Jump to content
Annons

vilka mickar borde jag äga?


Megaphone

Recommended Posts

jag skulle vilja ha lite billiga men ändå bra mickar, framförallt till trumset..

har funderat på røde NT 5 som overhead. stereopar för bara 3379 på thomann.. nån som testat dem?

men vad ska jag ha på resten av trummorna ? är det värt att lägga pengar på nåt billigare mickset (samson t.ex.) eller låter det bara bajs i alla fall? jag har typ ingen budget så billigt är bra tycker jag.

skulle vilja ha nåt tll sång och så också och har fastnat vid røde där med.. funderar på typ NT2A eller NT2000..

alla tips är välkomna (nån har kanske en kasse begagnat som man kan få köpa loss billigt)

WEAPONS OF MASS PERCUSSION

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju alltid bege dig till min testsite och hämta smakprov på hur diverse olika modeller kan låta.

Inga truminspelningar, men ändå... 🙂

En av mina favoriter som är extremt prisvärd, är Studio Projects B1.

Till överhäng kan du gärna titta på Line Audio Design CM3, som Surikatmamma nämnde - och även Oktava MK012.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kör me:

sm57 på virvel

tsm mt52 på bd.. funkar bra och den kostar 700 pix

mt87 oh, eller om jag är sugen drarjag adk sc1, Oh där me..

ngn schyssta ambient mick eller ngt som plockar upp hela setet på klite avstånd..

sennheiser 421or på pukorna är nästan ett krav.. 😳

näe, men dom låter göttast...

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder själv Sennheiser e604 på pukor - en väldigt liten mikrofon som låter kanon. Man kan få tag på ett "tre-pack" för knappt 3000kr.

Shure har ju även en bra trumväska med 3st SM57 och en Beta52 plus ordentliga sargfästen till 57:orna som går att hitta för runt 4500kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio CM3 eller föregångaren CM2 duger gott till overhead och är dessutom betydligt billigare än Rödes alternativ. Till pukor och virvel funkar sm 57 och beta 57... Om du också vill ha ett lågbudget tips som låter helt ok så kan jag rekommendera att du testar Beyerdynamic Opus 39... Om du går upp en bit i pris så finns ju alltid Sennhiser MD 421 men då pratar vi andra pengar. Till kagge så tycker jag att beta 52 låter fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

kom över tre st. akg d880s, som jag prövade på pukor i gamla studion i helgen..fan va bra det lät!! kolla upp dom!!!

ser lite fult ut med on/off switch på den, men ändå.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Overhead: Line Audio CM3

Pukor: Shure SM57

Kagge: Shure Beta52A

Billiga och bra!

När du skriver kagge, menar du baskagge då? På virvelkaggen är väl inte en Beta52 nån höjdare? SM57 är ganska säker som virvelalternativ, däremot skulle jag nog inte ha dom på pukorna. Dom rullar av lite för tidigt i basen. Själv gillar jag MD421 på pukorna. Jag har testat två GR8 bandmickar som overhead, kompletterat med ett par MXL603s småmembranare i x/y på distans. I det rummet jag hänger blir resultatet riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plancka (oregistrerad)
När du skriver kagge, menar du baskagge då? På virvelkaggen är väl inte en Beta52 nån höjdare?

virvelkagge?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skriver kagge, menar du baskagge då? På virvelkaggen är väl inte en Beta52 nån höjdare?

virvelkagge?

Ja?

Hahaha, jag brukar också säga virvelkagge. Men får alla trummisar på mig direkt. Jag har hört flera säga virvelkagge, och i min mun låter det bra. Men jag har börjat vänja av mig. Baskagge och virvel, då är trummisarna nöjda 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skriver kagge, menar du baskagge då? På virvelkaggen är väl inte en Beta52 nån höjdare?

virvelkagge?

Ja?

Hahaha, jag brukar också säga virvelkagge. Men får alla trummisar på mig direkt. Jag har hört flera säga virvelkagge, och i min mun låter det bra. Men jag har börjat vänja av mig. Baskagge och virvel, då är trummisarna nöjda 😄

Jo, kidsen känner inte till ordet virvelkagge men bland äldre tekniker i storstudiovärlden är begreppet mkt etablerat. För etablerat för att inte förtydligas i en sån här tråd.

På tejperna på ett mixerbord ser man ofta BK och VK som förkortningar, inte kick och snare eller baskagge och virvel. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag menar baskagge. Virvelkagge är det väl inte så många som säger nuförtiden.

Jag skulle gärna vilja prova nåt annat till pukor och virvel, har hört av många att Sennheiser 421 är bra till pukor men de är lite för dyra. Angående virvel så har jag kollat lite på Beyerdynamic Opus 88, någon som har koll på om den är nåt att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte kolla begagnat. Just nu (när detta skrivs) finns till exempel en NT5 till klart lägre pris än nytt. (Nej, det är inte jag som säljer och ingen jag känner).

www.vendolin.se

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...