Jump to content
Annons

Happy Factory


Recommended Posts

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Upplever nog att synten som smyger sig in vid 1:00 ligger lite högt. Samt att jag gärna hade sett lite mindre ambiencemick på ezdrummer, även om det inte låter dåligt som det gör.

Tack för synpunkterna Neko! Skall lyssna med detta i åtanke.

Precis ambience-miken är aldeles för hög i mitt tyckte, det låter väldigt grötigt. Testa istället att dra ned den nästintill noll och lägg på egna reverb. Det är det ända jag stör mig på i en förövrigt snygg popdänga 🙂

Bara för att väga upp lite så måste jag väl säga att jag gillar ambiencemiken på trummorna 🙂

Jaha, då har vi kommit ner till smakfrågorna. 😳

"Popdänga" är ett bra ord. Tack för berömmet! 😄

Fler synpunkter, tillrop och uppkastningar är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

skön svängig popdänga, skulle gärna se att du tog i lite på nått parti i sången.

du är en duktig låtsnickare som det alltid är kul att höra vad du åstakommit.

tänkte lite på Sparks även om du låter änorlunda så fanns det något som påminner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske beror det på att texten är väldigt svår att uppfatta, men ärligt talat så förstår jag väldigt lite av den här sången om den "glada fabriken", och musiken ger inte mycket ledning heller. Är det en cynisk ironi, eller är det en futristisk hyllning till teknokrain eller hur har du egentligen tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske beror det på att texten är väldigt svår att uppfatta, men ärligt talat så förstår jag väldigt lite av den här sången om den "glada fabriken", och musiken ger inte mycket ledning heller. Är det en cynisk ironi, eller är det en futristisk hyllning till teknokrain eller hur har du egentligen tänkt?

Det är ganska mycket ironi inblandat, men döm själva:

"We're all monkeys."

leaner production

better logistics

just-in-time for the magnificent

prototype

faster construction

future-proof concepts

buzzwords

all that we are living for

our systems may go berserk

but the Happy Factory is filling up with love

plastic sun shines brighter every day

all those happy little things that you've been dreaming of

will be yours if applications filled in

to stay

in the Happy Factory today

master the system

measure the lead times

so functional and versatile

make the corporation smile

but the Happy Factory...

leaner production

faster contruction

bigger consumption

better destruction

cause the Happy Factory..

leaner production - better logistics - master the system

in the Happy Factory today

faster contruction - future-proof concepts - measure the leadtimes

in the Happy Factory today

faster production - better production - bigger destruction

in the Happy Factory today

"Now get back to work!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såhär på morgonen när min hjärnaktivitet är lika med noll säger jag;

"Jag håller med alla andra i tråden på alla punkter"

Och det gör jag för att låten är svinbra !

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du alltid så här lycklig och glad, Signert? Låten är annars utmärkt. 5 av 5!

Bitska, raljerande texter funkar bäst om de framförs till glad musik. Annars låter man bara arg. 😕

Tack för betyget! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett med grymt! Stämmorna och sångarrangemangen är som vanligt godis... När får vi höra det här på radion då?

Vilken fantastisk kommentar, tack! Ja, man kanske skall börja sikta på en bredare publik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu såhär på morgonen när min hjärnaktivitet är lika med noll säger jag;

"Jag håller med alla andra i tråden på alla punkter"

Och det gör jag för att låten är svinbra !

Jag bugar mig djupt och håller med på alla punkter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jake the Rake (oregistrerad)

Låten är bra och kommer till sin rätt med detta uppfinningsrika arr. Jag diggar din "kraftlösa" röst, även om jag inte tycker att det är en fullt riktig beskrivning. Annars så låter det riktigt, riktigt bekymmersfritt och sommar. Saknar lite "omph", men med lite mastering så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är bra och kommer till sin rätt med detta uppfinningsrika arr. Jag diggar din "kraftlösa" röst, även om jag inte tycker att det är en fullt riktig beskrivning. Annars så låter det riktigt, riktigt bekymmersfritt och sommar. Saknar lite "omph", men med lite mastering så...

Tack och åter tack! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker att läsa resten av kommentarerna innan jag skriver detta, så ursäkta om jag upprepar något som någon annan sagt.

Trummorna känns totalt jättefel till denna låten i mina öron. Skulle mycket hellre höra några mer poppigt elektroniska lätt-trummor, om du förstår vad jag menar. Resten är ju så fjäderlätt, medans trummisen känns för långhårig, svettig och förbannad. Ändras det skulle låten kunna bli en mycket fin popdänga som nog skulle funka kalasbra i indiepopsfären.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattade inte charmen med refrängen förrän sista refrängen kom, då fattade jag att det var riktigt, riktigt bra! Tycker att att det funkar gött! 😳

Inte för att jag fattar vad du har fattat men jag fattar att du gillar det. Tack för det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt... 🙂

Ren prodmässigt kunde jag tänkt mej lite fler variationer...

Bra låt och framförande...

Tack, Lilleman! Fler variationer, där ser man. Jag var orolig för att det kanske hände för mycket. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Undviker att läsa resten av kommentarerna innan jag skriver detta, så ursäkta om jag upprepar något som någon annan sagt.

Trummorna känns totalt jättefel till denna låten i mina öron. Skulle mycket hellre höra några mer poppigt elektroniska lätt-trummor, om du förstår vad jag menar. Resten är ju så fjäderlätt, medans trummisen känns för långhårig, svettig och förbannad. Ändras det skulle låten kunna bli en mycket fin popdänga som nog skulle funka kalasbra i indiepopsfären.

Mycket intressant kommentar! Jag håller mig till akustiska trummor av den enkla anledningen att det är det jag känner till och förstår. Egentligen skulle jag lika gärna kunna använda elektroniska trummor.

Skall experimentera med att ta bort lite "fläsk" ur trummorna. Trummisen skall ju inte låta långhårig, svettig och förbannad - utan långhårig, svettig och glad. Ev. kortklippt. 😳

Tack för berömmet i övrigt! Popdänga är som sagt ett bra ord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki. Då vankas det en ny version med mindre fläsk och gladare trummis. (Länkad i trådens första inlägg.) Har fnulat lite med introt för att fylla ut tomrummet efter den bortplockade baktaktsgitarren, samt komprimerat ner lite spretiga sångfraser. Enjoy! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Helheten mycket bättre nu, känns färdigt arrmässigt också. Jag skulle nog önska att överstämman(falsetten) drogs ned en aning och upp med understämman för det är väl den som är huvudstämma? Annars kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helheten mycket bättre nu, känns färdigt arrmässigt också. Jag skulle nog önska att överstämman(falsetten) drogs ned en aning och upp med understämman för det är väl den som är huvudstämma? Annars kanon!

Efter att ha lyssnat i dagsljus så ger jag dig helt rätt. Överstämman skulle ner. Det är fixat (ny version länkad i första inlägget). Tack för påpekandet! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapitulerar helt vid den medryckande refrängen. Kul att du lade upp texten, borde alla göra. Mycket snillrikt på alla plan för att inte tala om hantverket 😲 makalöst! Paralleller? Hollies är vad jag kan komma nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...