kirtaphus Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer utseendemĂ€ssigt tycker jag dom ser rĂ€tt lika ut, ungefĂ€r som.. L2 =radhus L3=höghus đ Det jag undrar över Ă€r ljudmĂ€ssig skillnad i klarhet pĂ„ dom?
hegobald Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Jag Àr sÄ nöjd med Waves L2 sÄ jag saknar inte L3 (har inte testat den Ànnu) AnvÀnder förövrigt inte Ultramizer utan vanliga L2 för rendering av 16-bitars wave...
surikatmamma Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bÀttre krÀm Àn L2, och den Àr ju gratis ocksÄ.
joachime Postat 11 maj 2006 Postat 11 maj 2006 Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer [...] Det jag undrar över Ă€r ljudmĂ€ssig skillnad i klarhet pĂ„ dom? Det Ă€r möjligt att stĂ€lla fler parametrar i L3, t ex vilka frekvensomrĂ„den som ska betonas. Sedan vill jag inte svara pĂ„ en limiterfrĂ„ga utan att rekommendera Buzzroom BuzMaxi 3 (gratis) och Voxengo Elephant (jĂ€mfört med Waves pluggar - nĂ€stan gratis). BĂ„da tvĂ„ gör ett kompetent jobb. Buzmaxi Ă€r perfekt nĂ€r man inte vill tĂ€nka sĂ„ mycket (stĂ€llas inför en massa alternativ) och Elephant har fler algoritmer Ă€n jag orkat sĂ€tta mig in i. Bland annat en ren digital-klippare, som lĂ„ter transienterna bli vĂ„grĂ€ta. LĂ„ter förvĂ„nansvĂ€rt bra i hĂ„rdare typ av musik.
Christoffer Bergfors Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Waves Àr allt annat Àn prisvÀrda anser jag. Voxengo Elephant som tidigare nÀmndes gör enligt mig ett MYCKET bÀttre jobb Àn Waves och den Àr dessutom mycket billigare.
Florian le Sage Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 (redigerat) vad ni Ă€n vĂ€ljer och gör sĂ„ Ă€r mitt stĂ€ndiga tips: maxa inte för hĂ„rt i jakten pĂ„ loudness i era produkter,det enda detta gör Ă€r att döda dynamik,som vi vill ha för att kunna njuta av och urskilja skillnaderna och dĂ€rigenom spĂ€nningen och nyanserna i musiken,finns inga sĂ„dana-dvs nĂ€r vĂ„gformen ligger som ett platt tak etc -dĂ„ har man gjort bort sig,tvĂ€rtemot vad mĂ„nga tror Ă€r detta alltsĂ„ helt förkastligt oavsett musiktyp!!! đł Redigerat 12 maj 2006 av Florian le Sage
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening. För övrigt vill jag bara sÀga att om ni ska tÀvla med annan kommersiell musik sÄ Àr det maximering som gÀller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för lÄg rms hamnar automatiskt i underlÀge.
Bone Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bÀttre krÀm Àn L2, och den Àr ju gratis ocksÄ. Tog hem den igÄr. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset.
joachime Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Personligen har jag börjat tycka att George Yohng's W1 Limiter ger bÀttre krÀm Àn L2, och den Àr ju gratis ocksÄ. Tog hem den igÄr. Den verkar ju, i mina omastringsvana öron, funka bra. Tack för tipset. Jag tycker den pÄverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att fÄ upp nivÄerna pÄ hela mixen föredrar jag om limitern gÄr att stÀlla i ett transparent lÀge. Testa BuzMaxi 3, den Àr mer transparent Àn W1 (IMHO).
kirtaphus Postat 12 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 maj 2006 (redigerat) FĂ„r tacka för dom goda rĂ„d & tips, ska prova nĂ„gra ni nĂ€mt. I natt nĂ€r jag lektyrlĂ€ste Studio, sĂ„g jag att det skrevs om L3 i Studio nr 8 2004 Det skrivs: att L3 lovar högre mixar utan att dynamiken skall gĂ„ förlorad. đ men klart dom lovar saker nĂ€r produkten Ă€r ny och den skall ut pĂ„ marknaden. Tror inte Waves gör en ny likadan som dom redan har đ Redigerat 12 maj 2006 av kirtaphus
Bone Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Jag tycker den pÄverkar signalen tydligt (distar). Kan iofs funka bra som "effekt". I syfte att fÄ upp nivÄerna pÄ hela mixen föredrar jag om limitern gÄr att stÀlla i ett transparent lÀge. Testa BuzMaxi 3, den Àr mer transparent Àn W1 (IMHO). Ok, tog just hem den. Ska testa den sen ikvÀll. Tack för tipset.
Florian le Sage Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 L3:an ger inte samma punch som L2 enligt min mening. För övrigt vill jag bara sĂ€ga att om ni ska tĂ€vla med annan kommersiell musik sĂ„ Ă€r det maximering som gĂ€ller! Glöm allt ni hört om "dynamikdöden", den som fjuttar runt med för lĂ„g rms hamnar automatiskt i underlĂ€ge. skitsnack... đ
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 skitsnack... đ Jaha... Synd att du inte orkade motivera varför. Alla som jobbar mot etermedia vet att volymmaximering is the shit.
surikatmamma Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 För att fÄ mer volym i sin mix och behÄlla dynamiken behöver man vÀl ha en vÀldigt jÀmn frekvenskurva?
pennudd Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 (redigerat) Jag har lÀst att L3 har samma kod som L2 dock mer instÀllningsmöjligheter. SÄledes borde det inte vara nÄgon skillnad pÄ ljudet... Det stod i ett nummer av studio... kommentar till Florian le Sage; Det beror ju pÄ vilket ljudideal man efterstrÀvar... Och visst har det stor betydelse vilken musikstil man sysslar med om det passar bÀttre eller sÀmre med maxad volym... tillexempel Àr dansmusik som enligt min mening mÄste ha bra tryck för att fungera pÄ dansgolven... Redigerat 12 maj 2006 av pennudd
Fruppe69 (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Jag har lÀst att L3 har samma kod som L2 dock mer instÀllningsmöjligheter. SÄledes borde det inte vara nÄgon skillnad pÄ ljudet... Det stod i ett nummer av studio... lÀst lr ej, L3an dödar transienter sjukt effektivt. blir pannkaka direkt,
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 Jag valde Kjaerhus MPL-1pro. Kör flere i rad med olika instÀllningar. Lite tryck till i varje process. Emellan stegena ligger olika eq:n enligt behov, och förstÄs en Sony Oxford Inflator.
Florian le Sage Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 jag vet inte hur jag skall kunna rÀdda er..ni Àr ju redan sÄ lÄngt ut i förvirringens tecken som det bara gÄr att komma...det handlar inte om att MAN Mà STE MAXIMERA till bristningsgrÀnsen för att det sall bli tryck...det Ästadkommer man med jÀmna och avvÀgda medel pÄ vÀgen till slutmix och ev. slutkompression (om det behövs osv...) oavsett musikstil Äterigen,det hÀr med att man försvinner Àr ju rent absurt-radion har kompressorer och limiters sÄ whatŽs the shit is just a fucked up disbelief/hype/fake etc...kom igen hur fan kan allt frÄn förr lÄta sÄ jÀvla bra och mycket bÀttre Àn det vissa av er föresprÄkar,visst modern Techno/dans etc krÀver givetvis ett annat punchlÀge Àn Jazz tex men inte fan pÄ det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt nÀr det fÄr gÄ till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!!
joachime Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 jag vet inte hur jag skall kunna rÀdda er..ni Àr ju redan sÄ lÄngt ut i förvirringens tecken som det bara gÄr att komma...[...] visst modern Techno/dans etc krÀver givetvis ett annat punchlÀge Àn Jazz tex men inte fan pÄ det viset som ni tror-blir ju aptrist ljudbild helt enkelt nÀr det fÄr gÄ till överdrift-totalt ointressant och dynamikdött....tjat tjat men sant sant!!! Jag tycker du har en poÀng i det du skriver Florian. Jag gillar inte heller att lyssna pÄ ett material sÄ sönderkomprimerat att örona böjer sig. Men ÀndÄ kan jag inte helt hÄlla med dig. Hur ska man lÀra sig vad som funkar bra till det material man jobbar med (strÀvar efter) om man inte prövar sig fram. Det finns hur mÄnga slutlimiters som helst, och de flesta lÄter olika. Jag tycker att man gör rÀtt i att diskutera vilka limiters som funkar och hur man ska jobba för att nÄ optimal balans (ljudkvalitet vs. ljudnivÄ). Oftast mixar jag helt utan limiter och landar dÄ pÄ allt mellan - 20 och - 16 dB RMS. Efter slutlimitering brukar de starkare partierna ha en RMS kring - 11 dB. LÀngre Àn sÄ behöver man sÀllan gÄ om man jobbar med pop (IMHO).
Florian le Sage Postat 12 maj 2006 Postat 12 maj 2006 (redigerat) absolut,jag har inte sagt att man inte skall slutlimitera etc,bara att man inte skall "overdo it" OKIDOKI! đ balans Ă€r nyckeln till livet...IMHO Ă€r L3 en sĂ„n dĂ€r grej dĂ€r saker gĂ€rna blir superstarka men döda liksom...om man inte passar sig,kanske L1 eller 2 Ă€r bĂ€tttre,vad vet jag,har absolut svĂ„rt att sĂ€ga vilken jag föredrar eftersom jag tycker man hamnar i godtycklighet osv nĂ€r man pillar med dessa pluggar beroende pĂ„... Redigerat 12 maj 2006 av Florian le Sage
Henrik Andersson Vogel Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 jag tycker att L3 alltid pÄ nÄgot sÀtt gör ljudet brightare pÄ ett inte sÄ tilltalande sÀtt jÀmfört med L2. Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.
Linus Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer L1 och L2 Ă€r singlebandlimiters. L3 Ă€r en multibandslimiter.
joachime Postat 13 maj 2006 Postat 13 maj 2006 (redigerat) Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant. Aleksey (som Ă€r Voxengo) har skrivit pĂ„ kvraudio.com att Mac-versioner Ă€r under utveckling. Men han har inte sagt nĂ„got datum, sĂ„ man kanske inte ska sĂ€tta sig ned och vĂ€nta... đ Alternativ till Waves (för Mac) som redan finns: Elemental Audio Finis Wavearts Finalplug Edit: Ăven Kjaerhus har sagt att de jobbar pĂ„ en version av MPL-1 för Mac. Inget releasedatum dĂ€r heller... Redigerat 14 maj 2006 av joachime
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Vet inte om jag tÀnker helt fel, men i min vÀrld rÀcker det med en singelbandslimiter om man har gjort att bra förarbete med multi och singelbandskompressorer. Med multibandlimitern uppnÄr man mera RMS utan distortion men med bekostnad pÄ ljudkvaliteten. Den extra RMS:en lÄter ganska skit i mitt tycke. Först mixar man sin lÄt i veckotal, bara för att förstöra balansen mellan olika ljudregister totalt med limitering. I min mastering blir det defitinitv bara peaklimiting, alltsÄ limitern gÄr inte an pÄ materialet som en dÄre hela tiden. Resultaten ger PRMS pÄ 5-7 och RMS pÄ 9-15 beroende pÄ materialet.
Linus Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 (redigerat) Trist att inte Voxengos produkter finns till Mac, hade varit kul att testa Elephant.W1 Limiter finns som VST-plugg för OSX! ...och Windows sÄklart.En bra och framförallt gratis limiter! Redigerat 14 maj 2006 av Linus
Christoffer Bergfors Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer L1 och L2 Ă€r singlebandlimiters. L3 Ă€r en multibandslimiter. Nja! L3 Ă€r bĂ„de och... L3 Ă€r sĂ„ att sĂ€ga tvĂ„ olika limiters dĂ€r den ena heter Ultramaximizer men den som jobbar pĂ„ fem band heter MULTImaximizer.
Linus Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Ăr det nĂ„gon större skillnad pĂ„ L2 Ultramaximazier och L3 Ultramaximizer L1 och L2 Ă€r singlebandlimiters. L3 Ă€r en multibandslimiter. Nja! L3 Ă€r bĂ„de och... L3 Ă€r sĂ„ att sĂ€ga tvĂ„ olika limiters dĂ€r den ena heter Ultramaximizer men den som jobbar pĂ„ fem band heter MULTImaximizer. Nepp! BĂ„de Ultramaximizer och Multimaximizer Ă€r multibandlimiters och anvĂ€nder samma algoritm. Ultramaximizer Ă€r en simplare variant, nerbantad nĂ€r det gĂ€ller pĂ„verkningsmöjligheter, men fortfarande multibandslimiter. Multimaximizern har ett större interface, och först med den varianten ser du alla fem banden och har manuell kontroll. Dvs. du kan pĂ„verka prioriteten och releasetider individuellt för varje band. BĂ„da varianterna följer med i Diamond Bundle, medan endast den mindre Ultramaximizer följer med Platinum Bundle. SĂ„ likheten mellan L3 Ultramaximizer och L1 och L2 Ă€r bara det grafiska grĂ€nssnittet. PĂ„ algoritm-nivĂ„ jobbar de alla tre pĂ„ eget vis.
Christoffer Bergfors Postat 14 maj 2006 Postat 14 maj 2006 Visst Ă€r det sĂ„. Ăgnade igenom manualen och lĂ€rde mig nĂ„t nytt. Ăr fortfarande inget fan av den dock.
GÀst Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Hej Riktiga mastringsfirmor uppnÄr ju ett annat sound och tryck. Men dom annvÀnder vÀl externa burkar för detta? Varför gÄr det ej att nÄ samma resultat digitalt (med pluggar sÄ att sÀga)?
Itzhak Postat 17 maj 2006 Postat 17 maj 2006 Hej Riktiga mastringsfirmor uppnÄr ju ett annat sound och tryck. Men dom annvÀnder vÀl externa burkar för detta? Varför gÄr det ej att nÄ samma resultat digitalt (med pluggar sÄ att sÀga)? visst gÄr det att uppnÄ tryck Àven med digitala pluggar. saker Àr att bland hemmapulare sÄ har mastering och maximering blivit ett lite mytomspunnet omrÄdet och betraktas ibland lite som "hemligheten". mellan varven dyker det upp nya förmÄgor som Àr helt pÄ det klara med att "man mÄste" anvÀnda maximizers, multibandskompressorer etc. pÄ en mix, utan att veta varför. "fÄ ett högre ljud, lixom". detta har -enlig mig- lett till att nybörjare/amatörer som spelar in med lite halvkassa instrument, dÄlig akustik och som dessutom kanske Àr nybörjare pÄ instrumenten, tror att det Àr "masteringen" det Àr fel pÄ, nÀr det lÄter billigt. ljudidealen skiljer ju mellan olika musikstillar och olika producenter, men vissa musiker/sÄngare lÄter jÀkligt bra och kraftfullt (tryck), med eller utan effekter. amatörer -som jag sjÀlv- lÄter ofta amatör, Àven om jag egentligen har jÀkligt bra prylar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.