Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer

utseendemÀssigt tycker jag dom ser rÀtt lika ut, ungefÀr som..

L2 =radhus L3=höghus 😆

Det jag undrar över Àr ljudmÀssig skillnad i klarhet pÄ dom?

Annons
Postat

Jag Àr sÄ nöjd med Waves L2 sÄ jag saknar inte L3 (har inte testat den Ànnu)

AnvÀnder förövrigt inte Ultramizer utan vanliga L2 för rendering av 16-bitars wave...

Postat
Är det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer [...] Det jag undrar över Ă€r ljudmĂ€ssig skillnad i klarhet pĂ„ dom?

Det Àr möjligt att stÀlla fler parametrar i L3, t ex vilka frekvensomrÄden som ska betonas.

Sedan vill jag inte svara pÄ en limiterfrÄga utan att rekommendera Buzzroom BuzMaxi 3 (gratis) och Voxengo Elephant (jÀmfört med Waves pluggar - nÀstan gratis). BÄda tvÄ gör ett kompetent jobb. Buzmaxi Àr perfekt nÀr man inte vill tÀnka sÄ mycket (stÀllas inför en massa alternativ) och Elephant har fler algoritmer Àn jag orkat sÀtta mig in i. Bland annat en ren digital-klippare, som lÄter transienterna bli vÄgrÀta. LÄter förvÄnansvÀrt bra i hÄrdare typ av musik.

Postat (redigerat)

vad ni Àn vÀljer och gör sÄ Àr mitt stÀndiga tips:

maxa inte för hĂ„rt i jakten pĂ„ loudness i era produkter,det enda detta gör Ă€r att döda dynamik,som vi vill ha för att kunna njuta av och urskilja skillnaderna och dĂ€rigenom spĂ€nningen och nyanserna i musiken,finns inga sĂ„dana-dvs nĂ€r vĂ„gformen ligger som ett platt tak etc -dĂ„ har man gjort bort sig,tvĂ€rtemot vad mĂ„nga tror Ă€r detta alltsĂ„ helt förkastligt oavsett musiktyp!!! 😳

Redigerat av Florian le Sage
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat

L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara sÀga att om ni ska tÀvla med annan kommersiell musik sÄ Àr det maximering som gÀller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för lÄg rms hamnar automatiskt i underlÀge.

Postat
Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bÀttre krÀm Àn L2, och den Àr ju gratis ocksÄ.

Tog hem den igÄr. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset.

Postat
Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bÀttre krÀm Àn L2, och den Àr ju gratis ocksÄ.

Tog hem den igÄr. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset.

Jag tycker den pÄverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att fÄ upp nivÄerna pÄ hela mixen föredrar jag om limitern gÄr att stÀlla i ett transparent lÀge. Testa BuzMaxi 3, den Àr mer transparent Àn W1 (IMHO).

Postat (redigerat)

FÄr tacka för dom goda rÄd & tips,

ska prova nÄgra ni nÀmt.

I natt nÀr jag lektyrlÀste Studio, sÄg jag att det skrevs om L3 i Studio nr 8 2004

Det skrivs: att L3 lovar högre mixar utan att dynamiken skall gĂ„ förlorad. 😄

men klart dom lovar saker nÀr produkten Àr ny och den skall ut pÄ marknaden.

Tror inte Waves gör en ny likadan som dom redan har 😄

Redigerat av kirtaphus
Postat
Jag tycker den pÄverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att fÄ upp nivÄerna pÄ hela mixen föredrar jag om limitern gÄr att stÀlla i ett transparent lÀge. Testa BuzMaxi 3, den Àr mer transparent Àn W1 (IMHO).

Ok, tog just hem den. Ska testa den sen ikvÀll. Tack för tipset.

Postat
L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening.

För övrigt vill jag bara sÀga att om ni ska tÀvla med annan kommersiell musik sÄ Àr det maximering som gÀller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för lÄg rms hamnar automatiskt i underlÀge.

skitsnack... 😕

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
skitsnack... 😕

Jaha... Synd att du inte orkade motivera varför.

Alla som jobbar mot etermedia vet att volymmaximering is the shit.

Postat (redigerat)

Jag har lÀst att L3 har samma kod som L2 dock mer instÀllningsmöjligheter. SÄledes borde det inte vara nÄgon skillnad pÄ ljudet...

Det stod i ett nummer av studio...

kommentar till Florian le Sage;

Det beror ju pÄ vilket ljudideal man efterstrÀvar... Och visst har det stor betydelse vilken musikstil man sysslar med om det passar bÀttre eller sÀmre med maxad volym... tillexempel Àr dansmusik som enligt min mening mÄste ha bra tryck för att fungera pÄ dansgolven...

Redigerat av pennudd
Fruppe69 (oregistrerad)
Postat
Jag har lÀst att L3 har samma kod som L2 dock mer instÀllningsmöjligheter. SÄledes borde det inte vara nÄgon skillnad pÄ ljudet...

Det stod i ett nummer av studio...

lÀst lr ej, L3an dödar transienter sjukt effektivt. blir pannkaka direkt,

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag valde Kjaerhus MPL-1pro. Kör flere i rad med olika instÀllningar. Lite tryck till i varje process. Emellan stegena ligger olika eq:n enligt behov, och förstÄs en Sony Oxford Inflator.

Postat

jag vet inte hur jag skall kunna rĂ€dda er..ni Ă€r ju redan sĂ„ lĂ„ngt ut i förvirringens tecken som det bara gĂ„r att komma...det handlar inte om att MAN MÅSTE MAXIMERA till bristningsgrĂ€nsen för att det sall bli tryck...det Ă„stadkommer man med jĂ€mna och avvĂ€gda medel pĂ„ vĂ€gen till slutmix och ev. slutkompression (om det behövs osv...)

oavsett musikstil Äterigen,det hÀr med att man försvinner Àr ju rent absurt-radion har kompressorer och limiters sÄ whatŽs the shit is just a fucked up disbelief/hype/fake etc...kom igen hur fan kan allt frÄn förr lÄta sÄ jÀvla bra och mycket bÀttre Àn det vissa av er föresprÄkar,visst modern Techno/dans etc krÀver givetvis ett annat punchlÀge Àn Jazz tex men inte fan pÄ det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt nÀr det fÄr gÄ till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!!

Postat
jag vet inte hur jag skall kunna rÀdda er..ni Àr ju redan sÄ lÄngt ut i förvirringens tecken som det bara gÄr att komma...

[...] visst modern Techno/dans etc krÀver givetvis ett annat punchlÀge Àn Jazz tex men inte fan pÄ det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt nÀr det fÄr gÄ till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!!

Jag tycker du har en poÀng i det du skriver Florian. Jag gillar inte heller att lyssna pÄ ett material sÄ sönderkomprimerat att örona böjer sig.

Men ÀndÄ kan jag inte helt hÄlla med dig.

Hur ska man lÀra sig vad som funkar bra till det material man jobbar med (strÀvar efter) om man inte prövar sig fram.

Det finns hur mÄnga slutlimiters som helst, och de flesta lÄter olika. Jag tycker att man gör rÀtt i att diskutera vilka limiters som funkar och hur man ska jobba för att nÄ optimal balans (ljudkvalitet vs. ljudnivÄ).

Oftast mixar jag helt utan limiter och landar dÄ pÄ allt mellan - 20 och - 16 dB RMS. Efter slutlimitering brukar de starkare partierna ha en RMS kring - 11 dB. LÀngre Àn sÄ behöver man sÀllan gÄ om man jobbar med pop (IMHO).

Postat (redigerat)

absolut,jag har inte sagt att man inte skall slutlimitera etc,bara att man inte skall "overdo it" OKIDOKI! 😉 balans Ă€r nyckeln till livet...IMHO Ă€r L3 en sĂ„n dĂ€r grej dĂ€r saker gĂ€rna blir superstarka men döda liksom...om man inte passar sig,kanske L1 eller 2 Ă€r bĂ€tttre,vad vet jag,har absolut svĂ„rt att sĂ€ga vilken jag föredrar eftersom jag tycker man hamnar i godtycklighet osv nĂ€r man pillar med dessa pluggar beroende pĂ„...

Redigerat av Florian le Sage
Postat

jag tycker att L3 alltid pÄ nÄgot sÀtt gör ljudet brightare pÄ ett inte sÄ tilltalande sÀtt jÀmfört med L2. Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.

Postat

L1 och L2 Àr singlebandlimiters.

L3 Àr en multibandslimiter.

Postat (redigerat)
Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.

Aleksey (som Ă€r Voxengo) har skrivit pĂ„ kvraudio.com att Mac-versioner Ă€r under utveckling. Men han har inte sagt nĂ„got datum, sĂ„ man kanske inte ska sĂ€tta sig ned och vĂ€nta... 😄

Alternativ till Waves (för Mac) som redan finns:

Elemental Audio Finis

Wavearts Finalplug

Edit: Även Kjaerhus har sagt att de jobbar pĂ„ en version av MPL-1 för Mac. Inget releasedatum dĂ€r heller...

Redigerat av joachime
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Vet inte om jag tÀnker helt fel, men i min vÀrld rÀcker det med en singelbandslimiter om man har gjort att bra förarbete med multi och singelbandskompressorer. Med multibandlimitern uppnÄr man mera RMS utan distortion men med bekostnad pÄ ljudkvaliteten. Den extra RMS:en lÄter ganska skit i mitt tycke. Först mixar man sin lÄt i veckotal, bara för att förstöra balansen mellan olika ljudregister totalt med limitering.

I min mastering blir det defitinitv bara peaklimiting, alltsÄ limitern gÄr inte an pÄ materialet som en dÄre hela tiden. Resultaten ger PRMS pÄ 5-7 och RMS pÄ 9-15 beroende pÄ materialet.

Postat (redigerat)
Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.
W1 Limiter finns som VST-plugg för OSX! ...och Windows sÄklart.

En bra och framförallt gratis limiter!

Redigerat av Linus
Postat

Nja! L3 Àr bÄde och...

L3 Àr sÄ att sÀga tvÄ olika limiters dÀr den ena heter Ultramaximizer men den som jobbar pÄ fem band heter MULTImaximizer.

Postat

Nja! L3 Àr bÄde och...

L3 Àr sÄ att sÀga tvÄ olika limiters dÀr den ena heter Ultramaximizer men den som jobbar pÄ fem band heter MULTImaximizer.

Nepp! BÄde Ultramaximizer och Multimaximizer Àr multibandlimiters och anvÀnder samma algoritm.

Ultramaximizer Àr en simplare variant, nerbantad nÀr det gÀller pÄverkningsmöjligheter, men fortfarande multibandslimiter.

Multimaximizern har ett större interface, och först med den varianten ser du alla fem banden och har manuell kontroll. Dvs. du kan pÄverka prioriteten och releasetider individuellt för varje band.

BÄda varianterna följer med i Diamond Bundle, medan endast den mindre Ultramaximizer följer med Platinum Bundle. SÄ likheten mellan L3 Ultramaximizer och L1 och L2 Àr bara det grafiska grÀnssnittet. PÄ algoritm-nivÄ jobbar de alla tre pÄ eget vis.

Postat

Hej

Riktiga mastringsfirmor uppnÄr ju ett annat sound och tryck.

Men dom annvÀnder vÀl externa burkar för detta?

Varför gÄr det ej att nÄ samma resultat digitalt (med pluggar sÄ att sÀga)?

Postat
Hej

Riktiga mastringsfirmor uppnÄr ju ett annat sound och tryck.

Men dom annvÀnder vÀl externa burkar för detta?

Varför gÄr det ej att nÄ samma resultat digitalt (med pluggar sÄ att sÀga)?

visst gÄr det att uppnÄ tryck Àven med digitala pluggar. saker Àr att bland hemmapulare sÄ har mastering och maximering blivit ett lite mytomspunnet omrÄdet och betraktas ibland lite som "hemligheten".

mellan varven dyker det upp nya förmÄgor som Àr helt pÄ det klara med att "man mÄste" anvÀnda maximizers, multibandskompressorer etc. pÄ en mix, utan att veta varför. "fÄ ett högre ljud, lixom".

detta har -enlig mig- lett till att nybörjare/amatörer som spelar in med lite halvkassa instrument, dÄlig akustik och som dessutom kanske Àr nybörjare pÄ instrumenten, tror att det Àr "masteringen" det Àr fel pÄ, nÀr det lÄter billigt.

ljudidealen skiljer ju mellan olika musikstillar och olika producenter, men vissa musiker/sÄngare lÄter jÀkligt bra och kraftfullt (tryck), med eller utan effekter. amatörer -som jag sjÀlv- lÄter ofta amatör, Àven om jag egentligen har jÀkligt bra prylar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.