Jump to content
Annons

gitarrtyp

Fatherjawn (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Om man bortser för skillnader som kommer av priset.

vad är skillnaden mellan olika el-gitarrtyper?

ljud, möjligheter, känsla. etc.

typ:

SG

Paula

Strat

Tele

Ibanez.

Annons
Postat

Ibanez har ju aningen fler än en modell, så jag håller mig borta från att kommentera den. Vad de övrigt angår kan man ju bara nämna ett par saker som skiljer dem åt:

SG: Snygg som tusan på rätt person, tycker jag. Fett ljud, men i jämförelse med LPn tycker jag det är mindre kropp i ljudet. Kanske sitter det i tyngden.

LP: Se ovan.

Strat: Twangigt eller rockigt. Inte för inte mångas favorit.

Tele: Min personliga favorit. Mångsidig, men inte fullt lika mångsidig som stratan, om man betänker att den bara har två mickar och inte tre. Självklart inte lika mycket kropp och tyngd i som exempelvis LPn.

Observera dock att jag snackar standardutföranden. Det finns ju både teles och strator med humbuckers, och båda SGs och LPs med SC eller p90.

Mina 50 öre, antar jag.

Postat
  Fatherjawn sa:
Om man bortser för skillnader som kommer av priset.

vad är skillnaden mellan olika el-gitarrtyper?

ljud, möjligheter, känsla. etc.

typ:

SG

Paula

Strat

Tele

Ibanez.

Paula?? 😛

Skillnaden är att Gibson är bäst!!

Den har bäst känsla, bäst ljud, greppvänlighet, snyggast och är mest rock´n´roll helt enkelt!

Nä skämt åsido, det är bara min åsikt. varje gitarr är ju ett hantverk i sig och är svårt att jämföra med en annan. Ska man köpa gitarr(eller vad man nu ska) så är nog det bästa att prova så många som möjligt. Kanske låter den fula Stratan bättre än Les Paulan ändå?? nä fy fan va oseriöst detta blev... 😆

Allvarligt nu om sanningen ska fram, jag kör på Gibson för jag tycker dom är snyggast, men det finns säkert massor av andra märken som är lika bra och låter lika bra. Jag får väl oxå tillägga att jag inte är nån HI-FI homo som analyserar ljud i minsta detalj, bara det låter bra och fett! Och det gör Gibson. Och väldigt viktigt är det att det ser bra ut!

Postat

vill ha en gura med ett "mjuk" ljud.

hur mycket sitter det i själva guran, micarna etc.

Postat

En stor skillnad är att mensuren är olika på Gibson och Fender. Den kortare gör SG och LP mer lättspelade och Fenders längre ger en hel del av twanget. Strator är mina favoriter till slidespel, t.ex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.