HONUNG Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Ibland har man ju haft tiden att försöka hitta ett roligt eller knepigt ljud. Hur lÄngt har du gÄtt? Jag kan motvilligt erkÀnna att jag har testat lÀgga micken pÄ golvet sedan sjungit genom ett Papprör med mindre lyckat resultat.
Vallhagen Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag gjorde en rĂ€tt uppskattad insats hĂ€r: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12223&st=39 đ
captain nemo (oregistrerad) Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag hade viss framgÄng under 80-talet genom att sÀtta ett par gamla hörlurar pÄ huvudet, med den ena hörsnÀckan över munnen, in i en distbox, in i en digital delay, in i en flanger, in i gitarrförstÀrkaren. //nemo
Florian le Sage Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 sm-57 pÄ hi-hat,bara för att terra mig sjÀlv-inte att rekommendera-hÄrt och konstigt ljud!
giggsy Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag anvĂ€nde ett par Walkman-hörlurar som mick en gĂ„ng pĂ„ 80-talet nĂ€r jag skulle spela in Heta Linjen đČ
drok (oregistrerad) Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 sm-57 pÄ hi-hat,bara för att terra mig sjÀlv-inte att rekommendera-hÄrt och konstigt ljud! Ja herregud den var riktigt tosig. Jag kÀnner en kille som sjunger genom en tröja istÀllet för att ordna puffskydd.
HONUNG Postat 26 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2006 Jag gjorde en rĂ€tt uppskattad insats hĂ€r: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12223&st=39 đ HAHA Ăr du frisk? đ Giggsy, nemo-> PĂ„ 80-talet verkade det som det var mycket populart att sjunga i hörlur:) Jag var ju bara barnet dĂ„ Florian-> Helknasigt đ
hegobald Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 (redigerat) Var ljudtekniker Ă„t Dana Dragomir en gĂ„ng pĂ„ slutet av 80-talet. Skulle micka upp henne live i en kyrka i Vilhelmina och hade en AKG C12 som mick. TyvĂ€rr hade jag inte fĂ„tt med nĂ„n upphĂ€ngning till den utan hade den stumt i micstativet.. Problemet var bara det att nĂ€r Dana spelar pĂ„ sin panflöjt sĂ„ stampar hon gĂ€rna takten med foten vilket i sin tur skapade bummliga (oönskade) basbumpar... Lösningen pĂ„ problemet fick bli att stĂ€lla micstatviet pĂ„ 3st psalmböcker (jag var ju i en kyrka).. Det funkade faktiskt riktigt bra đ EDIT: Förresten.. SM57 pĂ„ hihat kör jag alltid med live dĂ„ det Ă€r rockmusik.. Brukar lĂ„ta virvelmicken (en SM57) ta in hihatten... Tillsamans med CM2 som overhead sĂ„ funkar det skitbra pĂ„ rock.. Live i alla fall. Redigerat 26 april 2006 av hegobald
HONUNG Postat 26 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2006 Jag kĂ€nner en kille som sjunger genom en tröja istĂ€llet för att ordna puffskydd. ge han en Billig hĂ„v, ett paket strumpbyxor och ett gummiband đ Ăckligt med dreggel pĂ„ tröjan đ
belsebub Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Jag har testat att micka en baskagge genom en 15" bas med trasig kon som var limmad med trÀlim. Hur det lÀt öööööh typ ILLA
KillwithSkill Postat 26 april 2006 Postat 26 april 2006 Det Ă€r ju inget konstigt med att mika upp en hihat med en sm57a! đ DĂ€remot sĂ„ finns det INGEN som slĂ„r mitt konstigaste mikning: Det Ă€r ju alltid en massa snack om hurvida bra en mik lĂ„ter, eller hur? "-Ja, jag tycker att en SM57a lĂ„ter bĂ€st pĂ„ en fyrtolva bla bla osv osv..." Men eftersom en mik lĂ„ter bra, varför inte mika upp just den miken som lĂ„ter bra? Eftersom den lĂ„ter sĂ„ bra... "-Ăh, den hĂ€r miken lĂ„ter sĂ„ jĂ€vla bra, sĂ„ vi mikar upp den..!" đđČ
tbruce Postat 29 april 2006 Postat 29 april 2006 Jag gjorde en rĂ€tt uppskattad insats hĂ€r: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12223&st=39 đł Just det... Ă€r det du som lĂ„ter som att du hĂ„ller pĂ„ att spy i micken? đ
Henrik Andersson Vogel Postat 1 maj 2006 Postat 1 maj 2006 (redigerat) Kul trÄd i denna vÀrld av "sÄhÀr ska man göra och allt annat Àr fel". En kul grej Àr att sÀtta t.ex en SM57 nÄgon millimeter frÄn en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller nÄgon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in nÀr man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör tvÄ stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vÀnda en SM57 rakt ned i golvet nÄgon meter framför ett trumset en gÄng, har inte testat det sjÀlv. HÀlsningar /Henrik Redigerat 1 maj 2006 av Vogel
giggsy Postat 1 maj 2006 Postat 1 maj 2006 Kul trĂ„d i denna vĂ€rld av "sĂ„hĂ€r ska man göra och allt annat Ă€r fel". En kul grej Ă€r att sĂ€tta t.ex en SM57 nĂ„gon millimeter frĂ„n en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller nĂ„gon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in nĂ€r man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör tvĂ„ stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vĂ€nda en SM57 rakt ned i golvet nĂ„gon meter framför ett trumset en gĂ„ng, har inte testat det sjĂ€lv. HĂ€lsningar /Henrik Undrar om det funkar med heltĂ€ckningsmatta? SpĂ€nnande att prova, i alla fall. đ
Henrik Andersson Vogel Postat 1 maj 2006 Postat 1 maj 2006 Kul trĂ„d i denna vĂ€rld av "sĂ„hĂ€r ska man göra och allt annat Ă€r fel". En kul grej Ă€r att sĂ€tta t.ex en SM57 nĂ„gon millimeter frĂ„n en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller nĂ„gon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in nĂ€r man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör tvĂ„ stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vĂ€nda en SM57 rakt ned i golvet nĂ„gon meter framför ett trumset en gĂ„ng, har inte testat det sjĂ€lv. HĂ€lsningar /Henrik Undrar om det funkar med heltĂ€ckningsmatta? SpĂ€nnande att prova, i alla fall. đ Man har ju vĂ€ldigt lite att förlora pĂ„ att testa. Men jag tror att det som gör att man kan fĂ„ ett vĂ€ldigt stort ljud pĂ„ detta sĂ€tt Ă€r just att miken befinner sig invid en reflekterande yta. Tjipp, Henrik
halfre (oregistrerad) Postat 28 maj 2006 Postat 28 maj 2006 Spelade in en hardcore demo med en sm57 pÄ golvet direkt in i ett technics kasset deck. den fick ta upp sÄng trummor och elgitarr! Det "bÀsta" sound jag fÄtt till...
kakelugn Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 konstig mickning jo ni. 1. tag en stycken kaffebryggare hÀll i ca 2 dl hallonsoda slÄ pÄ kaffebryggaren. vÀnta till det börjar dofta hallon i studion. tryck pÄ rek pÄ inspelnings enheten sÄ kommer det att höras ett bubblande ljud. 2. tag en stycken damsugare slÄ pÄ den gnugga mickrofonen intensivt mot den rÀfflade ytan dÀr luften sugs ut ur dammsugaren ger en rolig effekt. 3. skrik igenom ett par mikrofoner pÄ en elgitarr koppla gitarren igenom koola effekter men mycka ljud. oxo en rolig effekt. NOTE det fanns ingen annan vÀtska att anvÀnda
Eliasson Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Mickade virveltrumma med ett par AKG K240 lurar. Faktiskt riktigt bra ljud, lite "vÄtt" sÄdÀr. Har Àven testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lÀt mindre bra. Men apropÄ SM57, har gjort mÄnga rock och metalinspelningar med SM57 som överhÀng. Brukar oftast lÄta helrÀtt för rockmusik. Det sÀgs ju att kent Äkte med tre SM57Žor pÄ trumsetet pÄ första turnén. 2 överhÀng o en i kicken. Har Àven mickat fiol med SM57, testade först Röde NT ettor och neumann U47. SM57Žan lÀt bÀst för det ÀndamÄlet. Konstigt nog. En annan lite weird sak var att Neumanns KM84 (?) lÀt förvÄnande prima pÄ virveltrumma.
Hellpig Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. đ
dancedancedance Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 jag spelar ibland flĂŒgelhorn genom en gammal hörlur. fĂ„r lite milessound. vĂ€ldigt dĂ€mpat.
lavrell Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. đ Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nĂ€mligen sĂ„ fortfarande och har gjort sĂ„ lĂ€nge vad jag vet đ
isotone Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Har sjungit in verserna pĂ„ en lĂ„t genom den inbyggda talkbackmicken i ett Soundcraftbord modell Ă€ldre. Det lĂ€t skitsnyggt men det var lite jobbigt eftersom jag fick stĂ„ framĂ„tlutad över bordet för att komma nĂ€ra samtidigt knappen behövde hĂ„llas in. đ
hegobald Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 VĂ€ldigt mycket SM57 i den hĂ€r trĂ„den.. Ăr det mĂ„nne favoritmicken? Kom pĂ„ en knasig uppmickning jag gjorde runt 1980.. Hade inte sĂ„ mĂ„nga mickar sĂ„ jag anvĂ€nde en Hosiden mic köpt pĂ„ Hobbex för cirkus 150:-. Den hade inbyggt fjĂ€derreveb som lĂ€t asdĂ„ligt.. Men nĂ€r jag mickade baskaggen med den sĂ„ fick ett frĂ€nt rymdsound... Klart udda đ
IDF Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 hörlurar o 57or Ă€r ju klassiker vid det hĂ€r laget..đź jag har mickat: - virveltrumma med 58 med pĂ„tejpat hushĂ„llspappersrör.. det lĂ€t....udda.. - sĂ„ng genom en gammal högtalare jag hittade i min fars garage, det lĂ€t jĂ€drans udda o instĂ€ngt.. - lajnat en laptop genom en behringer mixer, och det lĂ€t bra tills jag satte i nĂ€tadaptern. dĂ„ surrade det sĂ„ mkt att ingen hörde ngt alls! - satt en orange dynamisk 50spĂ€nns mick pĂ„ en tv, och samplat coola filmer(hahahaha!!) och det surrade sĂ„ mkt att det inte var ngn idĂ© att spara..đČ - ett helt band med en 57 riktad frĂ„n instrumenten. det blev asgött! lite iaf. det var punk, pĂ„ bandare. - samma orangea dynamiska plastmick som tidigare nĂ€mndes slaktades och monterades i en gammal gitarrkropp, vilken jag fĂ€ste tvĂ„ strĂ€ngar pĂ„. lĂ€t som.. kinesiska instrument..đđ :D kommer inte pĂ„ ngt mernu, men det lĂ€r vĂ€l dyka upp snart..đ peace
Hellpig Postat 13 juni 2006 Postat 13 juni 2006 Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. đČ Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nĂ€mligen sĂ„ fortfarande och har gjort sĂ„ lĂ€nge vad jag vet đ Njet, det var Palle i Aukustik (stavning vet jag inte...). För övrigt fanns det ett annat band med samma gimmick (att spela med aukustiska instrument) i samma omrĂ„de som hade döpt sig till Bakustisk. đź
Mr.Barbeque Postat 14 juni 2006 Postat 14 juni 2006 Ah jag blev sĂ„ sugen pĂ„ att testa det dĂ€r med hörlurar som mic, sĂ„ jag pluggade in ett par AKG K171 som mic pĂ„ PAt. Och en Sony F-V420-mic hamnade pĂ„ hörlursutgĂ„ngen. RĂ€tt coolt faktiskt, Ă€ven om det nu rent tekniskt Ă€r en sjĂ€lvklarhet... đ
Finito Postat 25 juni 2006 Postat 25 juni 2006 En rolig sak jag testade pĂ„ var att slĂ„ mickar pĂ„ platser "dĂ€r dom int hör hemma" Typ beta 52 pĂ„ virvel, dpa 4006 in i kicken o.s.v har faktist allt innspelat om nĂ„gon vill höra pĂ„ resultaten đ€Ș en sak vat jag att en beta 52 inte ska vara pĂ„ en virvel đ ja eller fan vet fall det Ă€r de man söker efter đ
kaffe Postat 25 juni 2006 Postat 25 juni 2006 Spelade in en saxofon med nÄn billig stormembransmick. Riktade den snett upp mot taket bort frÄn dÀr saxofonisten stod. Blev riktigt gött dansbandsljud och behövde inte ens reverb.
Jens-RKLR (oregistrerad) Postat 25 juni 2006 Postat 25 juni 2006 Fick tag pÄ en liten, underlig konding, stor som en tÀndare ungefÀr, som stoppades i en kondom. Knöt Ät den hÄrt och sÀnkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrÄn en skrikande Marshall. Funkade grymt bra pÄ hÄrt fingerspel, mindre bra pÄ allting annat.
DrHans Postat 25 juni 2006 Postat 25 juni 2006 Fick tag pĂ„ en liten, underlig konding, stor som en tĂ€ndare ungefĂ€r, som stoppades i en kondom. Knöt Ă„t den hĂ„rt och sĂ€nkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrĂ„n en skrikande Marshall. Funkade grymt bra pĂ„ hĂ„rt fingerspel, mindre bra pĂ„ allting annat. Ăr det sant? VarifĂ„rn fick du den iden? LĂ„ter jĂ€ttekonstigt đ€Ș Finns resultatet att lyssna pĂ„?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.