Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varje musikstil tycks ha anammat begreppet, oavsett om man spelar musik pÄ syntar, gitarrer, kastrullock eller byggnadsstÀllningar: progressiv. Progressiv jazz, progressiv rock, progressiv trance, alla genrer har en progressiv subgenre.

Vad ligger i begreppet progressiv(e)?

För ett ögonblick trodde jag att progressiv mest betydde konstigt för sakens skull, men vissa progressiva subgenrer tycks vara bÀttre Àn supergenren.

Annons
Postat

Ähh ... vadĂ„ framĂ„tstrĂ€vande och utvecklande? Vad menas att med att en lĂ„t Ă€r framĂ„tstrĂ€vande och utvecklande?

Jag tror att jag ska ÄtergÄ till min egna definition: konstigt, helt enkelt.

Postat
Ähh ... vadĂ„ framĂ„tstrĂ€vande och utvecklande? Vad menas att med att en lĂ„t Ă€r framĂ„tstrĂ€vande och utvecklande?

Jag tror att jag ska ÄtergÄ till min egna definition: konstigt, helt enkelt.

Inom trance och house har det delvis betydelsen att lÄtarna Àr uppbyggda pÄ ett "progressivt" sett. Att lÄtarna börjar med fÄ grejer och sen alteftersom sÄ blir det mer och mer saker och sÄ...

Annars sÄ Àr det vÀl just för att de var nyskapande. Hade ju inte hÀnt sÄ mkt inom dessa genrer nÀr de Progressiva genrerna komm...

Postat

Jag tror nog att nĂ€r den progressiva rocken kom under 70-talet sĂ„ var den nyskapande och framĂ„tskridande. Kanske konstig om du sĂ„ vill, var och en definierar sin egen vĂ€rld. Vet ej om det finns nĂ„gra bra representanter som för det hĂ€r arvet vidare idag. Det som sĂ€gs vara nytt och frĂ€scht idag kĂ€nns för mig ganska unket, tyvĂ€rr... och det gĂ€ller inte bara progressiv musik! 😄

Prog-rock enlig Wikipedia

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Inom trance och house har det delvis betydelsen att lÄtarna Àr uppbyggda pÄ ett "progressivt" sett. Att lÄtarna börjar med fÄ grejer och sen alteftersom sÄ blir det mer och mer saker och sÄ...

Annars sÄ Àr det vÀl just för att de var nyskapande. Hade ju inte hÀnt sÄ mkt inom dessa genrer nÀr de Progressiva genrerna komm...

Inte hĂ€nt sĂ„ mycket đŸ˜± tjenare.

Vi som var med minns (nĂ„ja 😕) acid house som en enda stor lĂ„ng hĂ€ndelse hehe. Begreppet progressive dök upp redan 1991-92, dĂ„ housen egentligen bara funnits i max fyra Ă„rs tid.

Man ville inte göra soulful disko med maskiner lĂ€ngre, utan spela kyligare mer experimentell musik... tada: progressive. Sen lĂ€t det likadant i fem Ă„r, inte alls speciellt framĂ„tstrĂ€vande! 😆

Rent praktiskt Àr proghouse idag mkt reverb, delay och raka treklanger. Ibland med lite menlös sÄng ovanpÄ och i allmÀnhet rÀtt enkla arr. RÀtt död genre faktiskt, mest i USA dom bryr sig fortfarande. tjoflöjt

Postat

Inte hĂ€nt sĂ„ mycket 😆 tjenare.

Vi som var med minns (nĂ„ja 😕) acid house som en enda stor lĂ„ng hĂ€ndelse hehe. Begreppet progressive dök upp redan 1991-92, dĂ„ housen egentligen bara funnits i max fyra Ă„rs tid.

Man ville inte göra soulful disko med maskiner lĂ€ngre, utan spela kyligare mer experimentell musik... tada: progressive. Sen lĂ€t det likadant i fem Ă„r, inte alls speciellt framĂ„tstrĂ€vande! 😛

Rent praktiskt Àr proghouse idag mkt reverb, delay och raka treklanger. Ibland med lite menlös sÄng ovanpÄ och i allmÀnhet rÀtt enkla arr. RÀtt död genre faktiskt, mest i USA dom bryr sig fortfarande. tjoflöjt

Den mesta Proggresive inom EDM Ă€r vĂ€l rĂ€tt död nu đŸ˜±

Fast jag gillar min fiiina progghouse ÀndÄ!

Engelsmannen james Holden!! MM! M!!

Å SjĂ€lvaste Özgur Can frĂ„n Sverige kan man ju inte glömma! 😆

Postat

Progg handlar om gÄ utanför genrens etablerade ramar. Undantaget Àr den svenska proggen pÄ 60-talet, dÀr man syftade pÄ rent politisk progressivitet.

Postat

Tjena mors!

Att "progressiv" skulle betyda utvecklande och framÄtstrÀvande Àr en ytterst perfekt beskrivning, för det Àr precis vad det Àr, det Àr absolut inte "konstig" musik, men jag förstÄr om man kan tro det.

Inom den progressiva musiken vill man hela tiden utvecklas, blicka framÄt och inte spela likadant som man gjort tidigare. Det kan gÀlla hela album, enstaka lÄtar eller varför inte föregÄende takt?

Personligen tycker jag att detta Àr helt rÀtt tÀnkt - Varför alla dessa trÄkiga technolÄtar som bara bestÄr av ren och skÀr fyrtakt med samma förbenade trumkomp och enformiga melodier i 5 minuter? "Hitta pÄ nÄt skoj, gör nÄt nytt! Variera dig!" Det Àr vad progressiv musik innebÀr.

Jag Àr totalt förÀlskad i progressiv musik, det hÀnder alltid nÄgot roligt! Det Àr inte förutsÀgbart som varenda radiodÀnga à la Alcazar och U2 pÄ Rix FM.... =/ Om man spelar man ett instrument, varför vill man dÄ stanna kvar pÄ samma nivÄ, varför vill man inte utveckla sin förmÄga?

Jag tycker verkligen att du ska försöka, att pĂ„ allvar, lyssna pĂ„ nĂ„got progressivt band, inte höra, lyssna, det Ă€r stor skillnad. Det kan va jobbigt om man inte Ă€r van eller inte har örat att uppfatta allt som försigĂ„r. Men det Ă€r juh hela grejjen och charmen, underbart, "allt" varieras i lĂ„tarna hela tiden. I grund och botten hör man att det Ă€r samma lĂ„t 😕 men det finns guldklimpar av variationer pĂ„ det som spelas!

Faktum Àr att det Àr inom framförallt jazzen och inom de progressiva stilarna man hittar de allra bÀsta musikerna. Ska jag sjÀlv rekommendera nÄgra band, eller om jag blev tvungen att begrÀnsa mig till ett, sÄ blir det solklart Dream Theater (Progressiv Metal, lÄt dig inte avskrÀckas). Att förklara varför jag vÀljer just dem Àr ett par A4 papper text bara det.....men lÄt sÀga att jag finner inget annat band med fyra sÄ bra musiker, halvtunga (i jÀmförelse med de tyngsta banden), sviiiiinbra melodier, flest variationer och sjukt igenomtÀnkta lÄtar. De har tÀnkt pÄ precis allting.

(Andra band: Tool, Spock's Beard, Flower Kings (Svenska), Neal Morse, Rush, King Crimson, Pain of Salvation (Svenska))

Hoppas att jag givit dig och andra ett bra svar! =) Nu ska jag gÄ och kÀka pommes, tjo!

Postat
Varför alla dessa trÄkiga technolÄtar som bara bestÄr av ren och skÀr fyrtakt med samma förbenade trumkomp och enformiga melodier i 5 minuter? "Hitta pÄ nÄt skoj, gör nÄt nytt! Variera dig!"

NĂ€ nu du!! :rolleyes:

MÄste finna ifall det finns Progressive techno bara för det!!

Göra progressiv monotoni! 🙂

Postat
[...]

Jag Àr totalt förÀlskad i progressiv musik, det hÀnder alltid nÄgot roligt! Det Àr inte förutsÀgbart som varenda radiodÀnga à la Alcazar och U2 pÄ Rix FM.... =/ Om man spelar man ett instrument, varför vill man dÄ stanna kvar pÄ samma nivÄ, varför vill man inte utveckla sin förmÄga?

[...]

Jag hÄller med dig och har suttit i min vrÄ utan att direkt ha lyssnat pÄ ngt annan inom den metal jag upptÀckte under ton-Ären, har mÀrkt att jag hittar massor med intressanta band inom frÀmst den progressiva rocken (Àven lite symfrock) samt metallen. Tycker dock att ordet progressivt fÄtt en viss begrÀnsning, det ska liksom vara massor med "kvint add 9" annars Àr det inte prog, sÄ progressionen har stagnerat lite.

Nu Àr det det fragment jag anvÀnt som citat av dig som jag vill kommentera... just alcazars lÄtar Àr ju faktiskt vÀldigt intressanta mÄste jag fÄ sÀga, inom en genre jag annars ogillar sÄ tycker jag att de sticker ut... inget enormt revolutionerande men...

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Å SjĂ€lvaste Özgur Can frĂ„n Sverige kan man ju inte glömma! 😕

Han Àr ju knappast svensk

Postat

Om vi nu pratar om "Progressive-genren" sÄ var det ju sÄ att de bröt ny musikalisk mark och dÀrav fick de detta epitet. Det handlade om att utforska musik och kombinera element frÄn alla möjliga musikstilar samtidigt som man hade som ett av sina mÄl att "göra nÄgot som inte gjorts förut". Numer Àr det ju sÄ att det finns bÄde de som "vill framÄt, vidare, uppÄt" i denna genre SAMTIDIGT som det finns grupper som medvetet försöker "kopiera soundet" frÄn det som var verkligt progressivt pÄ 70-talet. Dessa grupper i den senare kategorin urholkar ju lite av innebörden i ordet "Progressive" men kan göra bra lÄtar ÀndÄ sÄ jag vill absolut inte kasta dynga pÄ dem.

Musikkritiker och skribenter vill ju gÀrna sÀtta prefixet "Progressive" framför vilken musikstil som helst nÀr de skall beskriva en artist/ grupp som de tycker gör nÄgot frÀscht. Jag mÄste sÀga att jag tycker det gÄtt inflation i ordet. Om bara nÄgon har gjort en panorering som kritikern aldrig hört förut sÄ Àr ju artisten tydligen "Progressive- (sÀtt in den musikstil som kan passa).

Sen kan jag ocksÄ tycka att man slÀnger in detta ord för att beskriva artister som spelar snabbare, svÄrare etc. Urtanken var nog mer att man skulle utveckla musiken, riva barriÀrer mellan olika musikstilar, prova nya klanger etc. Att man sÄ smÄningom blev vÀldigt driven pÄ sitt instrument blev en lyckad bieffekt - inte huvudsaken!

Det som AndyPandy pratar om kan jag ocksÄ hÄlla med om. En del Àr sÄ förtvivlat mycket ute efter att framstÄ som "Arty", "Hip" och intelektuellt överlÀgsna sÄ att de verkar glömma sjÀlva musiken.

Min definition idag skulle bli ungefÀr sÄ hÀr om sant progressiv musik: Du gör musik för Din egen skull dÀr Du försöker att skapa nÄgot som lÄter nytt. Du lÀgger inte in nÄgra hinder för Din kreativa process, Du styrs inte av kommersiella intressen. Dyker det upp ett helt nytt parti i Din musik som inte egentligen skulle "passa i mallen" sÄ kör Du ÀndÄ pÄ! Ena lÄten kan bli 30 sekunder lÄng och inte innehÄlla nÄgon vers, refrÀng o dyl. NÀsta lÄt kan vara 13 minuter lÄng och röra sig vildsint mellan olika stÀmnings-/ kÀnslolÀgen. NÀsta lÄt igen kan röra sig nÀrmast omÀrkligt över olika musikaliska stilar utan att man tÀnkar pÄ det. Riv genrerna! Försök att hitta de nya klangerna, den genrelösa musiken. Sen blir ju det den effekten att kritikerna kommer att kalla Din musik för "Progressiv" och "pretentiös"! Skit i det! Ta Din musik pÄ allvar, inte Dig sjÀlv!

Rock On!

Postat

jag tycker ni skall testa min platta grabbar...jag har alltsedan min moderna kompositörsera=1987 och framÄt gett fan i vad som Àr kutym/gÄngbart vad gÀller intro/vers/refrÀng osv i mina lÄtar,mÄnga har sagt att det Àr just den grejen som Àr sÄ satans skön med min musik,medans andra sÀger att jag mÄste anpassa mig till det ordinÀra/komersiella formatet om jag skall ha en chans osv--blaaaaa,jag gör som jag vill och kÀnner att jag mÄste för mitt kreativa utlopp för MIN egen skull,det ingÄr liksom det hÀr med ego och musik om ni inte visste det förut,jaget Àr inkorporerat i skapelsen för fan,kom inte och sÀg nÄgot annat!

Postat
jag tycker ni skall testa min platta grabbar...jag har alltsedan min moderna kompositörsera=1987 och framÄt gett fan i vad som Àr kutym/gÄngbart vad gÀller intro/vers/refrÀng osv i mina lÄtar,mÄnga har sagt att det Àr just den grejen som Àr sÄ satans skön med min musik,medans andra sÀger att jag mÄste anpassa mig till det ordinÀra/komersiella formatet om jag skall ha en chans osv--blaaaaa,jag gör som jag vill och kÀnner att jag mÄste för mitt kreativa utlopp för MIN egen skull,det ingÄr liksom det hÀr med ego och musik om ni inte visste det förut,jaget Àr inkorporerat i skapelsen för fan,kom inte och sÀg nÄgot annat!

HallÄ... vart hittar man ex. pÄ din musik, blev lite nyfiken. =)

Postat

Å SjĂ€lvaste Özgur Can frĂ„n Sverige kan man ju inte glömma! đŸ˜±

Han Àr ju knappast svensk

Kanse inte svenskfödd. Men vad jag vet har han bott hÀr mestadelen av sitt liv hÀr. Ocjh Àr integrerad Ä sÄnt :rolleyes:

Postat

sÄhÀr sÀger wikipedia:

Inom musiken, Àr proggressivt ofta detsamma som svÄrlyssnat (Progressiv rock). I vÀstvÀrlden kan det t.ex vara svÄrlyssnat om nÄgonting gÄr i sjutakt

sen om det stÀmmer eller inte vet jag inte men det lÄter troligt

musik (oregistrerad)
Postat

Progress [engelska] = framsteg, utveckling

Ofta Àr det vÀl förknippat med nÄgon form av protest, eller va?

:rolleyes:

Postat (redigerat)

rent ordagrant betyder ju progress - utvecklas och jag tycker den tolkningen rÀcker lÄngt.

Progressiv musik Àr ofta utvecklande i sig sjÀlv.

Tittar vi t ex pÄ progressiv trance sÄ börjar kanske lÄten endast med en baskagge, efter en stund kommer basen in, efter det kommer kanske en strÄkslinga. Helt plötsligt tystas allting ned och bara kaggen och basen Àr kvar fast nu tillsammans med en tjej som sjunger antingen en line hela tiden eller pratar med mystiska effekter.

Allting drar igÄng igen med sÄngen plus strÄkslingan som tidigare var dÀr och efterhand lÀggs fler intrument pÄ eller sÄ Àndras melodierna.

LÄten utvecklas alltsÄ hela tiden. progressiva lÄtar brukar ju ofta vara upp mot en 7-8-9 minuter.

Kanske ett av dem mest kÀnda progressiva hÄrdrocksbanden idag Àr Dream Theater, men Àven svenska pain of salvation som tidigare nÀmndes. Alltid lÄtar som utvecklas i form av taktbyten, nya melodislingor, ibland kommer kanske refrÀngmelodin frÄn en annan lÄt in fast denna gÄngen spelad pÄ gitarr istÀllet etc etc...

sĂ„ skulle jag definiera Ă€mnet iaf 🙂

EDIT: SÄg nu i efterhand att musik hann översÀtta ordets betydelse innan mig, sorry:)

Redigerat av hullan
Postat

För alla er som gillar progressivt, kan jag rekommendera svenska Pain of Salvation, ett av de första progressiva metal-bandet pĂ„ lĂ€nge som inte lĂ„tar som en dĂ„lig kopia av Dream Theater. 😳

För mig handlar i alla fall progressivt om att ta en genre och utveckla den i alla möjliga olika riktningar. Det behöver inte ens vara just en genre, man kan blanda mÄnga olika genrer i en och samma lÄt.

För övrigt Ă€r http://www.progarchives.com/ en oerhört bra sida för de som Ă€r intresserade, Ă€ven om dom Ă€r vĂ€ldigt generösa pĂ„ vad som anses progressivt...dom tycker att Deep Purple, Nightwish och Rhapsody Ă€r prog... 😳 Men det finns massor av ljudexempel att lyssna pĂ„, och en hel del fakta om tusentals olika band.

Postat

HÄller fullstÀndigt med dig Lynxo!

Remedy Lane Ă€r nog faktiskt fortfarande den bĂ€sta plattan jag Ă€ger, alla kategorier. och det Ă€r nog just för att den innehĂ„ller alla kategorier 😳

Postat
HallÄ... vart hittar man ex. pÄ din musik, blev lite nyfiken. =)

Ny platta klar precis nu...Ă€ldre lĂ„tar finner du via min hemsida... 😆

Du fĂ„r gĂ€rna förklara vart man kan finna det pĂ„ sidan, du har ingen menyknapp som heter "ladda ned musik hĂ€r" vad jag ser. 🙂

/Stefan

Postat

search and you shall find... 😛 kolla shop/samples-lĂ€nken gosse!

alltsÄ---kollla vad som hÀnder nÀr du drar musen över mina bilder och fÀrgmarkerade textavsnitt...

Postat
HÄller fullstÀndigt med dig Lynxo!

Remedy Lane Ă€r nog faktiskt fortfarande den bĂ€sta plattan jag Ă€ger, alla kategorier. och det Ă€r nog just för att den innehĂ„ller alla kategorier 😎

Jag hĂ„ller just nu pĂ„ och införskaffar hela deras katalog. Jag började med debuten Entropia (jag Ă€lskar People Passing By) och har nu 12:5 och BE. BE Ă€r förresten ett jĂ€kla mĂ€sterverk!!!! 😛 DĂ€r kan man snacka om att bryta ner grĂ€nserna mot andra genrer.

Postat (redigerat)
search and you shall find... 🙂 kolla shop/samples-lĂ€nken gosse!

alltsÄ---kollla vad som hÀnder nÀr du drar musen över mina bilder och fÀrgmarkerade textavsnitt...

Det Àr som dolda spÄr pÄ en cd-skiva alltsÄ... man vet alltsÄ inte att det finns förrÀn man letar eller rÄkar ssnubbla pÄ det. Jag skulle föreslÄ att du satte ut det tydligare... dvs om du vill att man ska hitta musiken. Ska kolla nu i alla fall.

EDIT: Ja, lĂ€nkarna till de externa sidorna sĂ„g jag, jag brukar som regel vĂ€gra klicka om det Ă€r lĂ€nkar till externa sidor dĂ„ jag tycker det Ă€r lite... eh... "b", Ă€ven om jag med mina egna band finns representerad pĂ„ massor med stĂ€llen. SĂ€g nu vart du har resten av musiken... pĂ„ sidan alltsĂ„. 🙂 jag har dragit över alla bilder nu tror jag (rĂ€tt fort iof sig).

Redigerat av steflund
Postat

pust...jag har gjort sÄhÀr dÀrför att man:

1.inte fÄr lÀgga upp musikfiler pÄ B-one...

2.samples/shop-sidan inte Àr klar,Ànnu...enklast att dÄ lÀnka till de siter dÀr man har sin tidigare musik eller?

3.de flesta som surfar brukar tycka detta Ă€r normalt,att hitta vidare pĂ„ ovan beskrivna sĂ€tt,verkar lite lekis att behöva förklara allting liksom... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.