Jump to content
Annons

realtime mixning via bord


EQ_krav

Recommended Posts

jag vet inte riktigt om detta gÄr överhuvudtaget men om det gÄr Àr det riktigt fett:P

jag satt och funderade innan pÄ om jag inte skulle kunna styra mina pluggar i cubase pÄ nÄt sÀtt via ett mixerbord eller nÄn slags controller..

jag ringde och snackade med en kille nere i musikaffÀren i stan men han vÄgade inte svara pÄ min frÄga riktigt, men han tyckte att det lÀt som om det borde gÄ pÄ nÄgot sÀtt..

alltsÄ...realtime mixning via mixerbord/controller...de e ju fan sÄ mkt lÀttare:)

ship shop!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

okej...det gÄr alltsÄ att styra exempel equalizer och reverbet o allt sÄnt med en controller dÄ?? Àven audioinspelningar...

EDIT: sen Àr det det ocksÄ att jag har aldrig anvÀnt mi av en controller förut, hur funkar en controller?? e det precis osm ett mixerbord eller? att jag kan styra exempel diskanten, basen, mellanreg, reverb, volym, trim, och freqvensernna?

Àven nÀr det gÀller atat styra kompressor, reverb, och övrigt...usÀkta om det Àr en jÀvligt dum frÄga men som sagt...jag har inte en aning, Àr bara sÄ jÀvla trött pÄ att anvÀnda musen, en mus slickar man, kn*llar eller petar pÄ...eller sÄ sitter den med bruten nacke i musfÀllan...

Redigerat av EQ_krav
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag har kollat lite pÄ behringer b-control..det finns tvÄ st..men det stÄr att dom Àr midicontroller...kan jag inte styra virtuella plug-ins pÄ audiokannaler dÄ??

eller det med midi menas att det Àren controller för enbart midiinspelning...fan vad runkigt isÄfall..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan kontrollera "all" mjukvara med dem, förmodligen allt du kan styra med musen. DÀremot kan du inte spela in ljud via de rena midiborden.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Behringern Àr nog inte sÄ tokig, speciellt inte till det priset. BCFen har ju motoriserade reglar t.ex. Du fÄr nog rÀkna med att den kommer kosta en slant beroende pÄ vad du vill att den ska göra och hur avancerad den ska vara. Ju billigare, desto lÀgre kvalité och kanske krÄngligare att fÄ att fungera pÄ ett bra sÀtt ihop med din sequencer (dÄlig manual eller mjukvara som gör det svÄrt att programmera kontrollenheten).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mm...grejen Ă€r att mitt enda krav just nu Ă€r att man ska kunna styra de virtuella pluginsen med controlern..hade ju varit gött om dĂ€r Ă€r play, stop, rec och spolningsknappar pĂ„ det ocksĂ„..😉

en sak jag blivit lite fundersam över Àr att pÄ vissa controlers stÄr det att det Àr dawcontrolers, och vissa (ex behringern) midicontroler..vad innebÀr daw controler...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)
mm...grejen Ă€r att mitt enda krav just nu Ă€r att man ska kunna styra de virtuella pluginsen med controlern..hade ju varit gött om dĂ€r Ă€r play, stop, rec och spolningsknappar pĂ„ det ocksĂ„..😄

en sak jag blivit lite fundersam över Àr att pÄ vissa controlers stÄr det att det Àr dawcontrolers, och vissa (ex behringern) midicontroler..vad innebÀr daw controler...

DAW Àr Cubase typ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DAW betyder Digital Audio Workstation, alltsÄ din dator med ljudkort och ett program typ Cubase.

Midi-controller -- controllern skickar sina Àndringar (exempel, en regel har rört pÄ sig) pÄ "midi"-sprÄket. Och nÀstan alla ljudprogram kan ta emot pÄ detta sprÄk.

Det Àr bÀst att varna direkt att det kan vara lite pyssel att fÄ sÄnt hÀr att funka. Det Àr mÄnga saker som skall passa ihop. Med massor av envishet skall det vÀl kunna gÄ. NÀr du vÀl vet vilken kontrollyta du kan tÀnka dig sÄ Àr det bara att googla pÄ nÀtet en stund. Antagligen hittar du nÄt forum med anvÀndare som kan tipsa om vad som fungerar och vad som inte gÄr.

Lycka till

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

mmm..jo jag har lÀst att det kan va ett jÀvkla meck att fÄ det till att funka som man vill...satt o googla det lite i natt och man hittade en hel del intresanta saker, vi fÄr se hur pass det gÄr..

det ÀÀr inte nÄgon hÀr pÄ forumet som anvÀnder sig av controler??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

😳 jag kör med bfc2000 och kan bara sĂ€ga att för typ 2000:-spĂ€n,fixar den det mesta sĂ„ som mixer för midi och audio kanaler!! ja du kan trycka rec ff rew osv panorera ,muta, fixa eqn you name it.

bara ladda ner senaste mjuk varan frÄn behringers hem sida.

jag kör den som makey control via usb in i cubase,du kan starta den i olika lÀgen sÄ simulerar den makey eller va fan det heter.

jag har dÄ inte haft nÄtt prob med den!!och det fins templats i pdfer att skriva ut för cubase osv.det fins tvÄ filmer i divx att kolla pÄ om man vill googla lite.

sen e det upp till er om ni vill lĂ€gga 10.000 eller 2000:-den pallar att hĂ€lla öl pĂ„ Ă„xĂ„ đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

om du bara vill Ă„t alla funktioner, kan du ju skaffa ett sschysst digitalbord. iofs lite dyrare. men funkar!

behringer har ngt ganska billigt som jag anvĂ€nt o funkar helt ok. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...