Jump to content
Annons

Att inaktivera ett ljudkort


Boxcutter

Recommended Posts

Hej!

Jag upplever mycket knaster i cubase och tänkte att det kanske beror på att jag har två ljudkort i datorn. Ett soundblaster audigy 2 som jag använde förut och ett audiophile 2496 som jag använde rnu. Jag inaktiverade soundblastret i enhetshanteraren och jag tror jag upplever en liten förbättring, är att inaktivera kortet likvärdigt med att ta ut det ur datorn? Eller kan det göra ytterligare skillnad om jag tar ut kortet fysiskt ur datorn?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Knaster kan bero på lite olika saker.

Beror lite på när det knastar.

Knastarar det i windows skulle jag säga att det beror på nån form av konflikt.

Knastrar det när du belastar datorn så kan det bero på att du har valt förlåg buffersize i ljudkortsinställningen.

Det är bra om du tar ut alla kort du inte behöver i datorn samt stänger av alla portar du inte använder.

I min dator har jag stängt av nätverkskortet som sitter fast på moderkortet.

Stängt av comporten och printerporten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har ett Soundblaster Audigy 2 kort i min dator tillsamman med ett Roland rpc-1 kort. Roland kortet har drivrutiner från M-Audio och det är inga problem i Cubase även då Soundblaster kortet sitter kvar.

Det jag har kan få knaster av är att grafikkortet kan ställa till det då man flyttar runt på grafiktunga öppna pluggar.

Kanske något liknande...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon skillnad på att avaktivera något i BIOS och att avaktivera det i enhetshanteraren? Jag menar gör det någon skillnad för knastret?

Jag får knaster när jag belastar datorn rätt hårt med mycket VST's och sånt. Grejen är att VST performance (CPU-mätaren) står på typ 25% och allt går bra, sen helt plötsligt drar den upp i taket. Jag har ofta runt 1300 mb ram ledigt när sånt här händer och jag har en rätt ok 3 ghz processor så jag tror inte det beror på att datorn inte pallar med, snarare på någon slags konflikt eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo vet inte om du testat detta men!

Citat från Music xp

Do Not Map Through Soundcard

Start > Settings > Control Panel > Sounds and Audio Devices > Hardware Tab > (highlight your soundcard from the list) > Properties > Audio Devices > (highlight your soundcard from the list) > Properties, and check the "Do not map through this device" checkbox.

anledningen till at du skall göra detta är för att windows lånar eventuella minnes resurser från ljudkortet annars, vilket kan medföra knaster å missljud framför allt från usb!

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt ljudkort är på IRQ 23 (Pci slot 7). det delar IRQ med en usb2 controller vilken jag brukar avaktivera när jag ska göra musik, jag vet inte hur mkt det hjälper.

Jag har redan stängt av mappning genom ljudkortet.

Jag har testat det mesta. Är det någon mening att ta ur det gamla ljudkortet ifall det inte hjälper att avaktivera det? Kommer en fysisk borttagning göra mer än en avaktivering i windows?

Link to comment
Dela på andra sajter

TA UT LJUDKORTET!

Varför tveka? Till vilken nytta skall du ha det kvar om du inte använder det!

Så,, igen.. TA UT LJUDKORTET NU!

Inget blir sämre av att du tar ut det. Svårt att se den kopplingen?

EDIT: Kom på att jag kanske låter lite brysk, men det är inte meningen! Peace

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...