Jump to content
Annons

Tips på högtalare, gärna aktiva?


surikatmamma

Recommended Posts

Halloj!

Jag har den senaste tiden (några timmar) tänkt på att köpa ett par högtalare att ha i replokalen, till att köra sång, synthar och annat genom. Jag har ett E-MU 1820 och där finns ju utgångar så det räcker och blir över, och jag tänkte alltså använda ljudkortets preamps till mikrofonerna och sen köra mjukvarusynthar och trummaskiner från datorn ut i högtalarna. Jag antar att jag behöver någon form av förstärkning mellan ljudkortets utgångar och högtalarna, och funderade då såklart på en mixer tills jag kom på att jag ju borde kunna köra genom min Behringer ADA8000, alltså telesladdar från ljudkortet in i linjeingångarna på Behringern, och sen från Behringerns utgångar till högtalarna. Det finns väl ingen anledning till att det inte skulle fungera?

Dock kan det bli lite osmidigt (lyxproblem kommer här) att behöva koppla om när man ska spela in, eftersom jag använder Behringern som preamp vid inspelning. Därför skulle det vara skönt med aktiva högtalare som är kopplade direkt till ljudkortets utgångar. Men hur pass mycket dyrare blir det?

Jaja, det jag gärna vill ha tips på är alltså billiga, högljudda och relativt välljudande högtalare, gärna aktiva! Men tipsa också om passiva.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Högljudda" och billiga.. låter inte som om du vill ha studiomonitorer?! Köpr ett par beg hifi-högtalare, och ett slutsteg.

Jag har ett par studiomonitorer som A-lyssning och en NAD-förstärkare kopplade till ett par Infinity högtalare som B-lyssning. Funkar perfa...

Iofs så har jag precis just nu ett par Heybrook HB1 som B-lyssning. De tar lite mindre plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Högljudda" och billiga.. låter inte som om du vill ha studiomonitorer?! Köpr ett par beg hifi-högtalare, och ett slutsteg.

Jag har ett par studiomonitorer som A-lyssning och en NAD-förstärkare kopplade till ett par Infinity högtalare som B-lyssning. Funkar perfa...

Iofs så har jag precis just nu ett par Heybrook HB1 som B-lyssning. De tar lite mindre plats.

Studiomonitorer har jag, men dessa ska alltså användas till livebruk i replokal och ska alltså höras samtidigt som en trummis krämar på allt vad han kan. Vågar inte pressa monitorerna så långt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle jag säga Mackie.. Men först måste jag få fråga.. Hur mycket är du villig att pungra ut då. Vi kör själva med ett Fender PA i replokalen. Det består av 2 fullrange 2x12 med horndiskant på toppen sen har vi ett par 2x18" på subwoofer. Detta matas av 2 st Phonic slutsteg a 600W stycket. Det här har visat sig räcka till vår replokal där gittarister kör sitt gigg på ett par marschal-stackar 4x10" med 100W rörhäckar och basiten bräker på med 4x10" från en Hartke 600w basstärkare (70-tals rock). Sen har vi ett par aktiva (160W) monitorer för sångarna också.

Det som går ut i PA-anläggningen är förutom sången lite feta trummor då.. Åsså keyboard dom gånger sånna morderniteter används 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja jag vet inte hur mycket jag kan tänka mig att lägga ut. Får man ett par vettiga aktiva högtalare för mindre än 4000? Jag har inget som helst behov av en luftig diskant och sånt skit, utan det här ska bara användas till att köra sång, keyboard och synthar, samplers och trummor från datorn på under rep samtidigt som liveinstrument spelas. Blir det billigare att köpa ett slutsteg och ett par passiva istället tror ni? De där PA-paketen från Behringer med en mixer och ett par högtalare brukar ju inte kosta speciellt mycket vad jag sett.

Edit: Hmm, kollade lite på musikbörsen och det är ju knappt att man får EN aktiv högtalare för 4000. Verkar mer prisvärt att köpa ett slutsteg och ett par passiva, men frågan är alltså vilket fabrikat. Börsens billigaste passiva är Behringer Eurolive B1220, Wharfedale SVP15 och Superlux SN-112. Bäringer för 1995, de andra 1695. Wharfedale har 15" baselement och är dessutom billigare än Bäringern (som har 12"), så är det något att satsa på? Slutsteg har jag ingen som helst koll på, så där får ni gärna komma med tips!

ELLER: Går min ADA8000 att använda som förstärkning/slutsteg? Inte va? 😄

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Du lär inte hitta nåt vettigt begagnat under 10.000:-. Vi gav 35.000:- får våra prylar för cirkus 10 år sedan. Får väl runt 15.000:- om vi skulle sälja dom begagnat nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...