Jump to content
Annons

Introproblem


Vilket intro är bäst?  

29 röster

  1. 1. Vilket intro är bäst?

    • Intro #1
      10
    • Intro #2
      15


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Bleach

* ARTIST/GRUPP: Rhino

* GENRE: Distad pop

* LÅTLÄNGD: 0:32

* KOMPOSITÖR: Erik Svanbom

* PRODUCENT: giggsy & robis

* EV. MEDVERKANDE: -

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 757/746kB

* STATUS: Introtest

Vi har ett problem här. 🙂

Bandet och producenterna har olika åsikter om vad som låter bäst så varför inte göra en gallup? 🙂

Låten är naken i verserna, ungefär som i introt. Sen brakar den iväg med tuffa gitarrer i refrängerna.

Ok, det kan va svårt att veta vad som passar när ni inte får höra mer men vad är er första känsla? Vilket intro känns skönast rent spontant?

Intro #1:

http://38.99.150.144/dl/06d56a931abc40edbe...91vz/Bleach.mp3

Intro #2:

http://38.99.150.139/dl/5b0bf01f0109d32678.../Bleach%202.mp3

Blunda, njut(?) och döm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Som sagt, lite svårt när man inte vet hur låten går. Tycker mest om 1:an och att den ger lite Rufus Wainwright-känsla. Så där schysst konstnärligt. 2:an är väl lite mer kommersiellt gångbar, va?

//saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

2:an är bäst, skit i att försöka göra allt så originellt som möjligt, koncentrera er

på att bygga upp låten på bästa sätt. 1:an låter som ett break man kan köra när

man kört 2 verser och behöver lite variation, eller ett utro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar pompigt och stort med mycket instrument, men i detta fall tycker jag den lilla orgeln (lite dist på den skulle göra det grymt) med den sköra guran är bäst för vad som jag misstänker skall komma. Alltså 2:an är det jag röstat på. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

50-50 nu. Vilken hjälp ni får att välja intro.  😮

😄😄😄

Ja, men det speglar antagligen verkligheten? Det är jämnt skägg här i studion också.

Kan ni inte bara kopiera gitarrsolot från version 2 och lägga in i version 1 så man får höra... 🙂 Vidhåller version 1 oavsett hur ni gör. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ettan var klart bättre.

Tvåan var ganska tråkig där det kommer en ganska (om man jämför med ettan) bred ljudbild direkt och som sedan håller sig på samma nivå tills versen kommer igång. Ettan börjar lite försiktigare, fyller på och ökar ytterligare lite då sången kommer. Klockrent tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på första introt först och det gav mig positiva förväntningar på versen, som man inte fick höra. Men det var ett bra intro!

Intro nummer två gav mig en väldigt tydlig bild av vad som skulle komma. Sångarens "You..." går i princip att räkna ut genom reversed engineering av introt. Mycket tryggt och förutsägbart.

Som fristående intro vinner nummer ett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Obbe (oregistrerad)

Jag tycker tvåan var bättre. Jag anar att den passar ihop bättre med hur låten går sen, efter din beskrivning. Gillar basmattan med orgel/synth-ljudet och basen. Men det blir nog bra vilket ni än väljer...

Link to comment
Dela på andra sajter

2:an helt klart. Det är ju en svagt melankolisk melodi det här. så varför ge gärnet från början? Dämpa gitarren, slå av disten och på med en phaser, låt gitarren vandra emot lyssaren fram nån stans långt bortifrån och gradvis komma närmre / få starkare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då var låten mixad. Till slut blev det #2.

#1 finns dock i en mix också. Kan eventuellt komma till användning som singelbaksida eller nåt.

Nästa gallup blir att gissa vilket intro som bandet respektive producenterna diggade. 😏

Kan göra ett kombinationsintro (#1 med gitarrplonk) nästa vecka om intresse finns?

I vilket fall som helst, stort tack till alla som höjde sina röster! Det är mkt värdefullt med neutrala öron i såna här lägen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...