får tacka för underhållningen ska bli häftigt att få följa utvecklingen på den här.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar väl inte låten något vidare. För smörigt. Men eftersom sången är så bra så håller den ändå. Gillar däremot inte sångsoundet. Saknar värme och närhet.

Har svårt för svulstigheten men gillar ändå arret eftersom det händer en hel del där.

May have commercial potential! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se..

Göran: Tack för lyssnig,den ska fixas lite till på sången bara jag visste hur f-n man gör??

danabacken: svengelsak - eller svengelska ..okej,du är den förste som tycker att min engelska låter svenskt..jag kör mina sång prylar mot en infödd Engelska,hon tycker att mitt uttal låter väldigt US,,men okej,det finns väl nåt ord som "glider"

Grannen:Tack för glasklar analys,som vanligt. Jag har uppenbara problem med mitt sångljud.Jag ber på mina knän att du/eller nån annan vill utveckla det lite till..

Jag antar att det går att fixa sångfilerna,men PLEASE hjälp mig med mixnings tips,VAD SKA JAG GÖRA???

Tack för lyssning och kommentarer

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena igen ja det borde ju va nån här av alla kunniga som kan hjälpa till för låten och sången är bra. Jag vet inte om det här hjälper men när jag har suttit och mixat på din version av WAHCF i B så har jag kollat ganska mycket i Studios artickelserie om mixning när det gäller frekvenser och sånt. När det gäller din sång i min låt så är den helt orörd så jag har byggt runt din röst och vridit på instrumenten istället för att göra plats för dom och din röst. Här verkar det som om du måste göra tvärtom på nått sätt. Musiken blir så "stor" i och med arrets utformning eller hur man ska säga så det blir väl svårt att mecka med den för att anpassa den till din röst.

Du måste nog väja ut en strategi typ mecka musiken först när det gäller nivåer och frekvenser så allt blir tydligt och i bra balans eller allt på en gång inkl. sången. Men förmodligen är det lättare att ha sången ligga som slask undertiden man fixar till musiken men ändå ha den i bakhuvet så man förbereder plats för den i mixen. Sen när det är klart så går du på sången och skär eller lägger till i de frekvensområden som behövs så den smälter in så att säga. I värsta fall så kan du väll puffa lite extra på hela mixen med en multibandskompressor till slut.

Ja det här var väl inte mycket till hjälp men fan det där är svårt och så jäkla långt kvar till du är hemma tycker jag inte att det är på den här låten. Det är nog bara det att kritiken ökar i takt med kvalitén på musiken och framförandet och i det här fallet så är det ju en kanonlåt och en kanonsång så då blir man lite petig 😳 .

Ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

EffektSnubben (oregistrerad)

med ett så snyggt 😄 intro en så bra vers och en så imponrande

refreng 😄 så har jag ingenting att säga 😎

sticket kanske var av en annan typ men en skön omväxling 😄

Redigerat av EffektSnubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen ja det borde ju va nån här av alla kunniga som kan hjälpa till för låten och sången är bra. Jag vet inte om det här hjälper men när jag har suttit och mixat på din version av WAHCF i B så har jag kollat ganska mycket i Studios artickelserie om mixning när det gäller frekvenser och sånt. När det gäller din sång i min låt så är den helt orörd så jag har byggt runt din röst och vridit på instrumenten istället för att göra plats för dom och din röst. Här verkar det som om du måste göra tvärtom på nått sätt. Musiken blir så "stor" i och med arrets utformning eller hur man ska säga så det blir väl svårt att mecka med den för att anpassa den till din röst.

Du måste nog väja ut en strategi typ mecka musiken först när det gäller nivåer och frekvenser så allt blir tydligt och i bra balans eller allt på en gång inkl. sången. Men förmodligen är det lättare att ha sången ligga som slask undertiden man fixar till musiken men ändå ha den i bakhuvet så man förbereder plats för den i mixen. Sen när det är klart så går du på sången och skär eller lägger till i de frekvensområden som behövs så den smälter in så att säga. I värsta fall så kan du väll puffa lite extra på hela mixen med en multibandskompressor till slut.

Ja det här var väl inte mycket till hjälp men fan det där är svårt och så jäkla långt kvar till du är hemma tycker jag inte att det är på den här låten. Det är nog bara det att kritiken ökar i takt med kvalitén på musiken och framförandet och i det här fallet så är det ju en kanonlåt och en kanonsång så då blir man lite petig 😕 .

Ha det bra

Göran

Hej Göran.

Och tack för dina tips! jw har skickat mig en musikfil utan sång så nu ska jag på den.Men jag undrar..På en sån här låt är det väl svårt att få in sången i ljudbilden,

det är ju ett rätt så stort arr..Ska jag dra på mer reverb/delay typ..eller mindre?

Tänk om HEGOBALD,som hajar det här,utvecklat sina funderingar kring sången, då hade jag fått nåt att gå på.

SÄNDER DÄRFÖR UT EN VÄDJAN TILL ALLA MIXNINGS GURUS: Hjälp mig att få till sångljudet,skriv så att jag begriper - helst på svenska -!! så finns det nån vänlig själ som läser detta, GIVE ME SOME FEEDBACK!

Shit vad stora bokstäver det blev(men jag är inte arg,bara lite frustrerad) 😆

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som att sången är både för stark och har för mycket reverb. Och som någon påpekade tidigare så känns sången frekvensmässigt för bred, försök vässa den lite genom att dra ner lite lågt mellanregister kanske?

Skön låt. Några hekto för mycket smör för min smak, men den har ju hångelpotential på singelklubben. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

effekt snubben:Tack för att du gillar det här 🙂

signert:Stort tack för tipsen på sången,äntligen fattade jag vad "middig" betyder 😄 ,trodde att det var nåt instrument - typ! Jag har mixat om sången efter de tips jag fått och det kommer en ny mix på nån dag.

91:an:Tack till dig också, feedback behövs i massor när man bara är en mixnings amatör... 🙂

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt som slänger mig tillbaka till början av -90....I genren bra...men överallergisk mot pianot som har det karaktäristiska digitalsoundet och stråket men det kanske ska vara stilistiskt riktigt? bra känsla i sången.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med: Tack till Karl för ditt omdöme om min sång - sånt värmer - när forumets kanske bästa röst tycker till ,då blir man stolt!

Vidare så finns det en ny mix längst upp för nya kommentarer,ös på med feedbackplease!!

MVH

Harmonica mike/jw61

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Nu har jag lyssnat på nya versionen.. Nu är sången mycket bättre (känns inte ditklistrad längre).. Och all känsla finns kvar. Låter verkligen tidigt 90-tal om det här.. Schysst.. Lite småpul bara nu.. Tycker intron på låten låter lite sidotung mot höger.. (där pianot ligger).. När resten av instrumenten är där så stämmer balansen. Inget panik. Sen är den där distade "syntgitarren" som ligger i vänster kanal och dyker upp lite då och.. 0.11-0.13 - 0.49-0.53 etc.. Lite väl tung och mäktig och tar över lite väl. Kanske dra ner den lite och kanske låta den "reverb-svansa" mot mitten av ljudbilden och flytta pianot lite mer mot mitten i varjefall under introt/uppbyggnaden av låten..

Men men.. Jag lyssnar just nu i mina hörlurar.. Måste få lyssna i monitoreran för att kunna ge mer proffessionella synpunkter.. Får vänta tills i kväll

Mmm.. Vilken känsla i denna låt!.. Bra arrat och BRAAA sjunget! 😆

Ps. Hur mycket tog Elton i gage för att lira pianot? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Nu har jag lyssnat på nya versionen.. Nu är sången mycket bättre (känns inte ditklistrad längre).. Och all känsla finns kvar. Låter verkligen tidigt 90-tal om det här.. Schysst..  Lite småpul bara nu.. Tycker intron på låten låter lite sidotung mot höger.. (där pianot ligger).. När resten av instrumenten är där så stämmer balansen. Inget panik. Sen är den där distade "syntgitarren" som ligger i vänster kanal och dyker upp lite då och.. 0.11-0.13 - 0.49-0.53 etc.. Lite väl tung och mäktig och tar över lite väl. Kanske dra ner den lite och kanske låta den "reverb-svansa" mot mitten av ljudbilden och flytta pianot lite mer mot mitten i varjefall under introt/uppbyggnaden av låten..

Men men.. Jag lyssnar just nu i mina hörlurar.. Måste  få lyssna i monitoreran för att kunna ge mer proffessionella synpunkter.. Får vänta tills i kväll

Mmm.. Vilken känsla i denna låt!.. Bra arrat och BRAAA sjunget!  😛

Ps. Hur mycket tog Elton i gage för att lira pianot? 🙂

Tack Hegobald för kommentarerna. Som sagt panorerat en del av instrumenten precis som du säger, piano höger, gitarr vänster, kanske blev för mycket. Jag har väldigt lite space mellan högtalarna så jag har svärt att säga det är för mycket eller för lite, ska kolla med lurar.

PS: Elton tog ingenting i gage, han gjorde det gratis som vanligt 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola Oo mäktige JW_61 ( du är väl inte född 1961 va?? för det är jag å )

Just nu är det lite väl sent för mig att dra igång mina JBL-4430 (bor i bostadsrätt.. Kan inte bli vräkt.. Men väl stämd 🙂 )

Gör mest det här inlägget för att få in mer reflexioner på er superlåt.. Måste väl ändå vara fler än jag som tycker nåt på det här forumet.. Eller är resten för fega (fulla/unga) för att tycka nåt i kväll 😎

Jag gillar låten.. Faantastisk känsla.. Fast den kom 16 år för sent 😛

Ps. En bra låt är tidlös (förlåt svammlet... Men det är fredagkväll och jag druckit ett antal glas vin *hick*)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola Oo mäktige JW_61 ( du är väl inte född 1961 va?? för det är jag å )

Just nu är det lite väl sent för mig att dra igång mina JBL-4430 (bor i bostadsrätt.. Kan inte bli vräkt.. Men väl stämd 🙂 )

Gör mest det här inlägget för att få in mer reflexioner på er superlåt.. Måste väl ändå vara fler än jag som tycker nåt på det här forumet.. Eller är resten för fega (fulla/unga) för att tycka nåt i kväll 😎

Jag gillar låten.. Faantastisk känsla.. Fast den kom 16 år för sent 😛

Ps. En bra låt är tidlös (förlåt svammlet... Men det är fredagkväll och jag druckit ett antal glas vin *hick*)

hehe, jo jag är född detta fantastiska är 1961, i värmland dessutom ( Degerfors).

16 år för sent är ju inte så illa, det är ju värre att vara typ 90 år för tidigt ute, då får du ju aldrig veta 😄

Men hur som helst, kul att du gillar låten, måste bara berömma Harmonika mike, han har bidragit en hel del till att göra låten till vad den är med sin underbara

sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

f-n nu får jag stänga av norton igen ... för denna måste jag ju bara spara.

pianot gillar jag starkt, sången är ju alltid bra.

vilket jobb med alla smådetaljer, men bra blev det. Lite mycket crash i början bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,varit bortrest så nu ska jag se vad alla vänliga själar skrivit!

Hegobald:Jag fick fundera ett tag på vad "middig" betydde från förra tråden..trodde du menade nåt midiinstrumentljudpåsången typ 😆

Hursomhelst ,Signert redde ut begreppen för en mixningsanalfabet! Kul att du tycker att sången sitter där nu - antar att jag bara hade tur.. 😆 Musik arret är ju JW:s grej så det får han kommentera.Tack för dina schyssta åsikter.

afrofreak:Tack för att du gillar låten,men den här får nog duga som demo - efter lite småfix.

stajo:Tack,för ditt omdöme om min sång,och för att du gillar låten.Jag har sett att du lagt ut nåt nytt - ska bli spännande och lyssna.

milton:Det var snällt skrivet,du är givetvis välkjommen med synpunkter på mix/arr/sång - det är ju sånt man utvecklas av 😄 ,och det vill vi ju alla!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu låter det mycket bättre! Står ut med smöret bättre nu och så känns det annorlunda med den nya mixen. Din röst ligger mycket fint och passar skitbra till låten. Du kanske ska bli smörsångare?😎

Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nu låter det mycket bättre! Står ut med smöret bättre nu och så känns det annorlunda med den nya mixen. Din röst ligger mycket fint och passar skitbra till låten. Du kanske ska bli smörsångare?🙂

Snyggt!

Hej Grannen.

Ja det vore ju ingen dum ide,,,smörsångare,,dom verkar tjäna pengar 🙂

Fast då måste man stå ut med alla trosor som kastas upp på scen,köer med medelålders kvinnor som upphetsat skriker JAAAA..En plastik operation tror jag är ett bättre alternativ - och joina ett pojkband..eller förresten,you are in,så gör vi en "Olsen brothers".. 😏

Låten:Tack för dina åsikter,dom värmer här uppe i kylan..Nu är vi strax klara med den! Lite småfix för jw61 kvar..

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...