Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ibland har man ju haft tiden att försöka hitta ett roligt eller knepigt ljud.

Hur lÄngt har du gÄtt?

Jag kan motvilligt erkÀnna att jag har testat lÀgga micken pÄ golvet sedan sjungit genom ett Papprör med mindre lyckat resultat.

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Jag hade viss framgÄng under 80-talet genom att sÀtta ett par gamla hörlurar pÄ huvudet, med den ena hörsnÀckan över munnen, in i en distbox, in i en digital delay, in i en flanger, in i gitarrförstÀrkaren.

//nemo

Postat

Jag anvĂ€nde ett par Walkman-hörlurar som mick en gĂ„ng pĂ„ 80-talet nĂ€r jag skulle spela in Heta Linjen đŸ˜Č

drok (oregistrerad)
Postat
sm-57 pÄ hi-hat,bara för att terra mig sjÀlv-inte att rekommendera-hÄrt och konstigt ljud!

Ja herregud den var riktigt tosig.

Jag kÀnner en kille som sjunger genom en tröja istÀllet för att ordna puffskydd.

Postat (redigerat)

Var ljudtekniker Ă„t Dana Dragomir en gĂ„ng pĂ„ slutet av 80-talet. Skulle micka upp henne live i en kyrka i Vilhelmina och hade en AKG C12 som mick. TyvĂ€rr hade jag inte fĂ„tt med nĂ„n upphĂ€ngning till den utan hade den stumt i micstativet.. Problemet var bara det att nĂ€r Dana spelar pĂ„ sin panflöjt sĂ„ stampar hon gĂ€rna takten med foten vilket i sin tur skapade bummliga (oönskade) basbumpar... Lösningen pĂ„ problemet fick bli att stĂ€lla micstatviet pĂ„ 3st psalmböcker (jag var ju i en kyrka).. Det funkade faktiskt riktigt bra 🙂

EDIT: Förresten.. SM57 pÄ hihat kör jag alltid med live dÄ det Àr rockmusik.. Brukar lÄta virvelmicken (en SM57) ta in hihatten... Tillsamans med CM2 som overhead sÄ funkar det skitbra pÄ rock.. Live i alla fall.

Redigerat av hegobald
Postat
Jag kÀnner en kille som sjunger genom en tröja istÀllet för att ordna puffskydd.

ge han en Billig hĂ„v, ett paket strumpbyxor och ett gummiband 🙂

Äckligt med dreggel pĂ„ tröjan 🙂

Postat

Jag har testat att micka en baskagge genom en 15" bas med trasig kon som var limmad med trÀlim. Hur det lÀt öööööh typ ILLA

Postat

Det Ă€r ju inget konstigt med att mika upp en hihat med en sm57a! 😎

DÀremot sÄ finns det INGEN som slÄr mitt konstigaste mikning:

Det Àr ju alltid en massa snack om hurvida bra en mik lÄter, eller hur?

"-Ja, jag tycker att en SM57a lÄter bÀst pÄ en fyrtolva bla bla osv osv..."

Men eftersom en mik lÄter bra, varför inte mika upp just den miken som lÄter bra? Eftersom den lÄter sÄ bra...

"-Öh, den hĂ€r miken lĂ„ter sĂ„ jĂ€vla bra, sĂ„ vi mikar upp den..!" 😛đŸ˜Č

Postat (redigerat)

Kul trÄd i denna vÀrld av "sÄhÀr ska man göra och allt annat Àr fel".

En kul grej Àr att sÀtta t.ex en SM57 nÄgon millimeter frÄn en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller nÄgon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in nÀr man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör tvÄ stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vÀnda en SM57 rakt ned i golvet nÄgon meter framför ett trumset en gÄng, har inte testat det sjÀlv.

HĂ€lsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat

En kul grej Àr att sÀtta t.ex en SM57 nÄgon millimeter frÄn en reflekterande yta, t.ex kontrollrumsfönstret, golvet, eller nÄgon dörr. Det blir en finfin rumsmik att mixa in nÀr man spelar in trummor, gitarr eller liknande. Kör tvÄ stycken för stereo. Min kompis testade med gott resultat att vÀnda en SM57 rakt ned i golvet nÄgon meter framför ett trumset en gÄng, har inte testat det sjÀlv.

HĂ€lsningar

/Henrik

Undrar om det funkar med heltÀckningsmatta?

SpĂ€nnande att prova, i alla fall. 🙂

Postat

HĂ€lsningar

/Henrik

Undrar om det funkar med heltÀckningsmatta?

SpĂ€nnande att prova, i alla fall. 🙂

Man har ju vÀldigt lite att förlora pÄ att testa. Men jag tror att det som gör att man kan fÄ ett vÀldigt stort ljud pÄ detta sÀtt Àr just att miken befinner sig invid en reflekterande yta.

Tjipp,

Henrik

• 4 veckor senare...
halfre (oregistrerad)
Postat

Spelade in en hardcore demo med en sm57 pÄ golvet direkt in i ett technics kasset deck. den fick ta upp sÄng trummor och elgitarr! Det "bÀsta" sound jag fÄtt till...

• 3 veckor senare...
Postat

konstig mickning jo ni.

1. tag en stycken kaffebryggare hÀll i ca 2 dl hallonsoda slÄ pÄ kaffebryggaren. vÀnta till det börjar dofta hallon i studion. tryck pÄ rek pÄ inspelnings enheten sÄ kommer det att höras ett bubblande ljud.

2. tag en stycken damsugare slÄ pÄ den gnugga mickrofonen intensivt mot den rÀfflade ytan dÀr luften sugs ut ur dammsugaren ger en rolig effekt.

3. skrik igenom ett par mikrofoner pÄ en elgitarr koppla gitarren igenom koola effekter men mycka ljud. oxo en rolig effekt.

NOTE det fanns ingen annan vÀtska att anvÀnda

Postat

Mickade virveltrumma med ett par AKG K240 lurar. Faktiskt riktigt bra ljud, lite "vÄtt" sÄdÀr.

Har Àven testat micka baskagge med ett 4x12 kabinett. Det lÀt mindre bra.

Men apropÄ SM57, har gjort mÄnga rock och metalinspelningar med SM57 som överhÀng. Brukar oftast lÄta helrÀtt för rockmusik. Det sÀgs ju att kent Äkte med tre SM57Žor pÄ trumsetet pÄ första turnén. 2 överhÀng o en i kicken.

Har Àven mickat fiol med SM57, testade först Röde NT ettor och neumann U47. SM57Žan lÀt bÀst för det ÀndamÄlet. Konstigt nog.

En annan lite weird sak var att Neumanns KM84 (?) lÀt förvÄnande prima pÄ virveltrumma.

Postat

Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. 😆

Postat
Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. 😆

Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nĂ€mligen sĂ„ fortfarande och har gjort sĂ„ lĂ€nge vad jag vet 😎

Postat

Har sjungit in verserna pĂ„ en lĂ„t genom den inbyggda talkbackmicken i ett Soundcraftbord modell Ă€ldre. Det lĂ€t skitsnyggt men det var lite jobbigt eftersom jag fick stĂ„ framĂ„tlutad över bordet för att komma nĂ€ra samtidigt knappen behövde hĂ„llas in. 😉

Postat

VĂ€ldigt mycket SM57 i den hĂ€r trĂ„den.. Är det mĂ„nne favoritmicken?

Kom pĂ„ en knasig uppmickning jag gjorde runt 1980.. Hade inte sĂ„ mĂ„nga mickar sĂ„ jag anvĂ€nde en Hosiden mic köpt pĂ„ Hobbex för cirkus 150:-. Den hade inbyggt fjĂ€derreveb som lĂ€t asdĂ„ligt.. Men nĂ€r jag mickade baskaggen med den sĂ„ fick ett frĂ€nt rymdsound... Klart udda 😉

Postat

hörlurar o 57or Ă€r ju klassiker vid det hĂ€r laget..😼

jag har mickat:

- virveltrumma med 58 med pÄtejpat hushÄllspappersrör.. det lÀt....udda..

- sÄng genom en gammal högtalare jag hittade i min fars garage, det lÀt jÀdrans udda o instÀngt..

- lajnat en laptop genom en behringer mixer, och det lÀt bra tills jag satte i nÀtadaptern. dÄ surrade det sÄ mkt att ingen hörde ngt alls!

- satt en orange dynamisk 50spĂ€nns mick pĂ„ en tv, och samplat coola filmer(hahahaha!!) och det surrade sĂ„ mkt att det inte var ngn idĂ© att spara..đŸ˜Č

- ett helt band med en 57 riktad frÄn instrumenten. det blev asgött! lite iaf. det var punk, pÄ bandare.

- samma orangea dynamiska plastmick som tidigare nĂ€mndes slaktades och monterades i en gammal gitarrkropp, vilken jag fĂ€ste tvĂ„ strĂ€ngar pĂ„. lĂ€t som.. kinesiska instrument..😉😄 :D

kommer inte pĂ„ ngt mernu, men det lĂ€r vĂ€l dyka upp snart..😄

peace

Postat
Tja, öh, egentligen Ă€r det inte mickning som Ă€r konstig i min anekdot utan vad man mickade. KĂ€nde ett band som var ute o lirade mycket under mitten av 90. För att minska kĂ„nkandet anvĂ€nde trummisen caset till virveltrumman som bastrumma... sĂ„g lite lustigt ut med ett uppmickat case dĂ€r bastrumman brukar stĂ„. đŸ˜Č

Det va möjligtvis inte Ola i Sonny Liston? Han kör nĂ€mligen sĂ„ fortfarande och har gjort sĂ„ lĂ€nge vad jag vet 😉

Njet, det var Palle i Aukustik (stavning vet jag inte...). För övrigt fanns det ett annat band med samma gimmick (att spela med aukustiska instrument) i samma omrĂ„de som hade döpt sig till Bakustisk. 😼

Postat

Ah jag blev sÄ sugen pÄ att testa det dÀr med hörlurar som mic, sÄ jag pluggade in ett par AKG K171 som mic pÄ PAt.

Och en Sony F-V420-mic hamnade pÄ hörlursutgÄngen.

RĂ€tt coolt faktiskt, Ă€ven om det nu rent tekniskt Ă€r en sjĂ€lvklarhet... 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

En rolig sak jag testade pÄ var att slÄ mickar pÄ platser "dÀr dom int hör hemma"

Typ beta 52 pÄ virvel, dpa 4006 in i kicken o.s.v

har faktist allt innspelat om nĂ„gon vill höra pĂ„ resultaten đŸ€Ș

en sak vat jag att en beta 52 inte ska vara pĂ„ en virvel 🙂

ja eller fan vet fall det Ă€r de man söker efter 🙂

Postat

Spelade in en saxofon med nÄn billig stormembransmick. Riktade den snett upp mot taket bort frÄn dÀr saxofonisten stod. Blev riktigt gött dansbandsljud och behövde inte ens reverb.

Jens-RKLR (oregistrerad)
Postat

Fick tag pÄ en liten, underlig konding, stor som en tÀndare ungefÀr, som stoppades i en kondom. Knöt Ät den hÄrt och sÀnkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrÄn en skrikande Marshall. Funkade grymt bra pÄ hÄrt fingerspel, mindre bra pÄ allting annat.

Postat
Fick tag pÄ en liten, underlig konding, stor som en tÀndare ungefÀr, som stoppades i en kondom. Knöt Ät den hÄrt och sÀnkte ner i en PET-flaska fylld med vatten. Placerade spektaklet ca. 3 m ifrÄn en skrikande Marshall. Funkade grymt bra pÄ hÄrt fingerspel, mindre bra pÄ allting annat.

Är det sant? VarifĂ„rn fick du den iden? LĂ„ter jĂ€ttekonstigt đŸ€Ș Finns resultatet att lyssna pĂ„?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.