Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har preliminärt satt upp en shoppinglista som jag tycker att jag behöver, kommentarer kommer till. Min förhoppning är att erfarenheten i forumet förhindrar mig från att göra onödiga köp/guidar mig in i att göra korrekta köp:

* 1 stycken Reason 3 - programmet har mycket bra enheter som jag vill jobba med

* 1 stycken Sonar 5 producer edition - mycket bra sequenser och editeringsprogram. Min förhoppning är att kunna lägga till andra delar i en grund skapad av reason i Sonar. Är det WAV-sparande osm gäller eller är programmet förenliga på något sätt?

* 1 stycken virtual guitarist - troligen 1:an som jag kan handla billigare. Att den inte går att kombinera med Reason har jag förstått, hur är det med Sonar? Vad behövs som brygga?

* 1 stycken Korg Kontrol49 - främst för US- och Reasonkompatibilitet. Går fader-delen att använda som mixningsverktyg i mixern?

* 1 DI-box - för sång och akustik påläggning

* 2 stycken lasagne kit - ja, det ska bli lasagne ikväll.

* 1 st Osis hair mousse

Vad tror ni?

Annons
Postat (redigerat)

detta ser bra ut. Men skulle jag varit dig skulle jag kört på Cubase+Rason iställetför Sonar. Detta av den enkla anldningen att dessa går att synka via Rewire.

Kanske skulle jag kört med ett annat klaviatur och sedan kört med någon midikontroller för att ratta reglarna i mixern (mjukvarumixern alltså)

Redigerat av Lådan
Postat

Lådan:

Tack för dina svar. Mitt mål är att ha så lite hårdvara som möjligt. Om jag kan begränsa mixningen till att göra den på klaviaturen så blir jag glad. När det kommer till Sonar/Cubase så har jag bestämt mig för Sonar för den är i min bedömning enklare att jobba med (eftersom jag är nybörjare). Har jag förstått dig rätt om jag säger att rewire möjligheten finns i Sonar (till virtual guitarist/reason), men den är enklare med Cubase?

Postat

Om du ska köra med Virtual Guitarist eller andra VSTi, så är jag ganska säker på att det blir smidigare i Cubase. VST-formatet är ju Steinbergs standard för kommunikation mellan pluggar och värdprogram, så det är inte säkert att andra sequencers har lika bra stöd för det som Steinberg själva har...

Du behöver ju inte ge dig på den dyra värstingversionen av Cubase, utan kan börja med SE och se om det räcker eller om du behöver uppgradera. Det är väldigt många som klarar sig med god marginal med SE - och en förkrossande majoritet klarar sig annars med SL. Det är väldigt få som egentligen behöver SX - så det finns ett par nivåer att titta på...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.