Jump to content
Annons

Trummor? Hurdå?


Instigator

Recommended Posts

Här kommer värsta nybörjarfrågan från värsta nybörjaren med två dagars erfarenhet av cubase =)

Har börjat leka lite med cubase LE som jag fick med mitt nya ljudkort, har fattat hur jag spelar in lite gitarr och såntdära, MEN! Jag vill ha trummor också, vilket verkar vara lättare sagt än gjort för oss som inte har något MIDI-keyboard...ännu.

Frågan är alltså; finns det något käckt litet -gärna freeware eller billigt- program som man kan göra midislingor i och sedan plocka in i cubase eller går det att göra på plats i cubase kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Groove Agent 2 behöver inte ett midikeyboard för att funka. Bara att välja stil, hur avancerat "trummisen" ska spela och trycka play. Lite senare kommer EZdrummer, som jag har hört ska vara jättebra (och billigare än GA2).

Annars för att göra egna loopar så kan du ju alltid göra egna i pianoroll i Cubase. Det är lite segjobbat, men det går.

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars för att göra egna loopar så kan du ju alltid göra egna i pianoroll i Cubase. Det är lite segjobbat, men det går.

Varför hålla på med trumloopar i pianorullen? Det finns ju en drum editor där du bygger en trumloop hur enkelt som helst. Om den finns i Cubase LE, det vet jag inte. Den finns i alla fall i SE och SX.

Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, den -som det verkar- trevliga grejen finns nog inte med i LE, jag har letat och läst manualen, men nix.

Fast nu har jag en bonusfråga; MIDI-inspelningar kommer ju inte med när man gör en audio mixdown, tydligen måste man göra ett audiospår av MIDI:n först, men hur då? Manualen hade inget att säga på den punkten!

Link to comment
Dela på andra sajter

File-Export-Audio Mixdown.

Midin spelar du inte in eftersom midi inte är ljud.

Så du måste ha nåt annat som ger ljudet, tex en plugg eller extern modul.

Du måste även sola spåret du skall mixa ner + markera hela partiet med den där blå saken (tidslinjen) som jag inte kommer ihåg namnet på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars för att göra egna loopar så kan du ju alltid göra egna i pianoroll i Cubase. Det är lite segjobbat, men det går.

Varför hålla på med trumloopar i pianorullen? Det finns ju en drum editor där du bygger en trumloop hur enkelt som helst. Om den finns i Cubase LE, det vet jag inte. Den finns i alla fall i SE och SX.

Samuel

Ja jag har iofs aldrig använt trum-editorn nånting. Jag satt tidigare i FL Studio, och då kom jag automatiskt att tänka på pianorullen.

Men det är helt riktigt, det finns en bra drumeditor i SX. Nu ska jag bara lära mig den 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, den -som det verkar- trevliga grejen finns nog inte med i LE, jag har letat och läst manualen, men nix.

Det verkar som om fler har upptäckt detta... Citat hämtat från en annan tråd om trummljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se på midi som dataålderns motsvaighet till noter; Alltså information om vad som ska spelas och hur. Sen behövs ett valfritt instrument för att spela upp det. Du kan alltså med fördel komponera i midi, antingen genom att klicka in toner i pianorullen/grid edit eller jamma in via ett midikeyboard eller en kombination av båda. Sen måste du styra ut midiljuden till något som låter. Mjukvaru/hårdvarusynt eller ljudkortets egen inbyggda synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, den -som det verkar- trevliga grejen finns nog inte med i LE, jag har letat och läst manualen, men nix.

Fast nu har jag en bonusfråga; MIDI-inspelningar kommer ju inte med när man gör en audio mixdown, tydligen måste man göra ett audiospår av MIDI:n först, men hur då? Manualen hade inget att säga på den punkten!

Jag hade ett liknande problem att MIDIn inte "följde med" när jag exporterade. Jag löste det dock genom att kryssa i alternativet Real-Time Export. Testa det! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kom till sist på hur d funkade. Fast jag hade ett litet helv* innan. Visade sig att jag inte fick nåt ljud när jag exporterade mina miditrummor som WAV. Men som ..eh..AIFF var det nog, då funkar det minsann! Nu har jag trummor. Med lite reverb. Jag är nöjd =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag säger bara en sak: Ez drummer. Har inte hört nån som inte gillar det 😕 kostar 1495 kr men i studio -5/06 får man med en rabatt på 200 kr om jag inte minns fel....Har inte testat programmet själv men jag har lyssnat ^^ o det låter riktigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...