Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jobbar med Cubase VST och har problem. Jag spelar in sÄng och gitarr samtidigt men vill sedan kunna mixa dem separat och justera ljudnivÄerna. GÄr detta? Om det inte gÄr, vet nÄgon vilken programvara/ljudkort som Àr lÀmpligt? Mitt nuvarande ljudkort Àr EM-U APS.

//Erik

Annons
Postat
  erisja sa:
Jobbar med Cubase VST och har problem. Jag spelar in sÄng och gitarr samtidigt men vill sedan kunna mixa dem separat och justera ljudnivÄerna. GÄr detta? Om det inte gÄr, vet nÄgon vilken programvara/ljudkort som Àr lÀmpligt? Mitt nuvarande ljudkort Àr EM-U APS.

//Erik

spela in dem pÄ olika kanaler.. alltsÄ sÄ att du fÄr 2 separata wav-filer...

Postat

Har du koll pÄ hur man gör mer i detalj? Har testat hur mÄnga varianter som helst kÀnns det som!

/E

Postat
  erisja sa:
Har du koll pÄ hur man gör mer i detalj? Har testat hur mÄnga varianter som helst kÀnns det som!

/E

om du kör 2 micar kopplar du dem till varsinn line-in pÄ ljudkortet... vet inte exakt aldrig gjort det sjÀlv... dessutom anvÀnder jag inte Cubase.. finns massvis med anvÀndare hÀr som kan förklara bÀttre skulle ja tro...

Postat

Kanske testa spela in var för sig.

Spela in git först sen sÄng. Kanske Àr svÄrt men

det funkar hÀr.

Beroende pÄ hur mÄnga in-kanaler ditt ljudkort har

sÄ kan du ju testa koppla mic till en och guran till en annnan.

Sen fÄr du öppna de kanalerna/ingÄngaran i Cubase.

Ex: SÄng, ljud.k in 1 öppna i cubase: kanal 1

Git, 2 öppna i cubase kanal 2.

Det gör man i VST inputs sen assignar man kanalerna i mixern.

Postat
  Carl_B sa:
vet inte exakt aldrig gjort det sjÀlv... dessutom anvÀnder jag inte Cubase.. finns massvis med anvÀndare hÀr som kan förklara bÀttre skulle ja tro...

NĂ€ Carl postar bara för att sĂ€kra sin plats pĂ„ postar-mest listan 😏

Postat
  dbd sa:
  Carl_B sa:
vet inte exakt aldrig gjort det sjÀlv... dessutom anvÀnder jag inte Cubase.. finns massvis med anvÀndare hÀr som kan förklara bÀttre skulle ja tro...

NĂ€ Carl postar bara för att sĂ€kra sin plats pĂ„ postar-mest listan 😄

o dels för att försöka hjĂ€lpa till o dels för att lĂ€ra mej... glöm inte de... btw.. va har de för betydelse att ja ligger högst upp pĂ„ listan? om de e sĂ„ kan ja radera alla mina inlĂ€gg... 😏🙂

Postat
  Carl_B sa:
o dels för att försöka hjĂ€lpa till o dels för att lĂ€ra mej... glöm inte de... btw.. va har de för betydelse att ja ligger högst upp pĂ„ listan? om de e sĂ„ kan ja radera alla mina inlĂ€gg... 🙂🙂

JA RADERA! RADERA!@#€ Lugn lugn! 🙂 Jag retas bara med dig.

Postat

Jag skulle nog rekommendera att du spelar in en sak Ät gÄngen. Det Àr svÄrt att micka upp sÄ att inte gitarren tas upp av sÄngmicken och tvÀrtom. I vÀrsta fall kan du fÄ fasfel nÀr du spelar upp mixen pga olika avstÄnd mellan mickarna och t ex gitarren.

Postat

Du skriver inte vad du anvÀnder som mikrofonförstÀrkare. SÄ jag gissar hej vilt pÄ att du anvÀnder en mixer. Koppla mikrofonen pÄ kanal1, gitarren pÄ kanal2 sedan panorerar du kanal ett till vÀnster och kanaltvÄ till höger. Koppla master ut frÄn mixern till ingÄngarna pÄ ljudkortet. VÀnstra kanalen "1 i datorn" kommer nu att innehÄlla sÄngen, högra kanalen "2 i datorn" kommer nu att innehÄlla gitarren. Kanske till hjÀlp, kanske inte.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.