Jump to content
Annons

Stereomickning eller mono?


mtornros

Recommended Posts

Hejsan!

Vart inspirerad av senaste Studio där de nämnde stereomickning vid inspelning av akustisk gitarr. Jag har själv bara spelat in mono, men blev nu lite sugen...

Tänkte höra med er först bara...hur stor skillnad blir det? Får man en sån där wow-känsla när man övergår till stereo, eller är det bara en liten extra piff?

Jag använder just nu en NT1A och en inte alltför avancerad gitarr. Är det då värt att köpa 2st CM3:or, eller bör jag satsa på något annat (en bättre gitarr t.ex.)

Om nån har lust och orkar så får ni jättegärna lägga upp 2 ljudklipp med acke-gura inspelad i mono, respektive stereo! Det vore guld, för då kan jag ju nämligen avgöra själv..

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Jag kör en kanal med line och så lägger jag en mic framför. Kombinationen panorerar jag relativt brant vänster/höger. Jag tycker jag får en ganska bra ljudbild så. Beroende på huru mycket annat material jag skall få att rymmas i mixen, så breddar jag mera eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en kanal med line och så lägger jag en mic framför

Vilket inte är en stereoinspelning utan två monoinspelningar.

Men det är inte riktigt samma sak som att stero-micka en gitarr.

Men rent generellt så hör man helt klart skillnad men jag skulle väl inte direkt påstå att det är en WOW effekt direkt.Det är inte direkt att man avfärdar mono inspelning bara för att man har stereo inspelat.Problemet kan vara att en stereo inspelning tar så mycket utrymmet i slutändan att du är tvungen att banta ned ljudet så mycket så du förlorar hela poängen med att stereomicka, men detta är givetvis beroende på hur stort arrangemanget är utöver gitarren.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en kanal med line och så lägger jag en mic framför

Vilket inte är en stereoinspelning utan två monoinspelningar.

Men det är inte riktigt samma sak som att stero-micka en gitarr.

Men rent generellt så hör man helt klart skillnad men jag skulle väl inte direkt påstå att det är en WOW effekt direkt.Det är inte direkt att man avfärdar mono inspelning bara för att man har stereo inspelat.Problemet kan vara att en stereo inspelning tar så mycket utrymmet i slutändan att du är tvungen att banta ned ljudet så mycket så du förlorar hela poängen med att stereomicka, men detta är givetvis beroende på hur stort arrangemanget är utöver gitarren.

Jag har nu tänkt att spela in en väldigt avskalad skiva, som främst bygger på gitarr & sång. Många partier kommer endast att innehålla dessa 2 element. Min nylongitarr har dessutom ingen mic.. Borde jag satsa på stereo då?

Ingen som har lust att offra 5 minuter för att spela in & lägga upp ett mono resp. stereoklipp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ju ställa sig fråga va man vill uppnå med att spela in i stereo. Att använda fler mickar eller att lajna som komplement behöver ju för den sakens skulle inte innebära att det måste panoreras ut, utan att det färgar ljudet efter önskemål.

Nåt som kan göra att stereo är att föredra är om rummet du spelar in i låter skit. Det brukar låta mindre skit i stereo jämfört med mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Sant som kommenteras här om stereo och "dual mono" ur teknisk synvinkel. Om man är utefter ett "autentiskt" stereoljud på sin gitarr är det ju inte samma att köra line på ena kanalen. Vill man dessvärre endast ha en "stereobred" inspelning, anser jag det vara lättast med 1 line.

I slutmixen blir det ju sällan sådär helt autentiskt ändå, utan mixat så det låter generellt bra, och då kan ju vilkendera metod som helst låta bättre eller sämre.

Är ingen specialist på nylon och klassiskt material, så det kan vara att andra regler gäller där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ju ställa sig fråga va man vill uppnå med att spela in i stereo. Att använda fler mickar eller att lajna som komplement behöver ju för den sakens skulle inte innebära att det måste panoreras ut, utan att det färgar ljudet efter önskemål.

Nåt som kan göra att stereo är att föredra är om rummet du spelar in i låter skit. Det brukar låta mindre skit i stereo jämfört med mono.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill uppnå...som sagt så läste jag bara om det i tidningen, och blev sugen. Men eftersom jag kommer spela in en avskalad skiva (samt inte har någon utgång på nylonen) så är det väl iaf "riktig stereo" jag kommer satsa på.

Varför jag vill ha något öht är för att jag är lite smått pryltokig på hobbynivå: kan det bli bättre så vill jag ha det bättre. Därför, läser jag om att stereoinspelning är bättre, snyggare & mindre platt så vill jag ha stereo. Fast helst vill jag ju testa först..

Ska gå runt i lite affärer sen när jag har tid och höra ifall man kan få testa att stereomicka hos dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ett par CM3or är en klok investering i vilket fall som helst. Det är bra allroundmicar som alltid kan komma till användning.

Dock kan ljudet i CM3 kännas lite tråkigt och platt med akustisk gitarr när det kommer direkt från micen. Men det fixar man ju till med lite EQ. Känns skönt att ha den möjligheten. Allt finns ju där, det är bara att plocka fram det med EQn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Låt oss sen höra din stereo-nylon bara när du är klar!

Mm, absolut!

Just nu är jag lite osäker bara ifall jag ska köpa...vill inte köpa grisen i säcken liksom. Vill veta lite vad stereomickning kommer att ge mig. Vart runt i lite affärer men ingen som vill "rigga upp" ett rum till mig 😠

Skulle som sagt väldigt gärna få höra ett stereoklipp, finns det ingen som har 2st likadana mickar och en akustisk gitarr!? 😏

Redigerat av mtornros
Link to comment
Dela på andra sajter

kör med två stormembranare en riktad mot tolfte bandet, o en riktad mot hålet.. sen avstånd cirka 70 cm ifårn..

lägger upp ljudklipp om ett par timmar..ska bara handla först..

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

kör med två stormembranare en riktad mot tolfte bandet, o en riktad mot hålet.. sen avstånd cirka 70 cm ifårn..

lägger upp ljudklipp om ett par timmar..ska bara handla först..

Jonas

Idf

Sjysst! Låter toppen!

Link to comment
Dela på andra sajter

kör med två stormembranare en riktad mot tolfte bandet, o en riktad mot hålet.. sen avstånd cirka 70 cm ifårn..

lägger upp ljudklipp om ett par timmar..ska bara handla först..

Jonas

Idf

Sjysst! Låter toppen!

kommer ett par samplingar imorgon..ikväll ä'r det alkohol som gäller..😎

Link to comment
Dela på andra sajter

såja nu ska vi se vad vi kan åstadkomma..

denna inspelning är tagen med följande mickar:

TSM Mt87s (stereo och mono)

ADK SC1 (stereo och mono)

Ex288 (mono) denna mick är en gammal elctretmik. cardioid modell som jag fick av min far för många år sen.

ordningen är:

0,00-0,40 = MT87s, stereo

0,45-1,30 = SC1, stereo

1,32-2,04 = MT87s, mono

2,22-3,00 = SC1, mono

3,08-3,45 = EX288,mono

lyssna och njut.. 🙂

ingen mix eller ngt, bara inspelat.

Jonas

Idf

länk:

http://s42.yousendit.com/d.aspx?id=32617P0...YZ22PCVZ9V3JVFZ

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd. Har själv funderat på det här med stereomickad acke...

Har lyssnat på IDFs mictest och jag måste säga att det låter mycket bättre med stereomickat, iaf enligt mig.

Tack så mycket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM Mt87s (stereo och mono)

ADK SC1 (stereo och mono)

Är dessa matchade stereopar ?

M.a.o TSM Mt87s x 2 eller är det två olika mickar du använt ?

Hur har du mickat ?

Om det inte är matchade stereopar är det forfarande Dual mono och inte Stereo så att man håller koll på benämmningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

TSM Mt87s (stereo och mono)

ADK SC1 (stereo och mono)

Är dessa matchade stereopar ?

M.a.o TSM Mt87s x 2 eller är det två olika mickar du använt ?

Hur har du mickat ?

Om det inte är matchade stereopar är det forfarande Dual mono och inte Stereo så att man håller koll på benämmningarna.

nej klart det är stereopar, annars skulle jag väl inte skriva det??

jag har mickat med två av varje mick, när det står att jag mickat med två mickar.

o sen när det gäller mickning, har jag satt upp stormembranara sitter dom cirka 40cm från gitarren. ena micken off-axis mot hålet, den andre on-axis mot 14:ebandet..

jag skrev också att det är stereo..så läs lite till..

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd. Har själv funderat på det här med stereomickad acke...

Har lyssnat på IDFs mictest och jag måste säga att det låter mycket bättre med stereomickat, iaf enligt mig.

Tack så mycket! 😛

skaffa stereopar, om du ska arbeta med gitarr o sång endast..

det låter (oftast bättre)tycker jag.

låter sjukt bra på en fin nylon acka. iaf med mina mickar, o mina gitarrer..😛

kan lägga upp ngn låt där jag har stereomickat..

ska bara kolla igenom alla låtarna..🙁

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dessa matchade stereopar ?

[...] Om det inte är matchade stereopar är det forfarande Dual mono och inte Stereo så att man håller koll på benämmningarna.

Är du säker på det? :rolleyes:

Det låter orimligt att stereomickning eller ej skulle bero på om mickarna är matchade. Det finns heller ingen fastslagen standard för vad som anses matchat eller inte. Plus minus en eller en halv decibel? Enbart framifrån eller även från sidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Precis vad jag ville ha!

Och jovisst låter det bättre med stereo, inget snack om saken!

Tack så jättemycket, Jonas!

det var så lite så..jag var ändå ensam o hade inte inget o göra.

hoppas det går bramed inspelningen.. lägg gärna upp stereomickad nylon gura!!

Jonas

Idf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...