Jump to content
Annons

Ett stycke pop


Recommended Posts

LÅTNAMN: Why do you never answer

ARTIST, KOMPOSITÖR, PRODUCENT: Jan Gissberg

GENRE: poprock

LÅTLÄNGD:4.15

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT:mp3

STATUS:demo

STORLEK:6mg

LÅTLÄNK:http://hem.bredband.net/gissberg1

Mixa och fixa i equalizer är inte det lättaste när det låter helt olika om jag lyssnar i lurar, monitorerna, vardagsrumsstereon eller datorhögtalarna. Lyssnar jag i ett system dånar basen igenon medans den helt saknas vid lyssning i ett annat system. Så jag följer med intresse den pågående mixskolan i tidningen. I denna låt med två elgitarrer och en akustisk, bas och trummor har jag i första hand jobbat för att få till sången bättre än tidigare låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
starboy (oregistrerad)

Låter ju riktigt bra det här!

Det som stör lite i mina lurar är det faktum att hihat:en sticker ut aningen mycket.

Jag är personligen inte jätteförtjust över att den är så hårt pannad vänster, men det är ju en smaksak. Eventuellt kan basen lyftas fram liiite.

Annars verkligen toppen!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Glatt och frejdigt! Låter bra, men lite för "struttigt" stuk för min smak (ingen kritik, bara en smaksak). Skall jag kritisera något så är det det engelska uttalet, fila lite på det. Och är det inte en auto-tuner jag hör ganska tydligt vid ett tillfälle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra 😱

Men som nämnts tidigare är det lite väl mycket svengelska....

Låten i sig tycker jag är riktigt, riktigt bra, lite jobbig dist på kompguran -låter "burkig".

Hitta på nåt som skiljer vers från refräng....typ en tamburin!!!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy, jag ska kolla upp hihaten. Låten är mixad i just lurar och när jag sen lyssnar på andra ställen har jag fått skruva ner basen för den slår igenom. Efter att ha mixat om 9 gånger och sprungit mellan olika anläggningar lika många gånger gav jag nästan upp. Jag kan själv knappt höra nån bas i lurarna.

Signert, aj då, så det är fortfarande problem med uttalandet! Det gäller att fortsätta jobba vidare. Nej, nån autotuner finns inte med, däremot har jag putsat med melodyne på några ställen.

Baktakt, Det är samma distljud i kompguran som i den andra, kanske man skulle skiljt dem åt ljudmässigt. En tamburin på refrängen, ja det kan vara värt att prova. Nu ligger det en cowbell på delar av refrängen.

Tack för er lyssning och tips till åtgärder! Mycket värdefullt att jobba vidare med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och välgjort!

Gillar hur gitarren svarar tillbaka på sången. Kunde kanske vara lite mer sparsam med det just för att på så sätt få det att framträda mer.

Känns lite som om det bara tuggar på... alltså minska frekvensen på spelet lite vid något parti och plocka bort lite.

Som sagt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker svengelskan är charmig. 🙂

Känns kanske lite basfattigt, men annars ett stycke mycket trevlig pop.

Skönt att få stöd för sina misstankar om basen, nu har jag rattat upp volymen på elbasen, och slängt upp låten igen så nu ska det förhoppningsvis vara bättre. Den charmiga svengelskan behåller jag tills vidare, får öva vidare till nästa projekt . 🙂

stajo, detta med gitarren som svarar sången har jag också funderat på om det inte blivit för mycket av. Kanske man skulle reducera, förutom att helt ta bort vissa, kopiera en del svar så att varje vers låter mer likadan vad gäller gitarr, och det bara är sången som skiljer sej..? Det är ju sånt man känner som oftast när man spelat en låt tillräckligt många gånger, det är ju en konst att klippa och välja!

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo, detta med gitarren som svarar sången har jag också funderat på om det inte blivit för mycket av. Kanske man skulle reducera, förutom att helt ta bort vissa, kopiera en del svar så att varje vers låter mer likadan vad gäller gitarr, och det bara är sången som skiljer sej..? Det är ju sånt man känner som oftast när man spelat en låt tillräckligt många gånger, det är ju en konst att klippa och välja!

Jo det är ju egentligen att hålla på och peta 😳 ...

Tycker du skall sålla rätt friskt på versen däremot skall du behålla allt på refrängen. Jag tror du då också uppnår lite mer skillnad mellan vers o ref samt lite av ett crescendo i refrängen.

Tycker nog ändå att det tillför variation i låten om alla verser inte låter lika vad gäller gitarr, de kan ju vara lika på det sättet att gitarrsvaren kommer på samma ställen men spelet är annorlunda. Lite som i "Gör mig lycklig nu" med Kim larsen och vad han nu heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalaslåt....får 10ccvibbar och naturligtvis lite Harrison...men vad har hänt med din röst 😆 låter mycket bättre när du tar i...fortsätt med det....det bästa jag hört from you...... 🙂

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft! Inte alls min genre. Men jag tycker att det låter mycket bra. Kanske något hög sång?

Bra, bra! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

underbart att höra en riktig låt med sina fel och förtjänster...

gillar melodin, men som andra sagt så är ju kompgurans OD lite besvärande men så kan det ju bli om man inte mickar in utan kör via ngn. simulator. Det är en demo så du är förlåten... :rolleyes:

Sen vill jag säga att sången på första versen är urtjusig, 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är härligt att höra dina låtar som står stadigt i den 60-talska myllan. Börjar lite som Ballad of John and Yoko eller nåt åt Simon & Garfunkels poppiga alster från Bridge over troubled water, vilket är menat som komplimang. Tycker också att sångrösten funkar bättre och bättre, låter coolt när du tar i lite från bröstregistret. Stämmorna sitter som berget. Med reservation för lyssning i billiga pc-högtalare f n tycker jag det är snyggt arrat och mixat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg och fin pop! Uttalet spelar ingen roll i den här stilen, tycker jag.

Håller dock med om att antalet gitarr-fills borde skalas ned. Kanske komplettera med någon orgel eller piano som bidrar med andra landskap?

Men som sagt, snygg låt och nerv i framförandet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

stajo,, ja som du påpekar gäller det att göra större skillnad mellan vers och refräng, och kanske genom att ta med då orgel eller piano som saibot föreslår eller något pads-ljud kanske, kunde vara värt att prova.

Tackar Karl , jag har också märkt att det blir bättre att ta i mer med sången. Men det gäller att skona omgivningen, man uppfattas lätt som idiot som sitter och skriker instängd i oisolerat rum med lurar för öronen(eller är det hörselskydd?) så man får passa på när familjen gått ur huset.

Det måste vara stämsången som ger 10cc-vibbar. De tre extra stämmorna följer inte melodin utan ligger på samma ton i genom ackorden.

Roligt att du lyssnade Thimmie , jag brukar beundra dina akgitkomp. Hade själv svårt att få ak-kompet riktigt tajt men med lite klipp&klistra gick det till slut.

Marrexxx, jag får titta över kompguran. Det är som sagt line in med gitarrena, att mica upp och spela genom förstärkare skulle nog få grannarna att reagera.

Tack, equality, jo rötterna sitter där dom sitter och Ballad of John and Yoko är en härlig låt i sin enkelhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt snygg komposition! Du sjunger bättre än vanligt. Svengelskan är det nog bara svenskar som lider av. Lyssna bara på alla reggaeartister och deras uttal! 😏 Skitsnygg ljudbild och arr.

Har inget att påpeka förutom att det just är enn snyggt gjord låt med doft av tidigt sjuttiotal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är detta....

Retrofestival....

Snyggt gjort i alla fall...

Passar i nån dramafilm eler nått

Hm... i en dramafilm? Det är ju en vanlig poplåt?! Har ditt inlägg hamnat rätt? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt snygg komposition! Du sjunger bättre än vanligt. Svengelskan är det nog bara svenskar som lider av. Lyssna bara på alla reggaeartister och deras uttal! 😲 Skitsnygg ljudbild och arr.

Har inget att påpeka förutom att det just är enn snyggt gjord låt med doft av tidigt sjuttiotal.

Jättekul att höra att sången blivit bättre, då det är den jag lagt ned mest jobb med och gjort om och om igen. Svengelskan går ju visserligen att ersätta med svenska men för sjutton, det är ju lite charm som påpekats tidigare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt 😏 Har samlat dina låtar på en CD och njuter ibland...Har inte mycket mer än att jag håller med om gitarrfillsen, som funkar så bra på dina andra låtar, borde skalas ner lite. Det är som att tonen i låten och fillsen inte passar ihop. Annars kanon!

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt 😄 Har samlat dina låtar på en CD och njuter ibland...Har inte mycket mer än att jag håller med om gitarrfillsen, som funkar så bra på dina andra låtar, borde skalas ner lite. Det är som att tonen i låten och fillsen inte passar ihop. Annars kanon!

Rockypop

Hedrande att höra, tackar för det. Jag ska ta och sortera i fillsen så att det blir mer enhetligt. Dom har kommit till genom att köra loop på en halv vers och pröva sej fram tills man hittar nåt som funkar och sen stega fram vidare i låten och prova nåt annat. Till slut blir det en mängd olika unika fills och då kan det spreta åt olika håll. Och svårt är det ju att besluta vad som ska bort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tuffar än det brukar vara. Lite mer rock. Gillar som vanligt dina körarrangemang. Sången är lite essig emellanåt. Annars är det en kul popdänga. 😄

Tack ännu en gång för din lyssning! Fantastiskt att du har tålamod att lyssna på så pass mycket som hängs ut på forumet och kunna ge kritik och råd. Det är beundransvärt. Jag ska lyssna en gång till på essen, det är möjligt att diskanten på sången ska sänkas. Kanske jag borde köra genom deesser(heter det så?)

91

Link to comment
Dela på andra sajter

toiletbrush deluxe (oregistrerad)

snyggt körarr!

en riktigt skön dänga!

sången störde mig lite i början men har vant ig nu, och låten är inte ens slut 😕

håller med om hö versgitarren, låter burkig känns som den står ut från mixen

annars tycker jag en sån här låt ska vara max 3 min, men vad fan, låter riktigt bra så det funkar med 4 också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilka 70-talsflashbacks man får 😉 låten, ljuden...

Bra låt, bra arr, fantastiska gitarrljud

Klart gitarrfillsen skall vara kvar (my humble opinion).

Lite läspigt och vasst på sången bitvis.

Charmigt med halvdan engelska... tja, kanske - men nog vore det charmigare med en svensk version 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

toilettbruch deluxe, roligt att låten höll trots drygt 4 min. Annars brukar jag försöka hålla 3 min, händer inget nytt blir det annars rätt enformigt. Jag har lyssnat igenom igen och faktiskt sticker höger kompgura ut för mycket. Ska åtgärdas.

Boxcutter, Det ligger faktiskt en virt guitarr svagt i botten under akgitarren. Jag spelar likadant på akgitarren men fick aldrig till den fylliga klangen i bas/mellanregistret som virt guitarr gav som komplement.

Brynte, Låter som om jag borde ta reda på mer om Moneybrother 🙂 Måste erkänna att jag inte kände till dem 😏

Joachime, stämsång är ju väldigt känsligt om det inte sitter exakt och tajt. Stämmorna är dubbade samt justerade på några ställen i Melodyne och något bättre blev det. Till skillnad mot att låta dem gå genom autotune vilket ger oönskad choruseffekt.

bimbambop, ja nog är det 70talet! Jag som just hade tänkt gå in och rensa bland gitarrfilsen och så kommer du och säger att dom ska vara kvar 🥰🙂

och tack hörni för kritik och synpunkter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime, stämsång är ju väldigt känsligt om det inte sitter exakt och tajt. Stämmorna är dubbade samt justerade på några ställen i Melodyne och något bättre blev det. Till skillnad mot att låta dem gå genom autotune vilket ger oönskad choruseffekt.

Jag förstår. Personligen är jag mer känslig för om sången är "korrigerad" än om den är halvtajt eller lite skev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...