Jump to content
Annons

Professionella ljudbanker


Sonefors

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, vart hittar jag dessa?

Det jag letar efter ska absolut inte ligga på

demo eller projekt nivå...

Självklart fårstår jag att mycket blir vad man gör

det till, men finns det några självklara alternativ?

Mvh

Sonefors

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Några speciella instrument du letar efter?

Njaa det är det väl, men ändå inte 🙂

Jag gör allt helt enkelt...

Så jag är nog ute efter allt 🙂

Jag kan lägga ut ca 6000:- just nu.

Jag är ute efter något bundle paket, typ...

EDIT: IK Multimedia SampleTank 2 XL är kanske ett bra

alternativ???

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
6295:- hos JAM

Vilket kan då vara bäst att köpa

Köp SampleTank 2XL och få Miroslav Philharmonik gratis! SUPERDEAL!!! 4995:-

Eller East West Quantum Leap Colossus för 6295:- ???

Edit: Det är ju lite mindre ljud i SampleTank 2XL, men att få

2 professionella ljudbanker för det priset kanske räcker för ett tag?

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

. . . är i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, . . .

Först (och en kanske mer filosofisk fråga): vad är "Professionella ljudbanker"? menas det då banker som används av proffs? banker som är skapade av proffs? banker som låter professionellt?

Sedan: Sampletank och Miroslav paketet är mkt prisvärt och låter bra . . ibland (jag har de själv).

Link to comment
Dela på andra sajter

6295:- hos JAM

Vilket kan då vara bäst att köpa

Köp SampleTank 2XL och få Miroslav Philharmonik gratis! SUPERDEAL!!! 4995:-

Eller East West Quantum Leap Colossus för 6295:- ???

Edit: Det är ju lite mindre ljud i SampleTank 2XL, men att få

2 professionella ljudbanker för det priset kanske räcker för ett tag?

Jag tror att Colossus är det bättre valet - även om Sampletank är mycket bra.

Jag har funderat på att skaffa Colossus själv också, som komplement till allt som jag redan har, men har inte fått loss tummarna ännu... 🙂

Efter att ha kört med EWQLSO Slver och Gold, Symphonic Choirs och några till från EastWest ganska länge nu, så är jag helt övertygad om att de tillhör det absoluta toppskiktet.

Behöver du trummor i toppklass, så titta på Scarbee Imperial Drums XL.

Scarbee's övriga sortiment är också verkligen suveränt, så de är väl värda en extra titt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, vart hittar jag dessa?

När det gäller stråkar finns det ju inget mer " Proffesionellt " än Vienna.

Ilio.com / Vienna m.m

Vidare beror det lite på vad du har för program du kör i dagens läge samt dator.

Om du tex tar Colossus så måste du öppna en ny för varje ljud och det tröttar ut dator väldigt fort.Visserlige kan du säkert köra den i Multiläge och på så sätt få ut 16 ljud från varje Colossus men men mycket ljud blir det svårt att hålla reda på vad gåt vart.

Har ioch för sig inte prövat Colossus själv men tvekat inte på att det låter bra.

Ett annat alternativ är ju att köpa samplingskivor istället med dom ljuden du vill ha så slipper du massa ljud som du troligtvis inte kommer att använda.

Efter att ha kört med EWQLSO Slver och Gold, Symphonic Choirs och några till från EastWest ganska länge nu, så är jag helt övertygad om att de tillhör det absoluta toppskiktet.

Håller till 100% med.East-West är utan tvekan det bästa som finns rent allroundmässigt.

Dock tycker jag att deras stråkbiliotek är lite för klassisk men det är som sagt en smaksak.

Stormdrum och Hardcore Bass är däremot helt suveräna.Beroende på vilken musikstil du jobbar primärt i finns det flera andra alternativ till East-West.Dessa är mer inriktade på en viss stil och håller hög klass ju i den stilen men kanske faller i andra.

Tex

Vengance = Superbra Dance/Techno banker men inte mycket mer.

Toontrack = Bra rock trumljud men inte mycker mer osv osv

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i stort behov av mycket professionella

ljudbanker, vart hittar jag dessa?

När det gäller stråkar finns det ju inget mer " Proffesionellt " än Vienna.

Ilio.com / Vienna m.m

Vidare beror det lite på vad du har för program du kör i dagens läge samt dator.

Om du tex tar Colossus så måste du öppna en ny för varje ljud och det tröttar ut dator väldigt fort.Visserlige kan du säkert köra den i Multiläge och på så sätt få ut 16 ljud från varje Colossus men men mycket ljud blir det svårt att hålla reda på vad gåt vart.

Har ioch för sig inte prövat Colossus själv men tvekat inte på att det låter bra.

Ett annat alternativ är ju att köpa samplingskivor istället med dom ljuden du vill ha så slipper du massa ljud som du troligtvis inte kommer att använda.

Vienna ska vara grymt bra - och om man ska upp i den klassen, ska man kanske jämföra mer med EWQLSO Platinum - men bibliotek i den klassen kräver enormt mycket av datorn och ska oftast köras på en (eller flera) datorer vars enda funktion är att köra just det instrumentet, om de ska fungera så bra som det är avsett - så till en ensam dator, är de inte att tänka på... 😲

Eftersom Colossus använder Kompakt Player som motor, så behöver du inte köra en ny instans för varje ljud, utan kan köra flera olika ljud i en och samma plugg. Mycket smidig hantering. 😎

IK Multimedias program streamar inte från hårddisk, utan laddar in ljuden i RAM - och det begränsar förstås en del när det gäller ljudkvaliteten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar!!!...

Ja, nu fick jag lite att tänka på.

Min första tankte var att Colossus var för stort och för billigt

för att vara kvalitativa samplingar. Men jag har läst en massa

possitiva resensioner.

Sampletank och miroslav känns mer kvalitativt p.g.a

att jag helt enkelt fått det intrycket, men alla kan göra ett

falskt första intryck 😄

Jag får ta och fundera ett tag på det här....

PS: Med professionellt menar jag att ljudbankerna

jag köper ska ge mig alla möjligheter att forma det

ljud jag är ute efter, utan att ge efter på upplösning

och kvalitet

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa, jag går mot strömmen och köper

SampleTank 2XL och få Miroslav Philharmonik 😄

Så fort återbäringen kommer så blir det

Ivory 1.5 och ett stycke TRILOGY 😠

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Colossus använder Kompakt Player som motor, så behöver du inte köra en ny instans för varje ljud, utan kan köra flera olika ljud i en och samma plugg. Mycket smidig hantering. 😆

Men hur gör man?. Jag sitter här med Kompakt playaer men förstår itne hur jag ska kunna ändra outputarna? Man kan ju välja flera ljud inne i kompakt player. Men vart ställer man in vart de ska gå?

Lite utanför ämnen men jag sitter just nu med ett stort projekt där datorn sackar ihop eftersom jag har runt 10-12 kompakt playaer uppe samtidigt, jag använder också Waves-pluggar på de flesta spåren 😏 Så datorn mår inte så bra 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

I "Multi"-rutan uppe till vänster, bredvid alla instrument-slots i Kompakt, har du inställning av både midikanal och audioutgång, om du inte har lagt märke till det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I "Multi"-rutan uppe till vänster, bredvid alla instrument-slots i Kompakt, har du inställning av både midikanal och audioutgång, om du inte har lagt märke till det... 🙂

Tack! Nu ska nog datorn kunna jobba lite mer ostört 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
6295:- hos JAM

Vilket kan då vara bäst att köpa

Köp SampleTank 2XL och få Miroslav Philharmonik gratis! SUPERDEAL!!! 4995:-

Eller East West Quantum Leap Colossus för 6295:- ???

Edit: Det är ju lite mindre ljud i SampleTank 2XL, men att få

2 professionella ljudbanker för det priset kanske räcker för ett tag?

Jag tror att Colossus är det bättre valet - även om Sampletank är mycket bra.

Jag har funderat på att skaffa Colossus själv också, som komplement till allt som jag redan har, men har inte fått loss tummarna ännu... :rolleyes:

Efter att ha kört med EWQLSO Slver och Gold, Symphonic Choirs och några till från EastWest ganska länge nu, så är jag helt övertygad om att de tillhör det absoluta toppskiktet.

Behöver du trummor i toppklass, så titta på Scarbee Imperial Drums XL.

Scarbee's övriga sortiment är också verkligen suveränt, så de är väl värda en extra titt.

Vad skulle du säga att jag skulle behöva för att kunna köra EWQSLO Platinum. Hört att det skall vara väldigt krävande. Man vill ju kunna kräma uppemot en sjuhelsikes massa instrument. Funderar på om man inte skall köpa några beggade g5or och koppla ihop eller ngt.

Jag är nämligen sugen på det biblioteket som tusan. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade också utan tvekan valt Colossus.

steflund: Köp annars några billiga PC´s och använd dom som "sample players".

Blir lite billigare. Dom flesta verkar göra så. Även Mac folk.

Intressant... så jag skall alltså ha PC hemma? Ryder vid tanken. =) Jag gled in på soundonlines forum och skall fråga runt där hur de löst det som ngn (hehe) rekommenderade.

EDIT: Hittade massa med roliga tips där på setups m.m Nu är världen genast en ljusare och vackrare planet. EDIT 2: ska rätta lite, jag hittade alltså folk som gjort det... hoppas på svar. hehe

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh - gör som jag - kör både pc & mac. De är bara verktyg 😆

Dessutom är båda skit. Hoppas det kommer ett tredje alternativ.

Kolla även runt lite på NS forumet:

http://www.northernsounds.com/forum/index.php?

Där kan man också hitta en del nyfttig info. Eller fråga.

När det gäller Colossus så kommer det ett "group buy" på det:

http://www.soundsonline-forums.com/showthread.php?t=4356

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag älskar mitt Colossus!!!

Fast vet inte om mitt ram-minne alltid håller med... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
När det gäller stråkar finns det ju inget mer " Proffesionellt " än Vienna.

Ilio.com / Vienna m.m

Vilken verison är mest prisvärt. Har kollat runt lite på thomann bl.a och det finns ju lite olika versioner att välja mellan. Hur långt räcker t.ex. VSL Solo Strings Sen finns det ju också VSL Chamber Strings

Om man som jag är ute efter stråkar som funkar till pop. Både stråkar som funkar till lead slingor men även som funkar att göra små stråkarr med. Vilket skulle ni rekomendera? Som inte är allt för dyrt dvs 😉

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...