Jump to content
Annons

Klarar man sig med bara Reason?


suitsork

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Reason är beroende framkallande, speciellt om man gillar att koppla ihop grejer i alla möjliga och omöjliga kombinationer.

Tidigare använda jag nästan bara samplers vilket jag tyckte var bäst då.

Nu kan jag köra reasons sampler + alla andra goa grejer som ingår i paketet. Ableton är mer en DAW än ett instrument, min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mett ett gäng samplinkcd ett klaviatur och reason så kommer du komma långt med bara det. Reason var min skatt innan jag koverterade till Ableton

men vad är grejen med att köra reason tillsammans med cubase då?? Ursäkta dessa basic frågor, men vill hitta något jag kan börja med.

Jag har ett midi-klaviatur och en thinkpad t42p

Link to comment
Dela på andra sajter

Mett ett gäng samplinkcd ett klaviatur och reason så kommer du komma långt med bara det. Reason var min skatt innan jag koverterade till Ableton

men vad är grejen med att köra reason tillsammans med cubase då?? Ursäkta dessa basic frågor, men vill hitta något jag kan börja med.

Jag har ett midi-klaviatur och en thinkpad t42p

Reason tillsammans med cubase är bara bra om du vill blanda reasoninstrumenten med inspelade ljud, eller ljud från vst-instrument. Men det är ganska onödigt för dig som inte tänker spela in sång, så du kan skippa cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte börja med lite techno/house produktioner. Inga liveinspelningar, sång etc. Skulle jag klara mig med endast reason? Eller måste jag ochså ha en sequenser som Cubase??

Hei.

Reason er et bra program for nybegynnere. Jeg har brukt ptrgrammet i snart tre år, men savner virkelig noen fete synther! Programmet er genialt for nybegynnere når det gjelder selve programmeringen, altså manipuleringsmulighetene av lyder, men jeg har virkelig slitt med å få finne feite synthlyder med en gang, jeg må virkelig grave lenge i hagen. Selv med den nye combinatoren synes jeg ikke det låter like fett som en FM7. Synthlydene mangler kompleksitet, for å bruke det ordet. Det geniale med Reason er hva du kan gjøre med alle lydene du laster inn, men det hadde vært fett å smelle en feit synthlyd på toppen også, men det kan du jo gjøre i et annet program, som tar inn vst synther. Jeg mener IKKE at Reason skal være et åpent program, det er kult som det er, men Reason 3.5 kan jo smelle opp en liten Imposcar (feit lyd...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Reason räcker mer än väl! Reason är dessutom, enligt mig, de mest pedagogiska och snabbjobbade programmet som finns!

Cubase används om du vill spela in sång eller gitarr, o.s.v och då finns även en massa insticksprogram (VST) som man köper till!

Cubase i sig är egentligen ingenting utan mest som windows bara en (dyr) plattform för andra program - de VST man kan ha till!

Min dröm, som "måste" spela in en massa sång och således måste använda ngt annat än Reason, är trots att jag jobbat mer med Cubase

än Reason, fortfarande ett program som till 90% är som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore således drömmen 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte börja med lite techno/house produktioner. Inga liveinspelningar, sång etc. Skulle jag klara mig med endast reason? Eller måste jag ochså ha en sequenser som Cubase??

tjena Suitsork!

Du kan göra låtar med synthar, samplers, trummor, effekter och det mesta som du antagligen söker till dina house/technoproduktioner i reason..

Om du tex gör en synthslinga så kan den slingan utgöra ett sk pattern, det innebär att du sedan tex kan loopa/repetera den i programmet när du spelar in.

testa demot och prova dig fram..

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Reason räcker mer än väl! Reason är dessutom, enligt mig, de mest pedagogiska och snabbjobbade programmet som finns!

Cubase används om du vill spela in sång eller gitarr, o.s.v och då finns även en massa insticksprogram (VST) som man köper till!

Cubase i sig är egentligen ingenting utan mest som windows bara en (dyr) plattform för andra program - de VST man kan ha till!

Min dröm, som "måste" spela in en massa sång och således måste använda ngt annat än Reason, är trots att jag jobbat mer med Cubase

än Reason, fortfarande ett program som till 90% är som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore således drömmen 😄!

Reason räcker säkert rätt långt!

cubase,, bara dyrt? Nja, dyrt är det, men det är ju ett produktionsverktyg som är bland de största som finns. (Varken sagt att det är bäst eller störst!)

Om det inte hänt mycket med Reason senaste versionerna så är en skillnad att Reason inte spelar upp midi på externa enheter. Ingen MIDI OUT helt enkelt.

Reason och Cubase "synkas" / kopplas ihop med ReWire och man har då integrerat alla de saker som finns i Reason med Cubase. Det är fortfarande två separata prg, men nu kan du spela in syntarna i Reason direkt ner på ett audiospår i Cubase, som om det vore en VST-synt eller ett externt intrument.

Det finns många fördelar med kombinationen, men det är mycket pengar! Cubase är dessutom ett prg som är svårare att lära sig, och inte lika intuitivt som Reason.

Reason uppmanar dig att skapa, Cubase kräver att du vet vad du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Reason räcker mer än väl! Reason är dessutom, enligt mig, de mest pedagogiska och snabbjobbade programmet som finns!

Cubase används om du vill spela in sång eller gitarr, o.s.v och då finns även en massa insticksprogram (VST) som man köper till!

Cubase i sig är egentligen ingenting utan mest som windows bara en (dyr) plattform för andra program - de VST man kan ha till!

Min dröm, som "måste" spela in en massa sång och således måste använda ngt annat än Reason, är trots att jag jobbat mer med Cubase

än Reason, fortfarande ett program som till 90% är som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore således drömmen 😉!

Reason räcker säkert rätt långt!

cubase,, bara dyrt? Nja, dyrt är det, men det är ju ett produktionsverktyg som är bland de största som finns. (Varken sagt att det är bäst eller störst!)

Om det inte hänt mycket med Reason senaste versionerna så är en skillnad att Reason inte spelar upp midi på externa enheter. Ingen MIDI OUT helt enkelt.

Reason och Cubase "synkas" / kopplas ihop med ReWire och man har då integrerat alla de saker som finns i Reason med Cubase. Det är fortfarande två separata prg, men nu kan du spela in syntarna i Reason direkt ner på ett audiospår i Cubase, som om det vore en VST-synt eller ett externt intrument.

Det finns många fördelar med kombinationen, men det är mycket pengar! Cubase är dessutom ett prg som är svårare att lära sig, och inte lika intuitivt som Reason.

Reason uppmanar dig att skapa, Cubase kräver att du vet vad du gör.

Låter som det är en bra ide att börja i reason då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja tillägga att du behöver ett program som mastrar ljudet på dina låtar du gör i Reason när du väl kommit så långt.

I Reason 3 finns det ju inbyggda mastringsenheter som funkar fint.

kan jag föra över matriallet sen till Cubase om jag skulle vilja lägga på nån röst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju köra hela reason i rewire läge, så du kan ju mixa allt i cubase om du vill. Annars kan du ju spela in sång i ett annat program och lägga in det i en sampler i reason om du vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja tillägga att du behöver ett program som mastrar ljudet på dina låtar du gör i Reason när du väl kommit så långt.

I Reason 3 finns det ju inbyggda mastringsenheter som funkar fint.

kan jag föra över matriallet sen till Cubase om jag skulle vilja lägga på nån röst?

antingen gör du som Neko sa och kör med Rewire, eller så exportera du ditt rsn projekt till wav sedan imorterar du det i valfritt program. Fins billigare program än just cubase som stödjer vst osv. Blir lätt dyrt om du skall köpa både Reason och Cubase. Men har du råd till det så är det ju dunder:)

Om du spelarin din sång/röst i någon annnan editior tx wavelab, så kan du sedan läggain sången via någon sampler i reason!

Som sagt testa demon o bilda en egen uppfattning!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja tillägga att du behöver ett program som mastrar ljudet på dina låtar du gör i Reason när du väl kommit så långt.

I Reason 3 finns det ju inbyggda mastringsenheter som funkar fint.

Nja, de är mest till för om man vill spela upp direkt ifrån reason och inte vill att det skall låta hur fattigt som helst, men rekomendationen är att man stoppar in det i ett program speciellt avsett för mastering och annan ljudbehandling som normalizing och allt vad det heter.

http://www.propellerheads.se/home/discover...e&article=part3

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason tillsammans med cubase är bara bra om du vill blanda reasoninstrumenten med inspelade ljud, eller ljud från vst-instrument. Men det är ganska onödigt för dig som inte tänker spela in sång, så du kan skippa cubase.

Nehe

du kan köra midi filer genom subtractorn oxå vilket är myket andvändbart i all sorts musik

peace

robin

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror ju på om du vill göra pattern baserad musik eller inte...

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja tillägga att du behöver ett program som mastrar ljudet på dina låtar du gör i Reason när du väl kommit så långt.

I Reason 3 finns det ju inbyggda mastringsenheter som funkar fint.

Nja, de är mest till för om man vill spela upp direkt ifrån reason och inte vill att det skall låta hur fattigt som helst, men rekomendationen är att man stoppar in det i ett program speciellt avsett för mastering och annan ljudbehandling som normalizing och allt vad det heter.

http://www.propellerheads.se/home/discover...e&article=part3

Den där artikeln skrevs innan Reason 3 hade släpps. På den tiden hade Reason inga bra masteringmöjligheter. Idag, med mclass, så är det inga problem längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror ju på om du vill göra pattern baserad musik eller inte...

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. 😄

hmm va ?

Ja? Reason är ju inte alls patternbaserat 😄

Jo, precis. Jag gör alla mina låtar i Reason men några patterns pysslar jag inte med 😄

Som sagt innan. Reason är bra. Med lite schyssta Refills och samplings-CD:s är det ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...