Jump to content
Annons

Varför kan jag inte göra musik?


Danabacken

Recommended Posts

Annons
Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Verkligen vackert måste jag säga...lyssnar o lyssnar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Verkligen vackert måste jag säga...lyssnar o lyssnar...

Tack! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Forumets bästa sång! Det vet du va, Grahn? 🥰

Den är helt fantastisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Gillar! Äktsvenska, vemodiga toner. Sedan blev leendet ännu bredare när jag hörde elguror i stämmor! Jan Johansson in memoria. Gillar... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jág får en massa ideér dagligen, om jag inte kommer ihåg dem när jag sätter mig vid datorn så brukar de inte vara värda att spara på. Om jag skulle spela in varenda liten strof som dyker upp på ett fickminne så tror jag att jag skulle riskera att jobba med saker som inte håller.

Men, man är olika... Det fungerar inte för alla.

JAg tolkade danabackens besvär som att han inte kommer igång. Den känslan känner jag igen. Vill man göra musik så måste man avsätta tid tror jag. Det har inget med att tvinga fram saker att göra. Men inspiration fungerar säkert olika för olika personer för mig är det inte bara så att "det kommer" jag måste arbeta fram inspirationen ibland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att man kan dra fram "Britney Spears"-hits och löjliga Shakiralåtar ur arslet om man bara kämpar tillräckligt hårt, men riktigt bra musik springer inte ur 95% hårt arbete.

Nej, givetvis måste grunden vara bra för att låten ska kunna bli bra. Men sen måste man ju kämpa med att hitta det rätta gitarrljudet, det rätta solot, det rätta, ja allting! Och det är där i det hårda arbetet ligger.

Själv brukar jag alltid börja med texter (iaf om jag gör låtar som blir klara) och dessa ploppar ofta upp i huvudet, när jag gör något ur musiksynpunkt irrelevant. Sen sitter de där. De kan dyka upp igen när jag ligger i sängen och ska sova, och bara kräva att jag sätter toner till dem. Och då gör jag det...

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Wick (oregistrerad)

Jag lider av samma sak, nästan..varenda dag vill ja göra musik, men samtidigt skriva en massa noveller..de blir lätt stressigt om man inte prioterar.. Ta en måndag tex, och se vad du har att göra den dagen och om de finns tid för din musik. Ja vet inte, kanske du har en massa annat att göra?

/Wick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror säkert att man kan dra fram "Britney Spears"-hits och löjliga Shakiralåtar ur arslet

Mmm, det börjar bli en stor hög av dem här. Var ska jag göra av de här låtarna när de skrivits?

Nämen Danis, jag förstår dig. Inspirationen faller på ibland, och ibland är den borta.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på att spela lite planlöst ett bra tag, då brukar det tillslut dyka upp något. Så funkar det för mig i alla fall. Men jag sätter mig inte om jag inte är sugen. Det hjälper ju också att lyssna på en massa ny musik. Ny som i inte hört än, alltså. Då brukar inspirationen rinna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolla på andra är A och O. Även såna som t ex Benny Andersson kommer i svackor ibland, men för dem som har musiken som heltidsjobb är det bara att bita i det sura äpplet och sätta sig och jobba från 9-5 och komponera och komponera. Alltid kommer det något som är bra och användbart efter en dags arbetande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Komponerande är som Sex. Ibland går det bra med 100 % arbete fast oftast vill man glömma det efteråt. Utan Passionen ( inspirationen ) blir det för det mesta inte bra.

Med inlevelse och passion kan det bli hur bra som helst.....

Synd man inte kan mixa sexet efteråt bara 😏

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just därför det för mig, i dagsläget, är skönt att inte ha musik som levebröd. Jobbar hellre med musik när lusten faller på än att jag nöter ut intresset genom att känna mig tvingad; om sen studion står och dammar i ett halvår så är det okay. Då kanske jag kan komma tillbaks och vara full med idéer, lust och inspiration.

Du kanske behöver någon annan hobby vid sidan om musiken, Danne?

Själv så fotograferar jag rätt mkt..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Fin! 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar tänka lite som när jag skrev Pm på högskolan.

-Det är bättre at BÖRJA skriva nåt dåligt än att INTE skriva nåt alls.

Om man börjar göra nåt så kommer inspirationen och ideérna.

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Verkligen vackert måste jag säga...lyssnar o lyssnar...

Håller med! 😛 Vilken underbart vacker melodi, denna ska få förgylla mina promenader. (Liksom en del andra små guldklimpar från detta forum). 😛

Visst kan man fastna i sitt "producerande" och det kan ibland kännas rätt "hopplöst" 😛 , speciellt om man känner som mig att man saknar en massa teoretiska kunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att alla måste hitta sitt eget sätt att få låtar gjorda. Jag t ex *får* inte säga "Äh, jag fortsätter imorgon istället" för då blir det aldrig gjort. Nästa dag börjar jag på något nytt och 'roligare' istället och den gamla låten blir oftast inte gjord. För att få något gjort behöver jag 10-timmarssessioner i ett sträck.

Sen mixning och allt det där kan man göra lite hipp som happ (mixning ska man -inte- göra i ett sträck), men låtskrivandet måste göras i ett för mig. Andra jobbar bättre i smådelar, en tredje jobbar bättre med att göra en slinga och vänta några dar och lägger på komp etc.

Find your way, and use the force luke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Lasse Mongo (oregistrerad)

bra musik kommer av sig självt men att anstränga sig för att de "ska" bli bra brukar sällan bli bra utan bara en mass trams!

kämpa på när det är dags!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var exakt så som bl.a. den här låten kom till när jag satt och plinkade på pianot.

Vacker melodi 😏 Jag är inte så förtjust i den sortens arr, men grunden är fin 😄 skulle vilja höra esbjörn svensson trio eller några göra den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...