Jump to content
Annons

Köra en runda analogt?


Martin

Recommended Posts

Annons

Om man kör med billiga prylar, så försvinner meningen med att gå ut ur den digitala världen - om inte målet ÄR att försämra ljudet... Billiga prylar försämrar oftare än att de tillför något positivt. Har man däremot en svindyr välservad vintage-mixer som har ett väldigt speciellt sound som man är ute efter, kan det däremot eventuellt vara meningsfullt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på. "Tape Saturation" är ju en sån där grej som i vissa fall kan få vissa instrument att låta lite intressantare om man spelar in dom på analog rullbandare först. Verkar fungera bättre på instrument som gitarrer än på syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

äsch, att saker är sämre för att de är billigare är ren BS. Det är väl inte priset som avgör? Det är ju dina egna öron som bestämmer om det låter bra eller inte. Inte om den analoga prylen ifråga kostar 400 spänn eller 40 lök.

Själv kör jag gladeligen ut mina alster i analogdomän, dom grejerna är inte direkt proaudiostuff men nog fan upplever jag det som trevlig värme när jag lyssnar på det. Definitivt skillnad mot mjukvarupluggarna som skall simulera detsamma.

Det händer grejer när ljudet får gå genom lite elektronik. De prylar jag använder är en ADA Ampulator, en ART PRO VLA Rörkompressor samt TLA´s EQ1 rörequalizer.

så kör så det ryker du, genom allt du hittar, testa dig fram och låt dig inte nedslås över att man "måste" tjakka dyra anloga prylar för att det skall vara värt jobbet att loopa ut materialet en runda.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farfar har en gammal marantz hifi-kasett recorder med RCA ut och in med två feta VU-mätare i guld typ, kan man använda den? 🙂

Ingen aning... men kasettband brukar väl ha högre brusnivå än rullband? Ibland kan å andra sidan bakgrundsbrus få det hela att låta lite extra charmigt, bara det. Testa. Som sagt beror det också på vad man har för instrument. Sist jag testade rullbandare så lät syntar skit (rent ut sagt) och elgitarr och trummor rätt bra. Vissa påstår också att det där med "tape saturation" är skitsnack, och det finns också flera VST-effekter som försöker emulera fenomenet.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Hur synkar man det lättast med orginalet sen då? 🙂

har du en signalgenerator i ditt inspelningsprogram?

isf, lägg ett litet synkblipp på samma ställe på alla kanaler, typ 2 sek innan låtstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, så har jag inte upplevt något annat än en försämring om man drar ut allt genom en analog mixer. Jag har svårt att förstå varför det är en sådan hets efter att få "analogvärme" (århundradets marknadsförings-buzzword nr.1), när man har ett bra ljud i den digitala världen. Varför man då ska dra ner kvaliteten, går över mitt förstånd - men jag är väl kinkig eller något... 😆

Det verkar som om alldeles för många tror att ett sämre ljud gör musiken bättre, eller något - bara för att man använde analog teknik på stenålden, när alla "hjältarna" gjorde sina super-mega-plattor som sålde i hur stora upplagor som helst.

Värme blir det när allt klaffar i musiken och smälter samman perfekt i mixen - oavsett vilken sorts media det är inspelat på eller vilket format det är mixat i.

Nåja - det är ju alltid en smaksak när det gäller vilket ljud man vill ha, så det finns ingen universell sanning i frågan. Låter det bra i dina egna öron, så är det bra, helt enkelt. Låter det dåligt, så är det enligt min mening nästan alltid större mening att leta efter fel i musiken eller i mixen, än att jaga efter en räddningsplanka i föråldrad teknik. 😏

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Värme blir det när allt klaffar i musiken och smälter samman perfekt i mixen - oavsett vilken sorts media det är inspelat på eller vilket format det är mixat i.

Klockrent. jag har hört många tekniskt dåliga inspelningar som är hur bra som helst just för att musiken är magisk. det är lätt att snöa in på teknik. att lyssna mer på ljudet än musiken.

Redigerat av MagnusB
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa en gammal bra Hifi-förstärkare ! Har en gammal Harman Kardon som (Enligt mig ) har fantastiska filter för bas och diskant. Det blev helt klart skillnad, diskanten grusades till på ett lent sätt och basen fick en botten som jag inte kunde få med mina mjukis eq. Visst kommer det brus till,men det är inget som man stör sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koppla från mixer eller ljudkort in på någon Tape eller aux ingång i förstärkaren

Sen för att kunna använda förstärkarens filter kopplar du ut från hörlurs utgången tillbaka till nån line in i mixern. Eller ljudkortet. Antar att du behöver en stereotele

till två rca sladd

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...