Jump to content
Annons

Zappa konserten på Hovet


Recommended Posts

Annons

@ Ajdin: Han har redan svarat på den frågan.

@ Majken: Ja, jag tycker Zapppa verkar jäkligt påläst och klar i huvudet. Sådana saker som att USA går mot att bli ett farsistisk land, eller att sex göms undan, är ju jäkligt träffsäkra förutsägelser.

Extra plus för att killen från Washington Post påminner om George Costanza 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Were only in it for the money, Just another band from LA, och UncleMeat är skitbra plattor, men när jag såg Zappa SR i Lund tillbringade han större delen av konserten med att stämma gitarren med någon då modern stroboskopapparat. Tura att Napoleon och Eddy Jobson var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara ett fascistiskt land, utan han säger att USA är på en väg som leder mot en fascistisk teokrati, vilket ju var en korrekt analys av Zappa.

Annars är väl inslaget sådär tycker jag, när folk är så långt ifrån varandra och inte ens försöker lyssna på varandra så blir det ju rätt okonstruktiva debatter.

Roligt att se att Tom Braden tämligen ogenerat visade sin sympati för Zappa och hans ståndpunkt.

Och för alla er som slutade lyssna på Zappa efter den-eller-den plattan i slutet av 70- eller början av 80-talet - it´s your loss 🙂 Frank gjorde bara geniala saker ända fram till slutet.

Såg Zappa på sista sverigebesöket i Stockholm när Frank och Dweezil hade gitarrorgier. Hade gärna gått på Dweezils tributgrej nu om jag inte varit oförskämt lat.

edit: stavnign

Redigerat av bimbambop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå om folk har svårt för Zappa. Det är musik som kräver en del av sin lyssnare. Han har ju gjort musik i alla genrer från klassiskt till mer lättlyssnat. Är man då ingen van lyssnare som vill att musik ska komma till en direkt utan ansträngning så orkar man inte.

Personligen så är han min definitiva favorit pga sin mångsidighet, humor och fantastiska musikalitet. Om man då också växte upp när han kom fram eller har läst sin musikhistoria så ser man hur banbrytande han var för 60-70-talets musikskapande.

Jag måste säga att det är skämmigt att tro att han var med i Pink Floyd om nu detta inte bara var ett skämt.

Många som tror att dom hört Zappa har bara lyssnat på Bobby Brown tyvärr. Och fattar inte ens vad texten handlar om! Låten var förbjuden att spelas i USA men blev en stor hit i Europa!

Förresten så var Zappa den enda sk populärmusiker som Sten Broman gillade. (Om det nu finns någon här som vet vem han var. En mycket excentrisk och respekterad man som ledde programmet Musikfrågan på TV.)

Bra musik kräver ett tränat öra vilket tyvärr knappast någon tar sig tid med idag när låtarna högst får vara 3 minuter och ska fastna direkt.

När Zappa, för ung, avled så försvann en av de absolut största musikerna som hade gränsöverskridandet och viljan att inte rätta in sig i leden för någon som måtto.

Zappa, en av dom absolut största!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att det är skämmigt att tro att han var med i Pink Floyd om nu detta inte bara var ett skämt.

Skäms ta mig fan 😉

Nä, det var faktiskt inget skämt...Jag hade bara fått för mig det av någon anledning.

I över huvud taget fokuserar jag på musik istället för att memorera albumsläpp och låtordningar. Jag har ingen aning om vad medlemmarna i mina favoritgrupper heter och jag skulle antagligen inte känna igen dem och jag mötte dem på stan.

Länge leve musiken. Vem bryr sig om människor? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

@ zkitz: Haha! Jag måste dra tillbaka det där uttalandet eftersom jag uppenbarligen hade missuppfattat vem sjutton Zappa var ( eller åtminstone vad han hade gjort )

@ Grannen: Intresseklubben antecknar ( på riktigt alltså 😲 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bimbamhop och Grannen, ni ger mig hopp och bekräftelse på allt jag sagt och alltid tyckt om denna man, inte för att jag behöver det för jag är övertygad sedan många år och hans klarsynthet är mycket riktigt en viktig och angelägen del av hans insats här på jorden---kul att flera på just detta forum är med i "matchen" jag tvivlade lite igår...förutom surikat och Nad förstås!

Olsberg, vad avundsjuk jag blir på er...skulle gärna velat träffa killarna för en pratstund men fick aldrig reda på var dom bodde trots några små trevare...

Väntar in reportaget!!! 😉

P.S. som jag sade tidigare och jag inser att detta tydligen behöver upprepas:

Det finns musiker och bra band osv, jävligt bra...men Zappa stör högst på pergamentet i historien och för evigt pga sin oerhörda särart och humor, kompositörsbegåvning och övermusikaliska mentorsroll, sedan följer ett tomrum innan resten kan fylla på i listan,valfritt och efter smak såklart, men att jämföra med tex Dream Theater är enbart fjompigt, även fast dom är bra 😮 D.S.

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

P.S. som jag sade tidigare och jag inser att detta tydligen behöver upprepas:

Det finns musiker och bra band osv, jävligt bra...men Zappa stör högst på pergamentet i historien och för evigt pga sin oerhörda särart och humor, kompositörsbegåvning och övermusikaliska mentorsroll, sedan följer ett tomrum innan resten kan fylla på i listan,valfritt och efter smak såklart, men att jämföra med tex Dream Theater är enbart fjompigt, även fast dom är bra 😮 D.S.

Tycker du ja 😉

Nämen allvarligt talat. Jag är helt borta på områden. Säg vad jag ska lyssna på så ska jag göra det och sedan komma tillbaka med en ärlig åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är väl inslaget sådär tycker jag, när folk är så långt ifrån varandra och inte ens försöker lyssna på varandra så blir det ju rätt okonstruktiva debatter.

Roligt att se att Tom Braden tämligen ogenerat visade sin sympati för Zappa och hans ståndpunkt.

Det är så kul när Zappa bara inte står ut längre och utbrister "you can kiss my ass!" 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

"Well why should I smile? I'm sitting here with you". 😄

Vilken hjälte han var! Måste sätta på Catholic Girls bara för det.

Edit: Jag gick snäppet längre och lade bud på en massa Zappa-vinyler på tradera... 🙂

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

mmm härligt...

Pluffo, det finns mer än 60 plattor som han givit ut och mer kommer...mitt tips är att du dimper ned i tex Sheik Yerbouti-1978 eller You are What you is-1982, för att få ett någorlunda tillgängligt grepp på vad han pysslade med, sen kan du ju fortsätta och välja och vraka, mina favoriter är i princip alla plattorna från 1973 och framåt,kanske inte allt han gjorde de sista åren men som sagt, en smaksak, andra håller på de 3 första från 60-talet osv...

God lyssning/frälsning! 😕

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Två trummisar? Sånt kan vara kul. Fan vad jag ångrar att jag inte åkte till Roskilde förra året och kollade på Fantômas när Bozzio trummade. Jag älskar Dave Lombardos spel men det hade varit riktigt kul att se hur Bozzio körde låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Zappa är verkligen så där för eller emot. Inte många som har jumna åsikter om honom. Själv fastnade jag nog i preioden kring 70 - 75, där overnite sensation står som en lysande ledstjärna. Varenda låt är suverän.

Zappa hade filosofin att inte censurera bort grejor därför blir ju hans katalog mycket större än de flesta andra artister. En del av hans grejor tycker jag bara är tramsiga och håller inte alls den lysande nivå han kunde leverera. Gillar man gitarr så är "Shut Up 'n Play Yer Guitar " ett måste. Killen var helt klart stilbildande. 😆

här är en diskografi, men den är inte helt komplett. http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Zappa-diskografi

Jag hade en kompis som var riktig Zappa-freak han hade nog ett par hundra skivor med alla bootlegs. 😉

Edit; Höll Dweezil måttet eller?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit; Höll Dweezil måttet eller?

Ja, med råge, som jag sa-detta var över förväntan bra och det kan nog de flesta som var där intyga, för där var nämligen till större delen gamla hängivna Zappa-freaks och så en del yngre vilket bådar gott förstås!

Det enda man skulle kunna invända emot trots att det tar emot att klanka på något under denna minnesvärda kväll, så var det kanske en lite väl lång och inte helt superlyckad gitarrduell mellan Steve Vai och Dweezil mot slutet i extranumrena, med det menar jag att det inte satt/kändes hundra under några sekunder dvs jag är för djävla kräsen, de flesta tycker nog att det duger och blir över...jag menar så här tight och bra spelat av hela bandet är liksom hans förstjänst eftersom han dragit ihop spektaklet och att motsvara kraven/förväntningarna på ett så förnämligt sätt som han gjorde, det är just det som känns fantastiskt, även fast jag/vi hört låtarna hundratals gånger förut så kändes det fräscht (usch så töntigt utrryck..) och dom LEVERERADE för att tala på modernt språk!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hade en låt i huvudet halva dagen...kom inte på vad det var, så jävla irriterande men så till slut kröp det fram några fina hjärnceller som sade Zappa,,,och jag kunde till slut erinra mig om denna underbara konserts öppningslåt---från Freak Out 1966 första låten---snälla ni-ni måste bara lyssna på den:

Frank Zappa - Hungry Freaks, Daddy Lyrics

Mister America

Walk on by

Your schools that do not teach

Mister America

Walk on by

The minds that won't be reached

Mister America

Try to hide

The emptiness that's you inside

When once you find that the way you lied

And all the corny tricks you tried

Will not forestall the rising tide of

Hungry freaks, Daddy . . .

They won't go

For no more

Great mid-western hardware store

Philosophy that turns away

From those who aren't afraid to say

What's on their minds

(The left-behinds of the Great Society)

Hungry freaks, Daddy . . .

Mister America

Walk on by

Your supermarket dream

Mister America

Walk on by

The liquor store supreme

Mister America

Try to hide

The product of your savage pride

The useful minds that it denied

The day you shrugged and stepped aside

You saw their clothes and then you cried:

THOSE HUNGRY FREAKS, DADDY!

They won't go

For no more

Great mid-western hardware store

Philosophy that turns away

From those who aren't afraid to say

What's on their minds

(The left-behinds of the Great Society)

😏😳😎

Link to comment
Dela på andra sajter

mjäkiga tributes var ordet, just därför skulle du ha gått på denna konsert, synd att du bommade den då...

Peter Wolf har jag försökt hitta info på men inget står att finna, kul att du har lite koll där, samma med Tommy Mars-finns bara bakåtinfo, inget om nuläget vilket vore kul att veta, han är/var ju sinnessjukt äckligt begåvad på keyboards för fasen! liksom de flesta musiker överhuvudtaget som sagt i Zappas tidigare band, dom måste ju varit störda på något sätt eftersom dom var så överbegåvade instrumentalister/datorbanker... 😏

Eddie såg jag förresten med UK på Göta Lejon 1979-svinbra såklart, Wetton har lite halvjobbig ansträngd sångstil/röst men resten,mmmm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...