SvenTheMan Postat 20 maj 2006 Postat 20 maj 2006 Hur fÄr man fram ett gött reggaesound pÄ gitarren? Har en multieffect, men vet inte riktigt va ja ska anvÀnda för ljud och sÄ.. O inte vad jag kan lÀgga pÄ för effekter nÀr jag har spelat in det. MVH/ Bengt
karl Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 (redigerat) pĂ„ min tid satte man tejp lite lagom löst över strĂ€ngarna ganska nĂ€ra stallet och sen var det klart..... đ Redigerat 12 juni 2006 av karl
hegobald Postat 12 juni 2006 Postat 12 juni 2006 Och kanske en strata i ÀgglÀge (mellanlÀge pÄ micswitchen)
Fairchild Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 (redigerat) I förstÀrkarvÀg har VOX bra combos som lÄter riktigt bra för reggae.. annars Àr det ju Fender Twin Reverb Redigerat 15 juni 2006 av Fairchild
Fairchild Postat 15 juni 2006 Postat 15 juni 2006 (redigerat) till nyare och mer modern reggae kan du drÀnka det med Chorus ocksÄ.. Men det beror ju helt pÄ vilket typ av reggaesound du vill ha. Vad vill du ha för sound? Gammalt skitigt eller nyare ? Vill du ha skitigt ljud kan jag rekomendera den hÀr burken Mesa Boogie studio Preamp med skön gammal dist och fjÀderreverb+grafisk eq http://guitargeek.com/gear/img/mesaboogie_studiopreamp.gif Redigerat 15 juni 2006 av Fairchild
RobertFröberg (oregistrerad) Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 Jag undrar samma sak. Har testat mig fram vÀldigt mycket med GuitarRig och vill fÄ till det dÀr riktigt karaktÀristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra pÄ bob marleys "jamming". Men vetetusan hur.
FredrikMikaelsson Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 Jag undrar samma sak. Har testat mig fram vĂ€ldigt mycket med GuitarRig och vill fĂ„ till det dĂ€r riktigt karaktĂ€ristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra pĂ„ bob marleys "jamming". Men vetetusan hur. jag vet inte heller... sĂ„ jag gör pĂ„ mitt egna lilla sĂ€tt đ đ
Stinkey Zwei Postat 16 juni 2006 Postat 16 juni 2006 DÀmpa med den köttiga biten pÄ lillfingersidan.
RobertFröberg (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Fred Asp BerÀtta hur! Dela med dig av din visdom :]
captain nemo (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 Jag antar att du menar baktaktsgitarren? En aning distortion för att fÄ lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dÀmpa med lillfingret mot strÀngarna. Sedan Àr det en del andra gitarrer i den lÄten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal... En bra grej kan vara att spela nerifrÄn och upp - dra plektrumet uppÄt i stÀllet för att slÄ an nerÄt. //nemo
drloop (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Jag antar att du menar baktaktsgitarren? En aning distortion för att fÄ lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dÀmpa med lillfingret mot strÀngarna. Sedan Àr det en del andra gitarrer i den lÄten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal... En bra grej kan vara att spela nerifrÄn och upp - dra plektrumet uppÄt i stÀllet för att slÄ an nerÄt. //nemo Baktaktguran skall ha ett gÀng reverb. Förotum diskanthöjning, kapa botten. Men faktiskt sÄ tror jag inte baktakts guran Àr den goaste, wah wah guran Àr coolast. Tillsammans med gitarrerna bildar orgeln ett fullstÀndigt lysande bubbel i lÄten. Det blir ett gott sug sÄ att sÀga. Redigerat 17 juni 2006 av drloop
FredrikMikaelsson Postat 17 juni 2006 Postat 17 juni 2006 (redigerat) Fred Asp BerĂ€tta hur! Dela med dig av din visdom :] visdom:) hehe, det tror jag inte jag har nĂ„gon, men man fĂ„r vĂ€l hitta egna vĂ€gar nĂ€r man inte förstĂ„r eller hittar andras đ± NĂ€, seriöst sĂ„ Ă€r det nog just handdĂ€mpat och nerifrĂ„n o upp med plektrum som de ska va om du vill ha det patenterade oldschool soundet. RĂ€tt gitarr, inspelning o hela den skiten har ju ocksĂ„ betydelse! Som vanligt... sĂ„ finns det inga genvĂ€gar till det perfekta ljudet đ Redigerat 21 juni 2006 av FredAsp
nickponcho (oregistrerad) Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Jag sÀger bara Mesa Boogie Studio Preamp eller en fender twin reverb och en gibson sg. sen Àr allt klart. bort med bas skÀr lite runt 800 och sen skÀr lite i högsta toppen men öka runt 10k funger ar klockrent för mig... men som sagt det Àr ju olika för vad man skall ha den gitarren till. vart du vill placera den i ljudbilden m.m
DrHans Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 DÀmpa med den köttiga biten pÄ lillfingersidan. Har du nÄgon bild?
Baktakt Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 (redigerat) -Nickponcho har helt rĂ€tt. -Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet đ VĂ„r gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rĂ€tt mycket med phaser+autowah oxĂ„...) SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu đ Tjohopp! Redigerat 21 juni 2006 av Baktakt
Emil Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Fender Stratocaster med micvÀljaren i lÀge 2 eller 4 (ÀgglÀgen) Àr en förutsÀttning nÀstan.
FredrikMikaelsson Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 (redigerat) -Nickponcho har helt rĂ€tt. -Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet đ VĂ„r gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rĂ€tt mycket med phaser+autowah oxĂ„...) SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu đ Tjohopp! mother fucker..... đ đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Redigerat 21 juni 2006 av FredAsp
Baktakt Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 -Nickponcho har helt rĂ€tt. -Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet đ VĂ„r gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rĂ€tt mycket med phaser+autowah oxĂ„...) SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu đ Tjohopp! mother fucker..... đ đ Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxĂ„ đ
FredrikMikaelsson Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 -Nickponcho har helt rĂ€tt. -Att försöka köra baktakts komp med en strata gĂ„r banne mig inte.....-mĂ„ste vara gibson stuk pĂ„ soundet đ VĂ„r gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rĂ€tt mycket med phaser+autowah oxĂ„...) SesĂ„, freddan, spring ivĂ€g o tjacka en Gibson nu đ Tjohopp! mother fucker..... đ đ Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxĂ„ đ đđ funkar i alla lĂ„tar... det Ă€r bara det att det tar sĂ„n tid att fĂ„ det bra
Baktakt Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 đDet fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ
FredrikMikaelsson Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đđ
Neosus Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 Rent ljud i ÀgglÀge pÄ en strata, lÄt gitarren vara lite ostÀmd och spela i baktakt otajt som faan.... Skaffa rastaflÀtor!
Baktakt Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đđ I will give u an offer u cant refuse đ =En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet đ
FredrikMikaelsson Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đđ I will give u an offer u cant refuse đ =En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet đ InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe đ (tror vi Ă€r lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvĂ„)
Baktakt Postat 21 juni 2006 Postat 21 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đ đ I will give u an offer u cant refuse đ =En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet đ InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe đ (tror vi Ă€r lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvĂ„) reggae hit o reggae dit...-vi fĂ„r vĂ€l röka kaffet đ Tjohopp!
FredrikMikaelsson Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đ±đ I will give u an offer u cant refuse đ =En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet đ InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe đ (tror vi Ă€r lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvĂ„) reggae hit o reggae dit...-vi fĂ„r vĂ€l röka kaffet đ Tjohopp! Yes, sĂ„ fĂ„r det bli, nĂ€r kommer du/ni?
dancedancedance Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 (redigerat) InnebÀr detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Àr sÄ gammal sÄ att jag slipper bjuda pÄ fulsprit pÄ nÄtt hak inne i stan... HÀr i Majorna har vi bara billigt kaffe Àh. ta med dom pÄ kareoke pÄ röda rummet. dÀr snackar vi röj. Redigerat 22 juni 2006 av dancedancedance
FredrikMikaelsson Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 đ Det fĂ„r blir nĂ€r mina feta royaltis rullar in... det lĂ€r ju bli en del över nĂ€r man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha Ha, -Jag har redan skickat Ă€rendet till slatko och bojan pĂ„ "jugge" inkasso... đ JassĂ„, ja nu börjar bitarna falla pĂ„ plats... Det Ă€r dĂ€rför de smĂ€ller bilar runt hörnet o sĂ€tter knivar mot strupen pĂ„ mig... har lĂ€nge undrat vad de egentligen vill đłđ I will give u an offer u cant refuse đ =En fika pĂ„ nĂ„t svindyrt fik nĂ€r vi hĂ€lsar pĂ„ i götet đ InnebĂ€r detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du Ă€r sĂ„ gammal sĂ„ att jag slipper bjuda pĂ„ fulsprit pĂ„ nĂ„tt hak inne i stan... HĂ€r i Majorna har vi bara billigt kaffe đ (tror vi Ă€r lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller tvĂ„) reggae hit o reggae dit...-vi fĂ„r vĂ€l röka kaffet đ Tjohopp! Jag o min poolare Long Kris tog hand om den dĂ€r slatko och bojan... Im tha pointer
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.