Jump to content
Annons

Hes röst.


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Lite underlig/skämmig fråga, men så här ligger det till:

Endel sköna kända musikröster, har sån här riktigt grym hes röst. Och själv har jag inte alls det FÖRUTOM vid vissa tillfällen, typ mitt i natten, ibland när jag tar upp guran så har jag fått lite hes skrovlig röst, och jag tycker det låter så bra att jag ryser av det 😛

Men till frågan, gör artister nått speciellt när de ska ha denna röst? eller de som sjunger med den har den bara allmänt? Eller tar dom o skriker som fan, eller dricker whisky eller nått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssna på Bimbambop han har en sådan röst som man själv skulle vilja ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Somliga har det, andra har det inte. Orättvist men så är det! 😛 Man får försöka hitta sin egen nisch i sångträdet istället, antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ska du göra:

1) Rök 40 cigaretter om dan.

2) Drick en kvarting eldvatten varje dag. Minst.

3) Använd gärna droger. Lite osäker här dock. Det kan vara det allmänna livet som följer av droger som gör rösten, det vill säga inte drogerna i sig.

Om en 10 år så har du nog rösten du är ute efter. Kör du riktigt hårt har du den efter 5 år. Gott om konsulter med stor branscherfarenhet hittas utanför Systembolaget en kvart innan de öppnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)
Det här ska du göra:

1) Rök 40 cigaretter om dan.

2) Drick en kvarting eldvatten varje dag. Minst.

3) Använd gärna droger. Lite osäker här dock. Det kan vara det allmänna livet som följer av droger som gör rösten, det vill säga inte drogerna i sig.

Om en 10 år så har du nog rösten du är ute efter. Kör du riktigt hårt har du den efter 5 år. Gott om konsulter med stor branscherfarenhet hittas utanför Systembolaget en kvart innan de öppnar.

Tjaaa, vad gör man inte för musiken? 😄

"Juuuuust idaaag é jag glaaa..."

Redigerat av Qwacker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ska du göra:

1) Rök 40 cigaretter om dan.

2) Drick en kvarting eldvatten varje dag. Minst.

3) Använd gärna droger. Lite osäker här dock. Det kan vara det allmänna livet som följer av droger som gör rösten, det vill säga inte drogerna i sig.

Om en 10 år så har du nog rösten du är ute efter. Kör du riktigt hårt har du den efter 5 år. Gott om konsulter med stor branscherfarenhet hittas utanför Systembolaget en kvart innan de öppnar.

Problemet är ju att om man sliter rösten på de viset så får man svårt att både träffa och hålla ut tonerna, så det är väl bara genetik och övning som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Bimbambop han har en sådan röst som man själv skulle vilja ha.

Min första reaktion var ett högljutt muntert skratt 🥰

Men asså.... äsch då 🥰

När min dotter var liten och jag skulle sjunga för henne så la hon sin hand över munnen på mig för att hålla mig tyst. Jag kan inte sjunga melodin till vanliga snapsvisor ens. Men visst, jag tycker själv att det funkar i en hyfsat snäv musikalisk kontext. Ibland kan jag väl tycka själv att jag är på gränsen till att spela på oskönsången, vilket ju till någon del ingår i konceptet (häftiga bluesartister har lite poserande och manér för sig 🙂 ), men jag försöker i stort sett låta det komma ut som det kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste dock erkänna att jag aldrig har förstått tjusningen med en skrovlig röst, på samma sätt jag aldrig har förstått charmen med irländska pubar.

Jag håller på slick soul, sval design, klockrena stämmor och luftkonditionerade drinkar i stadens bättre kvarter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste dock erkänna att jag aldrig har förstått tjusningen med en skrovlig röst, på samma sätt jag aldrig har förstått charmen med irländska pubar.

Jag håller på slick soul, sval design, klockrena stämmor och luftkonditionerade drinkar i stadens bättre kvarter.

Det är väl du och Carola då. Kanske Eric Gadd också.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en Wavesplugg som heter Morphoder, den är skitbra till att förställa röster, går bland annat att få helt vanlig sång att låta som viskningar, och det låter verkligen autentiskt. Det ska nog inte vara allt för svårt att simulera heshet med den. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite underlig/skämmig fråga, men så här ligger det till:

Endel sköna kända musikröster, har sån här riktigt grym hes röst. Och själv har jag inte alls det FÖRUTOM vid vissa tillfällen, typ mitt i natten, ibland när jag tar upp guran så har jag fått lite hes skrovlig röst, och jag tycker det låter så bra att jag ryser av det 😄

Men till frågan, gör artister nått speciellt när de ska ha denna röst? eller de som sjunger med den har den bara allmänt? Eller tar dom o skriker som fan, eller dricker whisky eller nått?

Jag vet inte hur gammal du är men helt klart handlar skrovel också om ålder....om jag lyssnar på gamla prylar man gjort när man var tjugo omkring så har man en väldigt ljus röst och kommer upp hur högt som helst medans nu är det mer "fylligt" och kommer inte upp lika högt.....så hoppas du inte är över fyrtio redan nu 😆😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men till frågan, gör artister nått speciellt när de ska ha denna röst? eller de som sjunger med den har den bara allmänt? Eller tar dom o skriker som fan, eller dricker whisky eller nått?

Hej!

Som svar till din fråga: Jag tror inte att "artisten", gör något för att få "den riviga rösten"

Men det är bra att du ställer frågan... (kommer ihåg när någon frågade Alzi.."..är detta din riktiga röst"..han svarade.."det låter så här när jag sjunger iaf") 😆

Så det är inte bara du som funderar på detta. Men var inte ledsen för att du inte har en rivig röst! Tänk om det var tvärtom... "Hur gör du för att få din lena röst?".."Dricker honungsvatten.." 😄

Nu för att ge ett tips du kan prova... vet inte om jag kan rekomendera det, men jag vet att det finns dem som gör så här (mest soul-tjejer vad jag vet 😎 ). SKRIK lite innan... och mesa inte ta I...

Hare gött! ...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Tack för seriösa svar!

Karl: är 19 :] fast kommer inte upp i nå höga stämmor för det, jaja, får väl som nån uttryckte sig, hitta min egen sångstil, så länge man inte sjunger falskt så går det väl. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite underlig/skämmig fråga, men så här ligger det till:

Endel sköna kända musikröster, har sån här riktigt grym hes röst. Och själv har jag inte alls det FÖRUTOM vid vissa tillfällen, typ mitt i natten, ibland när jag tar upp guran så har jag fått lite hes skrovlig röst, och jag tycker det låter så bra att jag ryser av det 🙂

Men till frågan, gör artister nått speciellt när de ska ha denna röst? eller de som sjunger med den har den bara allmänt? Eller tar dom o skriker som fan, eller dricker whisky eller nått?

Har hört att Axl Rose från Guns and roses får sin sköna röst från Whisky! Hehe, och det vet ju alla att man får hes röst av att sjunga i fyllan. Men egentligen är väl hes röst bara när man nött ut sin röst lite halvt. Bimbambop har en skön röst ! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för seriösa svar!

Karl: är 19 :] fast kommer inte upp i nå höga stämmor för det, jaja, får väl som nån uttryckte sig, hitta min egen sångstil, så länge man inte sjunger falskt så går det väl. 😆

Tycker att du har en poäng, finns ju iof sig en del falsksångare som jag tycker är jävligt bra ändå. Det där med hes stämma tror jag man kan träna upp, jag kan sjunga så, men det låter än mer föjävligt än min vanliga stämma... det är som ett läge mellan falsett och vanlig sång (så det går att sjunga över nästan hela sitt register då man tränar). gör så att försök hitta det genom att gå över från vanlig röst och falsetten, då du hittar det där skrapet så träna där. Var försiktig så du inte sliter för mycket på stämbanden.

Detta är bara en tes alltså, för det kan ju vara så att det hesa jag hittat där inte är det "korrekta", men jag tror det. Det ligger också rätt "långt fram".

Jag tycker ofta att det lyfter fram ganska fula frekvenser som dock låter hyfsat på inspelning (inte min sång dock), så det som låter mindre bra i ett vanligt rum kanske går att utveckla i replokalen och i studion lättare. Kan tänka mig att många hes-sångare inte riktigt skulle göra sig i en un-plugged situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...