Jump to content
Annons

MIDI-strul i SX3


surikatmamma

Recommended Posts

Jag har ett problem med midihanteringen i Cubase, vet inte riktigt vad det kan bero på men det är ju det jag hoppas på svar på här.

Exempel på problem: Metronomen. När jag kör midiclick till en inspelning så kommer metronomljudet ungefär en sextondel efter det ska komma. Midi-ut-mätaren visar utslag på rätt ställen men själva ljudet kommer alltså en sextondel efter. Det går ju att lösa genom att spela in och sen flytta tillbaka allt en sextondel, men hur kul är det? Som midiutgång har jag satt Microsoft Wavetable synth eller vad den heter, är det den som är dålig så att jag måste styra om clicksignalen till en annan mjukvarusynt- eller trummaskin, typ Crystal?

Ett annat problem som jag antar är relaterat är när jag kör Cubase som rewirehost till Reason. När man spelar in en synt från reason direkt in i cubase så blir det en väldigt konstig form av latency, först blir det en "naturlig" latency som man ju kan fixa genom att tidigarelägga spåret med några millisekunder, men det blir också så att det ibland kan bli helt otroligt otajt på vissa ställen, trots att man spelat in det snortajt. Jag kontrollerade det en gång genom att bara köra raka fjärdedelar i takt med ett inspelat audiospår, och när jag sen lyssnade så höll sig fjärdedelarna på plats i några takter och gick sen innan jag visste ordet av över till att köra baktakt eller andra häftiga synkoperingar. Detta går ju också att åtgärda genom att pilla med midispåret, men återigen, hur kul är det?

Använder som sagt EMU 1820 med senaste drivisarna. Datorn är en P4 3,4 GHz med 1 gb ram, och jag har inga problem med midihanteringen i andra program, till exempel Reason.

Edit: Nu såg jag den nitade tråden här uppe. Ska prova att flytta den där ignoreportfilter, men låter tråden vara kvar ifall det inte skulle fungera.

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enklaste är ju att slå på latencykompenseringen i Cubase..

Angående MIDI-sluggigheten: Tror inte att Microsoft Wavetablesynt använder ASIO vid kommunikation och att det beror på detta...iofs så är det ju en intern hantering av MIDI-strömmen, men den är ju å andra sidan assignad med en drivrutin i Cubase så kolla detta genom att skicka ut MIDIsignalen till en extern synt om du har..

.. annars finns det andra, kanske inte lika smidiga, men ändå, lösningar på problemet.

Lykka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bumpar den här tråden, på grund av att metronomproblemet gjorde sig påmint igen igår. Klickljudet kommer alltså ungefär 1/16 för sent, och det är väldigt störande.

Är det möjligt att låta till exempel Korg Wavestation eller den inbyggda A1-synten köra klickljudet genom att välja den som utgång på metronome setup? Eller går det på något sätt att få wavetablesynten att synka bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audioclicket i Cubase ska fungera bra, om du däremot använder midiclick med den inbyggda midi-synten så kommer signalen att vara fördröjd.

Aktivera ett VSTinstrument så kan du välja det som utgång istället.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...