Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Måste börja med att säga att jag har sökt och läst trådar om Line audio CM2/3 och oktava. Men jag hittade ingen där man jämför med Behringers C-2.

Jag går i funderingarna att köpa små matchade kondensatormikrofoner. Ska till en början mest använda dom till att spela in akustiskgitarr i stereo. Men kommer kanske även senare att använda dom som överhäng på trummor eller rent av bara stereomicka trummor. Om någon har testat någon av dessa två eller möjligtvis båda modellerna så skulle det vara kul att få svar på lite frågor.

Kan Behringers C-2:or verkligen vara matchade? Behringer själva hävdar ju det. Hur låter dom i jämförelse med t ex Line audio's CM3:or. Hur mycket brusar C-2 och CM3? Har för mig att jag läst (Claes inlägg tror jag) att småkondensatormikrofoner har en tendens att brusa mycket. Hur ligger dessa två till där?

Kan man köpa Behringers C-2:or och förvänta sig ett hyfsat ljud eller är det bortkastade pengar? Ska man Snåla två månader och köra på Line audio's CM3:or istället?

*edit*fixade till lite.

Redigerat av Bone
Annons
Postat

har bara provat cm3, men det tycker jag är en grymt bra mick. har en kompis som köpte 2 st för 1600:- på nån musikaffär i göteborg. Det var iofs cm2.

Postat

Får väl se om jag kan låna några Behringer-micar också vid lämpligt tillfälle och göra testinspelningar med dem...

Med tanke på hur deras ECM8000 är, så kan man nog förvänta sig ganska hyfsat ljud - men väldigt kraftigt brus.

Jag skulle hellre ta Line Audio CM3 eller Oktava MK012. Då VET man att det blir kanonbra. 😳

Postat (redigerat)

Tror att det är bortkastade pengar, jag skulle själv ha sparat till cm3 eller eventuellt Oktava MC012.

Har provat ngn av alla dessa kina-klonerna av Neumann KM180-serien som figurerar, tror det var TSM, och de var så dåliga att jag inte ens skulle vilja ha dom gratis.

Line Audio som ej ens försöker vara en klon är dock bra och antagligen är Oktava också bra.

Redigerat av Hans
Postat
Får väl se om jag kan låna några Behringer-micar också vid lämpligt tillfälle och göra testinspelningar med dem...

Ja det skulle vara kul att få höra dom på riktigt. Jag brukar inte vara sådär tokskeptisk mot Behringer men i just det här fallet så känns det som att jag inte riktigt litar på dom.

Med tanke på hur deras ECM8000 är, så kan man nog förvänta sig ganska hyfsat ljud - men väldigt kraftigt brus.

Ja brus är ju inget jag direkt behöver mer av.

Jag skulle hellre ta Line Audio CM3 eller Oktava MK012. Då VET man att det blir kanonbra. 😄
Får se om plånboken tillåter det. Fick mitt studielån igår men efter mat och hyra så blev det bara 200: - kvar 😎 . Ja ja man får väl se hur det blir nästa månad.
Postat

Jag brukar inte försöka gissa vilka egenskaper prylar har när jag inte själv har någon personlig erfarenhet. Men man kan ju försöka sig på ett logiskt resonemang...

Jag vet hur Oktava MC012 och CM3:orna låter. Jag har ett par av varje.

Jag föredrar Oktavamikarna som är av god klass (fortfarande i alla fall, jag har inte hunnit testa CM3:orna så mycket ännu eftersom jag bara haft dem en mycket kort tid, men CM3-orna verkar trevliga).

Jag har en viss uppfattning om hur Behringers B-5 mickar (som är fyra gånger dyrare än deras C-2 om jag räknat rätt) låter i en jämförelse med Oktavorna (efter test i Studio 11 2004 och lyssning på medföljande CD).

Jag tycker B-5 i den relationen låter bumligare och otydligare även om den är någorlunda jämfört med vissa andra, här ej nämnda.

För att fortsätta resonemanget, rimligtvis borde en mikrofon av samma märke men så mycket billigare (C-2 alltså) vara ännu en hel del "sämre", annars skulle företaget ju konkurrera med sig själv, och Behringer är nog alldeles för medvetna om intäktskalkylen för att göra en sådan miss.

Även om CM3 kostar mer än dubbelt så mycket som C-2 så skulle jag nog med ovanstående resonemang som grund, utan någon större ångest, välja Line Audio-mickarna i ditt fall, förutsatt att du kan finansiera köpet. Även om CM3 procentuellt sett är väldigt mycket dyrare så är det ju i kronor och ören inga astronomiska skillnader. Kan du få tag på ett par mickar och testa kan du givetvis övertyga dig själv. Eller om Claes gör en insats...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.