Jump to content
Annons

Vad är ditt senaste "musikfynd"?


bdatony

Recommended Posts

Jag blir någon gång vartannat år som nyförälskad i någon artist, musiker eller mer sällan en musikstil. (Musik ÄR kärlek så man KAN säga så)

1989 upptäckte jag fusionJazz i en skivaffär. STORT var det?

Joss Stone hörde jag på Bengans och trodde jag skulle trilla baklänges.

Mitt senaste fynd är Jamie Cullum. (Det var alltså inte jag som hittade honom, utan jag upptäckte hur bra han är...)

Ruskigt bra sjungande ung man med piano. Entertainer med en del humor också. Bra musiker i bandet.

Tänkte vi kunde dela med oss av den senaste "kärleken" här så kanske vi kan hitta nåt litet nytt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har ingen alldeles färsk förälskelse på gång, men några hyfsat nya kan jag väl dra, tror jag har nämnt allihop på det här forumet tidigare. Tigas skiva (Sexor) t ex är fantastisk. Hystereos (Corporate Crimewave) likaså.

Shoebomber finns det ett band eller en artist som heter också, som har en skiva som finns att ladda ner gratis på http://www.korovision.com/. Helt fantastisk musik, elektroniskt och stökigt, introvert och hookigt, naivt och rebelliskt på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

En purfärsk (typ 2 dagar)är Nobuo Uematsu, japansk kompositör. Han har tydligen skirivit musiken till Final Fantasy spelen om jag inte missuppfattat allt Nu har jag bara hört en hel låt/verk (sepiroth) men den/det är fantastisk/t. Får återkomma senare när jag hört mer.

Annars så är vände låten "micro cuts" med Muse uppochner på mitt sätt att se på och skriva musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

En purfärsk (typ 2 dagar)är Nobuo Uematsu, japansk kompositör. Han har tydligen skirivit musiken till Final Fantasy spelen om jag inte missuppfattat allt Nu har jag bara hört en hel låt/verk (sepiroth) men den/det är fantastisk/t. Får återkomma senare när jag hört mer.

Ueamtsu är grymt bra... föll själv för honom när jag spelade igenom Final Fantasy 7 för 5 år sen eller så. Har sedan dess spelat ut 4:an, 5:an, 6:an, 8:an och 9:an också och han håller alltid hög kvalité på musiken.

Den senaste "kärleken" är väl Marvin Gayes skiva "What's Going On". Tankade den från nätet för ett par veckor sen, och nu väntar jag ett eget exemplar på tisdag (hoppas jag). Om nån kan tipsa om några mer bra Motown-skivor så vore det guld. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Svenska bandet The tiny tycker jag bitvis låter fräscht. Sagolikt med underbart arrangerade låtar och udda instrument utan att vara kliché. "They say its weird" går att se på Ztv ibland om man har tur.

Känns som att hon är del av en ny sång- och känslostil som jag absolut gillar. Kommer ni över They say it´s weird med The tiny så digga den. Positiv känsla, också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd 😏 Flytta till musiktips kanske?

Jag känner igen det där med "vartannat år", ibland är det ännu mer sällan. Min senaste förälskelse - sedan ett par månader - är Angela McCluskey (album: The Things We Do). Fantastiskt speciell och laddad röst i relativt lättsmält men ändå spännande musikalisk omgivning. Riktigt jävla bra!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd 😕 Flytta till musiktips kanske?

Jag känner igen det där med "vartannat år", ibland är det ännu mer sällan. Min senaste förälskelse - sedan ett par månader - är Angela McCluskey (album: The Things We Do). Fantastiskt speciell och laddad röst i relativt lättsmält men ändå spännande musikalisk omgivning. Riktigt jävla bra!

/Bengan

Riktigt bra!

Speciell röst, hon låter lite som någon jag inte kan komma på just nu. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt senaste fynd är Jamie Cullum.

Fascinerande, det är bara en dryg vecka sen jag köpte en skiva med honom. Eftersom piano är mitt favoritinstrument så passar det ju. Andra favoriter i liknande genre är Jamiroquai och Incognito.

De artister jag tycker mest om att lyssna på för tillfället är:

Jorma Kaukonen, Camel, Caravan, Santana samt Jerry Garcia och Merl Saunders i olika konstellationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny och ny....

I ett års tid har jag varit fullkomligt upp över mina öron i CLANNAD!

Dom som gav Enya sin berömmelse faktiskt...

De var också de som t.ex gjorde titelmelodin till "The last of the Mohikans"

Grym keltisk musik......!!!!

::suck::

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm

Av vilken anledning gillar du the johnsons?

//Nyfiken alltså

Hur kan man inte gilla dem? Antonys röst är ju helt fantastisk, man blir ju lika ledset hoppfull som han låter när man lyssnar på det.

Mitt senaste fynd är nog keyboard/trumset-duon Wizardzz, eller enmansbandet Merz. Köpte Merz skiva "Loveheart" ungefär när den kom ut men den fastnade aldrig förrän jag gav den en ny chans förra veckan. Sen dess har jag lyssnat på den dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en konsert med neosoul-tjejen Leelah James på Tv. Dagen efter köpte jag skivan. Skön och inspirerande. Samma dag köpte jag också Mary J Blidges nya, bara för att, samt hiphopparen Slim Thugs "already platinum" eftersom den är producerad av Neptunes.

För ett tag sen köpte jag lite grime: Kano, Wiley och Dizzee Rascaal. Grime är ju egentligen mestadels underjord, och dessa tre skivsläpp sägs vara ganska dåliga. Men det är en smaksak eftersom det är grime.

Lyssnade på Tiger lou hos en vän i veckan, så det blir att införskaffa en skiva med dom också.

För ett tag sedan rotade jag fram en mjölkback med undangömda vinyler, och fann Michael Jackson "Off the wall" och "Bad". Eftersom ja inte har dom på cd så blev den en väldig inspirationschock.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm

Av vilken anledning gillar du the johnsons?

//Nyfiken alltså

Vackert vemod. Egentligen inget nydanande men så jädra vackert.

Kul att Mats_S nämner McCartneys senaste. Sista låten skulle jag kunna ha tyckt

varit en av Maccas bästa om det inte lät så mycket Curtis Mayfield People Get Ready om den. Resten av plattan håller hög klass. Kul att du också nämner Seal, hans Kissed from a rose är så in i bängen fantastisk att den når upp Brian Wilson-Lennon-McCartney-klass, men den är ju gammal.

Kul tråd. Bra initiativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte Pain of Salvation för ett tag sedan. Det bandet har ta mig fan gjort allting! Och dom är dessutom så vansinnigt skickliga musiker allihopa, utan att behöva spela vansinnigt snabbt i Dream Theater-stil. Och sångaren Daniel Gildenlöw kan ta mig fan sjunga på precis vartenda sätt! Jag älskar det!!! 🙂

Rekommenderas varmt till alla som gillar progressiv musik. (Och som inte har någonting emot lite tunga gitarrer, även om dom har gjort en helakustisk platta också...) 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...