Jump to content
Annons

MMs ledare: Ännu ett blad skall vändas


Björn Olsberg

Recommended Posts

haha, jo, har dom också kommit på att det sitter massor med unga ivriga noviser som vill ha en handfast guidning.....

Apråpå ....... (Passar på att gnälla lite) Vad hände egentligen med den statliga momssänkningen på papperstidningar. det blev ju ett sånt otroligt hallå ett tag, alla sänkte priset på sina tidningar. Men nu är ju alla tillbaka till samma höga prisnivå som rådde innan ........bara undrar...

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jocke Boberg känner säkert många av våra läsare redan till. Han har ju gjort sig känd som magisk musikmakare i olika radioprogram, som Rally och Salva i P3, och Jocke har lovat berätta hur han jobbar med sina makalösa remixar. I det första avsnittet ger han oss några snabbtips.

Kördes inte exakt en sådan artikel i Studio för ganska länge sedan? Apropå härmas...

Nåja, tycker hur som helt absolut inte att Studio ska köra tester av gitarrer, basar etc...

En annan sak som har kommit upp då och då och som jag inte riktigt greppar Studios syn på är den berättigade kritiken om att tester, artiklar etc riktar sig till nybörjare. Testerna är oftast i kategorin "bästa ljudkortet under 1000:-". Vilket såklart är skitbra, men är det svårt att kombinera med tester av dyrare grejer också? Ett exempel är ju såklart SOS som lyckas testa både Behringergrejer och SSL-bord i samma nummer. Nu vet jag att Studio inte är lika tjock och inte har samma budget etc, men det känns ju som ett val att rikta sig till små sovrumsstudios (vilket ju är skitcoolt) och exkludera highend-grejer. Funkar det inte att kombinera båda sidor?

Link to comment
Dela på andra sajter

endast jag kan få den här tråden att suga ännu mer.

olsberg, skriv en ny ledare på websidan. den befintliga börjar kännas dammig.

låt mm snubbarna köra sitt race. de vill bara med några taffliga rader försvara sig mot läsarsynpunkter -precis som vilka andra redaktörer som helst. (och då riktar jag inte ficklampan på just musikertidningar).

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag begriper inte vad detta bottnar i...

Innan Studio kom fanns bara utländska tidningar att tillgå. MM hade en helt annan målgrupp. Min polare som är trummis läser MM och tycker att han får ut något av den. Han skulle aldritg ta i ett nummer av studio. Fine.

När Studio äntrar marknaden, så finns ett nära och svenskt alternativ. Man kan t o m träffa läsare, skribenter och chefredaktör på krogen!!!

Det är ett helt perfekt alternativ för min egen del.

Jag köper väl MM då och då också, men det är uppenbart att den tidningen riktar sig mer mot andra målgrupper.

Sålunda finns det utrymme för två tidningar. Och en viss vridning av innehåll måste ske i takt med tiden.

PS. Får inte upp länken med MMs ledare...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, MM och Studio behandlar områden som överlappar varandra och...

Konkurrens är ju bara bra för oss konsumenter, det tvingar producenterna att skärpa sig.

🙂

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att Studio riktar sig mer till hemmapulare än till stora studios är det väl snarast så att det är hemmapulare, like myself, som behöver mer tips och råd, både vad gäller skolor och test, än de som faktiskt har råd att "spilla" lite pengar på att testa dyrare utrustning.

Dessutom tycker åtminstone jag att det är intressant att läsa om hur mycket man kan kräma ur billigare saker. Pengar är inte alltid en avgörande faktor för kvalitet, som vi många gånger sett i Studios tester.

Men visst, det vore kul med lite uppblandning av fetare saker också som man kan dreggla över. Problemet är väl att Sverige är ett för litet land kanske..?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid typ hitta bästa mixerbordet för under 1000kr typ. Jag tappar respekt för såna tidningar.

Personligen tappar jag lättare respekten för folk som ständigt gastar om sin dyra hårdvara, utan att leverera. 😎

Mina favoritreportage i Studio är dom från mindre proffsstudios. Intervjuobjekten är ofta villiga att dela med sig, och inte sällan bjuds det på riktigt användbara tricks.

Exempel: Rubadubnissen om hur man bäst spelar in och efterbehandlar slagverk, han med Fattaru-beatsen om hur han jobbar i mjukvaran, Anders Herrlin om enkla knep för att värma digitalmixar - sånt är guld värt.

Ännu en rundvandring i Polar / Real World / Abbey Road pallar jag icke... inte heller känns det urspännande att läsa om Digidesigns nya 3,4 mille-bord som jag aldrig kommer komma i kontakt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (ChrisSnyder @ 1 April 2006, 13:02)

Alltid typ hitta bästa mixerbordet för under 1000kr typ. Jag tappar respekt för såna tidningar.

det beror ju på om man vill säja 10 tidningar till de som har råd med dyra grejor, eller 1000 till oss"vanliga".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina favoritreportage i Studio är dom från mindre proffsstudios. Intervjuobjekten är ofta villiga att dela med sig, och inte sällan bjuds det på riktigt användbara tricks.

Exempel: Rubadubnissen om hur man bäst spelar in och efterbehandlar slagverk, han med Fattaru-beatsen om hur han jobbar i mjukvaran, Anders Herrlin om enkla knep för att värma digitalmixar - sånt är guld värt.

Ännu en rundvandring i Polar / Real World / Abbey Road pallar jag icke... inte heller känns det urspännande att läsa om Digidesigns nya 3,4 mille-bord som jag aldrig kommer komma i kontakt med.

Håller helt och fullt med om det. Det är helt klart mina favoreportage med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)

Edit nr 2: Jag har för lite på fötterna och orkar inte argumentera -jag ber så mycket om ursäkt.

Redigerat av Madvikins
Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel: Rubadubnissen om hur man bäst spelar in och efterbehandlar slagverk, han med Fattaru-beatsen om hur han jobbar i mjukvaran, Anders Herrlin om enkla knep för att värma digitalmixar - sånt är guld värt.

Mina favoritartiklar också. Verkligen generösa snubbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid typ hitta bästa mixerbordet för under 1000kr typ.  Jag tappar respekt för såna tidningar.

Personligen tappar jag lättare respekten för folk som ständigt gastar om sin dyra hårdvara, utan att leverera. 🙂

Mina favoritreportage i Studio är dom från mindre proffsstudios. Intervjuobjekten är ofta villiga att dela med sig, och inte sällan bjuds det på riktigt användbara tricks.

Exempel: Rubadubnissen om hur man bäst spelar in och efterbehandlar slagverk, han med Fattaru-beatsen om hur han jobbar i mjukvaran, Anders Herrlin om enkla knep för att värma digitalmixar - sånt är guld värt.

Ännu en rundvandring i Polar / Real World / Abbey Road pallar jag icke... inte heller känns det urspännande att läsa om Digidesigns nya 3,4 mille-bord som jag aldrig kommer komma i kontakt med.

I vilket nummer tipsar "Anders Herrlin om enkla knep för att värma digitalmixar"? Skulle väldigt gärna vilja läsa!

Sen vill jag bara passa på att tacka herr Olsberg och övriga för en kanontidning! Alla nummer har inte varit lysande, men en sak är säker, sedan jag började läsa Studio för 6 månader sen har min kompetens ökat mer än den gjorde på 3 år innan. Tack för det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Isotone: Du kan läsa om Herrlin i nummer 5/juni 2005. Ett av de bästa reportagen i Studio 2005...

Ett utmärkt nummer där de också testar 9 stormembranare under 1500:-. Sån't som är för vanligt folk...

I övrigt håller jag med Dan - att få lite tips och tricks från proffs som Herrlin är mycket mera värt än att surfa igenom senaste tokstudion i Los Angeles, även om det också kan vara kul som kuriosa...

Sedan skulle jag också uppskatta fler hemma hos-reportage, t ex hos Gitarrljud hos Addic/Kenny.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Den med Joachime var bra. 😄

Jag hade nästan räknat med att MM skulle ta efter studio med tanke på att ljudkort+mixer+mjukvara är överkommligt för "vanligt" folk så det är väll en intressant målgrupp att rikta in sig mot finansiellt med.😏

Instämmer med Dumb Dan, mindre jättestudios, mera hemma hos! 😄

Råder nog rätt stor enighet här om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nästan räknat med att MM skulle ta efter studio med tanke på att ljudkort+mixer+mjukvara är överkommligt för "vanligt" folk

//personliga reflektioner//

Visserligen sant, men som jag ser det så behövs även tidningar som mer tar upp själva musikeraspekten. Med instrumentrecensioner.

Om valet att närma sig en konkurrent är givet och självklart, så råkar man inte ut för ifrågasättanden från sina läsare och behöver därmed knappast försvara sitt vägval genom att gå till attack, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att både Studio och MM fyller sin funktion. Läser båda väldigt regelbundet...

Prenumererar för tillfället bara på MM, eftersom de är duktiga på att komma med fina erbjudanden när prenumerationen går mot sitt slut...

Från Studio har jag inte hört ett ord sedan tidningen slutade komma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pajkastningen och försvarsställningen är extra rolig, hoppa in och läs! MM är originalet, resten av musikertidningarna är kopior. Så det så!

Du, bara så du inte tänkte göra det...motstå frestelsen att skriva en ledare om din syn på MM's senaste ledare.

Tycker att DN och Aftonbladet (eller om det var Expressen) ägnar var och varannan ledare åt att kritisera varandra - och sånt är bara urtrist att läsa! Så om du någonsin haft tanken, kasta den genast i www.pappersk.org. Ok? 😱

Vem som härmar vem spelar väl mindre roll? Det är väl inte värre än att efterhärma någon annans sound, och det är väl något väldigt många (om inte de flesta) musiker och producenter pysslar med idag, och i stort sett helt accepterat.

Det viktiga är att vi får bra tidningar!

// David

PS: när kommer det tester på mixrar med inbyggda ljudkort? Börjar ju poppa upp hos var och varannan mixertillverkare nu, och är nyfiken på hur ljudkvalitén blir jämfört med olika ljudkort + mixrar var för sig.

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid kolla vilka tester MM resp Studio har

när det kommer nytt nummer. Den blaskan som har dom

tester jag vill läsa om köper jag. MM´s tester kan

vara på 2-3 sidor. Det är bra. Gillar inte korta tester.

Då kan man lika gärna kolla på webben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, bara så du inte tänkte göra det...motstå frestelsen att skriva en ledare om din syn på MM's senaste ledare.

Du kan vara helt lugn, detta är inget jag spenderar energi på.

PS: när kommer det tester på mixrar med inbyggda ljudkort? Börjar ju poppa upp hos var och varannan mixertillverkare nu, och är nyfiken på hur ljudkvalitén blir jämfört med olika ljudkort + mixrar var för sig.

Vi har inte fått in mer än Projext Mix IO ännu, vilket du kunde läsa test av i nummer 11. Men så fort vi får möjlighet att testa fler så kommer de 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nä hörrö Björn, Project Mix är ju en heeeeelt annan sak. Det är ju ett ljudkort/kontrollyta och inte ett ljudkort/mixer. 😏

Är det inte ett test på gång på Alesis Mix8 då? Näst, nästa nummer viskar Mats visst något om.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bara positivt att MM "hakar på" Studio, när man varit utan konkurrens länge tenderar man att stelna till. Förhoppningsvis får vi två bra tidningar som sporrar varandra och hela tiden utvecklas, det är det som konkurrens är till för. Heja båda.

Att jag sedan slutat läsa båda och får ut betydligt mer av diverse utländska forum är en annan sak som mer handlar om papperstidningsbranschens framtid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte ett test på gång på Alesis Mix8 då? Näst, nästa nummer viskar Mats visst något om.

Ah, bra. Men jag vill gärna se den mot helixboard, onyx mixer+FW, och kanske behringers också. Och så vill jag veta om ljudkvalitén blir i stil med AC'97, SB, Juli@, eller nåt annat. Men nu börjar vi nog bli lite offtopic...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Konkurrens är bra för alla. Ska inte tidningen Studio se det som en ”ära” att man har lyckas får MM-redaktionen att börja springa för att de känner blåslampan i häcken? Tänk på hur länge MM funnits och hur länge Studio funnits. Det är ju bara att lyfta på hatten för tidningen Studio.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Men löjligt....Börjar pengarna sina i MM:s kassa eller?

Från början när jag började intressera mig för studioprylar, inspelning och liknande så slukade man allt...Men det blev en sorts för mycket av det goda och det kändes som att dom andra tidningar (MM bl.a) gick för mycket på ytan. Sen upptäckte jag Studio med nummer 10/05 med elgitarr-inspelnings specialen och sen var jag SÅLD! Tycker att Studio känns mer personligt och djupdykande för det mesta, jag har ingen aning om vilken åldersgrupp Studio riktar sig till. Studio känns mer fräscht och riktat till dom flesta, medans MM verkar vara för gamla stofiler..hehe 😕

Tack för en enormt bra tidning!

/Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...