Jump to content
Annons

Widescreen eller "vanlig"?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag tänkte köpa nya monitorer (bildskärmar), 20" tft blir d....nu e frågan vad jag ska köpa, vanliga eller widescreens? Widescreens e ju mycket billigare nämligen....men vilket är bäst, sett ur ett musikprogram perspektiv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
SteffeB (oregistrerad)

Själv tycker jag att du ska kolla på upplösningen, är ju smått värdelöst med en widescreen om det är låg upplösning, då får du ju inte plats med så mycket ändå. Sen är det ju schysst med en skarp bild också. Har själv 2 st Dell 2001 FP 20" som jag är väldigt nöjd med. Superskarp bild i 1600*1200! Tycker mina skärmar är lagom breda tillsammans, för det mesta sitter iallafall jag å kollar på 1 skärm. Kan nog bli rätt så långt till den andra skärmen om man har bredare. (nästan på gränsen nu)...

Så tycker jag!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare med widescreen? Var då undrar jag. =)

Jag tänkte slå till på den här om ett tag är det planerat:

http://www.theclickstore.se/product_viewer...um=ET.L640C.002

Billigaste jag hittat. Högre upplösning än vad jag har nu å betydligt större arbetsyta. Så ifall den inte är trasig får jag anta att det är ett förbannat stort uppköp mot min nuvarande 15"are.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid funderat på varför man lyckas få in superhög upplösning på bärbara datorers skärmar, men på en vanlig 19"-skärm får man nöja sig med 1280 x 1024. Varför är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

SteffeB (oregistrerad)

Hittade en liten recension på pricerunner på ACER AL2061ws. Vill inte verka dryg, men det är kanske smart att lägga några kronor extra på en skärm. Oftast har man ju kvar dem ett tag. Kan vara rätt smart att läsa tester i tidningar, IDG tycker jag brukar ha seriösa tester. Jag tycker personligen att de där 150 extra punkterna på höjden nog behövs. Jag äger själv en bärbar dator med 1680*1050 upplösning och det är stor skillnad! Tycker du att bildkvaliteten inte spelar någon roll så kan du ju tänka på att du nog kommer sitta å stirra på ditt "inköp" säkert 3-4 timmar om dan, å då kan det ju bli lite jobbigt, hehe. 🥰

Steffe

studio.jpg

ACER AL2016ws

"Skärmen har ett otroligt billigt utförande. Skärmen kan ej höjas&sänkas, och bara vinklas några få grader uppåt. Knappar är av sämsta plastkvalitet och det känns som de ska trilla av då man rör vid dem.

Färgåtergivningen är dålig och onaturlig.

För ljusa foto fungerar det ok, men om man har mörka bilder tagna inomhus så måste man ändra brightness och kontrast, vilket ger ännu sämre färgåtergivning och ett konstigt ljus som svider i ögonen.

Att se på film på skärmen är omöjligt, man missar alla detaljer i mörkare partier.

Teoretiskt har skärmen bra upplösning, 1650x1050, men bildkvaliten är så usel att mindre texter, tex i Windows-menyer, flyter ihop och blir oläsbara. Man måste öka text-DPI samt välja clear-type för att det ska bli någorlunda läsbart.

Jag har försökt rita med AutoCad på skärmen, men det är helt omöjligt.

Vid alla andra upplösningar än optimala 1650x1050 blir bilden ännu sämre, så se till att grafikkortet har rätt upplösning.

Denna skärmen är skit. Den borde inte få säljas.

Min 3 år gamla Samsung 17" är mycket bättre. På jobbet har jag en 6 månader gammal 19" Samsung och då snackar vi verkligen skillnad.

Lägg 200:- extra på en riktig skärm så slipper du Acer.

Glöm ej:

skärmen är Widescreen, vilket innebär att skärmen har samma höjd som en 17" skärm trots att den är 20".

Redigerat av SteffeB
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

progg: Ja du....sök på pricerunner så ser du att alla billigaste skärmar upp till ca 4800 är wideformat...kolla här

SteffeB: Nu saxade du visserligen den sämre av två recensioner av den skärmen 🥰, den andra låter betydligt bättre....vem ska man tro på?

Själv har ja suttit å blivit sugen på NEC LCD2070NX, finns här, men jag har inte hört så mkt om den....nästan inga återförsäljare heller....kanske tyder på nåt....?

Edit: nurfen, nu e ju den samsungmonitorn en 19"are, det var 20" ja var ute efter, främst pga att man kan köra fet upplösning

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

SteffeB (oregistrerad)

Hehe, ja det kanske var lite fult å ta den sämsta recensionen. Men å andra sidan så verkar ju den personen som skrivit den veta vad han vill ha. 😄 Jag skulle ju lätt tro på den "sämre" recensionen, tror inte man får en "superskärm" för de pengarna direkt... Såg att skärmarna jag har nu kostar 5.539,69 på dell.se. Jag kan lova att du INTE kommer att bli besviken om du skulle köpa dem. Kan sitta å stirra på de här "hur länge som helst" utan att bli trött i ögonen.

Nec skärmen är säkert också bra förresten. 😄

Hittade på en recension på toms hardware.

http://www.tomshardware.se/skarmar_och_tv/...lla_lcd-02.html

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden upplevs som mindre på en widescreen med samma tum som en vanlig. Detta beror på att bildytan mäts diagonalt, vilket gör att widescreenen inte är lika hög som en vanlig.

Jämför en vanlig TV. För att ansikten ska bli lika stora på en widescreen som på en vanlig 26" så måste du upp i 32".

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nja, så kan du väl ändå inte säga, det beror ju på om ansiktet sänds i wideformat eller inte... och i det här fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det är ju knappast så att allt du ser i en wide screen är ihoptryckt på höjden......

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

nja, så kan du väl ändå inte säga, det beror ju på om ansiktet sänds i wideformat eller inte... och i det här fallet snackar vi ju en monitor, dvs att arbeta i windowsfönster....inte breda ut 4:3 filmer i wide format.....det är ju knappast så att allt du ser i en wide screen är ihoptryckt på höjden......

Det var inte så jag skrev heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...