Jump to content
Annons

Epiphone Thunderbird bas


Richie76

Recommended Posts

Funderar på att köpa en begad sådan till hemmastudion men har aldrig spelat nån.. har hört att de ska låta ganska fläskigt å rockigt men att kvalitén kan variera mellan exemplaren.. Nån som har nåt att dela med sig av.. vad kan vara ett rimligt pris, killen jag snackat med vill ha 2500kr för en som var i ok skick..

Har även varit inne lite på Ibanez men känns kanske lite hårdrockigt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur mycket får basen kosta som mest då? Har du kollat runt inne på Thomann nånting? Jag sökte på Epiphone Thunderbird och på Fender Jazz Bass Mexico. Fanns ju basar som nästan låg runt 2500:-, många som var mycket dyrare också, och då är dom ju nya. Du kan ju surfa runt lite.

Jag har inte testa Epiphone men däremot tycker jag att Fender basarna är riktigt sköna att spela på dom låter ju bra också. Glid in på Musikanten och se om dom har några Fender och några Epiphonebasar inne så du får prova dom innan.

*edit* Fick ett högst subjektivt utlåtande från en kompis: -"Om man gillar att spela högt upp på basen och ändå få ett väldigt fett och ljummigt basljud så ska man ha en thunderbird, personligen älskar jag det men om man inte lirar på ett sånt sätt (svårt att förklara) så brukar det sluta med att bassisten byter till en Jazzbas eller Precisionbas. Jazzbasen är mest allround. Precisionbasen är lite mer rockig."

Högst subjektivt, men kan ju kanske vara till hjälp.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat ett par Epi Åskfåglar, men jag tycker de är "stumma". Möjligt att justering av anläggningsytorna mellan hals och kropp inklusive test av olika strängar kan åtgärda det.

Annars tycker jag nog att Ibanezbasarna är mer "allround". Dessutom brukar kvaliten versus priset vara till Ibanez fördel... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså helst under 5000 men kan väl gå upp lite till om det behövs.. Har varit in på musikanten å snackat med dom men de hade ingen epiphone där.. Undrar just vad det är för kvalitet på de där mexikanska fendrarna då.. såg ju nice ut annars! Guuuud så svårt det är när man inte kan prova grejerna.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat ett par Epi Åskfåglar, men jag tycker de är "stumma". Möjligt att justering av anläggningsytorna mellan hals och kropp inklusive test av olika strängar kan åtgärda det.

Annars tycker jag nog att Ibanezbasarna är mer "allround". Dessutom brukar kvaliten versus priset vara till Ibanez fördel... 😉

Är det några särskilda Ibanezer man skall kolla efter. Richie76 vill ju fläskigt och rockigt, jag vill ha allround fast mest måste det funka bra till jazz, bossa, jazzfunkigt osv.

Vad sägs om Yamaha. T.ex nya och gamla BB serien?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
toiletbrush deluxe (oregistrerad)

Thunderbird bas är ju värdens snyggaste bas!

kanske inte hjälper så mycket i hemmastudion

Har spelat på några cortbasar och tycker dom låter helt ok, och det går ju att få tag på en sån för 1000-lappen billigare minst

warwicks rockbasar är kung till rock

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så skiljer sig epiphones version en del från orginalet (den har t ex skruvad hals istället för limmad). Den är läskigt framtung och halsen känns längre an på de flesta andra basar pga av axelbandets infästning. Ensam låter de väldigt kraftigt och ballt men i en bandsituation blir de lätt för kraftiga, kan vara svåra att placera i mixen eftersom de kräver lite mer plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...