Jump to content
Annons

kvalité på ljuden factory soundbank?


Guest_and3x (oregistrerad)

Recommended Posts

Guest_and3x (oregistrerad)

Hej!

Jag undrar vad det är för samplingskvalitet (24bit, 48kHz?) på ljuden i de soundbanks som levereras med Reason 2.5?

En följdfråga till detta är då: "tjänar" man något om man exporterar en sång i ex 24bit, 96kHz, eller är det overkill? Det blir väl bara synthljuden som inte bygger på samplingar som exporteras i äkta 24/96 medan samplingarna interpoleras till denna upplösning? Vad är att föredra då man exporterar en låt för att mastra om den innehåller samplingar och rena synthljud?

Sedan undrar jag även om det verkligen inte finns något smidigt sätt att exportera en sång till separata spår? Som det är nu så kör jag ut varje spår för sig genom att sätta en kanal åt gången på solo och det är ganska jobbigt om man har en låt med 20 spår...

Tack på förhand // and3x

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

orkester soundbank: 24bit, 44.1kHz

reason factory soundbank: 16bit, 44.1kHz

Använder du dig av samplingarna från orkester, så är det alltså smartast att exportera i 24bit. Vet inte hur det är med syntharna, men jag exporterar alltid till 24bit, 48kHz för att vara på den säkra sidan.

Sista frågan har jag tyvärr inget svar på...e ju inte så jobbigt att klicka på solo och sen exportera...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad jag vet innehåller inte Reason någon intern dithering så därför borde väl det bästa vara att exportera i 24bit eftersom det är Reasons interna bit-djup.

Därefter använda något annat programs ditheringalgoritm för att få ner filen till 16bit.

Rätta mig om jag har fel... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...