Jump to content
Annons

Reggae-gura!?


SvenTheMan

Recommended Posts

Annons
  • 4 veckor senare...

till nyare och mer modern reggae kan du dränka det med Chorus också.. Men det beror ju helt på vilket typ av reggaesound du vill ha. Vad vill du ha för sound? Gammalt skitigt eller nyare ? Vill du ha skitigt ljud kan jag rekomendera den här burken Mesa Boogie studio Preamp med skön gammal dist och fjäderreverb+grafisk eq

http://guitargeek.com/gear/img/mesaboogie_studiopreamp.gif

Redigerat av Fairchild
Link to comment
Dela på andra sajter

RobertFröberg (oregistrerad)

Jag undrar samma sak. Har testat mig fram väldigt mycket med GuitarRig och vill få till det där riktigt karaktäristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra på bob marleys "jamming". Men vetetusan hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar samma sak. Har testat mig fram väldigt mycket med GuitarRig och vill få till det där riktigt karaktäristiska reggae soundet med gitarren, (som man exempelvis kan höra på bob marleys "jamming". Men vetetusan hur.

jag vet inte heller... så jag gör på mitt egna lilla sätt 😠😆

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag antar att du menar baktaktsgitarren?

En aning distortion för att få lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dämpa med lillfingret mot strängarna.

Sedan är det en del andra gitarrer i den låten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal...

En bra grej kan vara att spela nerifrån och upp - dra plektrumet uppåt i stället för att slå an neråt.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag antar att du menar baktaktsgitarren?

En aning distortion för att få lite sprucket ljud distortion, en del diskant, dämpa med lillfingret mot strängarna.

Sedan är det en del andra gitarrer i den låten - wha wha, en med tok-chorus, en del delaypedal...

En bra grej kan vara att spela nerifrån och upp - dra plektrumet uppåt i stället för att slå an neråt.

//nemo

Baktaktguran skall ha ett gäng reverb. Förotum diskanthöjning, kapa botten.

Men faktiskt så tror jag inte baktakts guran är den goaste, wah wah guran är coolast. Tillsammans med gitarrerna bildar orgeln ett fullständigt lysande bubbel i låten. Det blir ett gott sug så att säga.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fred Asp

Berätta hur! Dela med dig av din visdom :]

visdom:) hehe, det tror jag inte jag har någon, men man får väl hitta egna vägar när man inte förstår eller hittar andras 😱:rolleyes: Nä, seriöst så är det nog just handdämpat och nerifrån o upp med plektrum som de ska va om du vill ha det patenterade oldschool soundet.

Rätt gitarr, inspelning o hela den skiten har ju också betydelse! Som vanligt... så finns det inga genvägar till det perfekta ljudet 😎

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

Jag säger bara Mesa Boogie Studio Preamp eller en fender twin reverb och en gibson sg. sen är allt klart. bort med bas skär lite runt 800 och sen skär lite i högsta toppen men öka runt 10k

funger ar klockrent för mig... men som sagt det är ju olika för vad man skall ha den gitarren till. vart du vill placera den i ljudbilden m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

-Nickponcho har helt rätt.

-Att försöka köra baktakts komp med en strata går banne mig inte.....-måste vara gibson stuk på soundet 😕

Vår gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rätt mycket med phaser+autowah oxå...)

Seså, freddan, spring iväg o tjacka en Gibson nu 😕

Tjohopp!

Redigerat av Baktakt
Link to comment
Dela på andra sajter

-Nickponcho har helt rätt.

-Att försöka köra baktakts komp med en strata går banne mig inte.....-måste vara gibson stuk på soundet 😆

Vår gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rätt mycket med phaser+autowah oxå...)

Seså, freddan, spring iväg o tjacka en Gibson nu 😄

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

-Nickponcho har helt rätt.

-Att försöka köra baktakts komp med en strata går banne mig inte.....-måste vara gibson stuk på soundet 😆

Vår gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rätt mycket med phaser+autowah oxå...)

Seså, freddan, spring iväg o tjacka en Gibson nu 😎

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😄

Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxå

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

-Nickponcho har helt rätt.

-Att försöka köra baktakts komp med en strata går banne mig inte.....-måste vara gibson stuk på soundet 😄

Vår gitarrist kör med en Gibson Standard ihop med en liten Mesa -klockrent. (han kör rätt mycket med phaser+autowah oxå...)

Seså, freddan, spring iväg o tjacka en Gibson nu 😎

Tjohopp!

mother fucker..... 😆

😎

Förresten -skinnbanjo funkar kanske oxå

😆

😆😄 funkar i alla låtar... det är bara det att det tar sån tid att få det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😆

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😎

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😆😄

I will give u an offer u cant refuse 😆

=En fika på nåt svindyrt fik när vi hälsar på i götet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😎

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😆😄

I will give u an offer u cant refuse 😆

=En fika på nåt svindyrt fik när vi hälsar på i götet 😄

Innebär detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du är så gammal så att jag slipper bjuda på fulsprit på nått hak inne i stan... Här i Majorna har vi bara billigt kaffe 😎

(tror vi är lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller två)

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😛

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😠😄

I will give u an offer u cant refuse 😛

=En fika på nåt svindyrt fik när vi hälsar på i götet 😎

Innebär detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du är så gammal så att jag slipper bjuda på fulsprit på nått hak inne i stan... Här i Majorna har vi bara billigt kaffe 🙂

(tror vi är lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller två)

reggae hit o reggae dit...-vi får väl röka kaffet 😛

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😆

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😱😄

I will give u an offer u cant refuse 😆

=En fika på nåt svindyrt fik när vi hälsar på i götet 😄

Innebär detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du är så gammal så att jag slipper bjuda på fulsprit på nått hak inne i stan... Här i Majorna har vi bara billigt kaffe 🙂

(tror vi är lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller två)

reggae hit o reggae dit...-vi får väl röka kaffet 😛

Tjohopp!

Yes, så får det bli, när kommer du/ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innebär detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du är så gammal så att jag slipper bjuda på fulsprit på nått hak inne i stan... Här i Majorna har vi bara billigt kaffe

äh. ta med dom på kareoke på röda rummet. där snackar vi röj.

Redigerat av dancedancedance
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Det får blir när mina feta royaltis rullar in... det lär ju bli en del över när man inte behöver betala för sina baslektioner... mohaha

Ha, -Jag har redan skickat ärendet till slatko och bojan på "jugge" inkasso...

😛

Jasså, ja nu börjar bitarna falla på plats... Det är därför de smäller bilar runt hörnet o sätter knivar mot strupen på mig... har länge undrat vad de egentligen vill 😳😄

I will give u an offer u cant refuse 🙂

=En fika på nåt svindyrt fik när vi hälsar på i götet 😉

Innebär detta att jag inte kommer se mer av slatko och bojan? Tur att du är så gammal så att jag slipper bjuda på fulsprit på nått hak inne i stan... Här i Majorna har vi bara billigt kaffe 🙂

(tror vi är lite offtopic.. men reggae kan ju faktist skapas över en kopp kaffe eller två)

reggae hit o reggae dit...-vi får väl röka kaffet 😛

Tjohopp!

car.jpg

Jag o min poolare Long Kris tog hand om den där slatko och bojan... Im tha pointer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...