Jump to content
Annons

hur många vsti - instrument?


jellyboom

Recommended Posts

Är ny... håller på och mekar i cubase, spelar in midi, har en keyboard och ett par softsyntar.

min fråga är, om jag vill använda samma synt på flera spår men med olika ljud, måste jag då "ladda" den som ett separat vst instrument (samma synt alltså men flera gånger) i device setup/vst instruments?

blir ju då att jag bara kan ha 8 olika ljud, verkar tråkigt.., borde väl kunna ändra ljud på synten inom ett spår, eller går det inte? i så fall hur?

tacksam för hjälp och tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta VSTi är ju multitimbrala, så att de kan ta emot midiinformation på flera kanaler samtidigt. Det är bara att ställa in spåret på vilken midikanal den ska spela upp - och plocka in önskat ljud i ditt VSTi på den kanalen...

Om fler kanaler behövs, så är det bara att ladda in samma VSTi till ytterligare en VSTi-slot.

Ofta tar det lite tid att byta ljud, så om du byter medan du spelar upp låten, är det risk att du tappar några toner medan ljudet byts. Därför är det bättre att köra med ett spår för ett ljud. Många VSTi kan köra 16 midikanaler samtidigt, så det räcker ganska långt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...