Jump to content
Annons

Singer-songwriter pop


Recommended Posts

Min första låt på forumet (be gentle 😠 ). Jag är väl inte direkt ute efter mixningstips och dylikt, men det skulle vara roligt att veta vad ni tycker om låten som helhet. Allt är spelat på "riktiga" instrument, uppmickat i min lilla etta. Åsikter, frågor, klagomål???

edit:

LÅTNAMN: Thymeless2

ARTIST/GRUPP: yessongs

GENRE: Singer-songwriter/pop

LÅTLÄNGD: 3:12

KOMPOSITÖR: yessongs

PRODUCENT: yessongs

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.82mb

STATUS: Färdig demo

edit2:

Mot bättre vetande har jag nu gjort en ny mix med lite högre sång. Inte mycket, LITE högre sång (det är allt jag är värd 😄 ).

Thymeless2.mp3

Redigerat av yessongs
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kalas!

Jag har ju hört den här låten riktigt många ggr och den håller både på tvären och i längden!

Kul att du fick upp den 😆

Håller inte med om att sången ligger långt bak, undantaget vissa av körerna. Jag tycker att det är fin balans och dynamik.

Nu hoppas jag att du fortsätter att sjunga även om jag hoppas att få göra nåt på någon...."As the Pilgrims say...." kanske... om förlagsrättigheterna tillåter det;) 😄😄 pm.ar dig om påsk senare!

Fungerande länk!

Prova den här länken! Version 2 😄

Thymeless2

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Min första låt på forumet (be gentle 🙁 ). Jag är väl inte direkt ute efter mixningstips och dylikt, men det skulle vara roligt att veta vad ni tycker om låten som helhet. Allt är spelat på "riktiga" instrument, uppmickat i min lilla etta. Åsikter, frågor, klagomål???

Hej!

Eftersom det är din förrsta låt här..läs reglerna om hur man lägger upp låtar.

Det är inte kul att kommentera om man inte vet vem som gjort vad..

Låt titel:

Artist:

Kompositör:

Text:

Genre:

Demo/Färdigskiss:

producent:

Mix:

osv...

Då kommer åtminstone jag att kommentera din låt 😄

förmodligen andra också..det kan lätt bli lite små kaos här om vi inte håller oss till ordningen 😄

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

bra!

egen stil på din mix, bra dynamik och kul att lyssna på. sången känns lite låg, det är väl standardfelet man gör när man mixar det man själv sjungit. blir lite som att sången kompar gitarren istället för tvärt om.

sjysst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra komposition med ett stuk som faller mig på läppen. 😲

Gillar inte balansen mellan instrumenten, men förutom den uppenbart för låga sången så är det kanske en smaksak. Jag hade gärna hört lite mer av rytminstrumenten.

Eftersom sången är så lågt mixad är det svårt att höra, men jag tror att uttalet skulle behöva en putsning.

Bra helhetsintryck, tummen upp! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte först klaga på att den akustiska gitarren i inledningen hade lite hög volym o inte borde ligga i mitten, men sen lyssnade jag igen o insåg att jag nog hade fel.

Inget att klaga på med andra ord.

Bra låt o bra framförande, det här känns rätt.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med om att sången ligger långt bak, undantaget vissa av körerna. Jag tycker att det är fin balans och dynamik.

Efter ytterligare lyssning har jag ändrat mig 🙂 ; Upp med sången ett snäpp det är den definitivt värd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt med ett lite vildvuxet sound. 😏 Tycket att bongosen i början låter ganska illa vilket, efter man lyssnat ett tag, man kan tycka är charmigt. 😆 Är lite ambivalent i det fallet.

Låten växer och är riktigt bra. Sången kanske ska upp 1 db. Du kanske kan sänka akken istället.

Gillar detta mycket! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det var ju mest positivt ändå. Trodde sången skulle bli sågad (även om det inte är därför jag lagt sångvolymen som den är...), så detta var uppmuntrande. Den låtlänken som jag lagt ut funkar för mig, men annars får ni använde den som pwayne var snäll nog att bifoga.

Skall inte sticka under stol med att jag gillar det där "heminspelning"-soundet och dom lite yviga panoreringarna 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, grupptrycket blev till slut för stort 😆 . Högre sång i mixen.

Skamlös bump. Hey, var inte det en modedans på 50-talet: the twist, the monkey och the shameless bump 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, jag är inte mycke för sån här semiaukustisk, konstnärligt poppig, lekfull, whimsy singer-songwritingmusik för the young and the hip and the musiktidningsrecensenter...

Men jag är ju inte sämre än att jag känner igen talang när den visar sig. 😉

Bravo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här musiken fungerar så bra nu när vårens solstrålar tittar fram.

Det är imponerande hur den ständigt växer och blir starkare med hjälp av små nyanser utan att förlora sin softa känsla. Alla breda panoreringar gör sitt också.

Med risk att låta tjatig så skulle jag vilja höra lite högre sång ändå 🙂 Kolla också vid 1.53 ifall du inte glömt muta något instrument. Låter som en ton på ett munspel 😛

Jag tycker den är skön och den gjorde mig glad nu på morgonkvisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också vid 1.53 ifall du inte glömt muta något instrument. Låter som en ton på ett munspel 🙁

Nja, det är pedalen på min kyrko/pumporgel som inte är oljad. Den gnislar till ibland, förhoppningsvis i rätt tonart 😄 . Sånt skoj tycker jag det är synd att klippa bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också vid 1.53 ifall du inte glömt muta något instrument. Låter som en ton på ett munspel 😉

Nja, det är pedalen på min kyrko/pumporgel som inte är oljad. Den gnislar till ibland, förhoppningsvis i rätt tonart 🙂 . Sånt skoj tycker jag det är synd att klippa bort.

Den gnisslar fint på min "En gång till" också!

Glad Påsk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja detta var en verkligt trevlig bekantskap. Kunde nästan varit hämtat från nåt soloalbum från 70-talets Paul Simon. Sången fortfande lite halvdrängt vill ha upp den mer (men då är det inte 70tal längre) och ett stort sound som känns helt rätt här. Vilket snyggt blås och tonartsbyte, stämmorna...you name it! Väldigt smakfullt arrat. Gillar också hur den växer i intensitet. Kanon! 😱😄 Kul att du bumpade denna pwayne, hade missat den annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert, men vill höra mer av sången! Det är möjligt att det inte räcker med att bara höja volymen på sångspåret för det låter nästan som om du av hänsyn till grannarna satt dej väldigt nära micen och därför sjunger med svag volym.

Roligt att höra något riktigt akustiskt och som dessutom svänger så bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst låt, den ger mig en sentimental känsla på ett bra sätt.

Men fram med sången! 😲

Håller med Nad, frasering och viskande påminner om Prefab Sprout.

Associerar också till Doug Marsch sätt att sjunga (skönt mjukt) och spela gitarr (yvigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...