Jump to content
Annons

Harp time, men gratis..


peppemannen

Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons

Jag letade efter samma som DU, "liknande men gratis". Det slutade med att jag skaffade HarpTime. Värd varenda futtig krona, jag lovar! Observera bara att om du behöver en kosertharpa (alltså en som platsar i en symfoniorkester) bör Du skaffa en samplad harpa istället. Då får Du längre utklingningstider och förhoppningsvis mer (önskad) interferens från lösa strängar. För att få det senare i HarpTime prövar jag olika varianter av polyfoniska ackord som jag senare konverterar till ljudfiler och sedan läser in i Cubase bredvid midispåren. Drar man ned ljustyrkan rejält på ackorden kan man emulera stränginterferens, beroende på hur höga krav man ställer på "äkthet" förstås. Ljudet måste vara svagt så att loopskarvar m m inte blir för tydliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade efter samma som DU, "liknande men gratis". Det slutade med att jag skaffade HarpTime. Värd varenda futtig krona, jag lovar! Observera bara att om du behöver en kosertharpa (alltså en som platsar i en symfoniorkester) bör Du skaffa en samplad harpa istället. Då får Du längre utklingningstider och förhoppningsvis mer (önskad) interferens från lösa strängar. För att få det senare i HarpTime prövar jag olika varianter av polyfoniska ackord som jag senare konverterar till ljudfiler och sedan läser in i Cubase bredvid midispåren. Drar man ned ljustyrkan rejält på ackorden kan man emulera stränginterferens, beroende på hur höga krav man ställer på "äkthet" förstås. Ljudet måste vara svagt så att loopskarvar m m inte blir för tydliga.

Ok.. kanon.. låter bra.

Ska överväga det inköpet då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ugo's String Theory borde väl kunna fp till harpliknande ljud?

/Majken

Ugo String theory är en härlig synth tycker jag! Men den kan inte agera harpa. Prova själv String theory genom att utgå från ljuden "basic pick" och alla förinställda harpljudsvarianter. Modifiera sedan ljuden. Jag har testat detta men inte hittat några bra akustiska harpor.

String Theory finns/fanns väl här på forumet? Annars hittar Du den på www.kvr-vst.com

Ett bra tips för HarpTime är att lägga upp flera instanser av HarpTime över flera midi-spår. Då minskar risken att polyfonin "tar slut". Detta är kanske särskilt viktigt om man vill göra karaktäristiska glissandi (det mest kända "harp-spelet") Med HarpTime kan man också ställa in flera parametrar indivituellt för de olika strängarna (i en tolvtonsskala). Har man flera instanser av pluggen kan man ställa dessa olika för samma strängar (men alltså på olika midispår). Detta ökar naturtrogenheten ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...