Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Här kommer värsta nybörjarfrågan från värsta nybörjaren med två dagars erfarenhet av cubase =)

Har börjat leka lite med cubase LE som jag fick med mitt nya ljudkort, har fattat hur jag spelar in lite gitarr och såntdära, MEN! Jag vill ha trummor också, vilket verkar vara lättare sagt än gjort för oss som inte har något MIDI-keyboard...ännu.

Frågan är alltså; finns det något käckt litet -gärna freeware eller billigt- program som man kan göra midislingor i och sedan plocka in i cubase eller går det att göra på plats i cubase kanske?

Annons
Posted (edited)

Groove Agent 2 behöver inte ett midikeyboard för att funka. Bara att välja stil, hur avancerat "trummisen" ska spela och trycka play. Lite senare kommer EZdrummer, som jag har hört ska vara jättebra (och billigare än GA2).

Annars för att göra egna loopar så kan du ju alltid göra egna i pianoroll i Cubase. Det är lite segjobbat, men det går.

Edited by binary78
Posted

Du kan ockdå ladda hem trummidifiler gratis från nätet och använda gratisljud av olika slag. Kolla på gratistråden här på forumet för tips om olika trumpluggar och soudnfonts 😄

Posted (edited)
Annars för att göra egna loopar så kan du ju alltid göra egna i pianoroll i Cubase. Det är lite segjobbat, men det går.

Varför hålla på med trumloopar i pianorullen? Det finns ju en drum editor där du bygger en trumloop hur enkelt som helst. Om den finns i Cubase LE, det vet jag inte. Den finns i alla fall i SE och SX.

Samuel

Edited by Sampel
Posted

Nix, den -som det verkar- trevliga grejen finns nog inte med i LE, jag har letat och läst manualen, men nix.

Fast nu har jag en bonusfråga; MIDI-inspelningar kommer ju inte med när man gör en audio mixdown, tydligen måste man göra ett audiospår av MIDI:n först, men hur då? Manualen hade inget att säga på den punkten!

Posted
Varför hålla på med trumloopar i pianorullen? Det finns ju en drum editor där du bygger en trumloop hur enkelt som helst.

SUPERWORD!! 😎

Posted

File-Export-Audio Mixdown.

Midin spelar du inte in eftersom midi inte är ljud.

Så du måste ha nåt annat som ger ljudet, tex en plugg eller extern modul.

Du måste även sola spåret du skall mixa ner + markera hela partiet med den där blå saken (tidslinjen) som jag inte kommer ihåg namnet på!

Posted

Varför hålla på med trumloopar i pianorullen? Det finns ju en drum editor där du bygger en trumloop hur enkelt som helst. Om den finns i Cubase LE, det vet jag inte. Den finns i alla fall i SE och SX.

Samuel

Ja jag har iofs aldrig använt trum-editorn nånting. Jag satt tidigare i FL Studio, och då kom jag automatiskt att tänka på pianorullen.

Men det är helt riktigt, det finns en bra drumeditor i SX. Nu ska jag bara lära mig den 😎

Posted
Nix, den -som det verkar- trevliga grejen finns nog inte med i LE, jag har letat och läst manualen, men nix.

Det verkar som om fler har upptäckt detta... Citat hämtat från en annan tråd om trummljud.

Posted

Se på midi som dataålderns motsvaighet till noter; Alltså information om vad som ska spelas och hur. Sen behövs ett valfritt instrument för att spela upp det. Du kan alltså med fördel komponera i midi, antingen genom att klicka in toner i pianorullen/grid edit eller jamma in via ett midikeyboard eller en kombination av båda. Sen måste du styra ut midiljuden till något som låter. Mjukvaru/hårdvarusynt eller ljudkortets egen inbyggda synt.

Posted

Fast nu har jag en bonusfråga; MIDI-inspelningar kommer ju inte med när man gör en audio mixdown, tydligen måste man göra ett audiospår av MIDI:n först, men hur då? Manualen hade inget att säga på den punkten!

Jag hade ett liknande problem att MIDIn inte "följde med" när jag exporterade. Jag löste det dock genom att kryssa i alternativet Real-Time Export. Testa det! 😕

Posted

jag kom till sist på hur d funkade. Fast jag hade ett litet helv* innan. Visade sig att jag inte fick nåt ljud när jag exporterade mina miditrummor som WAV. Men som ..eh..AIFF var det nog, då funkar det minsann! Nu har jag trummor. Med lite reverb. Jag är nöjd =)

• 3 weeks later...
Posted

Jag säger bara en sak: Ez drummer. Har inte hört nån som inte gillar det 😕 kostar 1495 kr men i studio -5/06 får man med en rabatt på 200 kr om jag inte minns fel....Har inte testat programmet själv men jag har lyssnat ^^ o det låter riktigt bra